Ποιμαντορική Εγκύκλιος – Κυριακή 1 Οκτωβρίου 2023

 

 

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ

ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ κ. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

Γιά τήν Κυριακή 1 κτωβρίου 2023

 


 

 

γαπητο μου δελφοί,

Βρισκόμαστε στν πρώτη Κυριακ το μηνς κτωβρίου κα γία μας κκλησία, μέσ τν εαγγελικν ναγνωσμάτων, μς μεταφέρει στ πρτα γεγονότα το δημόσιου βίου το Κυρίου μας.  Κορυφαο γεγονς τς ρχς τς δημόσιας διδασκαλίας Του ποτελε π το ρους μιλία, γι τν ποία, μεγάλοι πνευματικο νθρωποι τς στορίας ποστήριξαν πώς, ν νθρωπότητα θετε σ φαρμογ τ διδάγματά της, γ θ εχε δη μεταβληθε σ παράδεισο.

 

πόσπασμα τς περίφημης π το ρους μιλίας ποτελε κα σημεριν περικοπ. Μ ατν καλούμεθα λοι μας ν φαρμόσουμε μία ριζικ διαφορετικ στάση πέναντι στος συνανθρώπους μας κα μέσ ατς, ν γίνουμε προπομπο νς νέου, καλύτερου κόσμου, βασισμένου στν γν κα νιδιοτελ γάπη πρς λους, νεξαιρέτως, τος νθρώπους. 

 

πρώτη, μάλιστα,  πρόταση το σημερινο Εαγγελίου ποτελε μία π τς συγκλονιστικότερες ντολς το Χριστο μας:

«Κα καθς θλετε να ποισιν μν ο νθρωποι, ποιετε ατος μοως» (στ. 31). Δηλαδή, «πως θέλετε ν σς συμπεριφέρονται ο νθρωποι, τσι κριβς ν συμπεριφέρεστε κα σες σ ατούς».

Σς παρακαλ ν ναλογιστετε τί μορφ θ εχε κοινωνία μας ν λοι ο νθρωποι κολουθοσαν ατ κα μόνο τν ντολή; φράση ατ ποτελε γι τ Εαγγέλιο τν χρυσ κανόνα, τν ποο, ν ποφασίσουμε ν φαρμόζουμε διαρκς, εναι σν ν φαρμόζουμε συγχρόνως λες τς πιμέρους ντολς κα ποδείξεις το Κυρίου μας  πο σχετίζονται μ τν γάπη.

 

Κα πρν τν Χριστ πρξαν πνευματικο νθρωποι πο διατύπωσαν παρόμοιες πόψεις. Τν 6ο πρ Χριστο αἰῶνα Κλεόβουλος Ρόδιος δίδαξε:

«Ατ πο πεχθάνεσαι μν τ κάνεις στν λλον». λλ κα στν Παλαι Διαθήκη μ τν διο τρόπο διδάσκει κα Τωβίτ. Μ τν λόγο του μως Χριστός μς καλε, χι πλς ν μν βλάψουμε τν διπλανό μας λλ κα ν τν εεργετήσουμε.  Κα μάλιστα, χωρς ν πηρεαστομε π τν δική του συμπεριφορά.

 

Ατ κριβς τ σημεο εναι πο φέρνει μία ληθιν πανάσταση στς νθρώπινες σχέσεις λων τν ποχν, διαίτερα μως ποτελε πρόκληση γι τν δική μας ποχή. λοι μας, πολλς φορές, μελαγχολομε, βλέποντας πς ο σχέσεις μας δν χουν βάθος κα συχν κυρώνονται μ τν πρώτη δυσκολία. Συχνά, μία πλ διαφωνία δηγε σ ριστικ ρήξη κα λλοτε, σήμαντες οκονομικς διαφορς διαλύουν κόμα κα συγγενικος δεσμούς. Προσεγγίζουμε νθρώπους κα θέλουμε σως, ελικριν, ν τος γαπήσουμε. Πρν μως π τν προσέγγισή μας, χουμε κάνει τος πολογισμούς μας. Ο νθρωποι μέσα μας κατατάσσονται νάλογα μ τν τρόπο πού μς χουν φερθε μ τ τί χουμε ν προσδοκομε π ατούς. γαπομε μ ρια κα π ρους. Γι σο χρονικ διάστημα μία σχέση  παραμένει γι μς πωφελής, τν προσέχουμε κα τν φροντίζουμε. ταν μως καταστε σύμφορη, μ διακριτικ κα μ βάναυσο τρόπο ποχωρομε.

 

Μν νομίζετε, δελφοί μου, πς συμπεριφορ ατ φορ μόνο στος νθρώπους τς δικς μας ποχς. Μέσα π τ λόγια του Χριστο μας βλέπουμε πώς, ατο το εδους γάπη εναι σύμφυτη μ τν νθρώπινη στορία. πόδειξη κρύβεται στος παρακάτω σημερινος στίχους:

«ν γαπτε ατος πού σας γαπον, ποι ενοια περιμένετε π τν Θεό, φο κα ο μαρτωλο γαπον ατος πο τος γαπον;» (στ. 32)

 

«ν δανείζετε σ σους λπίζετε ν σς τ πιστρέψουν, ποι ενοια περιμένετε π τν Θεό; Κα ο μαρτωλο δανείζουν τος μοιούς τους γι ν τ πάρουν πίσω» (στ. 34).

 

Μν βιαστετε ν συμπεράνετε πς δανεισμς πο ναφέρει τ Εαγγέλιο φορ μόνον στ χρήματα. φορ κα τν ποτιθέμενη γάπη μας, τν ποία ντως δανείζουμε, περιμένοντας, τς περισσότερες φορές, νταπόδοση κα μάλιστα μ τόκο. Ατ κριβς τ γεγονς εναι ατία στε τ λόγια το Χριστο ν φέρνουν μία ληθιν πανάσταση στς νθρώπινες σχέσεις κα ν μς καλον ν διαφοροποιηθον ριζικ π τν τρόπο τς γάπης τν λλων νθρώπων. δο τ λόγια του Κυρίου μας:

«ντίθετα, σες ν’ γαπτε τος χθρούς σας, ν κάνετε τ καλ κα ν δανείζετε, χωρς ν περιμένετε ν πάρετε πίσω τίποτα» (στ. 35). 

 

Ποι εναι οσία ατς τς νέας «παναστατικς» γάπης πο διδάσκει Κύριος μας; Πρός ποιά κατεύθυνση μς δηγε;

 

Πρτον, γάπη μας ν πηγάζει π τν καρδιά μας κα ν μν ρυθμίζεται π τν συμπεριφορ το δελφο μας. Δεύτερον, π νθρωποι πολογισμο κα διοτέλειας, ν μεταβληθομε σ πηγ γάπης πρς λους νεξαιρέτως. 

 

πως νερομάνα πηγ δν παρατηρε τί εδους χμα περιμένει τ νερό της κα ν τ φυτ πο θ ποτίσει χουν γκάθια χι, λλ προσφέρει φειδώλευτα τ νερό της, τσι κα μες καλούμαστε ν γίνουμε γι τν κόσμο στείρευτη πηγή γάπης, π τν ποία θ ξεδιψον πάντες, κόμα κα ατο πο κόσμος θεωρε νάξιους ν γαπηθον.

 

ντως, μι τέτοια στάση φαίνεται ν περβαίνει τς νθρώπινες δυνάμεις.  καθένας πό μς γνωρίζει πς ο ντοχές μας εναι περιορισμένες κα ψυχή μας χρειάζεται κα κείνη, χι μόνο ν γαπήσει λλ κα ν γαπηθε. Ατ τ γνωρίζει Θες κα γι τν λόγο ατό, δυ μεγάλες δικές Του ποσχέσεις λοκληρώνουν τ σημεριν Εαγγέλιο. πρώτη διαβεβαιώνει πς νθρωπος τς γάπης δν θ στερηθε ποτ τίποτα. Τί μς λέει;

 

«Κα σται μισθς μν πολύς» (στ. 35).

 

Στ σημεο ατ πιτρέψτε μου ν παντήσω σ σους νομίζουν τι ατς μισθς φορ στ μακριν μέλλον κα στν μετ θάνατον ζωή. χι, δελφοί μου. Ο νθρωποι τς γάπης βιώνουν π ατ κιόλας τν ζω μία περκόσμια χαρ κα ατ ποδεικνύεται π τν μακαριότητα, τν γαλήνη κα τν σωτερικ ερήνη πο χαρακτηρίζει λους τούς γίους.

πάρχει μως κα μία δεύτερη πόσχεση: Χριστός, στ διο χωρίο,  πευθύνεται πρς τος νθρώπους πο προσφέρουν τν γάπη τους χωρς ν περιμένουν νταπόδοση κα τος διαβεβαιώνει πς θ γίνουν, ντως, παιδι το ψίστου. 

 

«Ν δανείζετε, χωρς ν περιμένετε ν πάρετε πίσω τίποτα. τσι, Θεός, θ σς κάνει παιδι του» (στ. 35).

 

λήθεια,  τί σημασία χει γι ναν νθρωπο νταπόδοση κ μέρους νς συνανθρώπου του,  ταν ασθάνεται διαρκς τν πατρικ γάπη το Θεο; Ποι μεγαλύτερη ετυχία πάρχει π τ ν μοιάζει νας νθρωπος στν πουράνιο Πατέρα του, ποος σκορπίζει πλόχερα τν γάπη του, κόμη κα στος χάριστους κα τος πονηρούς;

 

δελφοί μου, Ἐὰν θελήσει κάποιος ν φαρμόσει τν μεγαλειώδη κα παναστατικ ντολ τς γάπης βασισμένος μόνο στς νθρώπινες δυνάμεις του, εναι βέβαιο πς θ λυγίσει κα θ πογοητευτε. Γι τν λόγο ατό, ο Πατέρες τς κκλησίας μας δν διαχωρίζουν τν γάπη πρς τν Θε π τν γάπη πρς τος νθρώπους. Μόνον ποιος γαπήσει μ λη του τν καρδι τν Θεό, βρίσκεται σ θέση ν γαπήσει λους τούς δελφούς του μ τν τρόπο πο κενος γαπ, κόμη κα τος χάριστους. Τότε μόνον τ «δύνατον πάρ΄ νθρώποις»  γίνεται δυνατόν. πως λέει γιος Κύριλλος λεξανδρείας στ πόμνημά του στ κατ Λουκν Εαγγέλιο, εσπλαχνία πρς τος χθρούς μας, ποία ξεκιν π τν πιθυμία μας ν μιμηθομε κενον πο διαρκς νέχεται κα συγχωρε κα τς δικές μας καθημερινς μαρτίες, «μς ξομοιώνει μ τν Θε κα δημιουργε μέσα στς ψυχές μας, κατ κάποιο τρόπο, ρισμένα χαρακτηριστικά της νώτατης φύσης το Θεο». μίμηση λοιπν τς γάπης το Θεο μς δηγε στν μοίωση μ κενον.

 

Γι τν λόγο ατό, βασικ προϋπόθεση τς ληθινς γάπης πρς τος νθρώπους εναι λόψυχη γάπη πρς τν Θεό. ποιος διαρκς τρέφεται π τν γάπη ατή, διατηρε στείρευτα ποθέματα γάπης, τ ποα δν μπορε ν ξαντλήσει οτε κακία οτε χαριστία. Ατν τν δρόμο τς θεϊκς γάπης νοιξε νώπιόν μας σταυρωμένος Θεάνθρωπος. Ατν τν δωρε  τς γνήσιας γάπης περιμένει κα διψ κόσμος πό μς. ς το τν προσφέρουμε.

 

 

Μ λη μου τν πατρικ γάπη,

 

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ