Ποιμαντορική Εγκύκλιος – Κυριακή 7 Ιανουαρίου 2024

 

 

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Γιά τήν Κυριακή 7 ανουαρίου 2024

 

 

 

γαπητοί μου Πατέρες καί δελφοί,

Παιδιά μου ν Κυρί γαπημένα,

Στν ρθόδοξη παράδοσή μας, μ τν ρο «Σύναξις» ννοομε τν συνάθροιση τν πιστν, προκειμένου ν τιμήσουν διαίτερα τν μνήμη νς γίου κυρίαρχων προσώπων μεγάλων θρησκευτικν γεγονότων. Σήμερα, λοιπόν, καλούμαστε σ «σύναξη γι τν ωάννη τν Πρόδρομο κα Βαπτιστ», κριβς γι ν ναδειχθε μεγάλη τιμ πο ποδίδει κκλησία μας πρς τ πρόσωπό του. ντως, τ σημεριν Εαγγέλιο ναδεικνύει τν καίριο ρόλο του στν Βάπτιση το Χριστο, λλ κα τν μαρτυρία του, μέσ τς ποίας χουμε τν δυνατότητα, χι μόνο ν συνειδητοποιήσουμε τς μεγαλειώδεις διαστάσεις το βαπτίσματος το Κυρίου μας λλ κα τς λυτρωτικς διαστάσεις το δικο μας βαπτίσματος.

 

χθές, κατ τν διάρκεια τς χαρμόσυνης ορτς, εαγγελικ περικοπ μς φανέρωσε κα μς δίδαξε τν προσκύνηση τς γίας Τριάδος. Σήμερα, τ Εαγγέλιο ρχεται ν ναδείξει κόμη περισσότερο τν σημασία τς μέρας κείνης. Πρέπει, βεβαίως, ν γνωρίζουμε πς τ γεγονός, πως περιγράφεται σήμερα, κτυλίσσεται λίγες μέρες μετ τν Βάπτιση, πιθανότατα μετ κα π τος Πειρασμος το Χριστο στν ρημο. Βλέπει, λοιπν, ξαν γιος Πρόδρομος τν ησο ν ρχεται στς χθες το ορδάνου κα μ δυνατ φων προβαίνει σ τρες ποκαλύψεις:

Πρώτη ποκάλυψη εναι παρουσίαση το Χριστο, ς κείνου τν ποον προανήγγειλε προφήτης σαΐας λέγοντας πώς, ς κακο ρνί, ναμενόμενος μεσσίας θ δηγηθε στν θάνατο, παλλάσσοντας τν λα π τν μαρτία. Μ τρόπο ντυπωσιακό, δείχνοντας προφανς πρς τ μέρος το Κυρίου, πο κείνη τν ρα πλησίαζε, ωάννης ναφωνε: «δε μνς το Θεο, αρων τν μαρταν το κσμου».

 

Δεύτερη ποκάλυψη εναι φανέρωση τς θεότητας το Χριστο, λλ κα τς δικς του ταπεινοφροσύνης. Μ βεβαιότητα παρουσιάζει τν ησο στος παρευρισκόμενους κα διακηρύσσει: «Ατν ννοοσα ταν λεγα πώς, στερα π μένα ρχεται νας πο εναι νώτερός μου, γιατί πρχε πρν κν γ ν γεννηθ». 

 

τρίτη ποκάλυψη μως εναι σπουδαιότερη κα ποδεικνύει πς γιος ωάννης Πρόδρομος ποτελε ντως ναν πεσταλμένο το Θεο. «Γνώριζα π τν Θεό», λέει, «πς κενος, στν ποον θ κατέβαινε τ Πνεμα το Θεο, θ ταν ατς πο θ προσέφερε στν νθρωπότητα τ Βάπτισμα τς πλήρους πολυτρώσεως, δι το γίου Πνεύματος».

 

ντιλαμβάνεστε, λοιπόν, δελφοί μου, πώς, μ τν σημεριν περικοπ, τ στορικ γεγονότα το Εαγγελίου συνδέονται μ τ «σήμερα». γιος ωάννης Πρόδρομος κα Βαπτιστς γνώριζε πώς, μέχρι τν λευση το Μεσσία, προσέφερε στος νθρώπους να βάπτισμα τελές, τ ποον δν ταν σ θέση ν ναγεννήσει ριζικ τν νθρωπο κα ν τν παλλάξει, χι μόνον π τς προσωπικές του μαρτίες, λλ κα  π τς συνέπειες το προπατορικο μαρτήματος.

 

Σήμερα, Βαπτιστς το Χριστο μας μφανίζεται πόλυτα βέβαιος γι τν ποστολή του. Ποι εναι; Τ ν προετοιμάσει τν κόσμο γι τν λευση κείνου πο θ προσφέρει  στος νθρώπους τ βάπτισμα το Πνεύματος, δηλαδ τ μυστήριο κενο, τ ποον εναι σ θέση ν παναφέρει τν νθρωπο στν ρχικ παραδείσια κατάστασή του. Ἐὰν σ κενο τ τελς βάπτισμα τς ρήμου, βαπτιστς ταν νας νθρωπος, στ τέλειο βάπτισμα τς ναγεννήσεώς μας,  βαπτιστής, μέσ τν χειρν το ερέα, ναδεικνύεται τ διο τ γιο Πνεμα. Τς δικς Του δωρες  δεχθήκαμε στν κολυμβήθρα κατ τν βάπτισή μας κα μ τς διες  δωρες παλλαχτήκαμε π τς φοβερς συνέπειες τς πομάκρυνσης τν προπατόρων μας π τν Θεό. νέργειά Του μως δν εναι στιγμιαία. Τς δωρες το γίου Πνεύματος προσφέρει κκλησία μας διαρκς δι τν Μυστηρίων της. εκόνα το Παναγίου Πνεύματος, τ ποον μφανίζεται «ν εδει περιστερς» περάνω το ησο πο βαπτίζεται στν ορδάνη, περιγράφει τν παρουσία Του, χι μόνο κατ τν ρα τς βαπτίσεώς μας λλ κα κάθ΄ λη τν διάρκεια τς ζως μας. Μ τν δική Του νέργεια νισχύουμε διαρκς τος δεσμούς μας μ τν κκλησία, ποία ποτελε τ σμα το διου του Χριστο, κτεινόμενο στος αἰῶνες, πως διδάσκει πόστολος Παλος.  Μ τ δική Του θεία χάρη νανεωνόμαστε διαρκς κα ραματιζόμαστε ναν λλον, καινούργιο κόσμο, πλημμυρισμένο π φς κα λήθεια. Μ τς δικές Του δωρες καρδιά μας, λο κα περισσότερο πλαταίνει κα γεμίζει γάπη γι λους τος νθρώπους. Μ τν δική Του κλήση γευόμαστε κάθε στιγμή, ζω λευθερίας κα θανασίας.

 

Διαρκς εναι παρουσία το Παναγίου Πνεύματος στν ζωή μας κα διαρκς κπέμπονται πρς μς τ δρα Του. Θ παραμείνουν μως νενεργά, ἐὰν δν φροντίζουμε διαρκς ν νανεώνουμε τ βάπτισμά μας κα ν νεργοποιομε τς δωρεές του, διαίτερα μετ π κάθε πτώση κα κάθε μας λάθος.  Μπορε δρόμος πρς τν αωνιότητα ν εναι νοιχτός, λοι μως γνωρίζουμε πς ο πιλογές μας δν εναι πάντοτε ο σωστές. Χρειάζεται διαρκ γρήγορση λλ κα θεία φώτιση, προκειμένου ν ντοπίζουμε τς δυναμίες μας κα ν ναγνωρίζουμε τς πτώσεις μας. Γι τν λόγο ατό, διαρκς πρέπει ν προσευχόμαστε πρς τν Κύριο ν μς δωρίζει, μέσ το γίου Πνεύματος, τν κανότητα τς ατογνωσίας. Πόσο πέροχα κα περιεκτικ γιος φραμ Σύρος μεταβάλλει τν νάγκη ατ σ μία πέροχη κεσία!

 

 

«Δώρισε μο Κύριέ το ρν τ μ πταίσματα».

Τ βάπτισμα, λοιπόν, δελφοί μου, δν ποτελε μόνον να γεγονς λλ κα να διαρκς ζητούμενο. Μέσα στν κκλησία, κάθε φορ πο δηγούμεθα στ Μυστήριο τς ξομολογήσεως κα τς μετανοίας, τ βάπτισμά μας παναλαμβάνεται κα νανεώνεται.  ς μν ξεχνμε πώς, τν μεγάλη ατ ορτ πο ορτάσαμε χθές, τν νομάζουμε κα «Φτα». μετάνοια, λοιπόν, μεταβάλλει τν ορτ τν Θεοφανείων σ προσωπικό μας φωτισμό, διανοίγοντας τος φθαλμούς μας, πρτα στν γνώση τς γάπης το Θεο κα κατόπιν στν πόκτηση τς γάπης πρς τος συνανθρώπους μας. γιος Θεόδωρος Στουδίτης χαρακτηρίζει τν κολυμβήθρα, μέσα στν ποίαν βαπτιστήκαμε, ς «δοχεον το γίου Πνεύματος». ς ποτελε, λοιπν, διαρκς  Χάρις Το τ φς τς ζως μας κα τν δηγ πρς τ αώνιο φς τς πουράνιας Βασιλείας. 

 


 

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ