Ποιμαντορική Εγκύκλιος - Ἑορτή τῶν Ἁγίων Ἀναργύρων Κοσμᾶ καί Δαμιανοῦ 2025

 

Γιά τήν Ἑορτή τῶν Ἁγίων Ἀναργύρων Κοσμᾶ καί Δαμιανοῦ

Τετάρτη 1η Ἰουλίου 2025

 

«Πηγήν ἰαμάτων ἔχοντες, Ἅγιοι Ἀνάργυροι, τάς ἰάσεις

παρέχετε πᾶσι τοῖς δεομένοις»





 

Ἀγαπητοί μου Πατέρες καί Ἀδελφοί,

Παιδιά μου ἐν Κυρίῳ ἀγαπημένα,

         Οἱ ἑορταζόμενοι σήμερα Ἅγιοι, Κοσμᾶς καί Δαμιανός, κατάγονταν ἀπό τήν Ρώμη, ὅπου καί εἶχαν μαρτυρικό τέλος στά χρόνια τῶν αὐτοκρατόρων Καρίνου καί Νουμεριανοῦ, τόν 3ο αἰ. μ. Χ. Ἀσκοῦσαν τήν ἰατρική τέχνη καί θεράπευαν δωρεάν ἀνθρώπους καί ζῶα, χωρίς νά ζητοῦν ἀπό τούς ἀνθρώπους καμία ἄλλη ἀμοιβή, παρά μόνο «τήν εἰς Χριστόν ὁμολογίαν καί πίστιν τῶν θεραπευομένων», κατά τόν Ἱερό Συναξαριστή, ἐξ οὗ καί ὁ χαρακτηρισμός «Ἀνάργυροι».

 

          Ἐπειδή κατηγορήθηκαν ὅτι ἐνεργοῦν τάχα μέ μαγική τέχνη τίς θεραπεῖες, αὐτόκλητοι παρουσιάστηκαν ἐνώπιον τοῦ αὐτοκράτορος Καρίνου καί ὄχι μόνο δέν ἀρνήθηκαν τόν Χριστό, ἀλλά θαυματουργῶντας στόν ἴδιο τόν αὐτοκράτορα, θεραπεύοντάς τον ἀπό κάποια βαριά ἀσθένεια, «μετά πάντων τῶν οἰκείων αὐτοῦ τόν Χριστόν ὡμολόγησε» καί μέ τιμές τούς ἄφησε ἐλεύθερους. Ἡ θαυματουργική αὐτή ἐνέργεια τῶν Ἁγίων συνετέλεσε ὥστε καί οἱ παρόντες στήν ἀνάκριση νά πιστέψουν στόν Χριστό.

 

   Φθόνησε ὅμως τήν δόξα τους, κάποιος πρώην εἰδωλολάτρης διδάσκαλός τους στήν ἰατρική, ὁ ὁποῖος μέ τό πρόσχημα τῆς συλλογῆς ἰατρικῶν βοτάνων, τούς προσέλκυσε σ’ ἕνα βουνό καί ἐκεῖ τούς λιθοβόλησε μέχρι θανάτου, περί τό 284 μ. Χ.

 

         Οἱ Ἄγιοι Κοσμᾶς καί Δαμιανός ἀξιώθηκαν ἀπό τόν Θεό, τοῦ χαρίσματος τῆς θαυματουργίας. Θεράπευαν κάθε νόσο καί κάθε ἀσθένεια, φανερώνοντας τήν ἀγάπη τους πρός τούς ἀνθρώπους, ἀλλά καί δοξάζοντας τό ὄνομα τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ. 

 

          Οἱ ἀρρώστιες καί γενικότερα οἱ ἀσθένειες, δέν εἶναι δημιούργημα τοῦ Θεοῦ. Ὁ Θεός εἶναι ποιητής τῶν καλῶν καί ὄχι τῶν δυσάρεστων καί ὀδυνηρῶν. «Καί εἶδεν ὁ Θεός τά πάντα, ὅσα ἐποίησεν, καί ἰδού καλά λίαν» (Γεν. 1, 31). Ἡ ἀρρώστια ἔχει τήν αἰτία καί τήν ρίζα της, στήν ἁμαρτία. Αἰτία τῶν σωματικῶν ἀσθενειῶν, λέγει ὁ Ἱερός Χρυσόστομος, εἶναι «ἡ πονηρία τῆς γνώμης». Κατ’ ἀρχήν, ὁ Θεός μᾶς δημιούργησε χωρίς φροντίδες καί ἀρρώστιες. Ἔπεσε ὅμως ὁ ἄνθρωπος στήν ἁμαρτία, διεφθάρη ἡ ἀνθρώπινη φύση καί τό σῶμα τοῦ ἀνθρώπου ἄρχισε σιγά σιγά νά παρουσιάζει ἀτέλειες καί ἀσθένειες. Ἔτσι ἔχουμε πλέον ἀσθένειες ἐκ τῆς πεπτωκυίας φύσεως, καί ἀσθένειες ἐξ ἁμαρτίας.

 

         Ὁ Χριστός ἦρθε γιά νά συγχωρήσει τίς ἁμαρτίες μας καί νά θεραπεύσει τίς ἀσθένειές μας. Ὅταν μάλιστα ἡ ἀσθένεια ἦταν ἀποτέλεσμα προσωπικῆς ἁμαρτίας τοῦ ἀσθενοῦντος, ὁ Κύριος συγχωροῦσε πρῶτα τίς ἁμαρτίες του καί ὕστερα τόν θεράπευε. Ὁ Χριστός θεράπευσε, κατά τούς Πατέρες, «πᾶσαν τήν λεπρωθεῖσαν φύσιν». Αὐτός, κατά τόν προφήτη Ἠσαΐα, «τάς ἀσθενείας ἡμῶν ἔλαβε καί τούς νόσους ἐβάστασεν» (Ματθ. 8, 17). Ὁ Χριστός ὄχι μόνο θεραπεύει σωματικά τούς ἀσθενεῖς ἀλλά καί ψυχικά.

 

         Πολλές φορές, ἀσθένειες τοῦ σώματος ἔχουν ἐπίδραση στήν ψυχή μας καί ἁμαρτίες τῆς ψυχῆς ἔχουν ἀντίκτυπο στό σῶμα. Ὁ ἰατρός τῶν ψυχῶν καί τῶν σωμάτων εἶναι ὁ Χριστός. Ὅπου ὑπάρχει ἡ παρουσία τοῦ Χριστοῦ, ἐκεῖ εἶναι καί ἡ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου. Ἡ Ἐκκλησία μέ τά Μυστήριά της εἶναι ἕνα ἰατρεῖο ἀδάπανο. Δέν καταργεῖ τήν ἰατρική ἐπιστήμη. Ἀντίθετα, τήν βοηθεῖ πολύ στό ἔργο της.

 

          Ἄς ἔχουμε πνεῦμα μετανοίας, δύναμη πίστεως καί οἱ Ἅγιοι καί Θαυματουργοί Ἀνάργυροι νά πρεσβεύουν πρός σωτηρία τῶν ψυχῶν καί τῶν σωμάτων. Ἀμήν. 

 

 

Μὲ ὅλη μου τὴν πατρικὴ ἀγάπη,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ