Ποιμαντορική Εγκύκλιος – Κυριακή 29 Οκτωβρίου 2023

 


ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Γιά τήν Κυριακή 29 κτωβρίου 2023

 


 

  γαπητοί μου πατέρες καί δελφοί, Παιδιά μου ν Κυρί γαπημένα,

θάνατος ποτελε ντως μέγιστο χθρό του νθρώπου. Γνωρίζουμε λοι μας πς πόνος λλ κα φόβος πο προκαλε, δν ντιμετωπίζεται οτε μ ραα λόγια, οτε μ παρηγοριές, οτε μ τν περδραστηριότητα στν ποίαν καταφεύγουν πολλο συνάνθρωποί μας, προκειμένου ν πωθήσουν τν πραγματικότητά του. Με τν ναν τν λλο τρόπο, ρχεται στιγμή, που λοι μας καλούμεθα ν τν ντιμετωπίσουμε.

 

θάνατος νικιέται μόνον π τ ζωή. Μία ζω πο εχαμε κα χάσαμε ταν ο Προπάτορές μας βρέθηκαν ξω π τν παράδεισο. Μία ζω πο μπορε κ νέου ν μς χαρίσει μόνον ρχηγς κα Πηγή της, δηλαδ Θες κα Δημιουργός μας. λο τ σχέδιο τς Θείας Οκονομίας κορυφώνεται στ νίκη το Θεανθρώπου ησο π το θανάτου. Γι΄ ατ κα πόστολος Παλος, στν πρώτη πρς Κορινθίους πιστολή του, μ τρόπο πιγραμματικό, διδάσκει: «Ε δ Χριστς οκ γγερται, ματαα πστις μν»

 

Χριστς μως γέρθη, νέστη. δης δν μπόρεσε ν Τν κρατήσει. ντως ζω νίκησε τν θάνατο κα κατέστησε λους μς κοινωνος ατο το θριάμβου. Σήμερα, μ τ θαμα τς νάστασης τς δωδεκάχρονης κόρης, γινόμαστε, μαζ μ τος Μαθητς κα λους τούς παριστάμενους, μάρτυρες τς πρόγευσης τς ζωηφόρου νίκης το Χριστο κατ τν δική Του νάσταση.

 

Κεντρικ πρόσωπο στ σημεριν περικοπή, μετ τν Κύριο, εναι νας πικραμένος κα σχεδν πελπισμένος πατέρας, άειρος, νθρωπος χι τυχαος λλ ξιοσέβαστος ρχοντας τς συναγωγς. Τν ρα μως το πατρικο του πόνου, τ ξιώματα δν χουν καμία σημασία. Πέφτει στ πόδια το ησο κα τν παρακαλε ν τν κολουθήσει στ σπίτι του, καθς μοναχοκόρη του, 12 χρόνων, εναι τοιμοθάνατη.

 

Δυστυχς, τ πράγματα ξελίσσονται ταχύτατα καί, πρν κόμη φτάσει στ ρχοντικό, τ κορίτσι χει δη πεθάνει. Ο Πατέρες τς κκλησίας μας πισημαίνουν πώς, καθυστέρηση ατ ποτελοσε μέρος το σχεδίου το μεγάλου Διδασκάλου, προκειμένου ν ποδείξει σ λους, πέραν πάσης μφιβολίας, πς εναι κύριος το θανάτου κα πς νας καινούργιος κόσμος ρχεται, στν ποον θάνατος δν θ χει πλέον καμία ξουσία. Κα ντως, τ θαμα γίνεται κα τ δωδεκάχρονο κορίτσι νασταίνεται.

 

σημεριν μως περικοπή χει μία διαιτερότητα μοναδικ κα γι τ τέσσερα Εαγγέλια: να δεύτερο θαμα παρεμβάλλεται στ ρο τν γεγονότων το πρώτου θαύματος. Δύο διαφορετικς στορίες κινονται παράλληλα. ν Χριστς προχωρ πρς τ σπίτι το άειρου, μία γυνακα πο κουβαλοσε τν δικό της σταυρό, μία γυνακα μ διαρκ αμορραγία π 12 χρόνια, προστρέχει στν ησο κα γγίζει μόνον τ μάτιό του, ς σχατη λπίδα λύσεως το βασάνου της. Δν εναι κάποια ξεχωριστ προσωπικότητα. Δν τν γνωρίζει κανείς. Τ πλθος τν παρασύρει κα σως γωνίστηκε πολ πρν φτάσει ν κουμπήσει τ μάτιο το Χριστο. Δν κφράζει ατημα, δν πιδιώκει ν σταθε μ συντριβ νώπιον το Κυρίου. Βουβ λπίζει, βουβ προσεύχεται, βουβ ζητ. σως κα σιωπηρά θ εγνωμονοσε γι τ θαμα πο ξιώθηκε, φο μέσως άθηκε, ν διος Χριστς δν τν καλοσε ν τν συναντήσει  πρόσωπο πρς πρόσωπο.

 

Δυ τύποι προσευχς πευθύνονται σήμερα πρς τν Χριστ π δυ ντελς διαφορετικος νθρώπους, τόσο ς πρς τν κοινωνική τους τάξη, σο κα ς πρς τν διοσυγκρασία τους, μία μως εναι πειρη φιλανθρωπία το Κυρίου, ποία μως προσαρμόζεται στ διαίτερα χαρακτηριστικ κα τς νάγκες το καθενός.

 

Εναι φορές, δελφοί μου, πο ναρωτιόμαστε, πς εναι δυνατν ν συνυπάρχουν μέσα στν κκλησία τόσο διαφορετικο νθρωποι κα πς Χριστς εναι διαρκς διαθέσιμος γι δισεκατομμύρια νθρώπους μ τόσο διαφορετικς δυνατότητες κα προϋποθέσεις. ξαιτίας μάλιστα ατο το γεγονότος, σως κα κάποιοι ν θεωρον πς εναι σήμαντοι στ μάτια το Θεο κα ν διστάζουν ν Τν ναζητήσουν.

 

Κι μως γαπητοί μου! κριβς δ βρίσκεται τ μεγαλεο τς θεϊκς γάπης. Θες κα Κύριος τν πάντων εναι φοσιωμένος στν γάπη πρς τν καθέναν πό μας. Σν ν γνωρίζει μόνον μς, σν ν μν τν πασχολε τίποτα λλο, σν ν εναι καθένας μας μοναδικς νθρωπος στ γ. Γνωρίζετε πώς, πολλς φορές, πισκέπτες τν γίων γερόντων μας, πως το γίου Πορφυρίου το γίου Παϊσίου μειναν κπληκτοι, κούγοντάς τους ν τος καλον μ τ μικρ τους νομα κα ν τος δίνουν λύσεις στ πι βαθι προσωπικ τος προβλήματα, χωρς κν ν χουν συναντηθε ν χουν συνομιλήσει μαζί τους κατ τ παρελθόν. Ατ συμπεριφορ ποτελε μίμηση κα μυδρ πεικόνιση τς Θεϊκς γάπης, λλ κα μία διαβεβαίωση πς καθένας πό μς χει τν ξεχωριστή του θέση στν γκαλι το Θεο. βεβαιότητα ατ πρέπει ν ποτελέσει γι μς πηγ νθάρρυνσης, στε μέσως ν προστρέχουμε στ δύναμη τς προσευχς, ντας βέβαιοι πς πουράνιος Πατέρας μας, κα μπορε κα ξέρει τν τρόπο μ τν ποον χαρ κα νακούφιση π τ κάθε μας πρόβλημα θ πιστρέψουν στν καρδιά μας. Κα διαιτέρως, βεβαιότητα ατ πρέπει ν κατακλύζει τν ψυχή μας, ταν κάθε γκόσμια λπίδα χει κλείψει. 

 

κριβς ατ εναι τ σημεο πο συνδέει κα τ δυ εεργετημένα πρόσωπα τς σημερινς περικοπς. Κα στς δυ περιπτώσεις, πειρασμς τς πελπισίας καραδοκε. Στν περίπτωση  τς αμορροούσας γυναίκας, ο γιατροί, πως ναφέρει Εαγγελιστς Λουκς,  δν εχαν πλέον ν τς προσφέρουν πολύτως τίποτε, παρ τς ψηλς μοιβς πο δέχτηκαν π ατήν, ποία, σύμφωνα μ στορικος τς ποχς, εχε ρκετ μεγάλη οκονομικ πιφάνεια. σο γι τν άειρο, τί λλο π πελπισία θ μποροσε ν προκαλέσει γνωστοποίηση το θανάτου τς μοναχοκόρης του;

 

δελφοί  μου, Τ πρτο μήνυμα τς σημερινς περικοπς εναι ναμφίβολα μπιστοσύνη στν θεία παντοδυναμία, τν σχυρότερη κόμη κα π τν σχατο χθρό του νθρώπου, τν διο τν θάνατο. Κάτι δεύτερο μως γεμίζει σήμερα τν καρδιά μας μ παρηγορι κα θάρρος. Εναι διαίτερη γάπη το Κυρίου κα Θεο μας γι τν καθένα πό μς, πρς τν ποίαν πρέπει ν προστρέχουμε χωρς κανέναν δισταγμ κα χωρς καμι μφιβολία. λοι μας ποτελομε γι κενον γαπητά πρόσωπα, γι τ ποα θυσιάστηκε κα ναστήθηκε προσωπικά. Καμι δυσκολία κα κανένας πόνος δν μπορον ν πάρξουν σχυρότερα π ατν τν προσωπικ γάπη, ποία διαρκς χτυπ τν πόρτα τς ζως μας. Μία μικρ νταπόκριση περιμένει πό μς Θες γι ν κατακλύσει τν καθημερινότητα λων μας μ τν γαλήνη πο προσφέρει ζωογόνος παρουσία Του. ς παραδοθομε στν γάπη Του μ τν βεβαιότητα πώς, πως ξέρει κα πως θέλει, θ μς χαρίσει τν σωτηρία. μήν.

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ