Ποιμαντορική Εγκύκλιος – Κυριακή 8 Οκτωβρίου 2023

 


ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Γιά τήν Κυριακή 8 κτωβρίου 2023

 


 

 

            γαπητοί μου δελφοί,

 

«ντως φοβερώτατον τ το θανάτου μυστήριον».

 

Μ τν τρόπο ατό, γιος ωάννης Δαμασκηνός, στ διόμελα τς νεκρώσιμης  κολουθίας, κφράζει τ δέος του νώπιον το μεγαλύτερου χθρο τς νθρώπινης παρξης. θάνατος εναι ντως φοβερός, σήμερα μως, κούγοντας τν ξιστόρηση τς νάστασης το νέου στν πόλη τς Ναΐν, βρισκόμαστε νώπιον το σχατου παραλογισμο το θανάτου. Μία μάνα, φο πρτα στερήθηκε τν σύζυγο κα προστάτη της, ρχεται ν κηδέψει τ σπλάχνο της κα τ μοναδικό της στήριγμα. Μ ατν τν παράλογο θάνατο ρχεται σήμερα ντιμέτωπος Κύριος. σημεριν περικοπή εναι τόσο ζωντανή, στε ναγνώστης ασθάνεται πς μεταφέρεται πίσω στν χρόνο κα πς συγκαταλέγεται μεταξ τν ατοπτν μαρτύρων νς π τ συγκλονιστικότερα γεγονότα το Εαγγελίου.

 

δη π τ ξεκίνημα τς σημερινς ξιστόρησης βρισκόμαστε νώπιον μίας ντιφατικς εκόνας. Σ μικρ πόσταση π τν πύλη τς πόλης, δυ πλήθη συναντνται. Τ να χει πικεφαλς τν Διδάσκαλο ησο κα π πίσω του κολουθε πλθος μ λαλαγμος χαρς κα θριάμβου, ν μέσ μις τμόσφαιρας πού μας θυμίζει τν εσοδο το Χριστο στ εροσόλυμα. Ξαφνικ μως τ πλθος βουβαίνεται, διότι π τν πόλη μόλις χει ξέλθει να λλο πλθος μ κραυγς θρήνου, χοντας πικεφαλς μία χαροκαμένη μάνα. στιγμ θ πρέπει ν πρξε συγκλονιστική. Δημιουργς βρίσκεται μπροστ σ να νοικτ φέρετρο. ζω βρίσκεται πρόσωπο μέ πρόσωπο μ τν θάνατο. μία πομπ διακατέχεται π τν λπίδα τς λευσης το Μεσσία. λλη πομπ διακατέχεται π τν πελπισία, νήμπορη ν ντιμετωπίσει τν κοιν μοίρα τν νθρώπων.

 

Ατ εναι τ σκηνικ τ ποο Κύριός μας πιλέγει, στε ν ποκαλύψει, χι μόνον τ θεϊκή του δύναμη λλ κα τν θεϊκή του εσπλαχνία. Εαγγελιστς Λουκς, πρν περιγράψει τν θαυματουργικ νέργεια το Θεανθρώπου, μς ποκαλύπτει τν σωτερική του κατάσταση, καθς ντικρίζει τν τραγικ μητέρα: «Κα εδν ατν Κύριος, σπλαγχνίσθη π' ατ».

 

λέξη "σπλαγχνίσθη"  ποδηλώνει μία ντονη κατάσταση συμπόνιας, ποία, εναι βέβαιο πς διακατεχε λους, σοι συνόδευαν τ χαροκαμένη μητέρα κα βλεπαν τν σπαραγμό της. πως μως ναφέρει Εθύμιος Ζιγαβηνός, νας λόγιος Πατέρας τς κκλησίας μας, ποος ζησε τν 11ο αἰῶνα, ν πλο νθρωποι σπλαχνίζονταν κείνη τ στιγμ τν μητέρα, πόσο περισσότερο θ τν σπλαχνιζόταν δια πηγ τς εσπλαχνίας.

 

Ναί, δελφοί μου. Σήμερα, μέσ το θαύματος, ποκαλύπτεται νώπιόν μας σπλαχνικς Θεός. Θεός, ποιος δν γκατέλειψε τν νθρωπο, ταν θάνατος, ς συνέπεια το προπατορικο μαρτήματος, τν  πέκοψε π τν πηγ τς ζως κα τν πογύμνωσε π τν θανασία, γι τν ποία πλάστηκε. πιθυμία το Θεο πάντα ταν κα θ παραμείνει μέχρι τς συντελείας το αἰῶνος, ν ξαναδε λους τους νθρώπους στν γκαλιά Του. Γι τν λόγο ατ στειλε τος Προφτες, γι τν λόγο ατ παρέδωσε στν Μωυσ τν Νόμο τς Παλαις Διαθήκης, γι τν λόγο ατ στειλε τν διο τν Υό Του, στε, ποιος πιστέψει σ΄ Ατν ν μν γνωρίσει θάνατο, λλ ν χει «ζων αώνιον», πως ναφέρει Εαγγελιστς ωάννης.

 

Ατ εναι μεγάλη εκαιρία το νθρώπου. Ατ εναι τ προσκλητήριο τς ζως, τ ποο, δυστυχς, μένει συχν χωρς νταπόκριση, διαίτερα στς μέρες μας, κατ τς ποες νθρωπότητα χει στρέψει λες τς λπίδες της στ δύναμη τς λογικς κα στν σχ τν μηχανν. Γι τν ποκομμένο μως π τν Θε νθρωπο, φτάνει πάντοτε ρα τς λήθειας. Εναι στιγμή, κατ τν ποία πιβεβαιώνεται πς κόμη κα πι πιτυχημένη διαδρομή, γεμάτη πλούτη κα θριάμβους, γεμάτη ξουσία κα ναγνωρισιμότητα, καταλήγει στ ναπόδραστο τέλος. Σήμερα, στ φέρετρο τς πικήδειας πομπς τς Ναν εναι σάν ν κείτεται λόκληρη νθρωπότητα κα πίσω της ν κολουθον ο νθρωποι το καιρο μας,  μ τ κεφάλι σκυφτό, βουρκωμένοι κα ξαντλημένοι,  νίσχυροι κα  παραδομένοι στν παντοδυναμία το θανάτου.

 

Κα ξαφνικά, ν μέσ τν πανανθρώπινων θρήνων κα δυρμν, μι φωνή, δια φων μ κείνην τς μέρας το θαύματος: «Μ κλαε!»

 

Εναι φων το Ζωοδότη Κυρίου, ποος, δη π τν μέρα κείνη, προαναγγέλλει τν νάστασή Του. Εναι φων κείνου πο μ να νεμα σταματ τ νεκρικ πομπ καί, ς νάχωμα ζως, κτρέπει  τν μοίρα το νθρώπου πο φαινόταν ν κυλ μοιραία πρς τν κβολ το θανάτου κα τν δηγε πρς τν κοίτη τς θανασίας. φων Του, πλέον, δν χει τν τρυφερότητα τς εσπλαχνίας λλ τν σχύ, τν νταση κα τν ατοπεποίθηση τς δυνάμεως. Ο καταβεβλημένοι συνοδοιπόροι τς τραγικς μητέρας σταματον κα ντολ τς ζως πισκιάζει τν πελπισία κα τν συντριβή τους: «Νεανίσκε, σο λέγω, γέρθητι!»

 

Μ σάλπιγγα θριάμβου μοιάζει φων ατή. νς θριάμβου, ποος σπάει τ ρια το χρόνου, το χώρου κα πλημμυρίζει λόκληρη τν νθρώπινη στορία. Δν εναι μόνο νεανίας πο πιστρέφει στ ζωή. Εναι νθρωπότητα λόκληρη, πο διαπιστώνει ποδεδειγμένα πς θάνατος δν εναι νίκητος κα πς προορισμς το νθρώπου δ χωράει σ ναν τάφο.

 

Εαγγελιστς Λουκς θέλησε ν διασώσει μία λεπτομέρεια, ποία ποδεικνύεται σημαντικ κα ποκαλυπτική. ναφέρει πς Κύριος πλησίασε κα «ψατο», δηλαδή, κούμπησε τ σωρό. διαίτερα πισημαίνουν ο Πατέρες τν νέργεια, προκειμένου ν διαπιστώσουμε δυ πράγματα: Πρτον, πς εναι τόση γάπη το Κυρίου, στε γγίζει ατό, τ ποο κόμη κα ο νθρωποι πεχθάνονται ς κάθαρτο, δηλαδ τ νεκρ σμα. Τ σημαντικότερο μως εναι πς μ τν κίνηση ατή, Χριστός μς καλε σ μία λοκληρωτικ σχέση, στν ποία θ συμμετέχει κα ψυχ κα τ σμα μας. πως ναφέρει κα γιος Κύριλλος λεξανδρείας, Χριστός μας «δν ρκέστηκε μόνο ν προστάξει, παρόλο πο συνήθιζε μ λόγο ν κατορθώνει σα θελε, λλ πλωσε στ σορ κα τ χέρια, δείχνοντας τι κα τ σμα του χει τν νέργεια πο δίνει ζωή».

 

ντιλαμβάνεστε λοιπν τν ζωογόνο δύναμη τς Θείας Κοινωνίας, καθς κοινωνομε Σμα κα Αμα Χριστο. ντιλαμβάνεστε μως κα τν ναγεννητικ χαρακτρα τς κκλησίας μας ς σώματος Χριστο πεκτεινόμενο ες τος αἰῶνες. γία μας κκλησία εναι Θεανθρώπινος κενος ργανισμός, ποος, ν κα βρίσκεται κα νεργε μέσα στν κόσμο, ρνεται ν ποδεχτε τ δύναμη το θανάτου. πρόσκληση τς κκλησίας πρς τν κόσμο εναι συγχρόνως παρηγορητικ κα ναστάσιμη. πως κενος πευθύνθηκε στ μητέρα, τσι κα ατή, πευθύνεται μ εσπλαχνία στν σύγχρονο νθρωπο κα μεταφέρει τν λυτρωτικ προτροπή: «Μ κλαε».

 

Τί πι λπιδοφόρο ζητ ν κούσει σημεριν νθρωπότητα, καταματωμένη κα πολυβασανισμένη π τ δικά της λάθη; λλ κα τί περισσότερο χαρμόσυνο μπορε ν περιμένει σημερινς νθρωπος π κείνη τν προσταγή, τν ποία διαχρονικ πευθύνει κκλησία, πως κριβς τν πηύθυνε κα Κύριος της ζως στν νεανία τς Ναΐν: «γέρθητι»!

 

Ατ εναι, δελφοί μου, ποστολ τς κκλησίας: Ν παρηγορε κα ν ζωογονε. Ν ρνεται τ φθορ κα ν διακηρύσσει τ νίκη τς ζως. Ν σχετίζεται κα ν διαλέγεται μ τ κάστοτε παρν κα συγχρόνως ν ραματίζεται τν αωνιότητα. Κάθε της δραστηριότητα ποτελε πανηγυρικ νακήρυξη τς νίκης τς ζως π το θανάτου. Κατ συνέπεια, καθένας πό μας, ς μέλος τς κκλησίας, συναντ τν κόσμο ς σπλαχνικς δελφός, λλ κα ς μάρτυρας τς ναστάσεως.

 

ς ποτελέσουμε γγελιοφόρους τς μοναδικς λπίδας το κόσμου. λόγος κα πράξη μας ς πιβεβαιώνουν καθημεριν τν πραγματικότητα τς ναστάσεως. διαίτερα μως  γάπη μεταξύ μας ς ξουδετερώνει τ βέλη το θανάτου στν καθημερινότητα. Διότι «θάνατος» σημαίνει χωρισμς κα ρήξη δεσμν μεταξ τν νθρώπων.  Κάθε φορ πο χτυπμε τν γάπη, κάθε φορ πο πιτρέπουμε ν διεισδύσει νάμεσά μας τ μσος, φιλαυτία κα διχόνοια, πιτρέπουμε στν θάνατο ν μς δηλητηριάσει  κα ρνούμαστε, στν πράξη, τν θεία δωρε τς ζως. ν δρόμος το θανάτου εναι ρήξη μ τος δελφούς  μας,  δρόμος τς ζως εναι γάπη. Στν δρόμο ατό, ς γίνουμε μες ο πρωτοπόροι.                  

 

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ