Ποιμαντορική Εγκύκλιος – Κυριακή 10 Μαρτίου 2024

 


ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Γιά τήν Κυριακή τν πόκρεω, 10 Μαρτίου 2024

 


 

 

γαπητοί μου Πατέρες καί δελφοί,

Παιδιά μου ν Κυρί γαπημένα,

σημεριν εαγγελικ περικοπή ποτελε σήμαντρο φύπνισης κα πευθύνεται πρς λους νεξαιρέτως. Τ μήνυμά της μάλιστα εναι διπλό: Σήμερα, καταρχάς, μαθαίνουμε πς θ ρθει στιγμή, κατ τν ποία θ σταθομε πρόσωπο πρς πρόσωπο πέναντι στν ζωνταν Θεό. σως πολλο ν φέρνουν στ νο  τος να σκηνικ δικαστηρίου, που θ κριθομε γι τς μαρτίες μας. Κάτι τέτοιο μως δν θ συμβε. πως διαβεβαιώνουν ο γιοι τς κκλησίας μας, δν κινδυνεύουμε π τν καταδίκη του Θεο, λλ π τ σύγκριση τς παρξής μας μ τ δική Του εκόνα. πως διαβάζουμε στ συναξάρια, σο ο γιοι πλησιάζουν τν Θεό, τόσο ποκαλύπτεται σ ατος συναίσθηση τς μαρτίας τους κα τόσο δηγονται στ συντριβ κα τ μετάνοια. τσι κα λοι ο νθρωποι, ταν σταθον μπροστ στν πόλυτη μορφι το προσώπου το Θεο, θ νακαλύψουν πόσο διέστρεψαν τν εκόνα Του μέσα τους. ταν ντικρίσουν κενον πο τος γάπησε τόσο πολ κα συνειδητοποιήσουν πόσο λίγη γάπη Το πέστρεψαν, θ ασθανθον πολ βαθύτερο πόνο κα π τν χειρότερη θεϊκ καταδίκη.

 

πάρχει μως κα να δεύτερο μήνυμα, τ ποο πρέπει ν μς δηγήσει σ μία διαρκ ατοεξέταση κα σ μία διαρκ ναζήτηση το τρόπου, τν ποον μας πέδειξε Κύριος, προκειμένου ν νταποκριθομε στν πειρη γάπη Του κα ν σταθομε στ δεξιά Του. Σήμερα, δύο μάδες νθρώπων στέκονται νώπιον το θρόνου Του. Κα ο δύο γνωρίζουν τν Θε κα δν Τν χουν πορρίψει. π τν διάλογο μάλιστα φαίνεται πώς, κα ο δυ κατηγορίες τν νθρώπων ατν εχαν τ διάθεση ν Τν συναντήσουν κα ν Τν πηρετήσουν. πρώτη κατηγορία π’ ατούς διοχέτευσε λη τν γάπη πο λαβε π τν Θε πρς τν φτωχό, τν φυλακισμένο, τν περιφρονημένο κα τν ρρωστο. πίστη κα εγνωμοσύνη πρς κενον δν περιορίστηκε σ λόγια προσευχς, πιθανν πολ θερμς, οτε κα σ φηρημένες σκέψεις, πιθανν ψηλς θεολογίας, οτε κόμη σ φλογερ κηρύγματα γι τ μεγαλεο κα τ δύναμη το πουράνιου Πατέρα. λη ατ γάπη πρς τν Θε μεταβλήθηκε σ εσπλαχνία πρς τν συνάνθρωπο. ντ ν ναζητήσουν στος μακρινος ορανος τν ποδέκτη τς εγνωμοσύνης τους, σκυψαν στν κόσμο τοτο. ντ ν ναζητήσουν τν Θε στ πρόσιτα ψη, ναζήτησαν τς ζωντανς εκόνες του. ντ πλς ν συγκινονται π τ Θεα Πάθη, πάλυναν τν πόνο κα λάφρωσαν τ βάσανα τς καθημερινότητας τν μπερίστατων συνανθρώπων τους. 

 

σως ν μν ταν τόσο ριμοι, πνευματικά, στε, σ κάθε νθρωπο ν βλέπουν τν διο τν Χριστό. σως κα ν φυγαν π τ ζω ατ μ τ παράπονο πς δν γεύτηκαν ποτ τν παρουσία Του. Γι’ ατ κα στ σημεριν παραβολή, ναρωτιονται: «Κύριε, πότε σ  εδαμε ρρωστο, πεινασμένο, διψασμένο, γυμν φυλακισμένο κα σ συντρέξαμε;»

 

 φτασε μως στιγμ τς μεγάλης ποκάλυψης. φτασε στιγμή, διος ν τος διαβεβαιώσει πς Τν συνάντησαν στ πρόσωπα κείνων πο δν περιφρόνησαν. φτωχός, γυμνός, πληγωμένος, γκαταλελειμμένος, φυλακισμένος πο χτύπησαν τν πόρτα τους, ταν, ντως, κενος πο πίστευαν κα περίμεναν.

 

δεύτερη κατηγορία τν νθρώπων τς σημερινς παραβολς χει πολλς μοιότητες μ τν πρώτη. Κα δ, ο νθρωποι χουν ποδεχθε τν παρξη το Θεο καί, μάλιστα, παραβολή μς φήνει ν ποθέσουμε πς κα κενοι ναζητοσαν ν δον τ πρόσωπό Του. Τ διο πργμα ρωτον: «Κύριε, πότε σ  εδαμε ρρωστο, πεινασμένο, διψασμένο, γυμν φυλακισμένο κα δν σ συντρέξαμε;»

 

πέτυχαν μως! Σ τί; Στ μίμηση κείνου πο μόνον θεωρητικ πίστευαν κα γαποσαν. ν πουράνιος Θες «κένωσεν αυτόν», δηλαδ ποξενώθηκε π τν θεϊκό του χαρακτρα κα καταδέχτηκε, π πειρη γάπη, ν λάβει τ μορφ τν πλασμάτων του, ο νθρωποι τς δεύτερης ατς κατηγορίας περιφρόνησαν τ γ, διαφόρησαν γι τς ζωντανς εκόνες το Θεο κα Τν φησαν λομόναχο ν περιφέρεται στος δρόμους το πόνου κα τς δικίας ατο το κόσμου. Τν ρα πο τ πρόβατα τς παραβολς Τν κολούθησαν στ συμπόνια Του γι τος νθρώπους κα μετέτρεψαν τ θεωρητικ γάπη σ πράξη, τ ρίφια  ρκέστηκαν σ μία δραν εσέβεια, στερημένη μως π τν μπρακτη εσπλαχνία.

 

δο, λοιπν, γι ποι λόγο σημεριν παραβολή μς προσφέρει μία μεγάλη εκαιρία. Σήμερα χουμε τ δυνατότητα ν ταυτίσουμε, στ νο κα τν καρδιά μας, τν Θε πο πιστεύουμε κα θέλουμε ν γαπομε, μ τν συνάνθρωπο πο περιμένει βοήθεια κα συμπαράσταση. Φαίνεται τόσο πλ κα συγχρόνως τόσο μεγαλειδες: Τ στιγμ πο ασθανόμαστε πς Θες πο πιστεύουμε εναι μακριά μας κα πώς, σως, ο προσευχές μας ν μ φτάνουν σ’ κενον, διος Χριστός, παίρνοντας τ πρόσωπο τν δελφν μας, κυκλοφορε δίπλα μας.

 

γαπητοί μου δελφοί,

Στν Τελικ Κρίση δν θ κριθομε πειδ δν κάναμε θαύματα δν εδαμε ράματα. Θ κριθομε διότι δν ναγνωρίσαμε τν διο τν Χριστ στ πρόσωπα τν νθρώπων. ν κάποιος μς λεγε πς ατ τν ρα, ξω π τν Ναό, στέκεται διος Χριστς κα μς περιμένει, δν θ τρέχαμε, ραγε, φήνοντας κάθε λλη σχολία, προκειμένου ν Τν γκαλιάσουμε κα ν Τν πηρετήσουμε; δο, λοιπν, μεγάλη μας εκαιρία, στε, πίστη κα γάπη μας πρς Ατν ν μετατραπε σ ργο κα διακονία πρς τς ζωντανές Του εκόνες. ς ναζητήσουμε λοι μαζ μία ζωή, στν ποία, μοναδικ προτεραιότητα θ εναι ν γίνουμε δικοί Του διάκονοι, χοντας νοιχτ τ μάτια κα τ ατι τς καρδις μας στς κκλήσεις πο καθημερινά μας πευθύνουν ο ναγκεμένοι νθρωποι το καιρο μας. Κα ς μν ξεχνμε πώς, πενα δν εναι μόνον νάγκη γι τροφ, λλ κα νάγκη γι ναν καλ λόγο, γι λίγο χρόνο, γι λίγη συγχώρεση. σθένεια δν εναι μόνον κείνη το σώματος πο δηγε ναν νθρωπο στ νοσοκομεο, λλ κα κείνη τς ψυχς πο μαραζώνει στ μοναξι κα περιμένει μία νθρώπινη παρουσία γι ν ρχίσει κα πάλι ν ναπνέει. Φυλακισμένος δν εναι μόνον κενος πο βρίσκεται μέσα σ να κελ, λλ κα κενος πο βιώνει τν πομόνωση κα τν ποκλεισμό.

 

Σ καιρος μ νάγκες πρωτόγνωρες κα πείγουσες, διος Χριστός μς πλώνει συνεχς τ χέρι. Κάθε ρα κα κάθε στιγμή, στ ζω το καθενός, πραγματοποιεται τελικ κρίση. Εναι στ χέρι μας ν μετατραπε τρόπος τς ζως μας κα γάπη πρς τν συνάνθρωπο σ δρόμο πο θ μς δηγήσει κατευθείαν στν γκαλι κείνου πο περιμένει λους μας. μήν.           

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ