Κυριακή Δ´ Λουκᾶ 2022 (Ἁγίων Πατέρων Ζ´ Οἰκ. Συνόδου)

 


  κκλησιαστικ διδαχ  (16 κτωβρίου 2022)

« σπρος στν λγος το Θεο» (Λουκ. η', 11)

 


 

 

γαπητοί δελφοί,

ρμηνευτικ διδασκαλα τς παραβολς το Σπορως κα διασφηση τι σπρος εναι λγος το Θεο, εναι να π τ μυστρια τς Βασιλεας το Θεο, πο ξιθηκαν κα ξινονται ν γνωρσουν ο μαθητς τς οράνιας ατς Βασιλεας. Ατ εναι μεγλη ξα το κηργματος μσα στ χρο τς κκλησας. Εναι ποκλυψη κα ρμηνεα τν μυστηρων τς Βασιλεας το Θεο, σ ατος πο τήν ναζητον. Εναι μι πραγματικ ερουργα, μι μεταμορφωτικ δναμη. Ατ βασικ διδασκαλα θ ρμηνευθ στά πόμενα.

 

Σ κθε εχαριστιακ κα λατρευτικ σναξη γνεται νγνωση τν εαγγελικν κα ποστολικν περικοπν, πο πελγησαν π τν κκλησα κα πειτα κολουθε ρμηνεα τους.

 

 τσι, λγος το Λγου χει ζω, δναμη μεταμορφωτικ. ταν ατός λόγος ναλεται στν θεα Λειτουργα π τος γους, πο νθηκαν μ τν Λγο Χριστ, συντελε στν πνευματικ καρποφορα τν Χριστιανν, ν καί ατοί διαθτουν τς κατλληλες προϋποθσεις. Τ κρυγμα εναι ναπσπαστο τμμα τς θεας Λειτουργας κα τς Λατρεας κα μσα στν τμσφαιρ τους πρπει ν γνεται.

 

Λέγεται ατ γιατ, δυστυχς, πολλο Χριστιανο θεωρον τ κρυγμα ς να ξνο στοιχεο μσα στν θεα Λειτουργα. Κα ταν ρχεται ρα το κηργματος δυσανασχετον κατ ποικλους τρπους. Ββαια, χει μεγλη σημασα τ τ λγεται κα π ποιν λγεται στό κήρυγμα. Ατ θ τ δομε πι κτω.

 

         δ πρπει ν τονισθ λθεια τι συνθως δν θλουν ν κονε κρυγμα σοι χουν μθει ν ζον συναισθηματικ μσα στν Λατρεα, σοι δν ασθάνονται τν νορα ς οκογνεια, κα τν κκλησα ς Σμα Χριστο, σοι ασθνονται τν θεα Λειτουργα σν μι λλαγ παραστσεων κα σν μι Κυριακτικη ναψυχ κα ξεχνον τι στν θεα Λειτουργα προσφρουμε λη μας τν ζω κα πειτα λη μας ζω λειτουργεται κανονικ κα φυσικ.

 

Τν ξα το κηργματος τν χουν ντιληφθ ο Χριστιανο πο ζησαν τν μυστικ ζω τς κκλησας, κενοι πο δν τν θεωρον ς ναν κατεστημνο θεσμ, λλ ς Σμα Χριστο κα κοινωνα θεσεως. πστολος Παλος ναλει τν νργεια το λγου το Θεο. λγος το Θεο, ς νργεια το Λγου, χει δναμη, γι᾿ ατ, πως γράφει «ζν λγος το Θεο κα νεργς κα τομτερος πρ πσαν μχαιραν δστομον κα διϊκνομενος χρι μερισμο ψυχς τε κα πνεματος, ρμν τε κα μυελν» (βρ. δ΄, 12).

 

Στν νθρωπο πού χει προετοιμασθ κατάλληλα λγος το Θεο νεργε βαθει, εσρχεται μσα σ λη του τήν παρξη κα τν μεταμορφνει, τν τρφει κα τν ζωογονε. λγος το Θεο, πο προρχεται π τν διο τν Θε π νθρπους πο εναι νωμνοι μαζ Του, εναι ζωοποις, φρει τν νθρωπο σ βαθει μετνοια κα φωτοποιε τν παρξ του.

 

Σ μι μιλα του γιος Γρηγριος Παλαμς παρακαλε τος κροατές του ν συντενουν κα ν νατενουν τ μμα τς διανοας τους πρς τ φς το εαγγελικο κηργματος γι ν μεταμορφωθον, κα φο δεχθον τν θεα αγλη, ν γνουν σμμορφοι «μοιματι τς δξης το Κυρου». Κατ τν διο γιο Πατρα, πως κατ τν Μεταμρφωση το Κυρου, τ πρσωπ Του λαμψε σν τν λιο κα τ μτια Του γιναν λευκ σν τ φς (Ματθ. ιζ', 2), τσι κα τ γρμμα το λγου, πο εναι τ μτιο το Χριστο, κτω π τ ποο πρχει θετητα το Χριστο «λευκν μν ν κα σαφς, μα δ κα στλβον κα λαμπρν κα οον μαργαρδες· μλλον δ θεοπρεπς κα νθεον τος ν πνεματι τ το Πνεματος ρσι».

 

παρομοωση το λγου το Θεο μ τν σπρο κφρζει μι βαθει ννοια. πως σπρος ξωτερικ δν δεχνει κτι σπουδαο, σωτερικ μως κρπτει μεγλες δυνμεις πο μπορον μ ρισμνες προϋποθσεις ν κδηλωθον, τσι κα θεος λγος ξωτερικ φανεται πτωχς, δνατος ν σχσει μ τος λλους περτεχνους νθρωπνους λγους, λλ μως κρβει ττοιες δυνμεις μσα του, πο ταν τς δ κανες κπλσσεται. Κτω π τν λγο το Θεο πρχει Χάρη το Θεο πο ναγενν τν νθρωπο. τσι ξηγεται τι π μερικς φρσεις το Εαγγελου π μερικς φρσεις νς κηργματος μεταστρφονται ψυχς κα πιστεουν στν Χριστ. ταν, λοιπν, λγος το Θεο προσφρεται καθαρ κα ταν κογεται καθαρ, ναγενν τος νθρπους.

 

Τ κρυγμα δν εναι νας νθρπινος λγος πο καταναλσκεται στν νπτυξη ραων δεν, στν προβολ κπληκτικν συνθημτων διαφημσεων, στν παρουσαση φιλοσοφικν ννοιν κα στοχασμν, λλ εναι θεος λγος πο ποβλπει στν σωτηρα τν πιστν. ταν πρχουν ρισμνες προϋποθσεις, δηλαδ ελικρνεια, ναζτηση πραγματικ, καλλιεργημνο χωρφι, ττε καρποφορε σπρος το Θεο μ κπληκτικ ποτελσματα. ντίθετα, σ ατος πο σκπτονται μνον τν παροσα ζω, μ τς φροντδες, τς μριμνες, κα τν λαζονεα το πλοτου, λγος το Θεο παραμνει καρπος. δ βλπουμε τν θεολογικ ννοια τς συνεργας. Δηλαδ, πρπει ν συνεργση κα νθρωπος γι ν νατελη μσα του λιος τς σωτηρας.

 

 Πολλο συγκινονται π τ κοινωνικ ργο κα παραγνωρζουν τ κρυγμα τς κκλησας. Θλουν τν κκλησα ν παση ν νδιαφρεται γι τ κρυγμα κα γι᾿ ατν τν λατρεα κμη κα ν σχολται μ τν κοινωνικ προσφορ. Ατ, μως, συνιστ πραγματικ γνοια. Γιατ κκλησα μ τν θεα διδαχ ξεπερν τν κοινωνικ ργασα κα ναπτσσει τν φιλανθρωπα.

 

Τ κρυγμα το θεου λγου, ταν συνδεται μ τν θεα Εχαριστα κα μπνεται π τν τμσφαιρ της, εναι μεγαλτερη προσφορ στόν νθρωπο.

 

Νά δεχόμαστε στήν καθαρή καρδιά μας τόν λόγο το Θεο, γιά νά καρποφορ πλούσια.

 

 


 

Τοποτηρητής

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος