Ποιμαντορική Εγκύκλιος – Κυριακή 11 Φεβρουαρίου 2024

 

 

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Γιά τήν Κυριακή 11 Φεβρουαρίου 2024

 

 

 

γαπητοί μου Πατέρες καί δελφοί, Παιδιά μου ν Κυρί γαπημένα,

φορμ δοξολογίας κα εγνωμοσύνης πρς τν Θε ποτελε σημεριν εαγγελικ περικοπή. Κα ατό, διότι νθρωπος, ποος παραδίδει σήμερα σ τρες δούλους του τς μεγάλες Του δωρεές, δν εναι λλος π τν Δημιουργό μας, ποος πλουτίζει τν κάθε νθρωπο μ δρα ξεχωριστά, π τν πρώτη κιόλας στιγμ τς ζως του.  Κύριος ησος Χριστς ρχεται, μ τν σημεριν παραβολή, ν μς πενθυμίσει πς γινόμαστε ποδέκτες ξεχωριστν δωρεν κα ν μς καλέσει ν στρέψουμε λη τν εγνωμοσύνη μας πρς τν δωροθέτη Δημιουργό μας.

 

Τ τάλαντα πο ναφέρονται στ σημεριν Εαγγέλιο εναι τ δρα μ τ ποα ξεκιν τν ζω του κάθε νθρωπος. Δρα πολύτιμα κα ξεχωριστά, δρα πο διαμορφώνουν τν διαίτερη προσωπικότητα το καθενός μας καί, συγχρόνως, καθορίζουν μία μοναδικ προσωπικ διαδρομ πρς τν λοκλήρωσή μας, πο δν εναι λλη π τν μοίωση μ τν Πλάστη μας. κούγοντας τ λέξη «τάλαντα», σκέψη μας στρέφεται πρς ατ πο νομάζουμε «ταλέντα», ννοώντας τς διαίτερες κλίσεις μ τς ποες εμαστε λοι προικισμένοι. Ατ μως πο χει σημασία εναι ν δώσουμε διαίτερη προσοχ σ δυ πολ σημαντικ στοιχεα τς πέροχης σημερινς παραβολς.

 

Τ πρτο στοιχεο βρίσκεται στν ρχικ φράση, που ναφέρεται πς Κύριος παρέδωσε τ τάλαντα «κατ τν δαν δύναμιν», δηλαδ νάλογα μ τς ψυχικς δυνάμεις το καθενός. Τί σημαίνει ατό, γαπητοί μου δελφοί; Τί χρειάζονται ο δυνάμεις μας, προκειμένου ν δεχθομε τ χαρίσματα το Θεο; Μ τν φράση ατή Κύριός μας πιθυμε ν μς προειδοποιήσει πώς, νάλογα μ τν δωρε πο καθένας πό μς λαμβάνει, θ παιτηθε  κα μία νάλογη προσπάθεια, στε τ διαίτερο τάλαντό μας ν καλλιεργηθε ν ποδώσει πολλαπλάσιο καρπό. Τ χαρίσματα, μ τ ποα προικίστηκε παρξή μας, μς καθιστον βέβαια προνομιούχους, συγχρόνως μως μς καλον ν ναλάβουμε τν κόπο κα τν εθύνη το πολλαπλασιασμο τους. νς πολλαπλασιασμο, γι τν ποον, κάποια στιγμή, θ δώσουμε λόγο. ς μν ξεχνμε πς στ τέλος τς παραβολς, δωροθέτης Κύριος πιστρέφει κα ζητ ν το ποδοθε λογαριασμς τς καρποφορίας τν δώρων πο χάρισε. Τί εδους μως εναι καρποφορία, τν ποία ναμένει δωροθέτης Δημιουργός μας;

 

Τν πάντηση μς τν δίνει να δεύτερο στοιχεο τς σημερινς παραβολς, στ ποο πρέπει πωσδήποτε ν δώσουμε διαίτερη σημασία. Κα πάλι στ ξεκίνημα το σημερινο εαγγελικο κειμένου, κούσαμε πς ρχοντας  «παρέδωκεν ατος τ πάρχοντα ατο», δηλαδή, πς παρέδωσε στος δούλους του πλοτο π τν δική του περιουσία. Καταρχάς, τ στοιχεο ατ πρέπει ν ποτελέσει γι μς μία διαρκ πενθύμιση πς δν εμαστε διοκττες, λλ διαχειριστς τν χαρισμάτων μας. Μιλώντας μ τν τρόπο ατό, Χριστός μς προφυλάσσει π τν περηφάνεια κα τν λαζονεία γι κάθε τί τ ξεχωριστ πο διακρίνει τν καθέναν μας. Πς εναι δυνατόν, νας νθρωπος, ξαιτίας τν ταλέντων του, ν ασθάνεται νώτερος π τος λλους, ταν χει διαρκς πίγνωση πς, κάθε ξαιρετικ χάρισμα πού τν διακρίνει, ποτελε δρο, προερχόμενο ποκλειστικ π τν πατρικ γάπη το Δημιουργο του; Πς εναι δυνατόν, κάποιος ν καυχιέται γι δρα τ ποα προέρχονται ποκλειστικ κα μόνον π τ φιλάνθρωπο θέλημα το Δημιουργο του;

 

πάρχει μως κα κάτι λλο: φο τ τάλαντα νήκουν στν Θεό, δν σημαίνει, ραγε, πς καρποφορία κα πολλαπλασιασμς τους πρέπει ν προέλθουν π ργασία σύμφωνη μ τ δικό Του θέλημα;  πως επαμε, τ τάλαντα ποτελον περιουσία το Θεο. ρα κα καρποφορία τους, τν δόξα κείνου πρέπει ν ποκαλύπτουν κα τν δική Του γάπη ν σκορπίζουν στν κόσμο.  Μόνον μία τέτοια καρποφορία, μόνον να τέτοιος πολλαπλασιασμς νς ταλάντου παινεται π τν Θεό. Μόνον ργάτης τν ντολν Του, ποος μ τς λίγες του δυνάμεις πολλαπλασίασε τ πλούσια δρα πο λαβε, θ κούσει: «Εγε καλ κα μπιστε δολε! ποδείχτηκες μπιστος στ λίγα, γι’ ατ θ σο μπιστευτ πολλά»!

 

πως βλέπουμε, πολλαπλασιασμς τν δωρημάτων μέσ τς ργασίας τν ντολν το Θεο, ποτελε ατία κόμη μεγαλυτέρων δωρεν. ντίθετα, κακ χρήση τν χαρισμάτων, φήνει τν νθρωπο πόλυτα κεν π κάθε εεργεσία. Εναι ποτ δυνατν ν παινέσει Θες κενον, ποος οκειοποιήθηκε να θεο δρο κα τ μετάβαλε σ μέσον περηφάνιας κα περιφρόνησης τν συνανθρώπων του; Εναι ποτ δυνατν ν παινέσει Θες τν κατάχρηση νς δικο Του ταλάντου, μ μοναδικ σκοπ τν ξυπηρέτηση το γωισμο κα τν κμετάλλευση τν λλων; Κι μως, πολ συχν βλέπουμε ξαιρετικ ταλαντούχους νθρώπους ν μεταβάλλονται σ ποκρουστικος ναρκισσιστές, πως κα ξαιρετικ εφυες νθρώπους ν γίνονται πρόξενοι σύλληπτων τραγωδιν κα φρικαλεοτήτων, πως συνέβη συχν μέσα στν στορία. Ατ κριβς στάση κατακρίνεται π τν Θε μ ξαιρετικ ξ τρόπο, πως φαίνεται στν ντίδραση πο πεφύλαξε κύριος τς παραβολς πρς κενον τν δολο, ποος θαψε τ τάλαντο στ γ. να εναι λοιπν τ συμπέρασμα: θαμμένο τάλαντο εναι κενο τ χάρισμα πο δν μεταβλήθηκε σ ργαλεο γάπης.

 

πως βλέπετε, καρποφορία τν ταλάντων ταυτίζεται μ τν γάπη. Τ δρα πο λάβαμε χουν ς μοναδικ σκοπ ν μεταβληθον σ πηγ εεργεσίας πρς λους τούς δελφούς μας. πολλαπλασιασμς τν χαρισμάτων πρέπει ν χει ς ποκλειστικ στόχο τν δόξα το Κυρίου τν δωρεν, στε λος κόσμος ν ναγνωρίσει τν πειρη φιλανθρωπία Του.

 

δελφοί μου, Εναι λήθεια πς ο τρόποι κα ο εκαιρίες πο προσφέρει σημεριν ποχή,  μς διευκολύνουν ν ναγνωρίζουμε γκαίρως τ προσόντα κα τς δεξιότητες το κάθε νθρώπου κα διαίτερα τν νέων. Δν ρκε μως ντοπισμς τν χαρισμάτων μας. Ατ πο χρειάζεται σύγχρονος νθρωπος εναι ν προσδώσει στ ταλέντα κα στς διαίτερες κλίσεις του βαθ περιεχόμενο κα καρποφόρα προοπτική. Γι τν λόγο ατό, νεξάρτητα π τ διαίτερα δρα πο χει καθένας μας, πάρχει πόλυτη νάγκη ν νισχύουμε διαρκς τν σχέση μας μ τν Θεό. Μόνον μία τέτοια σχέση δίνει νόημα κα σκοπ στ χαρίσματά μας. Μόνον διαρκς στροφ πρς τν πουράνιο Δωροθέτη, μς κάνει ν ποδίδουμε σ κενον κάθε καρποφορία κα ν κάνουμε καθημεριν πράξη ατ πο κούγεται στν Θεία Λειτουργία: «Τ Σ κ τν Σν Σο προσφέρομεν».

 

σο μεταβαλλόμαστε σ νθρώπους εγνωμοσύνης πρς τν Δημιουργό μας, τόσο θ πολαμβάνουμε μεγαλύτερες εεργεσίες. σο μεταβαλλόμαστε σ νθρώπους γάπης πρς τν συνάνθρωπο, τόσο θ ποδεικνυόμαστε ντάξιοι τν ταλάντων Του. σο πιζητομε, μέσ τς προσευχς, τν δική Του νίσχυση γι τν καλλιέργεια τν δωρεν Του, τόσο θ γάλλεται ψυχή μας π τν βαθι κανοποίηση πς γινόμαστε συνεργο στ δικό Του ργο γι τν σωτηρία το κόσμου. μήν.

 

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ