Κυριακή προ της Γεννήσεως του Χριστού 2022

 Προσμονή Χριστουγέννων – Ευαγγέλιο (Ματθ. α΄ 1-25)

 


 

 

1. Γενεαλογία. εαγγελιστς Ματθαος ξεκιν τν φγησι το ερο του Εαγγελου μ τν παρουσασι το γενεαλογικο καταλγου το ησο Χριστο. Γιατ μως ερς Εαγγελιστς κνει ατ τν ναφορ τν νομτων; Τ σημασα χουν λα ατ;

 

γιος Ματθαος πρωτστως θλει ν δεξ τι Κριος ησος εναι πηγγελμνος Μεσσας, φ’ σον εναι υἱὸς το Δαβδ κα υἱὸς το βραμ. Διτι Μεσσας κατ τος προφτες πρεπε ν κατγεται π τν Δαβδ, πως π αἰῶνες Τν περμεναν ο ουδαοι· λλ ν εναι κα υἱὸς το βραάμ, διτι π τν πγονο ατν το βραμ θ ελογοντο λοι ο θνικο, λες ο φυλς τς γς. Ταυτχρονα μως κατλογος ατς ποτελε κα μα περληψι τς ουδαϊκς στορας, να σντομο σκιαγρφημα τν γεγοντων τς θαυμαστς παρουσας κα προνοας το Θεο στν περιοσιο λα του. Μα στορα πο κορυφνεται στ πλρωμα το χρνου μ τν γννησι το Μεσσου. λη ατ λοιπν ναφορ τν νομτων χει κποιο τελικ σκοπ. Διτι λα ατ τ πρσωπα μ να θαυμαστ τρπο συντελον στν δικαίωσι τς στορας, στν θεα νανθρπησι.

 

 

 

2. Τρεις περίοδοι. εαγγελιστς Ματθαος χωρζει τν γενεαλογικ κατλογο το Κυρου μας σ τρες περιδους. Γιατ τ κνει ατ; Διτι ο τρες ατς ποχς ντιστοιχον σ τρες στορικς περιδους διαφορετικν διακυβερνσεων στν σραλ. Μχρι τν Δαβδ, ο ουδαοι κυβερνντο π κριτάς. π τν Δαβδ μχρι τν βαβυλνια αχμαλωσα, π βασιλες. Κα π τν βαβυλνια αχμαλωσα μχρι τν ποχ το Χριστο π ρχιερες. Μ ατν τν διαρεσι κατ’ οσίαν ξεσκεπζεται δυναμα λων ατν τν ως τότε συστημτων ν νορθσουν τν ουδαϊκ λα π τν θικ πτσι. Κα καθσταται σαφς πεγουσα κα πλυτη νγκη το Μεσσου. Διτι μ καμμα διακυβρνησι ο ουδαοι δν γιναν καλτεροι. σο κι ν τος νουθετοσαν ο κριταί, ο βασιλες κα ο ερες τους, ατο μεναν βυθισμνοι στ δια πθη κα δν εχαν τν διθεσι ν βγον π τ σκοτδι κα ν στραφον πρς τ φς.

 

πρεπε λοιπν ν γν Θες νθρωπος γι ν νορθσ τν πεσόντα νθρωπο. πρεπε ν λθ μνος ληθινς κριτς, βασιλες κα ρχιερες τς οκουμνης γι ν καταργσ λες ατς τς προσωρινς διακυβερνσεις, κα ν γκαθιδρσ μα βασιλεα πνευματικ κα αἰώνια.

 

 

3. Δύο ονόματα. Κρις μας εχε δο νματα: «ησος» κα «μμανουλ». Τ πρτο τ πεκλυψε γγελος στν ωσφ, τ δετερο τ προανγγειλε προφτης σαΐας. Γιατ μως Θες δι το γγέλου κα δι το προφτου δνει δο νματα στν Κρι μας; Τ πρτο νομα ησος, πο σημανει σωτήρ, λυτρωτς, λευθερωτς, μς ποκαλπτει τι Μεσσας δν θ εναι μνον βασιλες το σραλ, λλ σωτήρ κα λευθερωτς λου το νθρωπνου γνους. λευθερωτς χι π τν κυριαρχα κποιων ασθητν χθρν, λλ π μα στυγν τυραννα, τν σκλαβι το νθρωπνου γνους στος δαμονες κα τν μαρτα. μως δ κριβς προκπτει να μεγλο ρτημα: Ποις νθρωπος θ μποροσε ν λυτρσ τ νθρπινο γνος π τν μαρτα; Κανες! Κανες νθρωπος δν εχε μι ττοια δναμι παρ μνον Θες. ρα λοιπν τ νομα ησος συνεσκιασμνα φανερνει τι ησος δν εναι μνον νθρωπος λλ κα Θες.

 

Γι’ ατ κριβς προφτης σαΐας προαναγγλλει κα τ δετερο νομα το Μεσσου, τ νομα μμανουλ. Διτι τ νομα ατ σημανει «μεθ’ μν Θες», δηλαδ τι Μεσσας θ εναι Θενθρωπος. Οτε μνον Θες οτε μνον νθρωπος. λλ θ εναι Θες πο θ κατλθ στ γ μας κα θ γν νθρωπος κα θ περιπατ νμεσ μας. Τ δο λοιπν νματα συμπληρνουν τ να τ λλο. Κα μς ποκαλπτουν «τ μυστήριον τ ποκεκρυμμνον π τν αἰώνων κα π τν γενεν» (Κολασ. α΄ 26)· τι Ατς πο γεννται κ τς Παρθνου, δν εναι νθρωπος οτε γγελος, λλ Θες το ορανο, πο γνεται νθρωπος γι ν μς λυτρσ π τν μαρτα.

 

ς προετοιμασθομε λοιπν τς μρες ατές, στε ν προσλθουμε κι μες νοερ στ σπλαιο τς Βηθλεμ μ φβο κα δος. Διτι μσα σ’ ατ γεννται ς νθρωπος πειρος Θες το ορανο κα τς γς. Κα ς Το προσφρουμε τ δκρυ μας, τν μετνοι μας, τς μαρτες μας· λλ κα τν βαθει εγνωμοσνη μας γι τν λτρωσι πο μς χρισε. τσι θ νισουμε ληθιν Χριστογεννα!

 

ΠΗΓΗ: Ορθόδοξο Περιοδικό «Ο ΣΩΤΗΡ»

 


 

κ τς ερς Μονς