Ποιμαντορική Εγκυκλίος – Κυριακή 14 Ιανουαρίου 2024

 


ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Γιά τήν Κυριακή 14 ανουαρίου 2024

 


 

 

 

γαπητοί μου Πατέρες καί δελφοί,

Παιδιά μου ν Κυρί γαπημένα,

«π ττε ρξατο ησος κηρσσειν κα λγειν· μετανοετε· γγικεν γρ βασιλεα τν ορανν».

 

Εναι τόσο μεγάλη χαρ κα εφροσύνη π τν ορτ τς Βαπτίσεως το Κυρίου μας, τν ποίαν ορτάσαμε πρν λίγες μέρες, στε κκλησία μας, πως κάθε χρόνο, συνδέει κα τν σημεριν Κυριακ μ τ Θεοφάνεια κα τν νομάζει «Κυριακ μετ τ Φτα».

 

σο χάρις κα ελογία τν Θεοφανείων παραμένουν ζωντανς στν καρδιά μας, τόσο κείνη γεμίζει χαρ κα γαλλίαση. Ατ εναι τ συναισθήματα πο γεννιονται π τν φιλανθρωπία κα τν πρόνοια  τν τριν προσώπων τς γίας Τριάδος, πως ποκαλύφθηκαν κατ τν στιγμ τς Βαπτίσεως το Κυρίου μας.

 

λόκληρη σημεριν περικοπ κινεται γύρω π  μία λέξη: «ρξατο», δηλαδ «ρχισε», «ξεκίνησε». λήθεια, τί περιγράφει σημεριν περικοπή; Τ ξεκίνημα το δημόσιου βίου το Χριστο μας. Σήμερα γκαινιάζεται τ κήρυγμά του, διενέργεια τν θαυμάτων του λλ κα πορεία Το πρς τ σωτήριον Πάθος κα τν νδοξη νάστασή του. Κα ποι εναι τ λόγια πο σηματοδοτον ατ τ ξεκίνημα;

 

«Μετανοετε, γγικεν γρ βασιλεία τν ορανν».

 

Τ δια λόγια πευθύνει κα σήμερα πρς λους μας. Λόγια πρόσκλησης γι λλαγή, λόγια λευσης νς λλου κόσμου, λόγια κράδαντης λπίδας.

 

Βασιλεία το Θεο εναι πλέον παροσα. ορανο εναι πλέον νοιχτοί. Μία ζω χάριτος, φωτός, λήθειας κα θανασίας εναι πλέον διαθέσιμη. Γι ν τν πολαύσουμε, μως, παιτεται μετάνοια. «Μετάνοια» σημαίνει λλαγ το νο μας, λλαγ τς νοοτροπίας μας. Ποι εναι μως οσία τς μετάνοιας; Μετάνοια, καταρχάς, δελφοί μου, σημαίνει τν λοκληρωτικ στροφή μας πρς τν Θε τς γάπης, ποος μπορε κα πιθυμε ν ξαλείψει τ πάθη μας κα ν μς δηγήσει σ μία νέα ζωή. μετάνοια δηγε στν λοκληρωτικ παράδοση τς ζως μας στν Θε κα τ νοιγμα τς καρδις τους στν παρουσία Του. Θες βρίσκεται δη νάμεσά μας κα Βασιλεία Του χει δη ξεκινήσει.

 

πάρχει, μως, κα μία κόμα διάσταση τς ληθινς μετάνοιας. Πρόκειται γι τν πελευθέρωσή μας π τν γοητεία πο σκε κόσμος στν ψυχή μας. κόσμος, μέσα στν ποιον ζομε, διαθέτει τν δύναμη ν στήνει παγίδες γι ν μς πείσει πς χει ν μς προσφέρει ληθιν χαρ κα νόημα ζως. Σήμερα, Χριστός μς καλε ν ναγνωρίσουμε πς κόσμος τοτος διαθέτει μόνον φθαρτς κα προσωρινς χαρς κα πς δν μπορε ν κανοποιήσει τν πόθο τς ψυχς μας γι τν αωνιότητα. Σήμερα, μ τ πρτο Του κήρυγμα, Κύριος μς καλε ν φωτίσουμε τν πίγεια ζωή μας μ τ φς το Εαγγελίου. Δν εναι εκολο λλ εναι παραίτητο. Γιατί μόνον μ τ φς ατ θ ντιληφθομε πς πίγεια ζωή, μόνον προσωριν γαθ κα εθραυστες πολαύσεις χει ν μς προσφέρει κα πώς, σα μς δημιουργον σφάλεια κα ατοπεποίθηση, μπορον ν νατραπον λοκληρωτικ π τν μία στιγμ στν λλη.

 

Ἐὰν νταποκριθομε σ ατν τν διπλ πρόσκληση, ἐὰν δηλαδ περιφρονήσουμε τν πάτη ατο το κόσμου κα παραδώσουμε τν ζωή μας στν Παντοδύναμο Θεό, τν μόλις πρν λίγες μέρες βαπτισμένο στν ορδάνη, θ μπορέσουμε ν μετανοήσουμε χι μόνον γι τς πράξεις μας λλά, κυρίως, γι τς λανθασμένες σκέψεις κα προθέσεις πού μς δήγησαν σ ατές. ληθιν μετάνοια δν σημαίνει πλς μολογία κάποιων μαρτημάτων λλ πόφαση γι σωτερικ νακαίνιση κα ξεκίνημα νέας ζως, μις ζως πο πρτος σπόρος της εναι δη φυτεμένος στν καρδιά μας π τν στιγμ τς βάπτισής μας.

 

Βεβαίως κα γνωρίζει Κύριος τι, παρ τν ζλο κα τν ποφασιστικότητά μας, νθρώπινη φύση μας συχν παρασύρεται καί, κόμη συχνότερα, παναλαμβάνει πράξεις κα σκέψεις πο εχαμε ποφασίσει ν παρνηθομε. Εναι ο στιγμς πού μας πλημμυρίζει πογοήτευση γι τν αυτό μας καί, συχνά, πελπισία πς τίποτα δν μπορομε ν κάνουμε γι ν λλάξουμε. Γι’ ατν κριβς τν στιγμή, γιος σακ Σύρος, ρμηνεύοντας στ «Πάτερ μν», δηλαδ στν Κυριακ προσευχή, τν φράση «μ εσενέγκης μς ες πειρασμόν» διδάσκει πς μεγαλύτερος πειρασμς π τν ποον ζητομε τν Θε ν μς παλλάξει εναι πειρασμς τς πελπισίας. Θες δν μετρ τν ριθμ τν πτώσεών μας λλ τν ριθμ τν γέρσεών μας. μακροθυμία Του εναι πειρη, σες φορς κι ν χρειαστε ν μετανοήσουμε γι τ δια μαρτήματα. πειρη εναι κα δύναμή Του ν ξαλείψει σες φορς κι ν χρειαστε, κόμα κα κενα τ μαρτήματα πο φαίνονται σ μς ποτρόπαια. Ο Πατέρες τς κκλησίας μας, ρμηνεύοντας τν περικοπ ατή, τονίζουν πς Χριστς δν μς καλε ν μετανοήσουμε λλ ν μετανοομε, δηλαδ ν βρισκόμαστε σ διαρκ τοιμότητα ν ναγνωρίζουμε τ λάθη μας κα ν νανεώνουμε διαρκς τν πόφασή μας ν λλάξουμε τν αυτό μας κα τν ζωή μας.

 

νας σύγχρονος γιος ναφέρει πς μετανοησία σοδυναμε μ περιφρόνηση κα ρνηση το βαπτίσματός μας. λόλευκη κα ποκαταστημένη ψυχή μας πως μς παραδόθηκε μ τ βάπτισμά μας, λλοιώνεται κα πιστρέφει στ σκοτάδι, ξαιτίας τς ρνησής μας  ν μετανοήσουμε. Τ φς τς μετανοίας, μως, εναι γλυκ κα λυτρωτικό, σν τ φς το Μεσσία γι τν σραήλ, πως τόσο λπιδοφόρα περιγράφει προφήτης σαΐας: «Ο νθρωποι πο κατοικονε στ σκοτάδι εδαν φς δυνατό. Κα γι σους μένουν στν χώρα πο τν σκιάζει θάνατος νέτειλε να φς γι χάρη τους».

 

ς ποθήσουμε ατ τ φς, δελφοί μου. ς γίνει μετάνοια πύλη εσόδου το Χριστο στ ζωή μας, προκειμένου ν γίνουμε πολτες τς οράνιας Βασιλείας Του. ς μν παντήσουμε στ κάλεσμά του μ μέλεια κα διαρκ ναβλητικότητα. Τώρα εναι καιρς τς σωτηρίας μας, σήμερα εναι μέρα τς ναγεννήσεώς μας. Παραδίδοντας τν τραυματισμένη ψυχή μας στν μετάνοια, θ τν παραλάβουμε κ νέου καν ν ντιμετωπίσει τς δυσκολίες ατς τς φθαρτς, προσωρινς κα σκοτεινς ζως  κα τοιμη ν βαδίσει στν δρόμο πρς μία ζω λλη, ναγεννημένη, αώνια κα λόφωτη.

 

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ