Ἡ Ἐκκλησία στὰ χαρακώματα - Ναζιστικὴ Κατοχή

 " δέηση το γουμένου παπα-Φιλόθεου Ζερβάκου"

 


 

 

Μ τ πι μεγάλο, τ πι ληθιν δρο τν φυλακισμένων ερέων πρς τος συγκρατούμενούς τους ταν Θεία Λειτουργία πο τελοσαν.

 

           «... π καιρο σ καιρ ο δεσμοφύλακες φηναν τος φυλακισμένους ν κκλησιάζωνται. Κάθε Κυριακ κα μεγάλη γιορτή, στ προαύλιο τν φυλακν μέσα σ να μεγάλο θάλαμο γίνετο λειτουργία π τν πι λικιωμένο παπά, μ συλλειτουργος τος λλους φυλακισμένους ερωμένους. Δν πρχε ερό, δν πρχαν μφια, δν πρχαν κεράκια κα δισκοπότηρα γι τ για τν γίων. πρχε μως μι βαθειά, παράμιλλη πίστις, πο κανε τ περίεργο κενο κκλησίασμα πι ελαβικό, πι συγκινημένο, πι βαθει παραδομένο στν παραμυθητικ πίδραση τς Θρησκείας. Εναι χαρακτηριστικ τι κάθε λειτουργία τελείωνε μ τ περμάχ Στρατηγ τ νικητήρια" πο τ ψαλλαν λοι μαζί»...

 

           Στς 13/7/1943, στς φυλακς Καλλιθέας, γινε νυκτεριν κατανυκτικ Δέηση γι τέσσερους ρωικος Παριανος γωνιστές, πο καταδικάστηκαν π ταλικ στρατοδικεο σ θάνατο κα τν πομένη πρόκειτο ν μεταφερθον, ς μελλοθάνατοι, στς φυλακς βέρωφ.

 

« βασανισμένος Παριανς γούμενος -πρόκειται γι τν είμνηστο ρχιμανδρίτη Φιλόθεον Ζερβάκον- τς ερς Μονς Παναγίας τς Λογγοβάρδας, πο εχε καταδικασθε κα ατς τ διο πρω σ ρκετ χρόνια φυλάκιση, τελετούργησε μ ξεσχισμένο ράσο. Χωρς μφια, χωρς ναλόγια, χωρς θυμίαμα γινε λειτουργία. λλ εναι ζήτημα, ν π τν ποχ τν πρώτων χριστιανικν λειτουργιν στς κατακόμβες τς Ρώμης τς Μήλου... κκλησίασμα λλο ερέθηκε τόσο κοντ πρς τ ληθιν πνεμα κα τν νώτερη ννοια τς Θρησκείας το Θεανθρώπου.

 

            Χαμηλόφωνα, προσεκτικά, σεβάσμιος κα καλοκάγαθος γούμενος, πήγγελε τς δεήσεις κα χαμηλόφωνα πίσης, γι ν μν κούσουν τυχν ο ταλο δεσμοφύλακες π' ξω, πανύψηλος νεαρς καλόγερος π τ διο Μοναστρι ψελνε. Μπροστά, ρθιοι πέναντί των ο τέσσερις καταδικασμένοι σ θάνατο κα γύρω των σοι λλοι φυλακισμένοι χωροσαν μέσα στ θάλαμο, βαθει συγκινημένοι, νέπεμπαν μ λη των τν ψυχ τν προσευχ των πρς τν Θεν κα τν Θεοτόκον, ν κάνουν τ θαμα των κα ν σώσουν τος γαπημένους συναδέλφους. Κι ταν τελείωσε μυσταγωγία, ο τέσσερις μελλοθάνατοι, αθόρμητα κα σν ν εχαν συμφωνήσει π πρίν, ψαλαν τ περμάχ Στρατηγ τ νικητήρια", σν μι τελευταία κδήλωση τς φοσιώσεώς των στν πατρίδα κα τς πεποιθήσεώς των τι πλησίαζε νίκη, γι τν ποία κείνη τ στιγμ ο διοι προσέφεραν τν ζωήν των...

 

          Κι Παναγία κανε τ θαμα της: Λίγες μέρες ργότερα πεφτε Μουσσολίνι κα μέσα στν γενικ ταλικ σύγχυση πο πηκολούθησε, θανατικ καταδίκη τν τεσσάρων Παριανν δν ξετελέσθη».

 

ΠΗΓΗ: http://www.myriobiblos.gr/

 


 

 

 

Κοντκιον. χος πλ. δ’. Τ περμάχ.

σπερ νεφέλη γλας πισκιάζουσα, τς κκλησίας τ πληρώματα Πανάχραντε, ν τ πόλει πάλαι φθης τ Βασιλίδι. λλ' ς σκέπη το λαο σου κα πέρμαχος, περισκέπασον μς κ πάσης θλίψεως, τος κραυγάζοντας· Χαρε Σκέπη λόφωτε.

 

 

Οκος

νωθεν φαπλοσα, τν γίαν σο Σκέπην, Παρθένε Θεοτόκε Μαρία, σκέπεις κα σζεις τν σν λαόν, καθ' ραν σε γν πιβομενον· νν δ σου τ θαυμάσια, εγνωμόνως μνε κραυγάζων·

 

Χαρε το κόσμου Σωτηρία

Χαρε λλάδος προστασία.

Χαρε τν γγέλων παράδοξον θέαμα

Χαρε τν νθρώπων κλόνητον ρεισμα.

Χαρε Μήτηρ ειπάρθενος το Παντάνακτος Χριστο

Χαρε σκέπη κα ντίληψις το λαο σου το πιστο.

Χαρε τι φάνης σκέπουσα τ σν θνος

Χαρε τι παρέχεις νίκας τ στρατοπέδ.

Χαρε πηγ πλουσίας χρηστότητος

Χαρε λαμπς Θεο γαθότητος.

Χαρε δι' ς τος χθρος κνικμεν

Χαρε πρς ν καθ' κστην βομεν·

Χαρε Σκέπη λόφωτε.

 


 

 

κ τς ερς Μονς