Ποιμαντορική Εγκύκλιος – Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2023

 

 

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

 


 

 

γαπητοί μου Πατέρες καί δελφοί,

Παιδιά μου ν Κυρί γαπημένα,

σθένεια, γι μς τος νθρώπους, ποτελε μία κατάσταση δυσάρεστη. εχ γι «γεία πάνω π' λα» κούγεται πάντα πρώτη. Ετε τ μολογομε ετε χι, σθενής συνάνθρωπός μας προκαλε τν συμπόνια μας. Εμαστε βέβαιοι πς ζω του χει εσέλθει πλέον σ μία δύσκολη φάση, που τν χαρ χουν κτοπίσει δυσκολία κα σωματικ δύνη. ν μάλιστα πρόκειται γι σθένεια πιστημονικς νίατη, τότε ποδεχόμαστε τ γεγονς πς συνάνθρωπός μας δν χει παρ ν περιμένει τν θάνατο.

 

Γι τος λόγους ατούς, σπεύδουμε ντως ν συμπαρασταθομε, προσφέροντας λόψυχα τν χρόνο κα τς δυνάμεις μας. Δν εναι μως σπάνιες ο περιπτώσεις, νας σθενής ν στηρίζει κα ν μψυχώνει ατος πο ρχονται ν το συμπαρασταθον. Πράγματι, πολλο πό μας χουμε διαπιστώσει πς νας συνάνθρωπός μας, καθηλωμένος στ κρεβάτι το πόνου, ναδεικνύεται συχν γι τος γιες ζωνταν παράδειγμα ασιοδοξίας, ψυχικς δύναμης κα ξιοθαύμαστης πομονς.

 

Μία τέτοια προσωπικότητα θέτει σήμερα νώπιόν μας κα Εαγγελικ περικοπή. Πρόκειται γι μία γυνακα, τς ποίας τ σμα εχε φτάσει σ τέτοια κατάσταση κύρτωσης στε ν εναι δεσμευμένη ν κοιτάζει μόνον πρς τ δαφος. περιγραφ της μς συγκλονίζει, καθς συνειδητοποιομε πς π δέκα κτ λόκληρα χρόνια σθένεια χει στερήσει π κείνην τν δυνατότητα ν ντικρίζει τν οραν κα ν συνομιλε μ τος νθρώπους, κοιτάζοντάς τους στ μάτια. Ἐὰν μες, κούγοντας κα μόνον τν περιγραφή, κατακλυζόμαστε π ντονο συγκλονισμ κα βαθ οκτο, ναλογιστετε τ δικά της συναισθήματα πο μοιραα θ πρεπε ν τν διακατέχουν. Τί πι λογικ θ ταν π τ ν βρίσκεται σ μία διαρκή παραίτηση, σ μία βαθι κατάθλιψη καί, πιθανόν, σ μία ντονη πόρριψη κάθε νοήματος ζως;

 

Κι μως, εναι Σάββατο, μέρα ερ γι τν λα κα συγκύπτουσα, ν κα βρίσκεται σ ατ τν διανόητη κατάσταση σωματικς δύνης, βαδίζοντας ργά, χει φτάσει στν Ναό. χει ρνηθε ν παραιτηθε π τν ζωή, χει ρνηθε ν παραιτηθε π τν προσευχή, συγχρόνως μως χει ρνηθε ν παραιτηθε κα π τν λπίδα. σως, ο νθρωποι στν δρόμο ν τν πέφευγαν διακριτικά, μ ντέχοντας τό θέαμα. σως, κάποιοι λλοι, να ποροσαν γιά τά ποθέματα τς ντοχς κα τς πομονς της. Κα τέλος, κάποιοι λλοι ν θεωροσαν πς τιμωρεται γι κάποιες μαρτίες της, ποψη ερέως διαδεδομένη στν σραηλιτικ κοινωνία κείνης τς ποχς.

 

κείνη μως δν σχολεται μ ατά. Μ τ κορμ κυρτωμένο μέχρι τ δαφος π τν σθένεια, λλ τν ψυχ ρθια π τν λπίδα, μς μεταδίδει τν βεβαιότητά της πς Θες δν χει πε κόμη τν τελευταία λέξη στ ζωή της κα πς λπίδα της δν θ μείνει ναπάντητη. Κα ντως, ατ συμβαίνει: Σ χρόνο κα μ τρόπο πο Θεός πιλέγει, σύμφωνα μέ τήν δική Του θέληση καί τήν δική Του κρίση, τό μαρτύριο φτάνει στ τέλος του κα τ θαμα πραγματοποιεται.

 

Σήμερα, μως, μαθαίνουμε κα γι να θαμα πο δν γινε. Κα δν γινε, χι ξαιτίας τς δυναμίας το Χριστο μας - μ γένοιτο - λλ ξαιτίας τς σκληροκαρδίας το δεύτερου πρωταγωνιστή τς σημερινς περικοπς. Πρόκειται γι τν ρχισυνάγωγο, ποος ρνεται ν παραδώσει τν νο κα τν καρδιά του στν δοξολογία κα τν γαλλίαση ξαιτίας τν θαυμασίων το Θεο πο μφανίζονται νώπιόν του. Ν εναι ραγε φθόνος, καθς βλέπει κάποιον λλον ν συγκεντρώνει τν θαυμασμ τν ουδαίων κα ν τν κτοπίζει π τν πρωτοκαθεδρία στν ποία εχε συνηθίσει; μήπως ν φταίει δυναμία του ν συνειδητοποιήσει πς γάπη το Θεο δν δεσμεύεται π τν τυπολατρία το Νόμου; Ο Πατέρες τς κκλησίας μας καταλογίζουν σ ατν γωισμό, μοχθηρία, ποκρισία κα σκληροκαρδία. λα ατ τν καθιστον νίκανο ν διαπιστώσει πς Θες χει ς πρτο Του μέλημα τν λύτρωση το κάθε νθρώπου κα πς εναι σ θέση ν πιλέξει κάθε στιγμ κα κάθε ρα, κόμη κα τ Σάββατο τς πόλυτης ργίας, προκειμένου ν φανερώσει τ σχέδια Του κα ν νεργοποιήσει τν γάπη Του.

 

γιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς κφράζει μία πέροχη σκέψη, ποία μς προσφέρει τήν δυνατότητα νά κατανοήσουμε τήν ψυχική καί πνευματική ξηρασία το πικεφαλς τς βραϊκς συναγωγς. ναφέρει λοιπν πς συγκύπτουσα ποτελε πεικόνιση λων κείνων τν γκυλωμένων ψυχν πο περιορίζουν τν ρίζοντά τους μόνον στ δεδομένα το κόσμου τούτου κα ρνονται ν γερθον καί νά τενίσουν τά μυστήρια το Θεο. ντως, ψυχή το ρχισυναγώγου εναι καί ατ συγκύπτουσα, κυρτωμένη, προσανατολισμένη στ χμα. Μ τν κοσμική του λογική χει καταστήσει τούς τύπους καί τίς νομικές διατάξεις τς βραϊκς θρησκείας πέρτατες ξίες. χει κθρονίσει π τν καρδι του τν Θε τς γάπης κα τς λευθερίας καί στήν θέση του χει τοποθετήσει τό Σάββατο καί τίς λλες διατάξεις το Νόμου. Σήμερα, το προσφέρεται εκαιρία μις ναθεώρησης. κενος μως προτιμ ν γίνει θεομάχος παρ ν παρνηθε τν τυπολατρία του. Προτιμ ν ργιστε μ τ θαμα παρ ν ποδεχτε τ γεγονς πς Θες εναι Κύριος τν νόμων, τν κανόνων κα τν τύπων. Προτιμ ν γανακτήσει μ τν χαρ τς εεργετημένης συμπατριώτισσας κα δελφς του κατ τ γένος, παρ ν πάρει τν πόφαση ν παραδοθε στν Κύριο το λέους κα ν πολαύσει κα διος τ θαμα τς νόρθωσης κα τς δικς του ψυχς.

 

δελφοί μου! ρχισυνάγωγος μεινε μόνος ν περασπίζεται ναν Θε πο δν κατάφερε ν ναγνωρίσει ταν Τν συνάντησε. Μέχρι σήμερα, πάρχουν πολλο πο γνωρίζουν θεωρητικ τν διδασκαλία τς κκλησίας μας μέχρι κεραίας. Δν ρκε μως ατό! Τελικ ζητούμενο δν εναι γνώση τν τύπων, λλ χαρ τς προσωπικς σχέσης μ τν Χριστό μας. χουμε νάγκη ν νιώσουμε ατν τν ληθιν χαρά, πως τν βίωσαν κα σοι βρέθηκαν παρόντες κατ τν ρα το σημερινο θαύματος στν Συναγωγή. Μι τέτοια χαρ μπορε ν μς τν προσφέρει μόνον πόλυτη παράδοση στν πρόνοια κα τν γάπη το Θεο, λλ κα μβάθυνση στν πνευματικ κα λατρευτικ ζω τς κκλησίας μας. Ατς εναι ο προϋποθέσεις, στε ο πειρασμο τν καιρν μας ν δηγήσουν σ καλλιέργεια τς πομονς, νίσχυση τς λπίδας κα ναθέρμανση τς γρήγορσης γι τν ποδοχ το Θεο στ ζωή μας.

 

ς μν ποκάμουμε! ταν πιστέψουμε τι βρισκόμαστε διαρκς κάτω π τ βλέμμα το Θεο, τότε ο δοκιμασίες δν θ δηγον στν πόγνωση, λλ θ μεταβάλλονται διαρκς σ δρόμους πρς τν γκαλι τς γάπης Του. μήν.

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ