Ἡ Κοίμησις τῆς Θεοτόκου τοῦ Ἀλέξανδρου Παπαδιαμάντη

 

(ρθρο το λέξανδρου Παπαδιαμάντη, πο δημοσιεύτηκε στν φημερίδα «φημερίς» στς 15 Αγούστου 1887)

 

 

Μία τν γλυκυτέρων κα συμπαθεστέρων ορτν το χριστιανικο κόσμου εναι κα Κοίμησις τς περαγίας Θεοτόκου, ν σήμερον ορτάζει κκλησία. Εθς π τν πρώτων μ.Χ. αώνων, ξοχος πρξεν τιμ κα ελάβεια, ν πένεμον ο χριστιανο πρς τν Παρθένον Μαρίαν. λλ’ σημεριν ορτ εναι κατ’ ξοχν μνήμη τς Θεοτόκου, τε τν Κοίμησιν ατς πόθεσιν χουσα.

 

Κοίμησις ατη συνέβη, κατ τν εσεβ παράδοσιν, τ 15 Αγούστου, λλ προϊόντος το χρόνου, σν τ καλλιεργεί κα ναπτύξει το χριστιανικο πνεύματος, τάχθη προηγουμένη τς μέρας ταύτης δεκατετραήμερος γκράτεια, πρς τιμν τς περάγνου Θεομήτορος κα ατ γινομένη. γομένης τς νηστείας ταύτης, ψάλλονται ν τος ερος ναος ναλλξ καθ’ κάστην, ο δύο μελωδικώτατοι Παρακλητικο Κανόνες, Μεγάλη λεγομένη Παράκλησις κα Μικρά. Κα ατη μν πιγράφεται «ποίημα Θεοστηρίκτου μοναχο, Θεοφάνους», κα πιθανώτατον, τι εναι το Θεοφάνους μλλον, διότι πράγματι φαίνεται ργον δοκιμωτάτου ποιητο, δ Μεγάλη Παράκλησις εναι ποίημα το βασιλέως Θεοδώρου Δούκα το Λασκάρεως. ξόριστος π τς βασιλευούσης, λωθείσης π τν Λατίνων, τυχς κενος βασιλεύς, εγλώττως κχέει τ παράπονά του πρς τν μόνην πολιοχον ατς κα προστάτιδα: «Πρς τίνα καταφύγω λλην γνή; πο προστρέξω λοιπν κα σωθήσομαι; Πο πορευθ;… Ες σ μόνην λπίζω, ες σ μόνην καυχμαι, κα π σ θαρρν κατέφυγον».

 

Περ τ τέλος το Μεγάλου Παρακλητικο κανόνος ψάλλονται κα τ κατανυκτικώτατα κενα ξαποστειλάρια. Τ πρτον, ς κ μέρους τς Θεοτόκου, ρχαιοπρεπς κα πέριττον, χει δε: «πόστολοι κ περάτων, συναθροισθέντες νθάδε, Γεθσημαν τ χωρί, κηδεύσατέ μου τ σμα, κα σ Υἱὲ κα Θεέ μου, παράλαβέ μου τ πνεμα».

 

Τ τρίτον, κεσία κ μέρους τν πιστν, εναι περιπαθέστατον: «Κα σ μεσίτριαν χω, πρς τν φιλάνθρωπον Θεόν, μ μο λέγξη τς πράξεις, νώπιον τν γγέλων, παρακαλ σε Παρθένε, βοήθησόν μοι ν τάχει». Πρς τ τροπάριον τοτο συνδέεται εσεβής τις δοξασία π στόματος ες στόμα φερομένη κα σπαστ παρ’ ρθοδόξοις χριστιανος, τι, κατ τν τελευταίαν Κρίσιν, κα πρ τς φρικτς ποφάσεως το δεκάστου δικαστο, εσπλαγχνος Μήτηρ κα Παρθένος θ’ νατείνη τ τελευταον χερας κέτιδας πρς τν Υόν της κα Κύριον, πικαλουμένη τν συγκατάβασιν ατο π τν μαρτωλν.

 

Μετ τν δεκαπενθήμερον προπαρασκευν κα νηστείαν, ρχεται ορτή, κα μετ’ ατν τ μεθέορτα, ψαλλόμενα μέχρι τς 23 το μηνός, καθ’ ν τελεται πόδοσις τς ορτς, λλως λεγομένη κα Μετάστασις τς Θεοτόκου.

 

λλ κα λος Αγουστος μν θεωρεται φιερωμένος ες τν Θεομήτορα, ν τ ερ δ θ, τ κροπόλει ταύτ τς ρθοδοξίας, τις δέχθη μετ τν πτσιν τς Βασιλευούσης σα κειμήλια κα θησαυρος δν περιεσύλησαν ο λλόφυλοι, κα που περιεσώθη πρς τος λλοις κα πρς τν Θεοτόκον διάζουσα τιμ κα τ προνόμιον το π’ νόματι ατς σεμνύνεσθαι, τ μεθέορτα ξακολουθοσι κα μετ τν 23 το μηνός. Χάριν δ περιεργείας δύναται ν σημειωθ κα σύμπτωσις, τι Αγουστος στρονομικς νήκει ες τ ζώδιον, τ λεγόμενον τς Παρθένου.

 

Κατ’ ατν τν μέραν τς ορτς τ σματα κα ο μνοι εναι κ τν καλλίστων τς κκλησίας. ,τι ψηλν κα ραον γραψε ποτ Κοσμς κα Δαμασκηνς ωάννης, ο δύο μέγιστοι τς κκλησίας μελοποιοί, τονίζεται τν μέραν ταύτην π’ κκλησίας, κα κολουθία τς Κοιμήσεως τς Θεοτόκου μιλλται πρς τς τς Μεγάλης βδομάδος κα τν Χριστουγέννων.

 

Λυρικώτατος εναι νθεος Κανν το ερο Κοσμ, τ «Πεποικιλμένη τ θεί δόξ», ες χον α΄ δόμενος, πανηγυρικώτατος δ το θείου Δαμασκηνο πρς τ «νοίξω τ στόμα μου», ες δ΄ χον. ερμς τς α΄ δς το α΄ χου χει ς ξς: «Πεποικιλμένη τ θεί δόξ, ερ κα εκλες Παρθένε μνήμη σου, πάντας συνηγάγετο, πρς εφροσύνην τος πιστούς, ξαρχούσης Μαριμ μετ χορν κα τυμπάνων, τ σ δοντας Μονογενε, νδόξως τι δεδόξασται». {=Στολισμένη μ θεϊκ δόξα, ερ κα νδοξη μνήμη σου Παρθένε, συγκέντρωσε λους τος πιστος γι ν χαρον, πως παλαι μ ρχηγ τν Μαριάμ μ χορος κα τύμπανα, ψάλλοντας στν Μονογεν Υό σου, πο εναι μ μεγάλη δόξα δοξασμένος.}

 

Τ α΄ τροπάριον τς ατς δς λέγει: «μφεπονετο αλων τάξις, ορανοβάμων ν Σιν τ θεον σμά σου· φνω δ συρρεύσασα, τν ποστόλων πληθύς, κ περάτων Θεοτόκε, σο παρέστησαν ρδην, μεθ’ ν χραντε, σο τν σεπτήν, Παρθένε, μνήμην δοξάζομεν». {=Φρόντισε οράνια τάξη τν ΰλων γγέλων στ Σιν τ θεο σμα σου, ξαφνικ δ φθασαν Θεοτόκε π τ πέρατα τς γς τ πλθος τν ποστλων, κα βρέθηκαν κοντά σου, μ ατος χραντε Παρθένε, τ σεβαστ σου μνήμη δοξάζουμε.}

 

Κα τ β΄ τροπάριον: «Νικητικ μν βραβεα ρω, κατ τς φύσεως γνή, Θεν κυήσασα· μως μιμουμένη δέ, τν ποιητήν σου κα Υόν, πρ φύσιν ποκύπτεις, τος τς φύσεως νόμοις· δι θνήσκουσα, σν τ Υἱῶ, γείρη διαιωνίζουσα». {=Σήκωσες βραβεα νίκης κατ τς φύσεως γνή, σ πο γέννησες τν Θεό μως μιμούμενη τν Δημιουργό σου κα Υό, περφυσικ ποκύπτεις, στος νόμους τς φύσεως· ν πέθανες, μαζ μ τν Υἱὸ ναστήθηκες ζώντας αώνια.}

 

 

κ τς ερς Μονς