Κυριακή Γ’ Λουκά 2022 – Η ορθόδοξη αγωγή

 

«κα προσελθν ψατο τς σορο, ...κα επε·

νεανσκε, σο λγω, γρθητι.

κα νεκθισεν νεκρς κα ρξατο λαλεν,

κα δωκεν ατν τ μητρ ατο»

(Λουκ. ζ΄, 14-16)

 


 

 

 

                  γαπητοί δελφοί,

Χριστς, μ τν δναμη τς θετητς Του νστησε τν νεκρ νο κα στερα τν δωσε στν μητρα του (Λουκ. ζ', 11-17). Ατ τ θαμα, πως κα λα τ θαματα το Χριστο, δεχνουν τό ργο Του πού εναι κατργηση το θαντου κα ζωο¬ποηση το νεκρο νθρπου.

 

Ατ εναι κα τ ργο τς κκλησας, φο γιτητα το Χριστο μεταβιβζεται στν κκλησα πού εναι τό Σμα Του. τσι, κκλησα χει σκοπ ν καταργ τν θνατο, ν ναστανη τν νθρωπο. Ατ λγεται παιδεα κα γωγ. Γι᾿ ατ, ρθδοξη παιδεα-γωγ πρς λους κα εδικ πρς τος νους χει ναστσιμο χαρακτρα κα δν νοεται ξω π τν κκλησα, ξω π τν θεα Λειτουργα κα ξω π τν Χριστιανική Κοιντητα.

 

ρθδοξη παιδεα δν εναι νθρπινη, πο σημανει τι δν χει κντρο της τν νθρωπο, λλ εναι Θεανθρπινη, πο σημανει τι κντρο της χει τν Θενθρωπο Χριστ, κα δι᾿ Ατο πιδικει τν λση λων τν προβλημτων. σκοπς τς Θεανθρπινης παιδεας-γωγς ταυτζεται μ τν σκοπ τς κκλησας, πο εναι συνεχς μεταμρφωση το νθρπου καί τς κτίσεως.

 

         ρθδοξη παιδεα ς κριο μλημ της χει τν θωση το νθρπου. Συνεπς τ νδιαφρον της στρφεται στν καρδι κα χι στν ξηρ λογικ. Δν πιδικει τν αξηση τν γκυκλοπαιδικν γν¬σεων, λλ προτσσει τν προσευχή το Δαυδ «καρδαν καθαρν κτσον ν μο Θες» κα ζ τν μακαρισμ το Χριστο «μακριοι ο καθαρο τ καρδίᾳ τι ατο τν Θεν ψονται» (Ματθ. ε', 8). Φροντζει πρτα γι τν κθαρση τς καρδις π τς φθοροποις νργειες τν παθν, πτε κολουθε φωτισμς το νο, ποος φωτιζμενος «θεωρε» τν δξα το Θεο.

 

         Βασικς ρετς της εναι ταπενωση κα γπη. Ο γιοι, πο εναι ραστς κα φαρμοστς ατς τς παιδεας, εναι ταπεινο κα γαπον λο τν κσμο, θυσιαζμενοι καθημερινς, ν ο κτοχοι τς νθρπινης παιδεας διακατχονται π τν γωϊσμ τς γνσεως τς κατ κσμον σοφας, πο δημιουργε πολλά προβλήματα.

 

κμη, σκοπς τς Θεανθρπινης παιδεας δν εναι ν κνη τν νθρωπο καλ κγαθ, λλ ν τν δηγση στν ντως γαθ, δηλαδ τν Χριστ κα τσι ν γνη κατ Χρη Θες. Δν ξεκιν π τν νοοτροπα τι νθρωπος χει μσα του μερικ καλ στοιχεα τ ποα πρπει ν ξιοποιηθον, λλ π τν λθεια τι, φο πομακρνθηκε π τν Θε, ζ στν μεταπτωτικ κατσταση, κυριαρχεται π τν τυραννα το διαβλου, ζ τν παρ φση ζω, τν «νοσια νυπαρξα». Γι᾿ ατ, πιζητε τν ζωοποηση το νεκρο π τν μαρτα νθρπου, τν λευθρωσ του π τν τυραννα το διαβλου κα τν νωσ Του μ τν Θε. τσι, ρθδοξη παιδεα δν νοεται νεξρτητα π τν κκλησα, δν μπορε ν ναπτυχθ ξω π τν λυτρωτικ της χρο.

 

Ατ συνεχς μεταμρφωση το νθρπου, πο εναι βασικς σκοπς τς παιδεας κα τς κκλησας, γνεται δι τν γων μυστηρων κα δως δι τς θεας Εχαριστας, ποα ποτελε τ κντρο τς πνευματικς ζως, τ κντρο λων τν μυστηρων.

 

Ατ σημανει, τι ρθδοξη γωγ δν εναι ξηρ διδασκαλα μερικν στω ρθοδξων γνσεων, οτε διδασκαλα γι μι καλ «θικ» ζω, οτε ναφορ σ μι καλ κοινωνικ ναστροφ κα στος καλος τρπους συμπεριφορς, λλ ποβλέπει στν θέωση το νθρώπου, στ ν «πθη» νθρωπος τ θεα, νά ζήση τό Μυστήριο τς κκλησίας.

 

Μ ατά θέλω νά τονίσω τν λθεια τι γωγ τς κκλησας πρς τος νους δν πρπει ν χη ς σκοπ μνον τν δημιουργα μις καλς συντροφις τν προφλαξ τους π τ «κοσμικ πνεμα», λλ ν τος δηγση πό τό κατ’ εκόνα στό καθ’μοίωση, πού γίνεται μέ τήν σκηση καί τήν μυστηριακή ζωή.

 

τσι, μ τν ρθδοξη γωγ χαρσσεται βαθει στν ψυχ το νου τμόσφαιρα το ερο Ναο. Εσχωρε στν ψυχ του κα νοτζει λες τς νργεις της λατρευτικ ζωή κα κυρως εχαριστιακ ζω. νος, πο δχεται τν ρθδοξη γωγ, ζυμνεται μ τ ναλγι, τ ερ Βμα, τν διακονία μσα στν Να, τν γιογραφα κλπ. Ασθνεται ς πατρα του τν πσκοπο κα τν φημριο του.

 

         Ατό σημαίνει τι ρθδοξη γωγ δν μπορε ν νοηθ νεξρτητα π τν λατρευτικ κα εχαριστιακ χρο, δν μπορε ν νοηθ ξω π τ μυστηριακ πνεμα τς κκλησας, πο εναι συνεχς μετνοια γι τν μετληψη τς θεας ζως. θεα Εχαριστα κα ναστροφ μσα στν ερ Να δν εναι μερικς κυριακτικες «εκαιρες», ς να παρρτημα στν λη βδομαδιαα ργασα, λλ πραγματικς χρος τς ρθδοξης γωγς. Τ ντευκτρια, πως κα τ γραφεα, πρπει ν νοηθον ς δευτερεοντες βοηθητικο χροι, πο συνδονται στεν μ τν ερό Να, μπνονται π᾿ ατν κα δηγον σ ατν.

 

ρθδοξη γωγ δν νοεται κα ξω π τν κκλησιαστικ - λατρευτικ κοιντητα. κκλησα εναι οκογνεια κα νος πρπει ν ζ ατν τν οκογενειακ ζω κα ν δχεται π κοινο τν διδασκαλα κα τν πνευματική τροφ πού προσφέρει κκλησία. Τ πνεμα τς κοιντητος, τς οκογνειας, πρπει ν βινεται κα ν ναπτσσεται, γιατ εναι τ μνο πο προσφρει ζεστασι κα παρηγορι στν νο κα δν το φνει περιθρια ναζητσεως ατο το κλματος σ λλες νθρω-ποκεντρικές καί πικίνδυνες κοινωνες.

 

 Στν θεα Λειτουργα νος μαθανει τν πνευματική οκογνει του στν ποα νκει παππος του, πατρας του, τ μικρτερα δλφια του κα τ νπια, νκουν λοι ο νθρωποι κθε λικας κα κοινωνικς στθμης, νκουν κμη λοι ο ρθδοξοι, πο ζον σ διαφορετικ θνη κα πο τυχν θ τος συναντση στν Να.

 

ρθδοξη γωγ πρπει ν βοηθ τν νο ν ναζητ κα ν βρσκη τν ζω, τν Θε, τν διδασκαλα, μσα στν κκλησιαστική κοιντητα, μσα στ Σμα το Χριστο.

 

         Τ θμα χει πολλς διαστσεις. Μερικς μνο πτυχς τόνισα κα μλιστα πιγραμματικ. Πντως, πως Χριστς νστησε τν νο κα τν δωσε στν μητρα του, τσι κα ρθδοξη γωγ, μ τν Χρη το Χριστο, ναστανει τν νο πό τήν μαρτία κα τν προσφρει στν Μητρα του, τν κκλησα, γι ν ζ μσα στν μητρικ της γπη.

 

Τοποτηρητής

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος