Ποιμαντορική Εγκύκλιος – Κυριακή 18 Φεβρουαρίου 2024

 


ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Γιά τήν Κυριακή 18 Φεβρουαρίου 2024

 

« γναι, μεγλη σου πστις·

γενηθτω σοι ς θλεις».

(Μτθ. 15, 28)

 


 

 

 γαπητοί μου Πατέρες καί δελφοί,

Παιδιά μου ν Κυρί γαπημένα,

σημεριν εαγγελικ περικοπή μς καθιστ μάρτυρες νς π τ συγκινητικότερα περιστατικ το Εαγγελίου. Μι μάνα κετεύει τν Κύριο ν χαρίσει τν γιατρει στν κόρη της, ποία βρισκόταν π τν πήρεια τν δαιμόνων. Κα μάλιστα, σύμφωνα μ τ λεγόμενά της, πήρεια ατ ταν ατία, στε τ κορίτσι της ν ποφέρει ψυχικά, σως κα σωματικά, προξενώντας βάσταχτο πόνο, χι μόνον στν αυτό της, λλ κα σ σους τν γαποσαν.

 

Εναι παραίτητο ν συνειδητοποιήσουμε τ μέγεθος τν μαρτυρίων τς κόρης κείνης, γνωστν κα π λλες εαγγελικς περικοπές, σχετικς μ αση δαιμονισμένων κ μέρους το Χριστο, προκειμένου ν συναισθανθομε, στω κα λίγο, τν πόγνωση τς μάνας, ποία, μ χοντας λλη λπίδα, πέφτει σήμερα στ πόδια το Χριστο, κλιπαρώντας γι βοήθεια. Μόνο γονις μπορε ν νιώσει τν τραγδία της. Μόνο γονις κα Χριστός, πηγ τν οκτιρμν κα το λέους.

 

Κι μως! ξέλιξη τν γεγονότων μς αφνιδιάζει. Κύριος διαφορε, σ σημεο πο ναγκάζει τος μαθητές Του ν μεσολαβήσουν κα ν Το ζητήσουν ν δώσει μία ποιανδήποτε λύση, προκειμένου ν συχάσουν π τς κραυγς το μητρικο πόνου της. Κύριος μως, χι μόνον πιμένει στν φαινομενικ διαφορία Του λλ τν παρατείνει, δηλώνοντας μάλιστα πς θαυματουργικ δράση Του φορ μόνον τ πρόβατα τς μάνδρας το σραήλ. στόσο, πονεμένη ατ μάνα παραμένει γονατιστ στ πόδια Του, πιθανν κα μ τ πρόσωπο καταγς, μ τν κεσία ν συνεχίζει ν βγαίνει π τ στόμα της, σως φωναχτά, σως ψιθυριστά, λλ πάντα μ τν διο σπαραγμό:

«Κύριε, βοήθει μοί!» Ατ τ θέαμα, τ ποο, εναι βέβαιο τι θ εχε συγκλονίσει λους τούς παρισταμένους, φαίνεται ν φήνει συγκίνητο τν διο τν Χριστό. Κα πρς ατν τν νθρωπο, τν ερισκόμενο στ σχατο σημεο τς συντριβς, λόγος Του  φαίνεται ν δίνει τν χαριστικ βολή: «Δν εναι σωστό», λέει δημοσίως, «ν στερ τ ψωμ π τ παιδιά μου κα ν τ πετ στ σκυλάκια».

 

λλοεθνς Χαναναία μως, κα πάλι δν πτοεται. λώβητη π τν δημόσια προσβολή, χοντας προσεγγίσει, περισσότερο κα π τέκνο το σραήλ, δυσθεώρητα ψη πίστεως κα ταπεινοφροσύνης, νταπαντ μ τοιμότητα, ποφασισμένη ν ξαντλήσει κάθε πιθανότητα εεργεσίας: «Ναί, Κύριε, συμφων πώς, νώπιόν Σου, στέκω ς πι σήμαντη κα π τν σχατο νθρωπο. Στέκω σν σκυλάκι, λλ ς τέτοιο σο ζητ ν μ λεήσεις. κόμη κα τ ψίχουλα το λέους Σου, γι μένα εναι πολύτιμα».

 

δού, λοιπόν, στιγμ τν ποκαλυπτηρίων της πίστεως ατς τς γυναίκας. Χαναναία σήμερα προσεύχεται πρς τν Χριστό, προσευχ της μως ποτελε μάθημα γι λους μς, πού, ς Χριστιανοί, φέρουμε τ δικό Του νομα κα πιθυμομε ν βρισκόμαστε διαρκς σ σχέση μαζί Του.

 

πως κείνη, τσι κι μες, στρεφόμαστε συχν στν Θεό, διαίτερα ταν βρισκόμαστε σ νάγκη. Πρόκειται γι κενες τς περιστάσεις, που κάθε μέσο πο χρησιμοποιήσαμε χει ποδειχτε νεπαρκς κα κάθε μας  προσπάθεια χει ποτύχει. Στν ρχή, ο προσευχές μας εναι γεμάτες ζλο, γεμάτες φλογερ κεσία. Ασθανόμαστε ν χει χαθε τ δαφος κάτω π τ πόδια μας κα μόνο λόψυχη στροφ πρς τν οραν μοιάζει ν εναι μόνη μας λπίδα. Συχνά, μως, πάντηση ργε καί, καθς ο μέρες περνον κα λύση δν μφανίζεται, νας λογισμς ρχίζει ν χτυπ λο κα δυνατότερα τν πόρτα τς ψυχς μας: «Μήπως ορανς εναι δειος; Μήπως πευθύνομαι σ κάποιον πο δν θέλει δν μπορε ν μ κούσει;»

 

λοι μας γνωρίζουμε πώς, ντως,  προσευχή μας συναντ συχν μία κκωφαντικ σιωπή. νος δοκιμάζεται. πίστη κλονίζεται. λλά, κόμη κα ν πίστη παραμείνει ζωντανή, ρχεται μία ασθηση ναξιότητας πού μς κάνει ν ασθανθομε πως τ σήμαντα σκυλάκια κα ν μονολογήσουμε: «Ποις εμαι γ πο θ ξιωθ τ λεος το Θεο  Κα στ μία κα στν λλη περίπτωση, τ ποτέλεσμα εναι τ διο: ζλος μαραίνεται, λπίδα καταρρέει κα νθρωπος κατεβάζει τ μάτια κα συμφιλιώνεται πελπισμένος μ τν καταδίκη του.

 

Σ λόκληρο τ Εαγγέλιο, κομε τ λόγια το Χριστο κα διδασκόμαστε. Στ σημεριν περικοπή μως, Κύριος μς καλε ν διδαχθομε π τν σιωπή Του. Συνήθως, διδάσκει ατός, σήμερα μως, τν διδασκαλία ναθέτει σ μία Χαναναία μάνα, ποία γνωρίζει πς δν δικαιοται τίποτα, γι’ ατ κα χει φεθε λοκληρωτικ στ λεος κείνου, πο φαίνεται ν τν περιφρονε.

 

Σήμερα Κύριος σιωπ, μ τρόπο μυστικ μως παρακινε τν Χαναναία ν μς κατηχήσει στ μυστικά τς πίστεως. Σν ν τν καλε ν μς διδάξει. Σν ν τς λέει: «Κόρη μου Χαναναία, δίδαξε στ παιδιά μου τί σημαίνει ν θεωρον μένα, τν Κύριο τν δυνάμεων, ς τν τελευταία, τν σχατη λλ κα τν μεγαλύτερη λπίδα τους. Δίδαξέ τος τν δύναμη τς ταπεινοφροσύνης πο νοίγει διάπλατα τν δρόμο τς ψυχς στν παρουσία κα τ θαυματουργικό Μου λεος. Δίδαξε τος τν πίμονη προσευχ πρς μένα, ποος, κι ν φαίνεται πς σιωπ κα κωφεύει, δν φήνει καμμία νθρώπινη δύνη ξω π τν βυσσο τν οκτιρμν Του. Κόρη μου Χαναναία, δίδαξέ τους τν πομον κα θύμιζέ τους διαρκς πς ποτ μι προσευχή, προερχόμενη π καρδία συντετριμμένη, δν μεινε ναπάντητη».

 

δελφοί μου. Κύριος κα Θεός μας πιθυμε ν εναι γι μς κάτι πολ περισσότερο π ναν πλ πάροχο δωρημάτων. πιθυμε ν συνάψει μαζί μας μία σχέση βασισμένη στν πόλυτη μπιστοσύνη. Πράγματι, ο εεργεσίες μπορον ν δυναμώσουν τν πίστη. ταν βλέπει κανες δωρεές, ταν μάλιστα ξιωθε ν δε κόμη κα θαμα, εναι παράλογο ν μν πιστέψει. ταν μως ξακολουθες ν πιστεύεις, παρ τ τι δν βλέπεις κανένα δεγμα τς δύναμης το Θεο, παρ τ τι ασθάνεσαι κόμη κα να προσωριν ασθημα γκατάλειψης, τότε εναι καιρς γι τ νθισμα μις πίστης λεύθερης, ποία δν στηρίζεται στν παροχ λλ στ βεβαιότητα μις παρουσίας. Μις παρουσίας ναμφίβολης, μις παρουσίας θεϊκς, ποία, κάποιες στιγμές, παραμένει στ σκοτάδι. ταν μως τ γλυκ πρόσωπο το Χριστο γίνεται κα πάλι ρατό, μ τρόπο κα σ χρόνο πο κενος γνωρίζει, μι φωνή, μι γλυκύτατη φων θ γεμίζει πάντοτε τν ψυχ σων δν πτοήθηκαν π τν φαινομενικ πουσία κα θ τος διαβεβαιώνει, πως διαβεβαίωσε κα τν  Χαναναία: «Παιδί μου, μεγάλη πρξε πίστη σου. ,τι ζήτησες, θ τ χεις». μήν.            

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ