Ποιμαντορική Εγκύκλιος – Κυριακή 3 Δεκεμβρίου 2023

 

 ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Γιά τήν Κυριακή 3 Δεκεμβρίου 2023

 


 

 

γαπητοί μου Πατέρες καί δελφοί,

Παιδιά μου ν Κυρί γαπημένα,

Μικρ σ μέγεθος σημεριν Εαγγελικ περικοπή, πλούσια μως σ νοήματα κα διδάγματα.

 

Πρωταγωνιστής, νας τυφλς ζητιάνος. πιθυμία του, ν ξαναβρε τ φς του. Χαρακτηριστικό τς συμπεριφορς του, πιμονή του. ποτέλεσμα τς πίστης του, ασή του. Κα σήμερα, λοι μες, γινόμαστε μάρτυρες ατο το θαύματος, κυρίως μως καλούμεθα ν πικεντρώσουμε τν προσοχή μας στ συμπεριφορ το τυφλο της εριχος, προκειμένου ν μιμηθομε τν στάση του, μ τν λπίδα ν ξιωθομε κα μες τ λεος κα τν θαυματουργία κείνου πο τν λέησε.

 

Τυφλότητα κα φτώχεια. Ατ εναι τ δυ βασικ χαρακτηριστικά τς κατάστασης το τυφλο, ποος ζητιανεύει στν διο δρόμο πού χρησιμοποιε Χριστός, βαδίζοντας πρς τν εριχώ κα κολουθούμενος π πλθος νθρώπων.

 

κούγοντας τυφλς τν χλοβο πο πλησιάζει, ζητ ν μάθει περ τίνος πρόκειται. ταν τν πληροφορον γι τν παρουσία το μεγάλου Δασκάλου, μία κραυγ βγαίνει π τ χείλη του. Μία κραυγή, ποία προσπαθε ν κουστε σχυρότερα π τν θόρυβο το πλήθους κα ν φτάσει στ ατι κείνου π τν ποον προσδοκ τν σωτηρία. Δυστυχς, λα φαίνονται ν εναι ναντίον του: νημποριά του, σημαντότητά του μέσα στ πλθος, κόμη κα ο συμπατριτες του πο τν καλον ν σταματήσει. Κι μως, διαθέτει κα να πλεονέκτημα. Ποι εναι ατό; πίγνωση το πόλυτου σκοταδιο του. ρνησή του ν πελπιστε. ποφασιστικότητά του ν ξαναβγε στ φς. σημερινς τυφλς δν ντέχει λλο ν ζε στ σκοτάδι. Βαρτιμαος, γις το Τιμαίου, πως ναφέρεται στν ντίστοιχη περικοπή το κατ Μρκον Εαγγελίου, διψ γι φς. πέχθεια το σκότους π τν μία κα πόθος του γι φς π΄ τν λλη, νοίγουν τν δρόμο πρς τ θαμα.

 

Τ πλεονέκτημα ατ εναι κενο πο ποκαλύπτει να δικό μας ντίστοιχο μειονέκτημα τ ποον φορ τος περισσότερους νθρώπους το καιρο μας. Ζομε στν ποχ τς εκόνας κα καθημεριν τ μάτια μας βομβαρδίζονται π πτικοποιημένες γνώσεις, εδήσεις κα πληροφορίες. χουμε τν ψευδαίσθηση μις παντοδυναμίας κα μις πανσοφίας, σύμφωνα μ τν ποίαν νομίζουμε πς ζομε στ φς, μόνον κα μόνον πειδ εμαστε νημερωμένοι. Κα μως, πλανώμεθα. Ο εκόνες μις παραμορφωμένης πραγματικότητας εσβάλλουν μέσ μις μικρς μις μεγάλης θόνης στ νο μας, πηρεάζοντας τν ψυχική μας κατάσταση κα σκοτίζοντας τν νο μας μ διαρκες διασπάσεις. Νομίζουμε τι γνωρίζουμε πολλά, παραμένουμε μως τυφλο κα νίκανοι ν τενίσουμε τ όρατα. Γνωρίζουμε ναν κεαν μάταιων πραγμάτων, προερχομένων π ναν φθαρτ κα προσωριν κόσμο, δυνατομε μως ν προσεγγίσουμε τ αώνια. Προσδοκομε ν θεραπεύσουμε τν ψυχική μας φτώχεια μέσ το πλούτου σήμαντων κα νούσιων πληροφοριν, παραμένουμε μως φτωχο κα διψασμένοι π τ οσιώδη κα τ λυτρωτικά.

 

να ρρωστημένο φς μάταιης γνώσης φωτίζει τν καθημερινότητά μας. Τ χειρότερο μως εναι πς συμφιλιωνόμαστε μ ατ τ φς το ρατο κόσμου κα παύουμε ν ποθομε τν λαμπρότητα τν οράτου. Στερούμαστε τν πίγνωση τς τυφλότητάς μας κα δν πιτρέπουμε στν πόθο τς καρδις μας, τν διο πόθο το τυφλο το σημερινο Εαγγελίου, ν μετατραπε σ κραυγ πρς τν Υἱὸ το Δαυίδ. ν τ ψεύτικα φτα εσβάλλουν μ θρασύτητα στ ζωή μας, κενος μως, Κύριος του λέους, προκειμένου ν μς πλησιάσει, ναμένει μ εγένεια κα διακριτικότητα τ δική μας λεύθερη κα λόθερμη βούληση.

 

Ἐὰν ντως πεξαρτηθομε π τν γοητεία τν πατηλν φώτων το κόσμου τούτου, ἐὰν δηγηθομε στν πίγνωση το σκότους μέσα στ ποον ζε ψυχή μας, ἐὰν ποθήσουμε τν συνάντηση μ τν Κύριο το ληθινο φωτός, τότε θ βρεθομε ντιμέτωποι μ ναν δεύτερο κίνδυνο. Πρόκειται γι τν ποθάρρυνση πο θ δεχτομε π τος νθρώπους, πειδ δθεν Θες δν θ καταδεχτε ποτ ν νταποκριθε στ ατημα νς σήμαντου. ντως, δελφοί μου, παρξή μας δν συγκρίνεται μ τ μεγαλεο το Θεο. νος μας συχν μφιβάλλει ἐὰν Κύριος το σύμπαντος χει διάθεση ν σχοληθε μ να λάχιστο πλάσμα Του, πως μες. Ατ τν πατηλ λογισμ κρύβει κα στάση σων σήμερα πιτιμον τν τυφλ ζητιάνο στν δρόμο γι τν εριχώ. πιμένουν ν τν πείσουν πς Διδάσκαλος εναι πολ μεγάλος κα πολ σημαντικς γι ν σχοληθε μ τν σήμαντοτητά του. Τν καλον οσιαστικ ν ποδεχτε ναν Χριστ μόνον μεγαλείου κα χι λέους.

 

Παγίδα θανατηφόρα ποτελε, δελφοί μου, λογισμς ατός. Τόσο θανατηφόρα, σο κα ο φωνς πο προσπαθον ν μς πείσουν πς Θες ποτελε ψέμα κα πάτη. Διότι, ετε μ τν ναν ετε μ τν λλον τρόπο, τ σχέδιο το διαβόλου εναι τ διο: ν παρνηθομε τν λπίδα κα ν ποδεχτομε τν μορα μας, μι μορα ζως μέσα στ ναπόφευκτο κα παντοδύναμο σκοτάδι.

 

δο μως σήμερα, νώπιόν μας, σήμαντος ποος πιμένει. δο παίτης, ποος παραμερίζει τν ποθάρρυνση τν νθρώπων κα λπίζει στν παρουσία το Θεο. δο τυφλς, ποος ρνεται ν συμφιλιωθε μ τ ψεδος νς κατάδεχτου κα μακρινο Θεο κα ναζητ τν Χριστ πο βρίσκεται πάντα στό πλευρ το κάθε νθρώπου σν φίλος, δελφς κα πατέρας. Πρν τν ποκατάσταση τς ρασής του, Βαρτιμαος χει τενίσει μ τ μάτια τς ψυχς το τν θεϊκ εσπλαχνία. Κα σήμερα, λοι μες, στεκόμαστε μάρτυρες νς θαύματος προερχόμενου π τν πίμονη πίστη νς σήμαντου ζητιάνου στν γάπη το Θεο, ποος μας θεωρε λους σημαντικος κα μοναδικούς, προορισμένους ν βρομε τν διαίτερη θέση μας στν πέραντη γκαλιά Του. Ατν τν πίμονη πίστη ναγνωρίζει κα διος Χριστός: «Ναί», το λέει, «γ σ γιάτρεψα, λλ πίστη σου σ σωσε».

 

δελφοί μου! Κα σ ατ τν περικοπή, Χριστός, χωρς πολλ λόγια, λλ μ τ σύνολό τς συμπεριφορς του, μς ποκαλύπτει τν τρόπο μ τν ποον ζητ ν σχετιστομε μαζί Του. Κύριος εναι πάντα κε, πάντα διαθέσιμος, πάντα πρόθυμος. Πλησιάζει μως κα νεργε ταν κούσει τν κραυγ τς βαθις μας πιθυμίας ν βγομε π τ σκοτάδι κα ν ζητήσουμε π Ατν τ μέγα Του λεος. Εναι λήθεια πς ζομε σ μία ποχ που χρειάζεται διαίτερα ντονη προσπάθεια γι ν παραμερίσουμε τς ψευτοχαρς κα τς ψευτοπαρηγορις το κόσμου τούτου. Ο δυνάμεις μας μως θ ποδειχθον σχυρότερες π τος πειρασμος το καιρο μας ἐὰν διαρκς διατηρομε μπροστ στ μάτια τς ψυχς μας τν μορφ το Χριστο ποος, να «μαρτον» κα να «λέησον» περιμένει, στε ν πλημμυρίσει τν ζωή μας μ τ φς τς αωνιότητας.  μήν.

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ