Λόγος στα Θεοφάνεια - Ἁγίου Γρηγορίου Θεολόγου

 

 

Α. Χριστς γεννται, ς τν δοξάσετε· Χριστς ρχεται π τος ορανούς, ς τν προϋπαντήσετε· Χριστς ερίσκεται π τς γς, ς ψωθτε. «Δοξολογήσατε τν Κύριον, λη γ», κα δι ν τ επω κα τ δύο μ μία λέξιν, ς εφρανθον ο ορανο κα ς νιώση γαλλίασιν γ δι τν οράνιον ποος γινεν πίγειος. Χριστς σαρκώθη, νιώσατε γαλλίασιν π χαρ κα τρόμον. π τρόμον ξ ατίας τς μαρτίας· π χαρν ξ ατίας τς λπίδος. Χριστς γεννήθη π τν Παρθένον. Γυνακες, παραμένετε παρθένοι γι ν γίνετε μητέρες το Χριστο. Ποις δν ποδίδει λατρείαν ες κενον ποος προϋπρχεν π᾿ ρχς; Ποις δν δοξολογε κενον ποος νεφανίσθη τώρα τελευταία;

 

Β. Πάλιν διαλύεται τ σκοτάδι, πάλιν μφανίζεται τ φς. Πάλιν Αγυπτος τιμωρεται μ σκότος, πάλιν σραηλιτικς λας φωτίζεται μ στήλην πυρός. λας ποος κάθεται ες τ σκότος ς δ τ λαμπρν φς τς κατανοήσεως τν θείων μυστηρίων. «Τ παλι χουν περάσει· δο τ πάντα χουν γίνει νέα». Τ γράμμα ποχωρε κα τ πνεμα ναδεικνύεται. Α σκια πομακρύνονται κα ρχεται ες τν θέσιν των λήθεια. τύπος το Μελχισεδκ κπληρώνεται. μήτωρ γίνεται πάτωρ. το μήτωρ προηγουμένως κα τώρα γίνεται πάτωρ. Ο φυσικο νόμοι καταλύονται. οράνιος κόσμος πρέπει ν συμπληρωθε. Χριστς προστάζει ς μν ντιστεκόμαστε. «λοι ο λαο ς χειροκροτήσετε» πειδ γεννήθη ες μς παιδίον, μς δόθη υός, ες τος μους το ποίου βρίσκεται ξουσία (διότι ξυψώνεται μαζ μ τν σταυρν) κα ποος νομάζεται γγελιοφόρος μεγάλης θελήσεως (τς θελήσεως το Πατρός). ωάννης ς βροντοφωνήσει: «τοιμάσατε τν δρόμον το Κυρίου»! Κα γ θ διαλαλήσω τν σημασίαν τς μέρας: σαρκος παίρνει σάρκα. Λόγος νώνεται μ τν λην. όρατος γίνεται ρατός. κενος τν ποο δν μποροσε ν γγίσ κανείς, μπορε ν ψηλαφηθ. χρονος ποκτ ρχήν. Υἱὸς το Θεο γίνεται Υἱὸς νθρώπου, « ησος Χριστός, ποος το χθές, εναι σήμερον κα θ παραμείνει διος ες τος αἰῶνας». Ο ουδαοι ς σκανδαλίζονται. Ο λληνες ς ερωνεύονται κα ο αρετικο ς κουράζονται μ τς φλυαρίας των. Θ τν πιστεύσουν, ταν θ τν δον ν νέρχεται ες τν ορανόν. Κα ν χι τότε, πωσδήποτε ταν θ τν δον ν ρχεται π τος ορανος κα ν κάθεται ς κριτής.

 

Γ. Ατ μως ργότερα. Σήμερα πανήγυρις εναι τ Θεοφάνεια, δηλαδ Γέννησις. Διότι λέγονται κα τ δύο, πειδ δι᾿ να κα τ ατ πργμα πάρχουν δύο νόματα. Διότι Θες φανερώθη ες τος νθρώπους δι τς γεννήσεως. Κα πρχε μν πρίν, κα πρχε πάντοτε, προερχόμενος π τν πάντοτε πάρχοντα, πάνω π κάθε ατίαν κα λογικν (πειδ δν πρχε λόγος νώτερος π τν Λόγον), λλ μετ λαβε σμα πρς χάριν μας, δι ν μς χαρίσει τν ετυχ παρξιν, κενος ποος μς δωσε τν παρξιν καλύτερα, δι ν μς παναφέρει μ τν σάρκωσίν του ες τν ετυχ παρξιν π τν ποία εχαμε πομακρυνθε ξ ατίας τς κακίας μας. Κα ες μν τν μφάνισιν δίδεται τ νομα Θεοφάνεια, ες δ τν γέννησιν, Γενέθλια.

 

Δ. Ατ εναι δι᾿ μς τ νόημα τς πανηγύρεως κα ατ ορτάζομεν σήμερα: Τν ρχομ το Θεο πρς τος νθρώπους, δι ν λθωμεν ν κατοικήσωμεν κοντ ες τν Θεόν, δι ν πανέλθωμεν (διότι τσι νομίζω τι εναι σωστότερον ν επωθ), δι ν νδυθμεν τν νέον νθρωπον, φο γκαταλείψωμεν τν παλαιόν. Κα πως χομεν ποθάνει μαζ μ τν δάμ, τσι ς ζήσωμεν μαζ μ τν Χριστόν, ς γεννηθμεν μαζί του, ς συσταυρωθμεν κα ς ταφμεν μαζί του, δι ν᾿ ναστηθμεν μ τν νάστασίν του. Διότι πρέπει ν πομείνω τν ντίστροφον πορείαν, ποία δηγε ες τ γαθόν. Κα πως π τ πι εχάριστα λθαν τ δυσάρεστα, τσι κα π τ δυσάρεστα ν πανέλθουν τ πι εχάριστα. «Διότι κε πο ηξήθη σημαντικ μαρτία, κε δόθη πλουσιοπάροχα κα χάρις». Κα ν γεσις πέφερε τν καταδίκην, δν δικαίωσε, πολ περισσότερο τ πάθος το Χριστο; ς ορτάζομεν πομένως χι μ δημοσίας πανηγύρεις, λλ κατ τρόπον θεϊκόν. χι κατ τρόπον κοσμικόν, λλ κατ τρόπον περκόσμιον. χι τ δικά μας λλ πολ περισσότερον τ το Κυρίου. χι τ σχετικ μ τν σθένειαν, λλ τ σχετικ μ τν θεραπείαν. χι τς δημιουργίας λλ τ τς ναδημιουργίας.

 

ΠΗΓΗ: γίου Γρηγορίου Θεολόγου ργα, Λόγος ΛΗ.

Πατερικς κδόσεις «Γρηγόριος Παλαμς».

 


 

 

κ τς ερς Μονς