Κυριακή Β’ Λουκά 2022 - Τό νόημα τῆς δικαιοσύνης

 

 «κα ἐάν γαθοποιτε τος γαθοποιοντας μς

ποα μν χρις στι;»

(Λουκ. στ', 33)

 

 


 

 

γαπητοί δελφοί,

ν πρχη κτι πο χαρακτηρζει λους τος νθρπους τς ποχς μας εναι ναζτηση τς δικαιοσνης. λοι διψον κα φωνζουν γι τν πικρτησ της, γιατ νομζουν τι τσι θ πικρατση ερνη κα γπη πνω στν γ. δικαιοσνη, πο συνδεται μ τν στητα, εναι προσδοκα λων τν νθρπων, κα λων τν συστημτων. μως, δικαιοσνη ρμηνεεται ποικιλοτρπως π κθε νθρωπο.

 

Θ διατυπσω μ συντομα μερικς σκψεις γρω π τν δικαιοσνη κα πς τν ννοε Χριστιανισμς.

 

Χριστς επε στό σημερινό Εαγγελικό νάγνωσμα: «Καθς θλετε να ποισιν μν ο νθρωποι κα μες ποιετε ατος μοως» (Λουκ. στ', 31). Δηλαδ: «Καθς θλετε ν σς φρνωνται ο νθρωποι τσι ν τος φρνεστε κα σες». πδοση τν σων εναι ρχ τς δικαιοσνης. Δηλαδή, ἐάν θλω ν μ γαπον, πρπει κα γ ν γαπ, ἐάν δν θλω ο λλοι ν μ δικον οτε κα γ πρπει ν δικ τούς λλους. Ατ τν ρχ τν συναντμε κα στν πρ το Χριστο ποχ.

 

Χριστς, μως, δν περιορζεται σ ατ, λλ προχωρε κα βαθτερα, τονζοντας τν μεγλη σημασα τς γπης. Δηλαδ, γπη περβανει τν ν-θρπινη δικαιοσνη, φο μ τν νργει της φθνουμε στ ν γαπμε κα τος χθρος. Τ ν μισομε ατν πο μς γαπ εναι παρ φση κατσταση. Τ ν γαπμε ατν πο μς γαπ εναι φυσικ ζω. λλ τ ν γαπμε ατν πο μς χθρεεται κα καταδικει, ατ εναι πρ φση ζω κα σ ατν τν ζω μς δηγε Χριστς.

 

Συγκεκριμνα Χριστς λγει: «Κι ν γαπτε κενους πο σς γαπον τ τχα σπουδαο κνετε; Κι᾿ ο κακο γαπον κενους πο τος γαπον. Κι᾿ ν κνετε τ καλ σ κενους πο σς κνουν καλ, τ τχα σπουδαο κνετε; Κα ο κακο τ διο κνουν». Κα στν συνχεια τονζει τι πρπει ν μοιζουμε στν Πατρα μας, τν Θε, πο εναι οκτρμων κα γαπ λους τος νθρπους:            «γαπτε τος χθρος μν κα γαθοποιετε...» (Λουκ. στ', 35).

 

τσι, λοιπν, γπη εναι πρβαση τς νθρπινης δικαιοσνης. άν πικρατση δικαιοσνη στν κσμο, πως συνθως μες τν ννοομε, χωρς μως τν γπη κα τν ερνη, ατό εναι δικία. γπη μως ναλαμβνει πνω της τν τραγωδία τν νθρπων. Ατ κανε Χριστς. Ἐάν θελε ν ποδση δικαιοσνη μ τν νομικ ννοια το ρου, ττε πρεπε λοι ν πεθνουμε γι τς μαρτες μας. Ατς μως π γπη λαβε πνω Του τν δικ μας μαρτία κα πθανε γι μς. τσι περβη τν νθρώπινη δικαιοσνη.

 

Ατό μς δηγε σ κτι λλο πι βαθ. πραγματικ δικαιοσνη ταυτζεται μ τν γπη κα τν φιλανθρωπα κα δν νοεται χωρς κα πρα π ατν. ερς Νικλαος Καβσιλας, νας θεολγος το 14ου αἰῶνος, στ ργα του ταυτζει τν δικαιοσνη το Θεο μ τν φιλανθρωπα Του. Ο δο ατο ροι (δικαιοσνη κα φιλανθρωπα) συνδονται στεν μεταξ τους. Γράφει χαρακτηριστικ: «Δικαιοσνην λγοντες (ννοομεν) τν νθεωρουμνην τος μυστηροις σοφαν το Θεο κα φιλανθρωπαν...». Κα λλο: « το Θεο περ τ γνος σχτη φιλανθρωπα κα γαθτης τις στιν θεα ρετ κα δικαιοσνη».

 

Ο γιοι Πατρες τονζουν τι Θες δν εναι δκαιος μ τν συνηθισμνη ννοια το ρου. Συγκεκριμνα γιος σακ λγει: «Μν ποκαλσης τν Θε δκαιο, γιατ δικαιοσνη Του δν γνωρζεται μ τ κριτρι σου. Πο βρσκεται δικαιοσνη το Θεο; Στ τι εμαστε μαρτωλο κι Χριστς πθανε γι μς;». Τριαδικς Θες πλασε τν κσμο π γπη κα φιλανθρωπα. ταν μετ τν παρβαση το νθρώπου εσλθε στν νθρωπο κα στν φση φθορ, ττε Τριαδικς Θες μ γπη νπλασε ξαν κα ναγννησε τν νθρωπο κα τν κσμο. τσι, πραγματικ ννοια τς δικαιοσνης εναι ν εμαστε οκτρμονες κα λεμονες, ν ναλαμβνουμε τν εθνη γι κθε κακ πο πρχει στν κσμο, ν γαπμε τος νθρπους κα ατος κμη πο μς καναν κακ.

 

Μι λλη πλευρ το θματος τς δικαιοσνης εναι σνδεσμς της μ τν λευθερα. συνδυασμς δικαιοσνης κα λευθερας εναι παρατητος γι τν διαφλαξη το πραγματικο νοματος κα τς δικαιοσνης κα τς λευθερας. Σ πολλά σγχρονα πολιτικ κα κοινωνικ συστματα βλπουμε τν διατραξη ατς τς σορροπας κα το συνδυασμο μεταξύ δικαιοσύνης καί λευθερίας. λλα συστματα τονζουν πολ τν λευθερα το νθρώπου κα ν νματι ατς τς νοοτροπίας φνουν τν νθρωπο λεθερο ν καταργ τν δικαιοσνη το συνλου, κα λλα συστματα ν νματι τς δικαιοσνης το συνλου, γι τ ποο νδιαφρεται τ Κρτος, καταργον τελεως τν λευθερα το νθρώπου κα τ μεταβλλουν σέ να μψυχο ργαλεο.

 

Στν πνευματικ ζω ζομε τν συνδυασμ μεταξύ γάπης καί λευθερίας. νθρωπος μ τν Χρη το Θεο λευθερνεται π τν τυραννα τν παθν (μσους, φιλοκτημοσνης, φιλοδοξας κλπ.) κα μσως ποδδει δικαιοσνη κα γπη, σβεται τν λλο. κάθε γιος εναι πολ εασθητος στ θματα τς δικαιοσνης. Δν παρασρεται εκολα π τς γνμες τν λλων κα δν διατυπνει αθαρετες κρσεις. Γνωρζει τ λθος κθε νθρπου κα μ τν γπη διορθνει τό λάθος.

 

δικαιοσνη χωρς τν γπη εναι μεγαλτερη δικα, τ μεγαλτερο γκλημα. Μι κοινωνα πο χει δικαιοσνη, λλ δν χει γπη, εναι κλαση. πσης, δικαιοσνη χωρς τν λευθερα το νθρώπου εναι καθαρ τυραννα. Κα δικαιοσνη, ταν ποδεσμεεται π τ Πρσωπο το Χριστο εναι φηρημνη κατσταση κα εναι πλνη. Ἐάν θλουμε ν εμαστε δκαιοι, κα ἐάν θλουμε ν πικρατση στν κσμο δικαιοσνη πρπει ν φαρμσουμε τν ντολ το Χριστο «γαπτε τος χθρος μν» (Λουκ. στ', 27).

 

 

Τοποτηρητής Μητροπολίτης

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος