Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος – Μάθετε να είστε διδάσκαλοι των άλλων με τη ζωή σας

 

  

     δάσκαλος μως δέ διδάσκει μόνο μέ λόγια, λλά καί μέ ργα, γιατί ατή εναι ριστη διδασκαλία το δασκάλου. Γιατί καί κυβερνήτης, ταν βάζει δίπλα του τό μαθητή, το δείχνει βέβαια πώς νά κρατάει τό τιμόνι, λλά προσθέτει καί λόγια στήν πράξη, καί δέ λέγει μόνο, οτε ργάζεται μόνο. Τό διο καί οκοδόμος, φο τοποθετήσει δίπλα του κενον πού θέλει νά μάθει πς χτίζεται τοχος, το δείχνει βέβαια μέ τήν πράξη, το δείχνει μως καί μέ λόγια. Τό διο κάνει καί φαντής καί κεντητής καί χρυσοχόος καί χαλκουργός, καί κάθε τέχνη χει τό δάσκαλό της καί μέ λόγια καί μέ ργα. πειδή λοιπόν καί Χριστός ρθε νά μς διδάξει κάθε ρετή, γι’ ατό καί λέγει νά κάνουμε καί τά κάμνει διος. Γιατί λέγει “ποιος καμε καί δίδαξε, ατός θά νομασθε μεγάλος στή βασιλεία τν ορανν” (Ματθ. ε΄ 19).

 

      Πρόσεχε μως, πρόσταξε νά εμαστε ταπεινόφρονες καί προι καί τά δίδαξε ατά μέ τά λόγια, Βλέπε πς τά διδάσκει ατά καί μέ τίς πράξεις. Γιατί λέγοντας, “μακάριοι εναι ο ταπεινόφρονες, μακάριοι ο προι” (Ματθ. ε΄ 3-5), δείχνει πς πρέπει νά κατορθώνουμε ατά. Πς λοιπόν δίδαξε; Πρε μιά ποδιά καί ζώσθηκε μ’ ατή, καί πλυνε τά πόδια τν μαθητν του (ωάν. ιγ΄ 4-5). Τί εναι σο μέ τήν ταπεινοφροσύνη ατή; Γιατί δέν τή διδάσκει πιά μόνο μέ τά λόγια, λλά καί μέ τά ργα. πίσης τήν πραότητα καί τήν νεξικακία τά διδάσκει μέ τά ργα. Πς; Δέχθηκε ράπισμα πό τό δολο το ρχιερέα καί λέγει “ν επα κάτι κακό, πές ποιό ταν ατό, ν μως μίλησα συνετά, γιατί μέ δέρνεις;” (ωάν. ιη΄ 23). Πρόσταξε νά προσευχόμαστε γιά τούς χθρούς μας. Καί ατό πάλι τό διδάσκει μέ τά ργα, γιατί ταν νέβηκε πάνω στό σταυρό λέγει “Πατέρα, συγχώρησέ τους, γιατί δέν ξέρουν τί κάνουν” (Λουκ. κγ΄ 34). πως λοιπόν δωσε ντολή νά προσευχόμαστε, τσι καί διος προσεύχεται, γιά νά διδάξει σένα νά προσεύχεσαι, γιατί καί διος δέν παύει νά συγχωρε.

 

     πίσης διέταξε νά εεργετομε σους μς μισον καί νά φελομε σους μς βλάπτουν... λεγε πάλι στούς μαθητές του “μή πάρετε στό ζωνάρι σας χρυσό σημένιο χάλκινο νόμισμα” (Ματθ. ι΄ 9), μέ σκοπό νά τούς προετοιμάσει στήν κτημοσύνη.

 

     Κατά τόν διο τρόπο τούς δίδαξε πάλι καί νά προσεύχονται... λλ’ χι μόνο νά προσεύχονται, λλά πρεπε νά μάθουν καί πς πρέπει νά προσεύχονται. Γι’ ατό λοιπόν τούς παρέδωσε καί προσευχή πού χει ς ξς· “Πάτερ μν ν τος ορανος...” (Ματθ. στ΄ 9-13).

 

    πειδή λοιπόν διέταξε νά προσεύχονται “μή εσενέγκς μς ες πειρασμόν”, ατό κριβς τό διο τούς διδάσκει μέ τήν πράξη, λέγοντας “Πάτερ, ε δυνατόν, παρελθέτ π’ μο τό ποτήριον τοτο”, διδάσκοντας λους τούς πιστούς νά μήν ρμον στούς κινδύνους, οτε νά χάνουν τό θάρρος τους, λλά νά τούς πομένουν ταν πέρχονται καί νά δείχνουν κάθε νδρεία, μως νά μήν τρέχουν πό πρίν, οτε νά ρμον πρτοι στά δεινά. Γιατί; Γιά νά τούς διδάξει τήν ταπεινοφροσύνη καί νά τούς παλλάξει πό τίς κατηγορίες τς ματαιοδοξίας. Γι’ ατό κριβς καί δ ταν λεγε ατά “πομακρύνθηκε”, λέγει, “καί προσευχήθηκε” καί στερα πό τήν προσευχή λέγει στούς μαθητές τά ξς: “δέν μπορέσατε οτε μία ρα νά μείνετε ξάγρυπνοι μαζί μου; Μένετε ξάγρυπνοι καί προσεύχεστε, γιά νά μήν πέσετε σέ πειρασμό” (Ματθ. κστ΄ 40, 41). Βλέπεις τι δέν προσεύχεται μόνο λλά καί συμβουλεύει; “Τό πνεμα εναι πρόθυμο”, λέγει, “λλά σάρκα δύναμη”. Καί ατό τό λεγε γιά νά διώξει τήν περηφάνεια πό τήν ψυχή τους, νά τούς παλλάξει πό τήν λαζονεία, νά τούς κάνει προσεκτικούς, καί νά τούς καταστήσει μετριόφρονες.”[39]

 

ΠΗΓΗ: http://paterikakeime.blogspot.com/p/blog-page.html

 


 

 

κ τς  ερς Μονς