Ἡ προσευχὴ καὶ τὰ μνημόσυνα γιὰ τοὺς κεκοιμημένους - Ἅγιος Παΐσιος Ἀγιορείτης

 

  – Γροντα, ο πδικοι νεκρο μπορον ν προσεχωνται;

ρχονται σ συνασθηση κα ζητον βοθεια, λλ δν μπορον ν βοηθσουν τν αυτ τους. σοι βρσκονται στν δη μνον να πργμα θ θελαν π τν Χριστ: ν ζσουν πντε λεπτ, γι ν μετανοσουν. μες πο ζομε, χουμε περιθρια μετανοας, ν ο καημνοι ο κεκοιμημνοι δν μπορον πι μνοι τους ν καλυτερεσουν τν θση τους, λλ περιμνουν π μς βοθεια. Γι᾿ ατ χουμε χρος ν τος βοηθομε μ τν προσευχ μας.

 

          Μο λει λογισμς τι μνον τ δκα τος κατ π τος πδικους νεκρος βρσκονται σ δαιμονικ κατσταση κα, κε πο εναι, βρζουν τν Θε, πως ο δαμονες. Δν ζητον βοθεια, λλ κα δν δχονται βοθεια. Γιατ, τ ν τος κνη Θες; Σν να παιδ πο πομακρνεται π τν πατρα του, σπαταλει λη τν περιουσα του κα π πνω βρζει τν πατρα του. , τ ν τ κνη ατ πατρας του; Ο λλοι μως πδικοι, πο χουν λγο φιλτιμο, ασθνονται τν νοχ τους, μετανοον κα ποφρουν γι τς μαρτες τους. Ζητον ν βοηθηθον κα βοηθιονται θετικ μ τς προσευχς τν πιστν. Τος δνει δηλαδ Θες μι εκαιρα, τρα πο εναι πδικοι, ν βοηθηθον μχρι ν γνη Δευτρα Παρουσα. Κα πως σ᾿ ατν τν ζω, ν κποιος εναι φλος μ τν βασιλι, μπορε ν μεσολαβση κα ν βοηθση ναν πδικο, τσι κα ν εναι κανες «φλος» μ τν Θε, μπορε ν μεσολαβση στν Θε μ τν προσευχ του κα ν μεταφρη τος πδικους νεκρος π τν μι «φυλακ» σ λλη καλτερη, π τ να «κρατητριο» σ να λλο καλτερο. κμη μπορε ν τος μεταφρη κα σ «δωμτιο» σ «διαμρισμα».

 

         πως νακουφζουμε τος φυλακισμνους μ ναψυκτικ κ.λ.π. πο τος πηγανουμε, τσι κα τος νεκρος τος νακουφζουμε μ τς προσευχς κα τς λεημοσνες πο κνουμε γι τν ψυχ τους. Ο προσευχς τν ζντων γι τος κεκοιμημνους κα τ μνημσυνα εναι τελευταα εκαιρα πο δνει Θες στος κεκοιμημνους ν βοηθηθον, μχρι ν γνη τελικ Κρση. Μετ τν δκη δν θ πρχη πλον δυναττητα ν βοηθηθον.

 

           Θες θλει ν βοηθση τος κεκοιμημνους, γιατ πονει γι τν σωτηρα τους, λλ δν τ κνει, γιατ χει ρχοντι. Δν θλει ν δση δικαωμα στν διβολο ν π: «Πς τν σζεις ατν, ν δν κοπασε;». ταν μως μες προσευχμαστε γι τος κεκοιμημνους, Το δνουμε τ δικαωμα ν πεμβανη. Περισστερο μλιστα συγκινεται Θες, ταν κνουμε προσευχ γι τος κεκοιμημνους παρ γι τος ζντες.

 

          Γι᾿ ατ κα κκλησα μας χει τ κλλυβα, τ μνημσυνα. Τ μνημσυνα εναι καλτερος δικηγρος γι τς ψυχς τν κεκοιμημνων. χουν τν δυναττητα κα π τν κλαση ν βγλουν τν ψυχ. Κι σες σ κθε Θεα Λειτουργα ν διαβζετε κλλυβο γι τος κεκοιμημνους. χει νημα τ σιτρι. «Σπερεται ν φθορ, γερεται ν φθαρσίᾳ» (Α Κορ. 15, 42), λει Γραφ. Στν κσμο μερικο βαριονται ν βρσουν λγο σιτρι κα πηγανουν στν κκλησα σταφδες, κουραμπιδες, κουλουρκια, γι ν τ διαβσουν ο ερες. Κα βλπεις, κε στ γιον ρος κτι γεροντκια τ καημνα σ κθε Θεα Λειτουργα κνουν κλλυβο κα γι τος κεκοιμημνους κα γι τν  γιο πο γιορτζει, γι ν χουν τν ελογα του.

 

«Μνήσθητι, Κύριε, πάντων τν κεκοιμημένων π λπίδι ναστάσεως ζως αωνίου καί νάπαυσον, ατούς, Θεός, που πισκοπε τό φς το προσώπου Σου!»

 

ΠΗΓΗ: γίου Παϊσου γιορετου: ΛΟΓΟΙ Δ’ «Οκογενειακ Ζω», ερν συχαστήριον Εαγγελιστς ωάννης», Σουρωτή Θεσσαλονίκης, σ. 148.

 


 

 

κ τς ερς Μονς