Ποιμαντορική Εγκύκλιος – Κυριακή 19 Νοεμβρίου 2023

 

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Γιά τήν Κυριακή 19 Νοεμβρίου 2023

 


 

 

 

γαπητοί μου Πατέρες καί δελφοί,

Παιδιά μου ν Κυρί γαπημένα,

Μόλις πρν δυ Κυριακς κα ξ φορμς τς παραβολς το πλουσίου κα το Λαζάρου, βρεθήκαμε νώπιον τς πληστίας λλ κα τς σκληροκαρδίας πο χαρακτηρίζει τος νθρώπους κείνους, ο ποοι χουν πενδύσει λες τς λπίδες τους γι ετυχία στ λικ γαθά. Σήμερα, Χριστς θέτει νώπιόν μας κα πάλι ναν πλούσιο, ποος χει κάνει τς διες πιλογές, τ χαρακτηριστικ μως πο βίαστα ποκαλύπτεται κα πο λαμβάνει σχεδν τραγικς διαστάσεις, εναι μοναξιά του.

 

Μ τν πρώτη ματιά, σημεριν Εαγγελικ περικοπή φόρα σέ να γεγονς μεγάλης χαρς. νας πλούσιος βλέπει τν σοδειά του ν χει ξεπεράσει κατ πολ τς προσδοκίες του. χαρ γεμίζει τν καρδιά του. χι μως γι πολύ. Σχεδν μέσως, τν χαρ πισκιάζει νησυχία. σοδει εναι τόσο μεγάλη, στε δν μπορε ν ποθηκευτε.  Ο ποθκες του δν χωρον τόσο καρπό, ν κα εναι βέβαιο πς εχαν σχεδιαστε γι ν ποθηκεύσουν μεγάλη ποσότητα, πολλαπλάσια τν ληθινν του ναγκν. Στ σημερινή μας στορία μως, ο ληθινς νάγκες δν χουν μεγάλη σημασία. Σημασία χουν τ ψυχικ κεν το πλουσίου, πο μεγάλη του σοδει καλεται ν καλύψει.

 

ναγνώστης κροατς τς σημερινς παραβολς θ ντοπίσουν γκαίρως ρισμένες παράξενες λεπτομέρειες. Πρώτ’ π’ λα,  νώπιόν μας βρίσκεται νας νθρωπος, ποος χει κτοπίσει π τν ζω του κάθε νθρώπινη παρουσία. κανοποίησή του φαίνεται μεγάλη, λλ οτε συζήτηση ν τν μοιραστε μ κάποιον γαπημένο του συγγενή ν κεράσει κάποιον φίλο. ς πλούσιος, εναι φυσιολογικ ν τν φανταστομε ν μένει σ να μεγάλο σπίτι. Κανένα χνος μως νθρώπινης παρουσίας δν μφανίζεται στ παλάτι του. πικρατε ρημι πόλυτη κα μία σιωπή, πο μόνο τ δικά του βήματα σως ν τν διέκοπταν κατ τς τέλειωτες ρες τς μοναξις του. Τ πλούτη του εναι ο φίλοι του, τ πλούτη του εναι ο συγγενες του, τ πλούτη του εναι Θεός του. πλούσιος της σημερινς παραβολς μιλάει γι τ σοδειά του σν ν μιλ γι κάποιον πισκέπτη, ποος μφανίζεται ξαφνικά. Γι’ ατόν, κάθε σπόρος τς σοδεις εναι τόσο πολύτιμος, σο νας γαπημένος φίλος πο δν πρέπει π’ οδεν ν χαθε. καρπς εναι γι ατν νας γαπημένος συγγενς πο πρέπει πάσ θυσί ν βρε τρόπο ν τν φιλοξενήσει, παραχωρώντας κόμη κα λόκληρο τ σπιτικό του. Μ τν γωνία ατ παίρνει βιαστικς ποφάσεις. ποφασίζει τ γκρέμισμα τν παλιν ποθηκν του, χωρς κν ν πολογίσει τ κόστος. π’ τ μυαλό του δν περν κν ποψία πς κάτι το εναι περιττό, στε ν τ χαρίσει, , στω, ν τ πουλήσει.

 

Τ παράξενα μως συνεχίζονται. π τν σημεριν Εαγγελικ περικοπή δν λείπουν ο διάλογοι. Μόνο πο συνομιλητς το πλούσιου γαιοκτήμονα δν εναι νας συνάνθρωπος λλ διος αυτός του. Οσιαστικά, δν κομε διαλόγους λλ μονολόγους. Μόνος του προβληματίζεται, μόνος του ναζητ κα βρίσκει λύσεις, μόνος του νειρεύεται ετυχισμένες στιγμές, τς ποες εναι βέβαιον πς ντελς μόνος του θ πολαύσει.

 

Μήπως μως, στω κι τσι, εναι ετυχής; προσεκτικς παρατηρητς θ ντιληφθε πς δν εναι. Πρν κν χαρε τν σπουδαία του σοδειά,  προσοχ το στιάζεται στ πρόβλημα τς ποθήκευσης. Πρν κν κανοποίηση προλάβει ν διαβε τ κατώφλι τς καρδις του, νεργοποιεται νασφάλειά του. Πρν κν πολαύσει τ παρόν, νος του σχεδιάζει να μφίβολο μέλλον, τ ποον τόσο τραγικ κυρώνει φων το Θεο: «νόητε, πόψε ζητ τν ψυχή σου».

 

λήθεια, σ τί κατάσταση ν βρίσκεται ραγε ψυχ το πλουσίου τς παραβολς; Εναι ετυχής; Εναι πλήρης; χι, δελφοί μου. ψυχ του δυνατε ν χαρε, διότι τς προσφέρει νούσια κα μάταιη τροφή. Δν πιθυμε νθρώπους γύρω του διότι καθένας εναι γι’ ατν πειλή. Δν πιθυμε τν Θε μέσα του, διότι δν χει οτε τν δύναμη οτε τν πιθυμία ν λλάξει τόν  δρόμο του κα ν κολουθήσει τν δρόμο το θελήματος το Δημιουργο του, που κυριαρχον λλες προτεραιότητες κα λλες προοπτικές. Σκέφτεται μόνος, ποφασίζει μόνος καί, τελικά, θ πεθάνει μόνος. Κανέναν δν γάπησε, τίποτε δν μοιράστηκε, σ κανέναν δν προσέφερε κι τσι, πέρασε τν σύντομη ζω του χωρς ν καταλάβει πολύτως τίποτα π τν οσία τς ζως.

 

Συγχρόνως μως στέρησε τν ψυχή του κα π τν χαρ πο νιώθει κάποιος ταν δέχεται να νέλπιστο δρο. πλούσιος τς παραβολς μετέτρεψε τ δρα τς ζως σ διοκτησία του. Καταχράστηκε τ δρα τς γς, γι τ ποα δν κόπιασε κα γι τ ποα δν ασθάνθηκε ποτ τν νάγκη ν εχαριστήσει. πλούσιος εναι συγχρόνως παράφρων κα γνώμων. Κα ς τέτοιος, εναι καταδικασμένος ν ζήσει αωνίως στ «τίποτε», πως στ «τίποτε» ζησε κα τν πίγεια ζωή του.

 

Μπορε σημεριν περικοπ ν μς λκύει μ τν γλαφυρότητα κα τν νάργεια τς διηγήσεώς της. ν μως θελήσουμε ν φεληθομε π τ μηνύματά της, χρειαζόμαστε τ θάρρος τς ατοκριτικς. Μπορε ν οκτίρουμε τν πλούσιο γι τς πιλογές του κα τν τραγικ μοναξιά του, πρέπει μως ν ναρωτηθομε, πόσες φορές, ναζήτηση πλούτου, ξουσίας κα τς «πικρς δόξας τν νθρώπων», πως ναφέρει γιος φραμ Σύρος, βάρυναν περισσότερο κα στν δική μας ψυχ π τν γάπη, τν συμπόνια κα τ μοίρασμα. Πόσες φορές, πως κενος, ξεχάσαμε πς τν ψυχή μας, πέρα π τ λικ γαθά, εφραίνουν ο βαθις κα ελικρινες σχέσεις μ τος νθρώπους κα λόθερμη φοσίωση στ θέλημα το Θεο. Πόσες φορς ραγε χουμε στερήσει τν παρξή μας π μία ζω γάπης πρς τν διπλανό μας κα εγνωμοσύνης πρς τν Θε κα Δωρητ λων κείνων πο διαρκς μς χαρίζει;

 

Γι τν σημεριν πλούσιο, ρα τς λήθειας σήμανε ξαφνικά, τραγικ καί, δυστυχς, χωρς δυνατότητα πιστροφς. μες, μως, χουμε κόμη τν εκαιρία ν συνεφέρουμε τν φρονα αυτό μας, ν τν πεγκλωβίσουμε π τν μοναξι, τν φτην κα προσωριν χαρ πο προσφέρει λικς πλοτος κα ν τν στρέψουμε πρς τ κε, που χαρ εναι βαθι κα νεξάντλητη. Μία χαρ πο πηγάζει π τν Θε τς γάπης. Καί, πιτρέψτε μου ν π, τ διο ν πράξουμε κα μ τ παιδιά μας, πρς τ ποα, λόγιστη προσφορ ποκλειστικ κα μόνον λικν γαθν κ μέρους μας, τ φήνει διψασμένα στν ψυχή, μ ποτέλεσμα ν βιώνουν κενότητα ζως, στέρηση π ληθιν φιλία καί, συχνά, θυμό, καθς  διαισθάνονται πς τος στερομε μία ζω μ βαθ νόημα κα νώτερο σκοπό.

 

δελφοί μου, ζωή μας φαίνεται μικρ λλα δη βρισκόμαστε στ ξεκίνημα μις αωνιότητας, ποιότητα τς ποίας θ ξαρτηθε π τς πιλογές μας. ς προσευχόμαστε μ βαθι πίστη πρς τν Κύριό της χαρς κα τς γάπης, στε ν μς χαρίζει τ θάρρος κα τν δύναμη ν πελευθερωνόμαστε π τν πέραντη μοναξι πο πάντα συνοδεύει τν ξάρτηση π τν πλοτο κα ν χουμε στραμμένη τν καρδιά μας πρς τ φς το προσώπου Του κα τν αώνια μακαριότητα πο μόνον Ατς μπορε ν μς χαρίσει. μήν.

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ