Ποιμαντορική Εγκύκλιος – Κυριακή 5 Νοεμβρίου 2023

 

  

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Γιά τήν Κυριακή 5 Νοεμβρίου 2023

 



 

γαπητοί μου Πατέρες καί δελφοί, Παιδιά μου ν Κυρί γαπημένα,

 

νας μεγάλος οκονομολόγος τς ποχς μας επε πς τ πρόβλημα τς νθρωπότητας δν εναι τ τι δν μπορομε ν χορτάσουμε τος φτωχος λλ τ τι δν μπορομε ν χορτάσουμε τος πλούσιους. ποψη ατ περιέχει μέσα της λα τ διέξοδα της νθρωπότητας, χι μόνο στ παρν λλ σ λες τς ποχές. π αἰῶνες, νθρωποι κα  λαο συγκρούονται μεταξ τος μ μοναδικ σκοπ τν αξηση το πλούτου τους. μως, πως λα δείχνουν, τίποτε δν μπορε ν χορτάσει τν νθρωπο, διότι μέσα του να πάθος τν κρατ διαρκς διψασμένο κα πεινασμένο γι λο κα περισσότερα. να πάθος φοβερ κα βασανιστικ πο δν εναι λλο π τν νθρώπινη πληστία. Ποι εναι ραγε ατία ατο το πάθους;

 

Τόσο Κύριός μας σο κα ο γιοι τς πίστης μας, δίδαξαν μ τν λόγο τους, μ τν ζωή τους, κόμη κα μ τ μαρτύριό τους, πς νθρωπος δν εναι μόνο σμα λλ κα ψυχή. Πώς δν νήκει μόνον στν λικ κόσμο λλ κα στν πνευματικό. Πώς δν εναι πλασμένος ν ζήσει κανοποιώντας μόνον λικς νάγκες μις προσωρινς ζως λλ κα πνευματικς νάγκες πο τν συνδέουν μ τν αωνιότητα.

 

πομάκρυνση το νθρώπου π τν Θε στέρησε τν νθρωπο π τν παφ μ τν πηγ τν παντήσεων γι τ μεγάλα κα τ αώνια ρωτήματα κα νάγκασε τν ψυχ ν ναζητ κα ατή, μαζ μ τ σμα, τν χορτασμό της στ λικ γαθά. Πς μως ν χορτάσει τ κομμάτι τς αωνιότητας πο κρύβουμε μέσα μας, ατ δηλαδ πο νομάζουμε «ψυχή», μ πράγματα λικά, φθαρτ κα προσωρινά; Πς ν μν εμαστε διαρκς πεινασμένοι, πς ν μν εμαστε διαρκς πληστοι, ταν πιχειρομε ν χορτάσουμε τν πεινασμένη γι αώνια ζω ψυχ μας μ τ ξυλοκέρατα ατς τς γς;

 

Σ ατ τ διέξοδο ρχεται ν δώσει πάντηση σημεριν παραβολή. Τ κεντρικό της μήνυμα δν εναι κοινωνικ δικία, πως μφανίζεται π τ σύγκριση τς ζως το πλούσιου κα το φτωχο Λαζάρου. Βεβαίως, ατ τ ασχος τς νισότητας το πλούτου εναι διαχρονικ στν νθρώπινη στορία κα ποτέλεσε ντικείμενο ξύτατης κριτικς κ μέρους, τόσο τν Προφητν τς Παλαις Διαθήκης, σο κα πολλν Πατέρων τς κκλησίας μας, πως γιος ωάννης Χρυσόστομος. λοι, καθένας μ τν τρόπο του, προειδοποίησαν πς περβολικ συσσώρευση πλούτου διαλύει τς κοινωνίες κα ποξενώνει τν νθρωπο π τν Θεό.

 

 Σήμερα, μως, Χριστός, μ τν παραβολ ατή, δν ρχεται ν κατακρίνει τν πλοτο λλ τν κακ χρήση του κα τν προσκόλληση σ ατόν. Σήμερα ντιλαμβανόμαστε πς ο λύσεις στ τωρινά κοινωνικ διέξοδα δν ξαρτνται τόσο π νόμους κα κοινωνικς συγκρούσεις, σο π τν φύπνιση τς νθρώπινης ψυχς, πο παραμένει ναρκωμένη π τν γκλωβισμό της στς ψευτοχαρς κα στν προσωρινότητα τν δονν το κόσμου τούτου. πλούσιος του σημερινο εαγγελικο ναγνώσματος χει ξεχάσει τν καταγωγ λλ κα τν προορισμ τς ψυχς του. ξ ατίας ατς τς νάρκωσης, χει ξεχάσει κα τς ληθινές του νάγκες. πως ναφέρει ωάννης Χρυσόστομος, πλούσιος καθημεριν «ντυνόταν μ πορφύρα, ψυχ του μως ταν γεμάτη μ ράχνες. Καθημεριν εσέπνεε ρώματα, διος μως ταν γεμάτος π δυσωδία. Πάχαινε τν δούλη σάρκα ν τν βασίλισσα ψυχ τν φηνε ν καταστρέφεται π τν πενα».

 

Τί θ μποροσε ν σώσει τν πλούσιο, χι μόνον στν αωνιότητα πο τν περίμενε λλ κα σ ατν τν ζωή, στν ποία νόμιζε τι πολάμβανε ν στν πραγματικότητα λιμοκτονοσε; Τί λλο π τ ν θυμται διαρκς ατ πο εχε διδαχτε. Δηλαδ τν νόμο το Θεο κα τν λόγο τν Προφητν. Ατς ταν κα δρόμος πο πέδειξε κα βραμ γι τος δελφούς το πλούσιου, ταν κενος το ζήτησε μ γωνία ν πιστρέψει στν γ κα ν τος προειδοποιήσει. Μεγάλη κα πολύτιμη εναι πόδειξη το βραμ κα γι μς δελφοί μου, πολλ δ μλλον καθς μες κατέχουμε τ πλήρωμα το Νόμου, τ ερ Εαγγέλιο. ποιος θελήσει ν κούσει, λλ κα ν φαρμόσει τν λόγο το Θεο, εναι βέβαιο πς θ καταφέρει ν στηρίξει τν ζωή του σ θεμέλια κλόνητα. Διαφορετικά, εναι σν ν κτίζει στν μμο.

 

Σ τέτοια σαθρ θεμέλια στήριξε κα σημερινς πλούσιος τς λπίδες γι τν ετυχία του. σο ζοσε, βίωσε τν πληστία κα τν νασφάλεια πο πάντα συνοδεύουν τν πλοτο. Στν δη πο βρέθηκε, πλοτος ατς δν μπόρεσε ν το ξασφαλίσει οτε δυ σταγόνες νερ ν βρέξει τ χείλη του.  Κι μως! Λάζαρος, πο καθημεριν ζητιάνευε ξω π τν πόρτα του ταν εκαιρία του ν ναζητήσει νόημα ζως στ συμπόνια κα τν γάπη.  Δν τ πραξε. Παρέμεινε γκλειστος στν φυλακ τς πολυτέλειάς του, λπίζοντας πς π κε θ ντλήσει τ νόημα τς ζως. σήμαντος μως Λάζαρος ποδείχτηκε σοφώτερος π τν πλούσιο ρχοντα, καθώς, πως παρατηρε  κα σιος Θεοφύλακτος Βουλγαρίας, δν ναλώθηκε στν θυμ στ παράπονο γι τν δικία, λλ στήριξε τν λπίδα του σ θεμέλια πο δν τ φθείρει χρόνος. Ποι θεμέλια; Μ τ ποκαλύπτει τ νομά του: τ βραϊκ νομα «λεάζαρ», π τ ποο προέρχεται τ νομα «Λάζαρος» σημαίνει « Θες εναι βοηθός μου».

 

δελφοί μου, σκοπς τς παραβολς δν εναι, οτε ν μισήσουμε τν πλοτο, οτε ν παρνηθομε τν καθημεριν γνα γι μία καλύτερη ποιότητα ζως. ντιθέτως, ν θέλουμε ν ποτελέσει κόσμος μας καθρέφτισμα τς αωνιότητας, πως τν περιγράφει σήμερα τ Εαγγέλιο, χουμε χρέος ν ντιστεκόμαστε στν κάθε εδους δικία. Κύριος μως σκοπς το σημερινο Εαγγελίου εναι ν μν πιτρέψουμε στν αυτό μας ν πορροφηθε π τν καλοζωία κα τν πληστία κα ν μν ναζητήσουμε τν οσία τς ζως στ μάταια πράγματα. προσκόλληση στν πλοτο σκληραίνει τν καρδιά, τν πογυμνώνει π τν γάπη, τν βυθίζει σ να φαλο κύκλο κόρεστων ναγκν κα τς στερε τν ρίζοντα τς αωνιότητας. ξάρτηση π τν πλοτο εναι ατ πο νοίγει τ μέγα χάσμα, πως κούσαμε σήμερα,  νάμεσα στν νθρωπο κα τν Θεό, χάσμα πο διανοίγει, χι Θες λλ κακ χρήση τς λευθερίας μας κα κατάχρηση τν χρημάτων μας. ς μν πιτρέψουμε στν αυτό μας ν καταστήσει τν πλοτο Θεό. Λέει Κύριος μ τν λόγο το ψαλμδο Δαυδ στν 16ο ψαλμό του: «Ατν πο κολουθον ξένους Θεος δν θ ψιθυρίσουν τ χείλη μου τ νόματά τους».

 

ν σημερινς πλούσιος της παραβολς δν χει νομα, εναι διότι πέλεξε διος ν γνοήσει τν δελφό του κι τσι, ν παραμείνει νύπαρκτος γι τν Θε κα τος νθρώπους. ποιος μως τοποθετε στν θρόνο τς καρδις του τν λόγο το Θεο,  βλέπει τν ζωή του ν γεμίζει π τ χαρ τς γάπης κα προγεύεται π ατ τήν ζω τν μακαριότητα τς αωνιότητας. ς θέσουμε λοιπν τν Χριστ ς μοναδικ θεμέλιο τς ζωή μας κα ς γίνει τ θέλημά Του δρόμος μας πρς τν Βασιλεία τν Ορανν, πο τόσο λαχταρ ψυχή μας. μήν.   

 

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ