Ποιμαντορική Εγκύκλιος – Κυριακή 28 ιανουαρίου 2024

 

 

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Γιά τήν Κυριακή 28 ανουαρίου 2024

 

«λθεν γρ υἱὸς το νθρπου

ζητσαι κα σσαι τ πολωλς».

(Λκ. ιθ΄,10)


 


 

 

γαπητοί μου Πατέρες καί δελφοί,

Παιδιά μου ν Κυρί γαπημένα,

Μ τν φράση ατ λοκληρώνεται τ περιστατικ τ ποο περιγράφει σημεριν εαγγελικ περικοπή. Πρόκειται γι τν συνάντηση το Χριστο μας μ τόν  Ζακχαο κα τν μπρακτη μεταμέλεια ατο το πάμπλουτου ρχιτελώνη, ποος, μετ τν πίσκεψη το Κυρίου στ ρχοντικό του, ξεκιν μία νέα ζωή.

 

Εμαστε συνηθισμένοι ν θεωρομε θαμα, κυρίως τν ποκατάσταση τς σωματικς γείας. μως, θ πρεπε ν θεωρομε μεγαλύτερο θαμα τν ποκατάσταση τς ψυχικς γείας, καθς π ατν ξαρτται σωτηρία μας. Γνωρίζουμε πς τ λικ μέρος τς παρξής μας πόκειται στν φθορά, ψυχή μας μως ποτελε τν χ τς αωνιότητας μέσα μας. να ρρωστο σμα δν βουβαίνει ατν τν χο. Μία ρρωστη μως ψυχή, γκατεστημένη κόμη κα σ να γιέστατο σμα, μπορε ν χάσει τν προσανατολισμό της κα ν στερήσει π τν νθρωπο τν προορισμό του.

 

Σήμερα, λοιπόν, πραγματοποιεται να θαμα σ ναν νθρωπο, ποος, χι μόνον χει τν γεία του, λλ πολαμβάνει κα λα τ γαθ το κόσμου τούτου. Κι μως! λη συμπεριφορ του ποκαλύπτει ναν νθρωπο, ποος δν βρίσκει πλέον κανένα νδιαφέρον στ πλούτη του, δν εναι διαίτερα περήφανος γι τν ντιμότητά του κα διψ γι κάτι νώτερο. Σήμερα, βρισκόμαστε μπροστ στν Ζακχαο, ποος, παρ τ πλούτη κα τ κρος πο πολαμβάνει κ μέρους τς κοινωνίας, ζε σν νά εναι χαμένος, σν πολωλός, πως να πρόβατο πο χει χάσει τ καταφύγιό του κα  περιφέρεται χωρς προορισμό, κινδυνεύοντας ν πάσα στιγμ ν χαθε ριστικά.

 

Μέσα στ Εαγγέλιο διαπιστώνουμε εκολα πς Κύριος νδιαφέρεται διαίτερα γι΄ ατ κριβς τ εδος τν νθρώπων. Μπορε ο καθωσπρέπει βραοι ν ασθάνονται πς ρκε καταγωγή τους γι ν τος ξασφαλίσει τν σωτηρία κα ν διαμαρτύρονται κάθε φορ πο Διδάσκαλος ησος μπαίνει στ σπίτια τν μαρτωλν, τ τέλος μως τς σημερινς περικοπς περιγράφει κριβς τν σκοπ το ρχομο το Θεο στν κόσμο:

«λθεν γρ υἱὸς το νθρπου ζητσαι κα σσαι τ πολωλς».

 

Δηλαδή, «λθε Υἱὸς το νθρώπου γι ν ναζητήσει κα ν σώσει τν νθρωπο πο χασε τν δρόμο του». Κα γι ν εναι πόλυτα σαφές, συμπληρώνει στ Εαγγέλιο το Ματθαίου: «Δν ρθα ν καλέσω σ μετάνοια τος δικαίους λλ τος μαρτωλούς».

 

Μεγάλη παρηγορι κρύβει, δελφοί μου, ατ φράση γι λους μας, πως κα γι τν πόστολο Παλο, ποος εχε διαρκ πίγνωση τς μαρτωλότητάς του. Γι΄ ατ κα γράφει στν πρώτη πιστολ του πρς τν Τιμόθεο: «Παιδί μου, ησος Χριστς ρθε στν κόσμο ν σώσει τος μαρτωλούς, νάμεσα στος ποίους γ εμαι πρτος».

 

Ατ τ συναίσθημα τς ναξιότητας κυριεύει συχν κα μς. Σ στιγμς ατοκριτικς, διαπιστώνουμε τ λάθη κα τς λλείψεις μας. λλοτε συναντομε νθρώπους, ο ποοι φαίνεται ν εναι καλύτεροι πό μας σ θέματα πίστης κα ζως. Σ τέτοιες στιγμές, συχν μφιβάλλουμε γι τ ν εμαστε ξιοι ν δεχτομε τν γάπη κα τ λεος το Θεο. λα δείχνουν πς τς διες μφιβολίες εχε κα Ζακχαος. Γι τν λόγο ατό, οτε κν διανοεται πς πέροχος ατς Διδάσκαλος, πο τν μέρα κείνη περπάτησε τος δρόμους τς πόλης του, θ καταδεχόταν ποτ ν ρθει στ σπίτι του. Γι τν Ζακχαο, τν σπουδαο κα ετυχ γι τ μάτια το κόσμου,  δρόμος εχε χαθε κα μόνη του παρηγορι ταν ν δε π μακρι κάποιον πο θ το κρατήσει ζωνταν μία όριστη λπίδα.

 

Ατς «Κάποιος», μως, τν εχε δη ναζητήσει πρτος. Εναι κενος πο γνωρίζει λο τ βάθος κα τ πλάτος τς κάθε νθρώπινης καρδις. κενος πο γνωρίζει τν διαίτερο τρόπο, πο χει νάγκη κάθε νθρωπος στε ν βγε π τ διέξοδό του κα ν ξαναβρε τν χαρ κα τ νόημα τς ζως. Τ λόγια πο κουσε κείνη τν ρα Ζακχαος ταν λάχιστα, λλ καν στε ν φτάσουν στ βάθος ψυχς του. Κανένα δίδαγμα, καμία συμβουλή. Μονάχα μία ναγγελία:  «Σήμερα θ ρθω στ σπίτι σου».

 

 Μ τ λόγια ατά, Κύριος, πρν πάει στ σπίτι το ρχιτελώνη, εχε δη κατοικήσει στν ψυχή του. Μία ψυχ πο εχε ποδεχτε τν ματαιότητα το πλούτου κα τς κοινωνικς του θέσης. Μία ψυχ πο εχε ποδεχτε πς εναι χαμένη. Ατ ποδοχ μως ταν ρκετή. Τίποτε λλο δν χρειάστηκε ν κάνει Ζακχαος. Τ θαμα πλέον εχε συντελεστε στν ψυχή του μ ποκλειστικ πρωταγωνιστή τν Χριστό. Τ θαμα ατ δν ταν ρατό, οτε γι σους παρευρέθηκαν στ γεγονς κενο, οτε γι μς σήμερα. Ατ πο εναι ρατ εναι μεταστροφή του κα πανόρθωση τν δικιν πο διέπραξε.

 

Εναι παραίτητο, δελφο μου,  ν πιστέψουμε στ θαμα ατό, διότι φορ κα τν δική μας ψυχή. Κύριος εναι Καλς Ποιμένας κα φαρμόζει τν τέλεια ποιμαντική. Τ βέβαιον εναι πς γνωρίζει τν ψυχή μας καλύτερα κι π μς τος διους. κριβς γι΄ ατν τν λόγο, γνωρίζει τν τρόπο κα τν χρόνο στε ν πέμβει κα ν τν κάνει «σπίτι Του».

 

δ κριβς βρίσκεται κα πυρνας τς κοσμοσωτήριας ποστολς τς κκλησίας το Χριστο στν κόσμο. Δν ρκεται κκλησία ν μιλήσει, ν κηρύξει, ν καλέσει σ μετάνοια, ν προσφέρει κατάνυξη μ τς κολουθίες της ν περιγράψει τ θαυμάσια το Χριστο κα τν γίων Του. κκλησία βρίσκεται στν κόσμο κα ν προσφέρει, μέσ τς Θείας Εχαριστίας, τν διο τν Χριστ στν νθρωπο κα ν καταστήσει τν ψυχ του κατοικητήριο το διου το Θεο.

 

Κάθε φορ πο κοινωνομε Σμα κα Αμα Χριστο, συντελεται μέσα μας τ μέγιστο τν θαυμάτων. πως τν μέρα κείνη πισκέφτηκε τ σπίτι νς νάξιου λλ διψασμένου γι φς μαρτωλο κα νακαίνισε τν ζωή του, τσι πισκέπτεται τν οκο κα τς δικς μας ψυχς κα νεργε διος μέσα μας. Μ τν Χάρη Του, παλλασσόμαστε π τ δεσμ το κόσμου. Βιώνουμε τν δυναμία κα τν μαρτωλότητά μας. Ζωοποιούμεθα π τν νωση μ τν Πηγ τς ζως κα τς χαρς. πολαμβάνουμε τν νακαίνιση τς παρξής μας. Βρίσκουμε τν ποφασιστικότητα κα τν δύναμη ν λλάξουμε τν ζωή μας. γκαταλείπουμε τς διέξοδες πιλογές μας κα κολουθομε τν Χριστ διαρκς κα σ λα. Κα τέλος, εσερχόμαστε μαζί Του στν αώνια Βασιλεία Του.

 

ατοέλεγχος κα μετάνοια νοίγουν τν δρόμο τς παρουσίας το Χριστο στν ζωή μας. π μς ξαρτται ν Τν ποδεχθομε.

 

μήν.

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ