Ποιμαντορική Εγκύκλιος – Κυριακή 26 Νομεβρίου 2023

 


 ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Γιά τήν Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2023

 


 

 

 

γαπητοί μου Πατέρες καί δελφοί,

Παιδιά μου ν Κυρί γαπημένα,

Τ περιστατικ πού μς ναφέρει σημεριν εαγγελικ περικοπή θ μποροσε ν νταχθε σ κείνη τν κατηγορία τν περικοπν, ο ποες ναφέρουν τν νθρώπινο πλοτο ς μπόδιο γι τν αωνιότητα, πως συμβαίνει, παραδείγματος χάριν, μ τν παραβολ το φρονος πλουσίου. Πλούσιος εναι κα πρωταγωνιστς τς σημερινς περικοπς, το ποίου ψυχ δν φαίνεται ν ρκεται στ πλούτη λλ ναζητ βαθύτερες κα οσιαστικότερες παντήσεις στ μεγάλα ρωτήματα τς ζως.

 

«Διδάσκαλε γαθέ», λέει πευθυνόμενος στν Κύριο, «τί ν κάνω γι ν κληρονομήσω τν αώνια ζωή;»

 

πάντηση το Κυρίου φαίνεται πλ κα ατονόητη: «Γνωρίζεις τς ντολές», το παντ. «Μν μοιχεύσεις, μν φονεύσεις, μν κλέψεις, μν ψευδομαρτυρήσεις, ν τιμς τν πατέρα σου κα τ, μητέρα σου». Ατς εναι ο ντολς το μωσαϊκο νόμου. Μόνο πο πλούσιος νέος δν φαίνεται ν κανοποιεται κα το παντ μ κπληξη, σως κα μ λίγη πογοήτευση: «Μά, λα ατ τ τηρ π τ νιάτα μου». Τί ντιλαμβανόμαστε; Πώς κάτι μποδίζει τν ψυχή του ν πετάξει, πς κάτι τν δένει μ τν γ. Εναι βέβαιο πς δν χει μελήσει τν πνευματικ ζω κα δν χει διαφορήσει γι τς θικς πιταγς το μωσαϊκο νόμου. μως, κάποιο κεν εναι κόμη ριζωμένο στν ψυχή του. 

 

Τώρα εναι κριβς στιγμή, κατ τν ποίαν Χριστός, μετ τς γενικς ντολς το νόμου, ο ποες πευθύνονται πρς κάθε νθρωπο, πευθύνεται πρς τ συγκεκριμένο πρόσωπο το ποίου, ς παντογνώστης τν ψυχν, γνωρίζει τν διαίτερο καημ του λλ κα τ διαίτερο μπόδιό του, προκειμένου ν πιτύχει ατ τ ποο ποθε ψυχή του. «να σο λείπει» το λέει «γι ν κερδίσεις τν μεγάλο θησαυρ τς αωνιότητας. σα χεις πούλησέ τα κα δσε τα στος φτωχούς. Κα σ περιμένω ν μ κολουθήσεις».

 

Παρατηρστε, δελφοί μου, πώς, οσιαστικά, τν καλε ν γίνει μαθητς κα πόστολός Του, τιμ τν ποίαν πήλαυσαν μόνον ο Δώδεκα Μαθητές. κενος μως σκυθρώπιασε πογοητευμένος, διότι τ πλούτη του  ταν πολλά. πλούσιος νέος πομακρύνεται κα Κύριος κφράζει δημοσίως τν διαπίστωσή του: «Πόσο δύσκολο εναι γι τος νθρώπους πο χουν πολλ χρήματα ν εσέλθουν στ βασιλεία τν ορανν!»

 

Μήπως ραγε ατ σημαίνει τι βασιλεία το Θεο εναι νοιχτ μόνον στος φτωχος κα σ σους στερονται τ πάντα σ ατ τ γ; χι, δελφοί μου. πιδίωξη το Χριστο δν εναι ν καταδικάσει τν πλοτο λλ ν πισημάνει τν κίνδυνο λων τν νθρώπων ν γκλωβιστον στ πράγματα το κόσμου τούτου κα ν χάσουν τν προσανατολισμ τους πρς τν αώνια πατρίδα λων μας.

Σήμερα, νώπιόν Του, στέκει νας πάμπλουτος νέος νθρωπος. πλοτος εναι τ προσωπικ του γκάθι, διαίτερος κρίκος πο τν συνδέει μ τν φθαρτ κόσμο, τ δικό του μπόδιο προκειμένου ν βρε μέσα του τν πληρότητα κα τν γαλήνη. Τ νδιαφέρον το ησο δν στιάζεται στ τί χει πλούσιος ατς νέος λλ στ τί εναι. Κα π τν διάλογο συμπεραίνεται πς νέος πο βρίσκεται  νώπιόν Του εναι  νας δολος το χρήματος.

 

Στν ζω ατή, λοι μας πιδιώκουμε ν ποκτήσουμε ξία. ναζητομε κάτι πο θ μς τροφοδοτε καθημεριν μ νόημα ζως. Μία πηγ ατοκαταξίωσης, π τν ποία θ ντλομε δυνάμεις, στε ν ντιμετωπίζουμε καθημεριν τν σημαντότητα τς παρξής μας. ταν πιστέψουμε πς τ βρήκαμε, καρδιά μας λόκληρη στρέφεται πρς τ κε. καρδι το νέου τς σημερινς περικοπς εχε στραφε στν πλοτο. ντίστοιχα μάταια πλούτη εναι γι λλον δίψα γι παινο, γι λλον λαμπρ σταδιοδρομία, γι λλον κοινωνικ καταξίωση, γι λλον ναγνωρισιμότητα, γι λλον ξουσία κα γι λλον θαυμασμς τς κοινωνίας, ποος συχν πιζητεται κα μέσ τν πιτυχιν τν παιδιν.  Πάντα, κάποιος πλοτος βρίσκει τρόπο ν δεσμεύσει τν ψυχή μας.

 

Εναι λήθεια πς προσωρινότητα τς ζως κα τ διαρκ πικρά βέλη το θανάτου, τ ποα μ τν ναν τν λλο τρόπο διαρκς μς πληγώνουν, νισχύουν λο κα περισσότερο τν σημαντότητα τς παρξής μας. Τίποτε μως π τ πράγματα το κόσμου τούτου δν εναι σ θέση ν μς παρηγορήσει, κριβς διότι κόσμος τοτος ξ λοκλήρου πόκειται στ φθορ κα τν θάνατο.

 

Ποιο εναι κενοι, πο καταφέρνουν ν πεγκλωβιστον π ατ τν ασθηση τς μηδαμινότητας; Μόνον σοι ποδέχονται πς τίποτε στ ζω ατ δν μπορε ν εναι δικό μας, διότι τίποτα δν μπορομε, οτε ν δημιουργήσουμε οτε ν διατηρήσουμε. ληθιν μακάριοι εναι ο φτωχοί, χι στ λικ γαθ λλά, πως ναφέρεται στος Μακαρισμούς,  «ο φτωχο τ πνεύματι». πως ναφέρει μακαριστς πίσκοπος Σουρζ ντονυ Μπλούμ, πρόκειται γι κείνους, ο ποοι χουν τ πνεμα τους, δηλαδ τ ψηλότερο μέρος τς ψυχς τους, παλλαγμένο π τ γχος τς διοκτησίας κα κατανοον πς τίποτε π σα κατέχουν δν τος νήκει. Πρόκειται γι κείνους, ο ποοι ντλον τν ξία τους μόνον π τν γάπη, μ τν ποίαν τος περιβάλλει Δημιουργς κα Κύριος τς ζως.

 

Εναι λήθεια πς εμαστε νθρωποι δύναμοι κα πώς, ατ κριβς δυναμία μας θε διαρκς ν γκιστρωνόμαστε π τς μικρς κα προσωρινς χαρς πο προσφέρει διοκτησία κα κατοχ τν λίγων τν πολλν πραγμάτων πο βρέθηκαν στ χέρια μας. Ατν μως τν ξάρτηση συχν δν μπορομε εκολα ν τν ντοπίσουμε, διότι γίνεται τρόπος ζως κα γνωρίζετε πς συνήθεια τ κάνει λα ν φαίνονται φυσιολογικά. λπίδα ξόδου π τν πλάνη μς δίνει μόνον πνευματικ ζωή. Τ Εαγγέλιο κα σκητικς τρόπος ζως πού μς προτείνει κκλησία μας, ἐὰν τ πιθυμήσουμε, μπορε ν γίνει καθρέφτης το ληθινο αυτο μας, προκειμένου ν ντοπίσουμε, χι μόνο τ δεσμά μας λλ κα τν δυναμία μας ν πεγκλωβιστομε π ατ ποκλειστικ κα μόνο μ τς δικές μας δυνάμεις. Ατ ντιλαμβάνονται ο πόστολοι στ σημεριν περικοπή, πότε κα πευθύνονται πρς τν Κύριο λέγοντας  «Τότε, ποις εναι δυνατν ν σωθε

 

ρχεται μως λόγος το Κυρίου, παρηγορητικς κα λπιδοφόρος, ποος ποκαλύπτει τν θεϊκ γάπη κα διαβεβαιώνει πώς, στν γνα μας γι λευθερία π λα τ μάταια το κόσμου τούτου, εναι κενος, ποος μπορε ν νισχύσει κα ν ναπληρώσει τ λλείποντα, ρκε ν χουμε διαρκς στραμμένη τν καρδιά μας πρς Ατν κα ν βρισκόμαστε σ διαρκ τοιμότητα κα προθυμία ν φαρμόζουμε τ θέλημά Του. Τότε θ διαπιστώσουμε πς «Τ δνατα παρ νθρποις δυνατ παρ τ Θε στιν».

 

δελφοί μου, Δν διαφέρουμε σ πολλ π τν πλούσιο το σημερινο Εαγγελίου. σως να κομμάτι τς καρδις μας κα ν ζηλεύει τν πλοτο του. Τ Εαγγέλιο μως μς καλε σήμερα ν ναγνωρίσουμε τν δική του λλ κα τν δική μας φυλακή. ς ναγνωρίσουμε τ δεσμά μας, στε ψυχή μας, κόμη περισσότερο ν ποθήσει τν λευθερία της κα ς εμαστε βέβαιοι πς πίγνωση τς δυναμίας μας θ λκει λο κα περισσότερο τν γάπη κα τ λεος το Θεο, προκειμένου ν γίνουμε τέλειοι, καθώς, πως επε διος Χριστός μας, « Πατρ μν τέλειός στι». μήν.

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

    † Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ