Κυριακή Ε' Λουκά 2022- Ἀνισότητα καί Προφητεία

 «νθρωπς τις ν πλοσιος ...

πτωχς δ τις νματι Λζαρος...»

(Λουκ. ιστ', 19-20)

 

 


 

 

γαπητοί δελφοί,

Χριστς στν παραβολ το πλουσου κα το Λαζρου πού κούσαμε σήμερα παρουσασε κφραστικ τν βυσσαλα διαφορ μεταξ το μεταξ δο νθρπων. πλοσιος εχε καθημεριν φαγοπτια, ν φτωχς ζοσε μ τ ψυχα πού πεφταν πό τήν τράπεζα το πλουσίου. πλοσιος ταν ερωστος σωματικ, ν φτωχς «λκωμνος». πλοσιος μενε σ ρχοντικ κα κε διασκδαζε μ τος φλους του, ν φτωχς ζητινευε στν πρτα το σπιτιο το πλουσίου, συντροφι μ τ σκυλι. πλοσιος φοροσε καθημεριν «πορφραν κα βσσον», ν φτωχς ταν ρακνδυτος κα γυμνς. Χριστς ζωγρφισε κατ τν καλτερο τρπο τν μεγλη νιστητα μεταξ το πλοτου κα τς φτχειας.

 

παραβολή ατή φανερνει τ δρμα το νθρώπου σέ λες τίς ποχές κα φυσικ κα στήν δική μας ποχή. Βλπουμε τν τλεια φαρμογ τς Παραβολς το πλουσίου καί το Λαζάρου στν χρο τς Πατρδος μας κα σ λκληρη τν νθρωπτητα. λλοι πεινον κα λλοι μεθον.

 

Πολλ συστματα φιερνονται στν λση ατο το τεραστου προβλματος. Δν παραγνωρζουμε τν προσφορ τους, λλ δν μπορομε ν μ σημεισουμε κα τς μεγλες δυναμες τους. Διτι λα τ νθρπινα συστματα δν μπορον ν ξεφγουν τν πειρασμ τς παγωγς το νθρώπου στό σύστημα καί στήν ργάνωση πού καταργον τήν λευθερία του.

 

κκλησα ναγενν τν νθρωπο κα τσι ναγεννημνος νθρωπος μεταμορφνει μ λευθερα τος κοινωνικος θεσμος. Βοηθ ποτελεσματικ στν λση το κοινωνικο προβλματος. Στν κκλησα ζομε τν ν Χριστ δελφτητα, πο εναι πρβαση τς ποιασδποτε νιστητος.

 

Θ πρπει μως ν κνουμε δο παρατητες διευκρινσεις πνω στ μεγλο θμα τς ντιθσεως μεταξ πλουσων κα πτωχν.

 

Πρτον. σωτηρα το πτωχο Λαζρου κα καταδκη το πλουσου δν σημανει τι γι ν σωθ κανες πρπει ν εναι πτωχς κθε πλοσιος καταδικζεται. ρθόδοξη κκλησία δν βλπει ξωτερικ τ θμα το πλοτου, λλ προσπαθ ν εσλθη στ βθος το προβλήματος. Δηλαδ, πιδικει ν παλλξη τν νθρωπο π τ μεγλο πάθος τς φιλαργυρας, πο εναι δυνατν ν πρχη σ λους τος νθρπους, δικριτα ν εναι πλοσιοι πτωχο. πλοσιος π φιλαργυρα κρατ λα τ λικ γαθ κα διακατχεται π γχος ν τ αξση. Κα πτωχς π φιλαργυρα παραπονεται καθημεριν κα ποβλπει στν πκτηση τν λικν γαθν. ρα πρέπει κανείς νά παλλαγ πό τό πάθος τς φιλαργυρίας καί νά γίνη λεήμων στούς λλους.

 

Δετερον. Τ θμα τν πλουσων κα τν πτωχν τ βλπει κκλησα π τν πνευματικ πλευρ. Πλοσιος δν ατς πο χει χρματα κα κτματα, λλ ατς πο χει τν Χριστ, ποος εναι τ μνο γαθ. Πτωχς δν εναι ατς πο στερεται τν λικν γαθν, λλ ατς πο στερεται τς παρουσας το Χριστο. τσι ρμηνεει Μγας Βασλειος τ χωρο «πλοσιοι πτχευσαν κα πενασαν, ο δ κζητοντες τν Κριον οκ λαττωθσονται παντς γαθο». Τ λικ γαθ, λγει, δν εναι στν πραγματικτητα γαθ, φο μ κπο ποκτονται κα μ κπο συγκρατονται. Τ μνο τελειτατο γαθ εναι Θες.

 

λλωστε, περιγρφοντας πστολος Παλος τ χαρακτηριστικ τς ποστολικς ζως, λγει: «ς πτωχο, πολλος δ πλουτζοντες, ς μηδν χοντες κα τ πντα κατχοντες» (Β' Κορ. στ', 10). κενο πο μπορε ν πογραμμισθ εναι τι μ τν Χριστ εναι κανες πμπλουτος, φο χει τν αωνιτητα. Χωρς τν Χριστ εναι πμπτωχος, στω κι᾿ ν χη στν ξουσα του λο τν κσμο.

 

Γι’ ατό τό θέμα, πως καί σέ λλα θέματα πού πασχολον τούς συγχρόνους νθρώπους χρειάζεται προφητικός λόγος. Στν παρκληση το πλουσου, πως φαίνεται στήν σημερινή παραβολή, ν στελη βραμ τν Λζαρο στ σπτι του γι ν μετανοσουν ο δελφο του, βραμ παντ: «χουσι Μωϋσα κα Προφτας· κουστωσαν ατν» (Λουκ. ιστ', 29). Δηλαδ, χουν τος λγους τν Προφητν, τν γα Γραφ, πο πρπει ν φαρμζουν γι ν ποφγουν τν γεννα το πυρς.

 

λλ Προφτες δν πρξαν κποτε. πρχουν πντοτε. Προφτης εναι κενος πο ν Χριστ ποκρυπτογραφε λα τ στορικ γεγοντα, τά ποα γι τος πλοιπους νθρπους εναι τυλιγμνα στ σκοτδι, εναι κενος πο κτω π κθε γεγονς βλπει τς νργειες το Θεο. Ο Προφτες, πο μαζ μ τ Προφητικ χρισμα συνδυζουν τ Βασιλικ κα τ ερατικ, εναι ο κριτς τς στορας, πο ναλουν τ γεγοντα, μιλον προφητικ γι ν μετανοσουν ο νθρωποι. πομνως, δν χρειζονται ν ναστηθον νεκρο γι ν μιλσουν, φο πρχουν ο γιοι, πο δη χουν ναστηθ κα μπορον ν καθοδηγήσουν τόν λαό το Θεο.

 

Γι᾿ ατ, κθε μεταμορφωμνος κρυκας κα κθε μεταμορφωμνος πιστς, ς Προφτης, δν πρπει ν κινται κα ν ναλεται π τ φαινμενα, δν μπορε ν «συμβιβζεται μ τος συμβιβασμος». Πρπει ν μιλ γι τν κοινωνικ δικα κα τν κμετλλευση το λαο το Θεο. Τ προφητικ κρυγμα, ς κρυγμα λευθερας το νθρπου, π κθε τυραννα, πρπει ν λβη τν θση του στν σημεριν κκλησιαστικ ζω. Σμερα χρειζονται Προφτες πο ερηνικ κα ρεμα, μέ γάπη, δηλαδ θυσιαστικ, θ κρνουν τν στορα κα θ νογουν δρμους γι τν βωση τς Βασιλεας το Θεο. τσι, κκλησα ερηνικ θ πρη θση στ φλγοντα προβλματα, πο μαστζουν τς νθρπινες κοινωνες, θ δεξη τ νδιαφρον της γι τν ποκατ¬σταση τς δικίας καί τόν προσανατολισμό το νθρώπου στόν Χριστό.

 

Ττοιοι Προφτες πο ξαγγλουν τ προφητικ κρυγμα κα λευθερνουν τν νθρωπο πρχουν καί σμερα, ο ποοι ργζονται ρεμα κα θρυβα. Κινονται πρα π τν πιφνεια, λλ π τ βθος ατ πο ργζονται θ διαλσουν κθε νθρπινη πιφνεια κα θ φανερσουν τν Βασιλεα το Θεο. Δηλαδ, δν θ καταργσουν τν νιστητα τς θελσεως, λλ θ μεταμορφσουν τούς νθρώπους μέ τό νά τούς λευθερώσουν πό τά πάθη καί θά τούς δηγήσουν στήν ν Χριστ λευθερία.

 

 

Τοποτηρητής Μητροπολίτης

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος