Από την Ύψωσιν του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού

 

Τά τροπάρια τς ορτς τς ψώσεως του Σταυρο εναι πλούσια σε θεολογικά νοήματα, τά ποα φανερώνουν τήν δύναμη το Σταυρο στη ζωή τν χριστιανν. Σταυρός, πού ψοται ες προσκύνησιν πό τν πιστν, εναι τό τρόπαιον, τό ποον στησεν κκλησία το Χριστο ες τόν πόλεμόν της κατά το Σαταν. Σταυρός νοιξε τήν κλεισμένην θύραν το Παραδείσου, φο κατήργησε τήν δύναμιν το θανάτου καί ψωσε τούς πιστούς πό τήν γν ες τόν ορανόν. Τό καταμάχητον πλον το Σταυρο σφαλίζει τούς πιστούς κάθε ποχς, πού ντιπαλαίουν μέ τόν Σαταν καί γίνεται δόξα καί στολίδι τν Μαρτύρων καί τν σίων τς κκλησίας.

 

Τά θεολογικά ατά νοήματα ποδίδει τό πρτο πόστιχον το σπερινο τας ορτς τας ψώσεως το Σταυρο: «Χαίροις ζωηφόρος Σταυρός, τς εσεβείας τό ήττητον τρόπαιον, θύρα το Παραδείσου, τν πιστν στηριγμός, τό τς κκλησίας περιτείχισμα· δι ο ξηφάνισται φθορά καί κατήργηται καί κατεπόθη το θανάτου δύναμις καί ψώθημεν πό γς πρός οράνια. πλον καταμάχητον, δαιμόνων ντίπαλε, δόξα Μαρτύρων σίων, ς ληθς γκαλώπισμα, λιμήν σωτηρίας, δωρούμενος τ κόσμ τό μέγα λεος».

 


 

 

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΟΣ

ς ψώσεως το Τιμίου Σταυρο)

 

Τό κέντρον τς εκόνας καταλαμβάνει μβων, πάνω ες τόν ποον γιος Μακάριος (314-333) ψωσε τόν τίμιον Σταυρόν. να σκοτεινόν νοιγμα ες τήν βάσιν το μβωνος δείχνει τό μέρος τς νευρέσεως.

 

Τό δεύτερο πρόσωπο μετά τόν Πατριάρχην, πού κυριαρχε ες τήν εκόνα εναι γία λένη νδεδυμένη τήν βασιλικήν της στολήν καί συνοδευομένη πό δύο ελαβν γυναικν. Τόν Πατριάρχην κυκλώνουν κληρικοί καί λαϊκοί, πού παρακολουθον μέ ερόν δέος τήν τελετήν.

 

Τό δέος ατό προκαλε φ νός θέα το Σταυρο καί φ τέρου τά θαύματα πού γιναν κατά τήν νεύρεσίν του. Νομίζει κανείς, καθώς παρατηρε τά βυθισμένα ες σκέψεις πρόσωπα τς εκόνος, τι λοι νακαλον ες τήν μνήμην των τά γεγονότα τς Σταυρώσεως, τά πρίν καί τά μετά πό ατήν.

 

τσι καί θεατής ναπολε τά σωτήρια περιστατικά συμφώνως πρός τήν εχήν τς κκλησίας: «Μεμνημένοι τοίνυν τς σωτηρίου ταύτης ντολς καί πάντων τν πέρ μν γεγενημένων, το σταυρο, το τάφου, τς τριημέρου ναστάσεως, τς ες ορανούς ναβάσεως, τς κ δεξιν καθέδρας, τς δευτέρας καί νδόξου πάλιν παρουσίας…» (πό τήν εχήν τς ναφορς τς Λειτουργίας το Χρυσοστόμου).

 

σκηνή μς μεταφέρει ες τά τελούμενα σήμερον ες τήν κκλησίαν κατά τήν 14ην Σεπτεμβρίου διά νά κουσθ πό λα τά μέλη τς κκλησίας «ν νί στόματι καί μι καρδί» νικητήριος παιάν:

«Τόν Σταυρόν σου προσκυνομεν, Δέσποτα,

καί τήν γίαν σου νάστασιν δοξάζομεν».

 

 

Ο γιοι Πατέρες τς κκλησίας μας, πισημαίνουν τι « ορτή τς ψώσεως το Τιμίου Σταυρο εναι σότιμη μέ τήν Μεγάλη Παρασκευή», φο καί τίς δύο ατές μέρες τιμομε ξίσου τά Πάθη καί τήν Σταύρωση το Κυρίου.

 

 

κ τς ερς Μονς