Ποιμαντορική Εγκύκλιος – Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2024

 

  

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

ΚΥΡΙΑΚΗ  ΙΒ΄ ΛΟΥΚΑ  21 ανουαρίου 2024

 

«Οχ ο δκα καθαρσθησαν; ο δ ννα πο; (Λκ. ιζ΄,17)

 


 

γαπητοί μου Πατέρες καί δελφοί, Παιδιά μου ν Κυρί γαπημένα,

 

    Ατ εναι φράση το Κυρίου μας, ταν δέχτηκε τν εγνωμοσύνη το νς π τος δέκα λεπρούς, πο μόλις εχε θεραπεύσει μ τρόπο θαυματουργικό. Ο πόλοιποι ννέα νκαν στν λα το σραήλ. νας, εγνώμων, ταν λλοεθνς Σαμαρείτης, περιφρονημένος π τος συμπατριτες το ησο, λλ σωστότερος ς πρς τν θικ συμπεριφορά του π κείνους.

 

         Μοιάζει μ παράπονο φράση ατή. μως, δν εναι. Θες εναι πηγ τς πλήρους κα πόλυτα νιδιοτελος γάπης κα δν ρυθμίζει τ μέγεθος τν εεργεσιν Του νάλογα μ τν εγνωμοσύνη τν νθρώπων. Μ τν φράση ατή, λοιπόν, Χριστς δν πιθυμε ν διαμαρτυρηθε, λλ ν διδάξει.

 

      ραγε, πόσες φορς προσφέρουμε σ νθρώπους μία σήμαντη στω σοβαρ εεργεσία, περιμένοντας, δικαίως, τν εγνωμοσύνη τους; Κα πόσες φορές, ταν κ μέρους τους βιώσουμε τν χαριστία, κνευριζόμαστε κα διαμαρτυρόμαστε πειδ στερηθήκαμε τν θικ στω νταμοιβ πού θεωρομε πς δικαιούμεθα; Φανταστετε, ναφέρει γιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς, τί θ ασθανόμασταν ν εχαμε τν δύναμη ν παλλάξουμε ναν νθρωπο π μία νίατη κα θανατηφόρα σθένεια κα ν μν γυρνοσε πίσω ν πε οτε να «εχαριστ». Κι μως, μι τέτοια χαριστία βιώνει σήμερα Κύριός μας κ μέρους τν νθρώπων.

 

      ντως, ποτελε πικρότατη μπειρία γι ναν νθρωπο γνωμοσύνη. ν λοιπν μες θεωρομε δίκαιο ν εσπράξουμε εγνωμοσύνη γι τς μικρς εεργεσίες πο συχνά παρέχουμε στος νθρώπους, πόσο δίκαιο εναι ν ασθανόμαστε διαρκς εγνώμονες πρς τν Θε γι λες κενες τς φανερς λλ κα φανες εεργεσίες, τς ποες δεχόμαστε καθημερινά; Πίσω λοιπν π τ φαινομενικ παράπονο το Κυρίου μας, κρύβεται πιθυμία Του ν μς μεταμορφώσει σ νθρώπους εγνωμοσύνης, νθρώπους, ο ποοι, κάθε φορ πο ασθάνονται μία, στω δικαιολογημένη, πικρία γι τν γνωμοσύνη πο δέχονται, ν θυμονται τ πείρως μεγαλύτερο μέγεθος τς εγνωμοσύνης πο φείλουμε πέναντι σ κενον πού μας δωσε τν ζωή, μς φροντίζει διαρκς κα μς προστατεύει π κάθε πειρασμ κα κίνδυνο.

 

      Βεβαίως, δν λείπουν ο συνάνθρωποί μας πο δοξολογον τν Θε γι τς εεργεσίες του. ρχεται μως Μέγας Βασίλειος ν μς μεταφέρει μ τν λόγο του σ να ψηλότερο πίπεδο εγνωμοσύνης. «Εναι ασχρό» λέει «ταν μν τ πράγματα ρχονται ενοϊκ ν ελογομε τν Θεό, ταν μως γίνονται στενάχωρα κα δυνηρ ν σιωπομε κα ν στρεφόμαστε ναντίον Του».

 

       ναφέρει ατ μέγας εράρχης, διότι γνωρίζει πς εγνωμοσύνη πρς τν Θε πρέπει ν χει θεμέλιο τν κράδαντη μπιστοσύνη πρς κενον. ποιος πιστεύει μ λη τν δύναμη τς ψυχς του πώς, οτε μία στιγμ τς ζως μας δν στερεται τν γάπη κα τν πρόνοια το Θεο, εναι βέβαιο πς θ συνεχίσει ν εναι εγνώμων κα γι τς ντιξοότητες, τς ποες θ θεωρε τρόπους κα μέσα παιδαγωγίας κα μακροπρόθεσμης εεργεσίας.

 

        Γι΄ ατ κα ερς Χρυσόστομος, παραγγέλλει στος Χριστιανος ν εχαριστον τν Θε στς προσευχές τους, χι μόνον γι τς εεργεσίες πο εναι σύμφωνες μ τ θέλημά τους λλ κα γι σες δν εναι. Τν διδασκαλία ατή, μέγας ατς Πατέρας τς κκλησίας τν κανε πράξη κα στ δική του ζωή λέγοντας διαρκς «Δόξα τ Θε πάντων νεκεν». Ατ γραφε στς πιστολές του, ατ ταν κα τ τελευταο πο κούστηκε π τ στόμα του, λίγες στιγμς πρν ξεψυχήσει στν ξορία πο τν στειλε φθόνος κα συκοφαντία τν νθρώπων.

 

        μως, σημεριν εαγγελικ περικοπή δν ποσκοπε ν μς μεταμορφώσει σ νθρώπους εχαριστίας μόνον γι λόγους δικαιοσύνης. Τ Εαγγέλιο, ξιστορώντας τ σημεριν θαμα, μς καλε ν υοθετήσουμε κα ναν χαρούμενο, ναν φωτειν τρόπο ζως. Πράγματι, κάθε φορ πο μιλμε γι εγνωμοσύνη, εναι σν ν μιλμε γι μία ελογημένη ζωή. Δυστυχς, σημερινς κόσμος, ξεχνώντας τν Θεό, παψε ν κτιμ κα τ δρα Του. Χωρς τν διαρκ εγνωμοσύνη πρς κενον, μαθε ν θεωρε τ καθετ δεδομένο κα ατονόητο. χι, μως, μόνον ατό. γνώμων νθρωπος πικεντρώνει διαρκς τν προσοχή του σ ,τι το λείπει, μ συνέπεια ν  ασθάνεται διαρκς πς ζω μόνον το χρωστ κα πς διαρκς στερεται ατ πο ξίζει. Τότε, καθημερινότητα διαποτίζεται π να διαρκς παράπονο, πο συχν ξελίσσεται σ θυμό, λλ κα φθόνο.

 

       ντίθετα, εγνώμων νθρωπος βιώνει τν κάθε μέρα του ς θαμα. Κάθε τί πο το συμβαίνει, χι μόνον εχάριστο λλ κα δυσάρεστο, ποτελε γι΄ ατν πιβεβαίωση τς γάπης το Θεο, ποος δν τν ξεχν ποτέ. λλ κα κάτι περισσότερο: εγνώμων νθρωπος ασθάνεται τν νάγκη ν μοιραστε σα δέχτηκε· χι μόνο τ λικ γαθ λλ κα τν χαρ πο νιώθει. Πρόκειται γι κείνους, ο ποοι πιβεβαιώνουν τν διδασκαλία το ποστόλου Παύλου, πς ποτελε μεγαλύτερη χαρ τ ν δίνεις π τ ν λαμβάνεις. Πρόκειται γι κείνους, ο ποοι, ζωντας μ διαρκ εγνωμοσύνη, που βρεθον, σκορπίζουν γύρω τους ασιοδοξία κα φωτειν συναισθήματα. Πρόκειται γι κείνους, ο ποοι, κα μόνον μ τν παρουσία τους, ναπαύουν τς ζως τν νθρώπων πο βρίσκονται γύρω τους.

 

     πιτρέψτε μου μως ν ναφερθ κα στ παιδιά μας. Παραπονιόμαστε συχν πς μόνο παιτον κα δν ξέρουν ν εχαριστον κείνους πο τά εεργετον, οτε κν τος διους τούς γονες τους. εθύνη μως βαραίνει συχν μς. Διαμορφώσαμε μία κοινωνία που λοι παιτον τ δικαιώματά τους, λάχιστοι μως εναι σ θέση ν ναγνωρίσουν τς καθημερινς εεργεσίες πο δέχονται. Τ παιδιά μας ναπτύσσονται σ μία τμόσφαιρα διαρκος γκρίνιας κα παραπόνου γι σα μς λείπουν. Θ εχαν μως ν φεληθον σ πολλά, ν τος προσφέραμε μία νατροφ εχαριστίας γι σα πολαμβάνουμε. Κα πειδ γωνιομε γι τν χριστιανικ διαπαιδαγώγησή τους, ς μν ξεχνμε πς κκλησία μας νομάζει τ κατεξοχν Μυστήριό της «Θεία Εχαριστία» θεωρώντας πς ατ εναι πλέον μεγαλειώδης κα ρμόζουσα στάση πο μπορε ν υοθετήσει νας νθρωπος πέναντι στν Θεό.

 

ν θέλουμε λοιπν ν πολαύσουμε ντως τος καρπος τς μυστηριακς κα λατρευτικς ζως, ς θέσουμε ς σκοπ τν διαρκ μεταμόρφωσή μας σ νθρώπους εγνωμοσύνης. ς μιμηθομε τ παράδειγμα το εγνώμονα Σαμαρείτη τς σημερινς περικοπς καί, πως διδάσκει ββς σακ Σύρος, ς παρακινήσουμε, μέσ τς εγνωμοσύνης μας, τν μεγάλο εεργέτη μας Χριστ ν πολλαπλασιάσει τς δωρες Του πρς λους μας. μήν.

 

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ