Ποιμαντορική Εγκύκλιος – Κυριακή 25 Φεβρουαρίου 2024

 

 

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Γιά τήν Κυριακή 25 Φεβρουαρίου 2024

 

« Θες, λσθητ μοι τ μαρτωλ»

(Λκ. 18, 13)

 


 

 

γαπητοί μου Πατέρες καί δελφοί,

Παιδιά μου ν Κυρί γαπημένα,

Τ Τριώδιο ποτελε τν φετηρία μις διαδρομς, ποία θ τερματιστε μ τν λειτουργία τς ναστάσεως. Τόσο τ Τριώδιο, σο κα Μεγάλη Σαρακοστ πο θ κολουθήσει, χουν να κα μοναδικ στόχο: Τν προετοιμασία λων μας, προκειμένου, σταδιακά, ν παγκιστρωθομε π τς μάταιες μικροχαρς τς καθημερινότητας κα ν προετοιμάσουμε τν αυτό μας ν ποδεχτε τν ναστημένο Χριστό, τν πηγ τς λήθειας, τς θανασίας κα τς αώνιας χαρς.

 

διαίτερα περίοδος το Τριωδίου, ποτελε περίοδο νατροπν. νατροπν τς νοοτροπίας, λλ κα τν κριτηρίων το κόσμου μας, ποος δν διαφέρει κα πολ π τόν κόσμο πο συνάντησε Χριστός μας, ταν ρθε στν γ. πως τότε, τσι κα σήμερα, νθρωπος χει τν τάση ν ατοθαυμάζεται, ν μεταβάλλεται σ εδωλο το αυτο του, ν ναζητ τρόπους ν ποδείξει τν περοχ του πέναντι στος λλους, ν διακηρύσσει τ κατορθώματά του κα ν ναζητ πίμονα τν παινο τν νθρώπων, λλ κα το διου το Θεο, τν ποον θεωρε ς ναν πουράνιο βαθμολογητ πο πονέμει ριστεα. 

 

Σήμερα, νας τέτοιος νθρωπος, Φαρισαος τς παραβολς, εθυτενς κα βέβαιος γι τν θρησκευτική του συνέπεια, στέκεται σ μφανς σημεο μέσα στν να τν εροσολύμων, καταθέτει νώπιον Θεο κα νθρώπων τ κατορθώματά του, τν νηστεία, τν λεημοσύνη κα λα τ πόλοιπα, καί, οσιαστικά, φτάνει στ σημεο ν παιτε δικαιωματικ τν ενοια το Θεο, φο προηγουμένως χει φροντίσει μ τν μεγαλοστομία του ν ξασφαλίσει τν θαυμασμ τν νθρώπων. Δν το ρκε μως ατό. Πρέπει πωσδήποτε ν βρεθε κάποιος, ποος, μ τν μαρτωλ τρόπο τς ζως του θ ναδεικνύει κόμη περισσότερο τν δική του γιότητα.

 

Ατς «κάποιος» βρίσκεται δη μέσα στν ναό. ν κα στέκεται σχεδν κρυμμένος, Φαρισαος τν ντοπίζει κα γρήγορα τν μεταβάλλει σ θμα το χλευασμο κα τς κατάκρισής του. Τελώνης μως δν πηρεάζεται π τ λόγια του. σα το καταλογίζει ατόκλητος κριτς του εναι πολ λιγότερα π κενα πο καταλογίζει διος στν αυτό του. Φαρισαος καταμετρ μαρτίες, Τελώνης μως βιώνει να βαθ ασθημα συνολικς ποτυχίας κα ναξιότητας, πο τν κάνει ν μν χει πρόσωπο οτε κν ν τενίσει πρς τν ορανό. Ατ τν βαθι συντριβή, ατ τν συναίσθηση πς βρέθηκε νάξιος τς γιότητας κα τν δωρεν το Θεο δν μπορε ν τν περιγράψει μ λόγια. συντριβ του παίρνει μόνον τν μορφ μις μικρς προσευχς πο ζητ, μως, να μεγάλο λεος: « Θες, λσθητ μοι τ μαρτωλ»

 

Δν εναι τυχαο, δελφοί μου, πς κα ο δυ πρωταγωνιστς τς πέροχης σημερινς εαγγελικς περικοπς πευθύνονται στν διο Θε κα χουν καταφύγει στν διο τόπο. Κα ο δυ βρίσκονται μέσα στν ναό, τν διο Νόμο γνωρίζουν κα τ δια κριτήρια χουν διδαχθε, σχετικ μ τ καλ κα τ κακό. Μ βάση τ κριτήρια ατά, ντως, Φαρισαος περέχει το Τελώνη. Ο καλές του πράξεις εναι ληθινές, χουν μως δηλητηριαστε π τν περηφάνεια. Τί τραγικό! Ατς ο διες πράξεις, πο τς ναφέρει ς πόδειξη τς σωτηρίας του μεταβάλλονται π τν περηφάνεια σ ατία τς καταδίκης του. Ξεχνώντας πς λα τ γαθά, λικ κα πνευματικά, ποτελον ποκλειστικ κα μόνον δωρες το Θεο, ποκόπτεται π τν Κύριο το λέους, ποκόπτεται π τος συνανθρώπους του κα πομένει μόνος κα γκλωβισμένος στν κόλαση τς μοναξις του. Γι τν λόγο ατό, τ Εαγγέλιο ναφέρει πς προσευχόταν «σταθες πρς αυτόν», δηλαδ προσευχόταν, τοποθετώντας πέναντί του ς θε ψεύτικο, ς εδωλο, τν διο τν αυτό του.

 

Τελώνης μως δν χει ποπέσει σ ατ τν πλάνη. Στ κέντρο τς καρδις του, κε πο Φαρισαος χει τοποθετήσει τν θεοποιημένο αυτό του, κενος χει τοποθετήσει τν ληθιν Θεό. ντ γι τ δηλητήριο τς περηφάνειας, τν ψυχ του χει πλημμυρίσει τ φς τς ταπεινοφροσύνης. Τί εναι σ θέση ν δε, ν Φαρισαος δυνατε;

 

Πρώτον, ντιλαμβάνεται πς κα λες τς ντολς ν φαρμόσει στ κέραιο, πργμα πρακτικς δύνατον, συνάντηση μ τν πανάγιο Θε θ προέλθει, χι π τ προσωπικ του πνευματικ κατορθώματα λλ π τ λεος κα τν πέραντη θεία φιλευσπλαχνία Του. σωτηρία θ προκύψει, χι ς νταμοιβ λλ ς θεο δρο. Ο καλς πράξεις εναι βεβαίως παραίτητες κα κρατον τν νθρωπο στν δρόμο το Θεο. Τελώνης μως χει ντιληφθε πς ταπεινοφροσύνη κρατε διαρκς ρατ τν τερματισμ ατο το δρόμου, πο δν εναι λλος π τν διο τν Χριστό.

 

πάρχει μως κα κάτι κόμη: Τελώνης ντιπροσωπεύει τν νθρωπο κενον, ποος χει συνειδητοποιήσει τ νόημα κα τν λόγο τς νανθρωπίσεως το Κυρίου μας. ταν ο Φαρισαοι διαμαρτύρονταν, γιατί Χριστς συναναστρέφεται τος μαρτωλούς, πάντησή Του ταν ποκαλυπτική. Τ επε; «Δν χρειάζονται γιατρ ο γιες, λλ ο ρρωστοι».

 

Γνωρίζουμε βέβαια πώς, πολύτως γιες στν ψυχ νθρωποι δν πάρχουν. Κύριός μας, λοιπν, ναφέρεται σ κείνους πο σθενον, λλ χουν ψευδαίσθηση γείας. ντως, γι’ ατούς, ο ποοι πιθανν κα ν διακηρύσσουν τν εσέβειά τους, Χριστς εναι χρηστος κα περιττός. Μόνον ο ταπεινοί, ο ποοι διακρίνουν διαρκς τ λάθη κα τς τέλειές τους, νοίγουν τν καρδιά τους στν Θε κα τν εγνωμονον σ κάθε στιγμ τς ζως τους γι τν ταπείνωση κα τν θυσία Του.  Γι τν λόγο ατό, ς γιοι τς κκλησίας νακηρύχτηκαν κα νακηρύσσονται σοι παραμένουν διαρκς ταπεινο καί, μ πρτο τν πόστολο Παλο, κηρύσσουν στν κόσμο: «Χριστς ησος λθε στν κόσμο μαρτωλος σσαι, ν πρτος εμ γώ» (Α΄ Τιμ. 1,15).

 

δελφοί μου, Τελώνης, ποος σήμερα στέκεται νώπιόν μας, μς δείχνει μ τν συμπεριφορά του, κυρίως μως μ τ ψυχικό του φρόνημα, τ ληθιν νόημα το Τριωδίου, λλ κα τν ληθιν δρόμο πο δηγε στν μοίωση μ τν Θεό. νθρωπος πο θ νστερνιστε τν ταπεινοφροσύνη το Τελώνη, παύει ν κτοπίζει διαρκς τν Θε π τν καρδιά του, παύει μως κα ν στρέφει περιφρονητικ κα πικριτικ τν ματι του πρς τος δελφούς του. ποιος γεύτηκε τ λεος το Θεο γίνεται διος πηγ λέους γι τν συνάνθρωπό του. κόσμος γέμισε π κριτές, διψ μως γι λεήμονες. ς γίνουμε λοιπν μες εκόνες το φιλεύσπλαχνου Θεο, προστατεύοντας τν αυτό μας π τν ατοθέωση κα τν κατάκριση κα χαρίζοντας στν κόσμο τν πιείκεια κα τν ποδοχή. λλωστε, ατς τς δωρες δεχόμαστε διαλείπτως κα μες π κενον, ποος μας καλε π σήμερα ν τν κολουθήσουμε στν νηφορικ  δρόμο τς κρας ταπείνωσής Του. μήν.

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ