Ποιμαντορική Εγκύκλιος – Κυριακή 12 Νοεμβρίου 2023

 

 

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Γιά τήν Κυριακή 12 Νοεμβρίου 2023

 


 

 

 

γαπητοί μου Πατέρες καί δελφοί,    

Παιδιά μου ν Κυρί γαπημένα,

 

  Σπουδαία σημεριν παραβολή. Πολλ τ μηνύματά της κα πολλς ο διαστάσεις της. κόμη κα τ ρχικ ρώτημα, τ ποο θέτει Νομοδιδάσκαλος στν ησο θ μποροσε ν ποτελέσει γι μς παράδειγμα πρς μίμησιν. Τί Τν ρωτ;  «Διδάσκαλε, τί πρέπει ν κάνω γι ν κερδίσω τν αώνια ζωή;» πως πισημαίνει τ Εαγγέλιο, ο προθέσεις το πιφανος Νομοδιδασκάλου δν εναι ελικρινες καί, κατ τν γιο Κύριλλο λεξανδρείας, χει σκοπό, χι ν διδαχτε, λλ ν παρασύρει τν ησο, στε ν πε κάτι ντίθετο μ τν Νόμο κα ν κτεθε. Κι μως! φράση ατ ποτελε τν χ τς κάθε νθρώπινης ψυχς πο διψάει γι αωνιότητα. Χριστός μας, λοιπόν, σήμερα, νταποκρίνεται στν γωνία ατ κα παντ στν σπουδαο Νομοδιδάσκαλο, καλώντας τν μάλιστα  ν παντήσει διος μ ατ πο δη, σφαλς, γνωρίζει, ς γνώστης τν Γραφν, π τ Δευτερονόμιο κα τ Λευιτικό της Παλαις Διαθήκης:  Στν αωνιότητα δηγε γάπη πρς τν Θε μ λο μας τ «εναι» κα γάπη πρς τν διπλανό μας, τν πλησίον μας, σν ν εναι αυτός μας.

 

Παράξενο μως! γνώση το Νομοδιδασκάλου ποδεικνύεται λλιπής. Κάτι, μλλον, κάποιον δν γνωρίζει. Κα ν θ περίμενε κανες ν χει λλιπ γνώση γι τν παντοδύναμο όρατο Θεό, κενος μολογε πς δν γνωρίζει τν πλησίον, δηλαδ τν συνάνθρωπό του, πο καθημεριν τν βλέπει κα συναναστρέφεται μαζί του. Γι΄ ατ κα ρωτ τν Κύριο: «Ποις εναι πλησίον μου;» ρώτηση ατ δίνει τν εκαιρία στν Κύριο ν περβε κάθε νθρώπινο φραγμ πο διαχωρίζει τος νθρώπους σ οκείους κα ξένους μ κριτήριο τν καταγωγ τ θρησκευτικ «πιστεύω». Μ τν παραβολ το καλο Σαμαρείτη, Χριστς διακηρύσσει περίφραστα πς τος νθρώπους τος κάνει κοντινούς, τος κάνει «πλησίον», μόνον γάπη. Μόνον ατή μς καθιστ ληθινος συγγενες μ τος συνάνθρωπούς μας, μόνον ατή μς καθιστ, κατ χάριν, συγγενες μ τν διο τν Θεό.

 

Θεός, δελφοί μου, πως διδάσκει Εαγγελιστς ωάννης, εναι γάπη κα γάπη σημαίνει ργα. Πίστη πρς τν Θε τς γάπης σημαίνει ργα γάπης πρς τν πλησίον. Γιά πολλούς, σημεριν παραβολ θεωρεται πς διδάσκει τν γάπη πρς τν συνάνθρωπο, στν πραγματικότητα μως, μέσ τς γάπης ατς, σήμερα μαθαίνουμε ν γαπμε τν διο τν Θεό.  Γιά τν λόγο ατό, τ Γεροντικ ναφέρει: «Εδες τν δελφό σου; Εδες τν Θεό σου». Ατ κριβς εναι πο δν κατάφεραν ν δον ερέας κα λευίτης τς παραβολς, ο ποοι προσπέρασαν διάφοροι τν πληγωμένο. Κι ς ταν κα ο δυ γνστες το Νόμου, πιστο βέβαια, λλ κα σπλαχνοι.  Ατ μως πο δν κατάφεραν ο εσεβες, σύμφωνα μ τ κριτήρια τν νθρώπων, σραηλτες, Χριστς τολμ ν διδάξει πς τ κατάφερε σεβς Σαμαρείτης.

 

Στ πρόσωπο το κάθαρτου γι τος βραίους Σαμαρείτη,  Χριστς μφανίζει νώπιόν μας τς ληθινς διαστάσεις τς πίστεως, ποία δν ξαντλεται στν θρησκευτικ ταυτότητα λλ πιβεβαιώνεται στ ργα τς γάπης. Μις γάπης λοκληρωτικς, γάπης πλήρους αταπαρνήσεως, γάπης μέχρι θυσίας, πως ποκαλύφθηκε στ φρικτ θυσία το θεανθρώπου Χριστο στν Σταυρό. Τέτοια πρξε κα γάπη το Σαμαρείτη.

 

σως παραξενευτετε μ τν ποψη ατή, φο γνωρίζουμε πώς, στν παραβολή, Σαμαρείτης δν χάνει τν ζωή του. Σήμερα μως, παραβολ ατή μας δίνει μία μεγάλη εκαιρία ν διαπιστώσουμε πώς, τ ν δίνει κανες τν ζωή του γι τν συνάνθρωπό του μπορε ν χει κα λλες διαστάσεις, πέρα π τν θάνατο. Νεκρ εναι κάτι δειο π ζωή. Κα σήμερα, Σαμαρείτης «δειάζει» κυριολεκτικ τν ζωή του γι ν χωρέσει τν πλησίον του, νεκρώνοντας τν γωισμ κα τν τομισμό του. Σκύβει π πάνω του χωρς ν πολογίσει τν κίνδυνο πς ο λστς μπορε ν εναι κόμα κε γύρω κα πιθανν ν πιτεθον κα στν διο. Ξοδεύει τ δικό του λάδι κα τ δικό του κρασί, χαρίζοντας τα γι τν νακούφιση το πόνου κα τν νοιχτν πληγν πο χει μπροστά του. παρνεται τν προγραμματισμό του κα διαφορε γι τς δικές του κκρεμότητες, βάζοντας ς προτεραιότητα τν σωτηρία νς τοιμοθάνατου. λλάζει τ δρομολόγιό του κα ναζητ πανδοχεο ν τν περιθάλψει. Καταβάλει διος, π τν προσωπική του περιουσία, τ ξοδα τς θεραπείας του. Προσαρμόζει τ μελλοντικ του σχέδια στν γνωστο χτυπημένο κα εναι ποφασισμένος ν πιστρέψει. Σκέφτεται λα τ νδεχόμενα κα συνεννοεται μ τν πανδοχέα ν μν λυπηθε τ ξοδα γιατί κενος θ πιστρέψει κα θ τ καλύψει λα. Ο καλς Σαμαρείτης δν χει πλέον γωιστικ αυτό. αυτς του χει γίνει πλησίον του. Κατάφερε, ντως, ν γαπήσει τν πλησίον του πως τν αυτό του.

 

Θαυμάστε, δελφοί μου, τν πλούσια γάπη του, τν συστηματικ γάπη του, τν γάπη στν ποία χει φιερώσει τ σκέψη του, τν καρδιά του, λλ κα τν χρόνο του. Θαυμάστε τν τρόπο τς ζως κα τς σκέψης του πο συγκλονίζει τν καρδιά μας, πως συγκλόνισε κα τν Νομοδιδάσκαλο, ποος φτασε ν μολογήσει κάτι διανόητο γι τν καταγωγ κα τ θέση του: πς νας σεβής Σαμαρείτης κέρδισε μ τ ργα του τν πι τιμητικ τίτλο τς γίας Γραφς. Τν τίτλο το «πλησίον».

 

δελφοί μου, Μετ τν σημεριν παραβολή, δν πάρχουν περιθώρια, οτε γι γνοια, οτε γι παρανοήσεις. «Πλησίον» γι τν συνάνθρωπο κα γνήσιο παιδ το Θεο εναι κενος, το ποίου καρδιά, χι μόνον συγκινεται π τ δρμα το συνανθρώπου, λλ κα ργανώνει τν ζωή του μ τέτοιον τρόπο, στε τ ργα του ν χουν ς προτεραιότητα τν νακούφιση κα τν σωτηρία του. λλωστε, πως διδάσκουν ριγένης, ερς Αγουστνος, γιος μβρόσιος Μεδιολάνων κα πολλο κόμη Πατέρες, ο ποοι προσεγγίζουν μ τρόπο λληγορικ τν παραβολή, καλς Σαμαρείτης λου το νθρωπίνου γένους εναι διος Χριστός. Κάθε φορ πο γάπη καθορίζει τς πιλογς τς ζως μας, κενον μιμούμεθα. Σήμερα, Χριστός μας, Μέγας Πλησίον, φαίνεται ν διαφορε γι τν πίστη τς ταυτότητας κα ν παινε τν πίστη τς νεργητικς κα θυσιαστικς γάπης, ποία μας νώνει μ τν πουράνια πηγή της, τν διο τν Θεό. Μπορε Θεάνθρωπος ησος, κατ τος Νηπτικος Πατέρες, ν χει δη γκατασταθε στν καρδιά μας π τν στιγμ τς Βάπτισής μας, ναπόκειται μως σ΄ μς ν Τν ποκαλύψουμε στν σύγχρονο κόσμο μ τν τρόπο τς ζως μας. Μς περιμένει κα μς καλε, πως τν Νομοδιδάσκαλο τς παραβολς, καθς τν ποχαιρετ, λέγοντάς του: «Πήγαινε, λοιπόν, κα κάνε κι σ τ διο».

 

Γύρω μας, πλθος πληγωμένων, μ πληγές, χι μόνο στ σμα, λλ κα στν ψυχή, περιμένουν τν συμπαράσταση κ τν μπρακτη γάπη μας. Θες τς γάπης, κάθε ρα κα κάθε στιγμή, εναι σκυμμένος πάνω π τν νθρώπινο πόνο. Μ τν σημεριν παραβολή μς καλε ν σταθομε δίπλα Του. ς νταποκριθομε, λοιπόν, «ν λ τ ψυχ κα ν λ τ σχι κα ν λ τ διανοίᾳ μν» στν πρόσκλησή Του. μήν.  

 

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ