Κυριακή ΣΤ' Λουκά 2022 - Ἡ δύναμη τοῦ Ὀνόματος

 

 «δν δ τν ησον κα νακρξας προσπεσεν ατ

κα φων μεγλ επε· τ μο κα σο, ησο,

υἱέ το Θεο το ψστου;»

(Λουκ. η', 28)

 


 

 

γαπητοί δελφοί,

δαιμονισμνος τν Γαδαρηνν κραξε, πεσε στά πόδια το Χριστο καί επε: Τί σχέση πάρχει μεταξύ μας, υέ το Θεο το ψίστου; (Λουκ. η', 28). παρουσα το Χριστο ταν τρομερ γι τος δαμονες, πο πρχαν μσα στν δυστυχισμνο κενο νθρωπο. Ατν τν μεγλη δναμη χει κα τ νομα το ησο, πο δηλνει τν παρουσα Του, γι᾿ ατ κα ο Πατρες συνιστον συχν ν προσευχμαστε μ τν «εχ» το ησο, γι ν παλλαγομε π τν καταλστευση κα τν καταδυναστεα το διαβλου.

 

Εναι μως παρατητο ν κατανοσουμε τν σημασα, τς διτητες κα τν φση το νματος το ησο. Εαγγελιστς ωννης στ τλος το Εαγγελου του γράφει: «Τατα γγραπται να πιστεσητε τι ησος στιν Χριστς Υἱός το Θεο κα να πιστεοντες ζων χητε ν τ νματι Ατο». (ω. κ', 31). Κα πστολος Παλος γράφει: «χαρσατο ατ Θες νομα τ πρ πν νομα, να ν τ νματι ησο πν γνυ κμψ πουρανων κα πιγεων κα καταχθονων...» (Φιλ. β', 9-10). Τν δναμη το νματος το ησο μπορομε ν τν δομε στ σα θά γραφον στήν συνέχεια.

 

Θες πο ς πρς τν Οσα Του εναι ννυμος κα γνωστος, ς πρς τς νργεις Του εναι γνωστς κα «νομαστς». Γνωρζουμε π τν γα Γραφ τι Θες πεκλυπτε διαδοχικ τν αυτ Του στος νθρπους δι τν νομτων. Κθε ποκλυψη νς νου νματος στος Προφτες σμαινε τν ποκλυψη μις νργειας το Θεο. Τ νομα εχε διπλ σημασα, κατά τόν γιο Σωφρόνιο τόν γιορείτη. φ᾿ νς μν φανρωνε τν παρουσα το Ζντος Θεο, φ᾿ τρου δ προσφερε γνση Ατο. τσι, τ νομα «ησος» δεχνει τν παρουσα το Θεο ς Σωτρος κα τι Ατς εναι κα Σωτηρα κα κμη δεχνει τι Θες πρε τν δικ μας φση κα ρα εναι δυνατν ν γνουμε τκνα Θεο.

 

Ατ τ ασθνονται ο γιοι, πο ταν πικαλονται ατ τ νομα γεμζουν π τν παρουσα το Χριστο. τσι, μ τν πκληση ατο το νματος ο νθρωποι κδικουν τν πονηρ δαμονα, ποκτον τν ληθιν ζω, πο εναι γνση το Θεο. προσευχ το ησο, τ «Κριε ησο Χριστ, Υἱέ το Θεο, λησν με τν μαρτωλν» εναι, πως γράφει γιος Συμεν Θεσσαλονκης, κα «προσευχ κα πσχεση κα μολογα πστεως, χορηγς το γου Πνεματος κα θεων δρων, κθαρση καρδας, ξορα δαιμνων, σκνωμα ησο Χριστο, πηγ πνευματικν ννοιν κα θεων λογισμν, φεση μαρτιν, ατρεον, συλο ψυχν κα σωμτων, χορηγς θεου φωτισμο, φραρ το θεου λους, πρσβυς δι᾿ ποκλυψιν τν μυστηρων το Θεο».

 

Χριστς, ρτησε τν δαιμονισμνο ποι ταν τ νομ του κα σοι ταν μσα του πντησαν: «Λεγεν· τι πολλ δαιμνια εσλθεν ες ατν» (Λουκ. η', 30). Ατ δεχνει τν καταστρεπτικ, ξουθενωτικ κα τυραννικ νργεια το διαβόλου.

 

γιος Μξιμος μολογητής γράφει τι νθρωπος συνεχς βρσκεται κτω π τν πιρρο κα τν πολεμικ μανα τν δαιμνων. λος νθρωπος (ψυχ κα σμα) πκειται στν πρεια κα στν αχμαλωσα το Σαταν. Ο δαμονες νεργον σ λα τ μρη τς ψυχς κα στ σμα. λλοι π τος δαμονες παραπλανον τν νθρωπο στν ζφο τς μαρτας κα τς γνοας δι τν ασθσεων, λλοι νεργον δι τν μπαθν λογισμν, λλοι χρησιμοποιντας τ σμα ξπτουν τ πθη στν ψυχ κα δημιουργον κθαρτες φαντασες.

 

πομνως, ο δαίμονες πντοτε νεργον δι τν λογισμν, τν πιθυμιν κα τν παθν, λλ μερικς φορς καταλαμβνουν κα τν γκέφαλο το νθρπου κα τσι δαιμονζεται νθρωπος λοκληρωτικ. Ττε δν μιλε νθρωπος, λλ μιλε διος διβολος δι᾿ ατο. Ατ τ βλπουμε στ περιστατικ πο περιγράφει τό σημερινό Εαγγελικό νάγνωσμα. Μλις πλησασε Χριστς τν δαιμονισμνο νθρωπο μλησαν τ δαιμνια κα συγχρνως ατ παρεκλεσαν τν Χριστ ν τος πιτρψη ν εσλθουν στος χορους κα ν μ διατξη ν δηγηθον στν βυσσο.

 

Ατ φανερνει μι μεγλη λθεια. πστολος Παλος γράφει: «Κα πνεματα προφητν προφταις ποτσσεται» (Α' Κορ. ιδ', 32). Δηλαδ, τ γιο Πνεμα, ταν ρχεται στν νθρωπο, δν το φαιρε τν λευθερα. Προφτης βινει μεγλες καταστσεις Χριτος, χωρς ν χνη τ νθρπινο στοιχεο, τν λογικ του, τν λευθερα του. τσι, τ γιο Πνεμα επε στος Εαγγελιστς τ τ θ γρψουν, ν τ πς θ τ γρψουν ταν θμα το κάθε Εαγγελιστο.

 

Ατ μως δν συμβανει κα μ τ πονηρ πνεματα. ταν καταλαμβνουν τν νθρωπο, το στερον τήν λευθερία κα ατ μιλον δι᾿ ατο. νθρωπος γνεται λαλος κα κωφς. Τ βλπουμε στούς δαιμονισμένους πο κα σμερα συναντμε στ ερ προσκυνματα τν γίων. π τν τρπο τς μιλας κα π τ περιεχμενο τν λγων τους φανεται τι πρχει κποιος λλος μσα τους, πο τος ξαναγκζει ν κνουν ,τι δν θλουν ατοί ο διοι.

 

Τελικά, διβολος, πως εδαμε στό σημερινό Εαγγελικό νάγνωσμα, φαιρε π τν νθρωπο τ μτιο, δηλαδ τν στολ το Βαπτσματος, τν δηγε ξω π τν οκα, δηλαδ ξω π τν κκλησα, τν κνει ν παραμνη στ μνματα, δηλαδ στ νεκρ ργα τς μαρτας κα τν λλοτρινει π τν αυτ του. Χριστς κνει τν νθρωπο «ματισμνον κα σωφρονοντα», διαμνοντα στν κκλησα.

 

Γι᾿ ατ, ς προσευχμαστε μ λη τν δναμη τς ψυχς μας μ τν «εχ» το ησο: «Κριε ησο Χριστ, Υἱέ το Θεο, λησν με τν μαρτωλν».

 

 

Τοποτηρητής Μητροπολίτης

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος