Ποιμαντορική Εγκύκλιος – Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου 2023

 

 

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Γιά τήν Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου 2023

 

γαπητοί μου δελφοί,

Μία πρόσκληση, μία συνταρακτικ πρόσκληση, πευθύνει πρς μς τ σημεριν Εαγγέλιο. Μία πρόσκληση, ποία προέρχεται π τ χείλη το διου το Κυρίου μας κα ποδεικνύει γι μία κόμη φορ τν πόλυτο σεβασμ πρς τν λευθερία μας, λλ κα τν πειρη γάπη Του πρς μς. Ποι εναι πρόσκληση ατή;

 

«ποιος θέλει ν μ κολουθήσει, ς παρνηθε τν αυτό του, ς σηκώσει τν σταυρό του κα ς μ κολουθε».

 

ναφερόμαστε συχν στν πόφαση το Θεο ν προσλάβει τν νθρώπινη φύση. Γνωρίζουμε πώς, ξαιτίας τς γάπης Του γι τν νθρωπο, πέστη τς συνέπειες τς μαρτίας το νθρώπου, μ ποκορύφωμα τν σωματικ πόνο κα τν θάνατο. σημερινή Του πρόσκληση μως μς ποκαλύπτει κα μία λλη νθρώπινη νάγκη, ποία βρίσκεται ριζωμένη σ κάθε ψυχή. λοι μας τν χουμε ασθανθε καί, λλοτε μ τ χείλη μας κι λλοτε σιωπηρά, τν χουμε κφράσει ς ατημα στος νθρώπους γύρω μας. Εναι τ διο ατημα πο κρύβεται πίσω π τ παράπονο το παραλύτου, κε, στ πλάι τς προβατικς κολυμβήθρας στν ερουσαλήμ: «Κύριε, νθρωπον οκ χω».

 

Σήμερα δελφοί μου, εναι Κύριος πο ναζητ νθρωπο κα κηρύσσει προσκλητήριο συμπόρευσης κα συνεργασίας γι τ μεγάλο ργο πο ρθε ν πραγματοποιήσει κα πο δν εναι λλο π τ σωτηρία το νθρώπινου γένους.

 

Εναι Κύριος τν δυνάμεων κα μως δν διατάσσει. Εναι Δημιουργός το σύμπαντος κα μως δν πιβάλλει. Εναι νικητς το θανάτου κα μως δν ναζητ πηρέτες ποτακτικούς. πευθύνεται στν νθρωπο τς ποχς κείνης λλ κα κάθε ποχς ς σος πρς σον καί, σχεδν παρακλητικά, προφέρει ατ τ πέροχο «στις θέλει».

 

Πολλ λέγονται στν ποχή μας γι τν θελοντισμό. Εναι νας ρος πολ διαδεδομένος καί, ντως, ποδηλώνει τν διάθεση πολλν νθρώπων στν πατρίδα μας κα σ λο τν κόσμο ν προσφέρουν σ ξιόλογα ργα τ περίσσευμα τν δυνάμεών τους. Σήμερα μως διαπιστώνουμε πς ψηλότερη μορφ θελοντισμο βρίσκεται  μέσα στ Εαγγέλιο. Πράγματι, ποι ψηλότερο ργο μπορε ν πάρξει π τν σωτηρία τν νθρώπων κα ποι μεγαλύτερη τιμ μπορε ν βρεθε γι ναν νθρωπο, π τ ν συμβάλλει στν νίσχυση τν νθρώπων κα στν πορεία τους πρς τν αωνιότητα; λλ κα ποι πρόσκληση θελοντικς προσφορς μπορε ν νεργοποιήσει τ φιλότιμό μας, ταν ατ προέρχεται π τ στόμα το διου το Κυρίου κα Σωτρα μας;

 

Μεγαλειδες λοιπν τ ργο, στ ποο μς καλε Χριστός. Ποι εναι μως τ χαρακτηριστικά του; πάντηση στ ρώτημα ατ δίνεται σήμερα μονολεκτικ κα περικλείεται στ λέξη «Σταυρός».

 

Εναι γεγονς πς μ τ λέξη ατ συνήθως περιγράφουμε τν μεγάλη δυσκολία κα τν μεγάλο πόνο. ταν κούσουμε γι νθρωπο πς «κουβαλάει μεγάλο σταυρό», συνήθως ννοομε πς ποφέρει π μεγάλο πόνο περν μία μεγάλη δυσκολία, ποία τν ταλαιπωρε κα μάλιστα γι μεγάλο χρονικ διάστημα. Σταυρς το Χριστο μας, μως, δν συνδέεται μόνο μ τν βάσταχτο πόνο. Συνδέεται κα μ τν μεγάλη Του γάπη. Σταυρς το Κυρίου ποτελε γι μς διαρκ πενθύμιση τς κενώσεως το Θεο στ νομα τς γάπης Του. Πίσω π τν θεολογικ ρο «κένωση» κρύβεται μία ξοδος. ξοδος το Θεο π τν πόλυτη μακαριότητά Του κα συνάντηση μ τν ταλαιπωρημένο νθρωπο.

 

ν κατανοήσουμε τν σταυρ μ ατν τν σημασία, σημεριν πρόσκληση το Εαγγελίου ποκτ νέες κα ερύτερες διαστάσεις. Χριστός μς καλε ν γκαταλείψουμε τν ατάρκειά μας, ν διασπάσουμε τ τείχη το γωισμο μας, πού μς κρατον περιχαρακωμένους στν μικρόκοσμό μας, ν πελευθερωθομε π τν ντύπωση πς μες κα τ προβλήματά μας εμαστε τ κέντρο το σύμπαντος κα ν νιώσουμε ς δικές μας τς νάγκες τν δελφν μας.

 

Καθς Χριστός μς καλε ν παρνηθομε τν αυτό μας, δν ννοε ν ξεχάσουμε τς νάγκες κα τς πιθυμίες μας. ντίθετα, μς καλε ν δώσουμε στν αυτό μας τν εκαιρία ν γευτε τν μεγαλύτερη χαρ πο μπορομε ν το προσφέρουμε: τν χαρ τς γάπης. σύγχρονος κόσμος πιδιώκει ν μς πείσει πς χαρ κρύβεται μόνον στν κανοποίηση τν καταναλωτικν μας ναγκν κα στ χρησιμοποίηση τν νθρώπων γι τ δική μας κανοποίηση. Τ σημεριν Εαγγέλιο μως μς θυμίζει, μ τρόπο συγκλονιστικ, τν μεγάλη χαρ τς ξόδου π τ «γώ» μας. Τ χαρ τς νιδιοτελος προσφορς κα τς ελικρινος συμπόνιας, πού μς κάνει ν νιώθουμε τν πόνο το διπλανο μας ς πόνο δικό μας.

 

«Σηκστε λοιπν τν σταυρό σας κα κολουθστε με», μς λέει σήμερα Χριστός. Ποις εναι μως σταυρός μας; Ο Πατέρες τς κκλησίας μας, πως ωάννης Χρυσόστομος, Εθύμιος Ζυγαβηνς κα Θεοφύλακτος Βουλγαρίας, σ πομνήματά τους στ Εαγγέλιο το Εαγγελιστο Μάρκου, διδάσκουν πς «προσωπικς σταυρός» σημαίνει τν τοιμότητά μας ν μαρτυρήσουμε γι τν Χριστ μ ναν ξίσου πώδυνο θάνατο, πως ταν δικός Του. Δν περιορίζονται μως σ ατό. Μιλον γι τν Σταυρ ς μία διαρκ αταπάρνηση, μία διαρκ σταύρωση το γωισμο μας, πο πρέπει ν χαρακτηρίζει λόκληρη τν ζωή μας, ς μία διαρκ προθυμία κα τοιμότητα νακούφισης το πόνου το δελφο μας κα συμβολς στ σωτηρία του. ρα, λοιπόν, προσωπικός μας σταυρς ποτελε τν προσωπική μας κένωση. πως στν Γολγοθά, στ πρόσωπο το Χριστο μας, σταυρώθηκε παλαις νθρωπος, ταλαιπωρημένος κα αμόφυρτος π τς συνέπειες το γωισμο κα τς μαρτίας, τσι κι μες, δι το προσωπικο μας σταυρο, σταυρώνουμε τ γωιστικό μας φρόνημα, κολουθώντας τν δρόμο το ναστάντος Θεανθρώπου κα μετατρέποντας τν γωκεντρική μας ζω σ διαρκ ξοδο κα συνάντηση γάπης μ τν συνάνθρωπό μας. κε ποσκοπε πνευματικ κα σκητικ δός, στν ποία μς καλε κκλησία. Μέσ ατς, γινόμαστε δικοί Του. «Ατο πο νήκουν στν Χριστό», λέει ερς Χρυσόστομος στν τέταρτη κατήχησή του, «χουν σταυρώσει τν σάρκα τους μ τ πάθη κα τς πιθυμίες της». Εναι κατάσταση στν ποία, τ διαίτερα χαρίσματα, ο κλήσεις μας κα ο δεξιότητές μας ντάσσονται σ μία ψιστη ποστολή, στ δική Του ποστολ πο δν εναι λλη π τν διαρκ διακονία το δελφο μας. 

 

δελφοί μου,

κκλησία ποτελε τ σμα το Χριστο πεκτεινόμενο ες τος αἰῶνες. Χριστός, δι τν Μυστηρίων τς κκλησίας κα δι τς Χάριτος τν γίων κα διαιτέρως τς Παναγίας μας, βρίσκεται διαρκς «ν μέσ μν». πρόσκλησή Του πευθύνεται πρς τν καθένα μας. Χριστός ναζητ συνεργος στ ργο Του. κκλησία Του μς χρειάζεται. Κάθε χάρισμα μπορε ν  συμπληρώσει τ ργο Του. Κάθε προθυμία προσφορς γίνεται μαρτυρία τς παρουσίας Του στν κόσμο. ποιος κολουθήσει τν Χριστ στν δρόμο τς προσφορς κα τς αταπάρνησης, θ γευτε π ατ κιόλας τν ζω τν χαρ το Παραδείσου. Διότι παράδεισος δν εναι τόπος λλ τρόπος ζως. Ζως, γάπης κα νωσης μ τν Θεό, τν αώνια πηγ τς χαρς.  Ατό πόσχεται σήμερα Χριστός μας,  ατ διδάσκουν ο Πατέρες μας, ατ πιβεβαιώνουν ο γιοί μας, σ ατ προτρέπει κα πόστολος Παλος στν πρς Γαλατς πιστολή του:

 

«λλήλων τ βάρη βαστάζετε, κα οτως ναπληρώσατε τν νόμον το Χριστο» (6,2). Δηλαδή, ν σηκώνετε νας τ φορτίο το λλου κα τσι θ φαρμόσετε πλήρως τν νόμο το Χριστο. μήν!

 


 

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

 

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ