Ποιμαντορική Εγκύκλιος – Κυριακή 22 Οκτωβρίου 2023

 


                 ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Γιά τήν Κυριακή 22 κτωβρίου 2023

 

 

γαπητοί μου πατέρες καί δελφοί,

Παιδιά μου ν Κυρί γαπημένα,

σημεριν περικοπ το ερο Εαγγελίου προκαλε συγχρόνως τρόμο κα δοξολογία. Τρόμο διότι, μέσ νς δαιμονισμένου, λαμβάνουμε μπειρία, χι μόνον τς παρξης το Διαβόλου κα τν πονηρν πνευμάτων λλ κα το πύθμενου μίσους πο τρέφουν πέναντι στν νθρωπο. Προκαλε μως συγχρόνως συναισθήματα χαρς κα δοξολογίας διότι, μέσ τς ξιστόρησης το σημερινο θαύματος, λαμβάνουμε μπειρία τς πέραντης γάπης κα φιλανθρωπίας το Χριστο γι τν νθρωπο, λλ κα τς συντριπτικς του περοχς πέναντι στς δυνάμεις το σκότους. Τ συγκλονιστικ εναι πς τν περοχ ατή, μέσ τς φωνς το δυστυχισμένου ατο νθρώπου, μολογε διος Διάβολος, ποος κετεύει τν Υἱὸ το Θεο ν μν τν βασανίσει.

 

ντως, ζομε σ καιρος σκοτεινούς. Δν εναι μως πρώτη φορ πο νθρωπότητα γεύεται τ δύναμη το κακο. π τν στιγμ πο νθρωπος, μέσ το προπατορικο μαρτήματος, πέτρεψε στν Διάβολο ν ποκτήσει ξουσία πάνω στν νθρώπινη παρξη κα ν βρε πρόσβαση στν νθρώπινη στορία, κόσμος λος «ν τ πονηρ κεται», πως ναφέρει κα Εαγγελιστς ωάννης στν πρώτη πιστολή του. ποχή μας χει μως ν πιδείξει κάτι πρωτόγνωρο, κάτι πο πιτρέπει στν Διάβολο ν δρ νενόχλητος κα ν δεσμεύει νυποψίαστες ψυχές. Κάτι μως πού, πλέον, ποτελε στς μέρες μας γενικευμένη ποψη κα φήνει τος νθρώπους ντελς νυπεράσπιστους. Ποι εναι ατό; Εναι ψευδαίσθηση πς Διάβολος δν πάρχει. Κα μάλιστα, πως διδάσκει   γιος Διάδοχος Φωτικς, γενικευμένη πεποίθηση περ τς δθεν νυπαρξίας του ποτελε τν εφυέστερη λλ κα τν πλέον πικίνδυνη παγίδα του.  χι μόνον Διάβολος λλ κα διος Θες ποτελον, γι τος πνευματικος γέτες τν καιρν μας, δθεν δημιουργήματα τς νθρώπινης φαντασίας κα θλιβερ κατάλοιπα μακρινν ποχν γνοιας κα μορφωσις. Σ λους τος τόνους κα μ λους τος τρόπους λόκληρη οκουμένη βομβαρδίζεται π τν πεποίθηση πς δν πάρχει πνευματικς κόσμος, οτε Θεός, οτε Διάβολος, κα πς νθρωπος εναι τ μόνο κα πανίσχυρο ν τς δημιουργίας. Τίποτε δν πάρχει πάνω π τ δύναμη το νθρώπου. Ατ διδάσκουν ο συνεχιστς το μεγάλου γερμανο φιλοσόφου Νίτσε, ποος διεκήρυξε τν θάνατο το Θεο. Κα δν συνειδητοποιον ο διδάσκαλοι ατς τς πλάνης πώς, κατ’ οσίαν, νακυκλώνουν διαρκς τν πρτο, τν μέγα πειρασμ το κήπου τς δέμ, ταν Διάβολος ποσχέθηκε στος Προπάτορές μας πς μ τς δικές τους κα μόνον δυνάμεις «ς θεο σονται», δηλαδή, θ γίνουν διοι μ τν Θεό.

 

Γι τν λόγο ατό, ς μν κομε τν σημεριν στορία σν κάτι πο συνέβη μόνον στ μακριν παρελθν κα δν χει καμία σχέση μέ μας. ντιθέτως, μς φορ μεσα. ρνηση το σύγχρονου νθρώπου ν ποδεχτε τν παρξη το πνευματικο κόσμου, νοίγει διάπλατα τν πόρτα στν Πονηρό, ποος ποκτ πρόσβαση στν καθημερινότητα κατομμυρίων νθρώπων. Μάγοι, μαντεες, μέντιουμ, σκοτεινς πεικονίσεις δαιμονικν  μορφν σ φίσες κα ροχα, κυρίως μως μία διάχυτη, ναίτια κα νεξήγητη κακία πο περιφέρεται στος δρόμους κα φωλιάζει στ σπίτια τν σύγχρονων κοινωνιν, πιβεβαιώνουν τν σκοτειν παρουσία το Διαβόλου κα ποκαλύπτουν τ σχέδιά του. δαιμονισμένος τς σημερινς περικοπς ποτελε εκόνα τς πλάνης κα τς δύνης πλήθους νθρώπων, ο ποοι, χι μόνον ταλαιπωρονται π τν Διάβολο, λλά, φοβερ κα ν τ πε κανείς, πάρχουν περιπτώσεις κατ τς ποες τν καλον γι ν το παραδώσουν τ ζωή τους.

 

Τ συμπτώματα το σημερινο δαιμονισμένου θυμίζουν ντονα συμπεριφορς τς ποχς μας. Στν σημεριν ξιστόρηση, βλέπουμε τν  νο, τ σμα κα τν ψυχή του ν χουν γίνει παίγνιο στ χέρια το Διαβόλου. λλ κα πόσοι νθρωποι σήμερα, χοντας παραδοθε στ πάθος το θυμο,  βρίσκονται συχν κτς αυτο, δυνατον ν τιθασεύσουν τς ρμές τους, βιαιοπραγον χωρς καμμία ναστολ  εκολα κόμη κα στν φόνο; σημερινς ταλαίπωρος δαιμονισμένος εχε κάνει σπίτι του τν ρημο, πεχθανόταν ν βρίσκεται μ νθρώπους, προτιμοσε ν περιφέρεται στ μνήματα κα μόνη συντροφι πο προτιμοσε ταν τ στ τν τεθνεώτων. λλ κα σήμερα, πόσοι νθρωποι μισον διακρίτως τος πάντες, κόμη κα τος στενούς τους συγγενες; Σ πόσους νθρώπους εναι δύνατον ν διεισδύσει στν καρδι τους κόμη κα τ παραμικρότερο χνος γάπης; λλ κα πόσοι συνάνθρωποί μας δηγον καθημεριν τ σμα τους κα τν ψυχ τος στ θάνατο, ετε μ οσίες, ετε μ ρρωστημένες ρμές, ετε βάζοντας τν αυτό τους σ παράλογους κινδύνους μ τν λπίδα ν βρε παρξή τους στω κα να λάχιστο νδιαφέρον;

 

Δν ποτελον λα ατ ποδείξεις, πώς, μακρι π τν Θεό, πάρχει μόνον δρόμος πο δηγε στ κατάντημα κα τ δυστυχία το δαιμονισμένου τς σημερινς εαγγελικς περικοπς;

 

σως, λα ατ ν προκαλον φρίκη. ς μετατρέψουμε, μως, τ φρίκη ατ σ δ συνάντησης μ τν Θε τς γάπης κα τς γαλήνης κα ς γίνει τ πυκν σκότος τς πουσίας το Θεο ατία ν κτιμήσουμε κα ν ναζητήσουμε μ κόμη μεγαλύτερο ζλο τ φς τς παρουσίας Του. Τ σημεριν θαμα ποκαλύπτει τν δυναμία το νθρώπου μπροστ στν σχ το Διαβόλου. ποιος πιχειρήσει ν ντιμετωπίσει τν δαιμονικ δύναμη μόνο μ νθρώπινες δυνάμεις, θ ττηθε. Τ διο θαμα μως ποκαλύπτει τν περοχ το Θεο. Κα μόνον θέα το Χριστο γίνεται σήμερα ατία, λεγεν τν δαιμόνων ν φρίξει. Γίνεται μως κα γι μς ατία ν ναφωνήσουμε: «Τς Θες μέγας ς Θες μν;»

 

δελφοί μου,

Μ τ γέννησή μας βρεθήκαμε σ ναν δαιμονοκρατούμενο κόσμο, το ποίου ρχων, ς λέων ρυόμενος, ναζητ μ μανία τ θήραμά του πο δν εναι λλο π τν ψυχή μας, πως ναφέρει πόστολος Πέτρος στν πρώτη καθολικ πιστολή του. Μ τν πνευματική μας ναγέννηση, μως, πως πραγματοποιήθηκε κατ τν βάπτισή μας, γίναμε συμμέτοχοι τς δυνάμεως το παντοδύναμου Θεο, ποος μς προσφέρει διαρκς πόρθητη προστασία. νωμένοι μ τν Χριστ δι τν Μυστηρίων κα τς συμμετοχς μας στ ζω τς κκλησίας, Πονηρς δν μπορε οτε κν ν μς κουμπήσει, πως τόσο παρηγορητικ κα λπιδοφόρα ναφέρει Εαγγελιστς ωάννης στν πρώτη του πιστολή. Γι τν λόγο ατό, τ βαθ σκοτάδι πού μς περιβάλλει δν πρέπει π΄ οδεν λόγ ν ποκρύψει π μς τ φς τς περχόμενης Βασιλείας. φαινομενικ παντοδυναμία το Κακο δν πρέπει ν ξασθενήσει τν λπίδα μας στ μελλοντικ κα βέβαιη νίκη το Κυρίου τν δυνάμεων. περιφρόνηση τν σχυρν τς γς πρς τ κήρυγμα τς γάπης κα τς καταλλαγς το Χριστο κα Σωτρα μας δν πρέπει ν μς ποτρέψει π τ ν κολουθομε μ συνέπεια κα ζλο τ θέλημά Του. ς Τν ναζητομε διαρκς, στε παρουσία Του ν μς ποκαλύπτει διαρκς τν φρίκη το ρχοντα το σκότους καί, πως ναφέρει πόστολος Παλος, ν μς ξοπλίζει μ πλα φωτός, καν ν σβήνουν «τ πεπυρωμένα βέλη το Πονηρο» κα ν μς χαρίζουν διαρκς μία ζω γεμάτη χαρ κα λπίδα.  μήν.

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ