Κυριακή Α΄ Λουκᾶ - Ἐπάνοδος στό βάθος (25 Σεπτεμβρίου 2022)

 

 «ς δέ πασατο λαλν, επε πρς τν Σμωνα·

πανγαγε ες τ βθος

καί χαλσατε τά δκτυα μν ες γραν»

(Λουκ. ε΄, 4)

 

 


 

 

γαπητοί δελφοί,

Μέ τήν σημερινή Κυριακή, ρχίζει μιά μεγάλη περίοδος στήν κκλησία, κατά τήν ποία θά διαβάζονται κάθε Κυριακή περικοπές πό τό Εαγγέλιο το Εαγγελιστο Λουκ καί ατό θά γίνη μέχρι τήν Κυριακή πρό τς το Χριστο Γεννήσεως.

 

Τό Εαγγέλιο πού γραψε Εαγγελιστής Λουκς χει μερικές διαιτερότητες πού τό διακρίνουν πό τά λλα Εαγγέλια, τι δείχνει περισσότερο τήν γάπη το Χριστο στούς πτωχούς, τούς περιφρονημένους, τίς γυνακες, τά παιδιά, τούς μαρτωλούς, καί χει μέσα του ναν οκουμενικό χαρακτήρα, φο δείχνει τό νδιαφέρον το Χριστο καί στούς ουδαίους καί στούς θνικούς. Χρησιμοποιεται δέ καί μιά ατρική ρολογία, φο προέρχεται πό τόν Εαγγελιστή Λουκ πού ταν ατρός κατά τό πάγγελμα.

 

Στό σημερινό Εαγγελικό νάγνωσμα ς θέμα παρουσιάζεται κλήση τν πρώτων μαθητν καί ατό γινε μέ φορμή τήν θαυματουργική λιεία. Ο λιες λη τήν νύκτα δέν εχαν πιάσει ψάρια καί πλεναν τά δίκτυά τους. Χριστός εσλθε σέ να πό τά πλοα πού ταν το Σίμωνα Πέτρου καί ρχισε νά διδάσκη τόν λαό. Μόλις τελείωσε τήν διδασκαλία του επε στόν Σίμωνα Πέτρο νά πανέλθη στό βάθος τς λίμνης καί νά ρίξη πάλι τά δίκτυα. Σίμων Πέτρος πειδή ξερε ς ψαράς τι ατό δέν μποροσε νά χη ποτέλεσμα, φερε μιά ντίρρηση, λλά τελικά κανε πακοή καί συνέλεξε πολλά ψάρια. Ατό τόν κανε νά γεμίση πό δέος καί Χριστός κάλεσε καί ατόν καί τούς υούς το Ζεβεδαίου, τόν άκωβο καί τόν ωάννη νά Τόν κολουθήσουν, πως καί γινε.

 

χει, λοιπόν, μεγάλη σημασία ατό τό «πανάγαγε ες τό βάθος» πού λέχθη μετά πού τελείωσε τήν μιλία Του. τσι πρέπει νά γίνη σέ μς μέ λλην, βέβαια, ννοια. Παρατηρομε στίς μέρες μας τι λη σύγχρονη ζωή καί δραστηριότητα το νθρώπου κινεται ξωτερικά, προσοχή το νθρώπου παραμένει στήν πιφάνεια.

 

Κατ’ ρχάς πικρατε μιά ντονη ασθησιοκρατία, μιά κανοποίηση τν ασθήσεων μέ τήν πόλαυση τς δονς. Παντο κυριαρχε εκόνα, εδηση, πληροφορία, πόλαυση. Μιά «εκονική πραγματικότητα» κυριαρχε στήν ζωή μας, ποία εναι ψευδής καί πατηλή πόλαυση. Μέ τήν ασθησιοκρατία συνδέεται καί εδαιμονία. Στήν καλύτερη τν περιπτώσεων ο νθρωποι σχολονται μέ τήν λογική πεξεργασία τν ννοιν, τν λέξεων, τν εκόνων, πότε ατό χαρακτηρίζεται ς λογικοκρατία πού συνδέεται μέ τήν φαντασία.

 

Βέβαια, δέν μπορομε νά πορρίψουμε τόν κόσμο τν ασθήσεων καί τς λογικς, λλά δέν μπορομε νά τά ναγάγουμε σέ αθεντίες, μέ τό νά τά πομονώσουμε πό τήν λη ζωή το νθρώπου. λλο εναι ο ασθήσεις καί λλο ασθησιοκρατία∙ λλο εναι λογική καί λλο λογικοκρατία∙ λλο εναι ρθός λόγος καί λλο ρθολογισμός.

 

Δυστυχς, ατή νασχόληση μέ τήν πιφάνεια παρατηρεται καί στήν κκλησιαστική ζωή. σχολούμαστε περβολικά μέ ατό πού φαίνεται, μς ρέσει ξωτερικός διάκοσμος, ο ξωτερικές δραστηριότητες, πού λέγεται κτιβισμός, καί δέν σχολούμαστε μέ τό βάθος τς ζως μας πού εναι νος, καρδιά, Θεός, σωτηρία μας, τό αώνιο μέλλον μας. πομένως, λόγος το Χριστο «πανάγαγε ες τό βάθος» χει πολλή σημασία στίς μέρες μας.

 

Πρτα πρέπει νά τονισθ τι Χριστός επε ατόν τόν λόγο, ταν τελείωσε τήν μιλία του, πού σημαίνει κομε καί διαβάζουμε τούς λόγους το Χριστο καί τν γίων. Καί ατό εναι παραίτητο σέ μιά ποχή πού μς ποσπον τόν νο ο λόγοι τν νθρώπων, ποικίλης κατεύθυνσης, καί μς ποπροσανατολίζουν. τσι, φο τηρήσουμε τίς ντολές το Χριστο καί νος μας ρχίζει νά συγκεντρώνεται πό τήν παραζάλη τς περιπλάνησής του στόν ασθητό καί φανταστικό κόσμο, τότε θά εσέλθουμε στό βάθος τς ψυχς μας. Στήν συνέχεια θά κούσουμε τόν λόγο το Χριστο νά Τόν κολουθήσουμε καί νά γίνουμε μαθητές Του, δηλαδή μαθητές τς Βασιλείας το Θεο.

 

Τό «πανάγαγε ες τό βάθος» σημαίνει τό νά ρχίζουμε νά σκεπτόμαστε ρθά σύμφωνα μέ τό θέλημα το Χριστο, φο εμαστε Χριστιανοί, τό νά θέτουμε συνεχς καλούς λογισμούς, γιατί πό ατούς τούς καλούς λογισμούς θά λθη πνευματική γεία, θά ποβάλουμε τήν ατονομία, τήν πελπισία, τήν πόγνωση, τήν θλίψη.

 

πειτα, τό «πανάγαγε ες τό βάθος» σημαίνει τι πρέπει νά κάνουμε ατοεξέταση μέσα μας γιά νά δομε σέ ποιά κατάσταση βρίσκεται ψυχή μας. πως γιά νά βρομε τήν ατία διαφόρων σθενειν το σώματος κάνουμε λες τίς παραίτητες ξετάσεις, κατά τόν διο τρόπο πρέπει νά ξετάσουμε τόν αυτό μας μέ τήν ατογνωσία, τήν ατοεξέταση μέσα στό πνεμα τς μετανοίας.

 

κόμη τό «πανάγαγε ες τό βάθος» σημαίνει νά βρομε τόν χρο τς πνευματικς καρδις, που κατοικε Θεός. Ατό γίνεται μέ τήν προσευχή στόν Θεό, μέ τήν Εχή το ησο, τό «Κύριε ησο Χριστέ, Υέ το Θεο, λέησόν με» καί μέ λη τήν παράδοση πού χει κκλησία μας πού χαρακτηρίζεται συχαστική, φιλοκαλική καί νηπτική ζωή.

 

πειδή ο νθρωποι δέν σκονται σέ ατό τό σωτερικό θλημα, γι’ ατό πάσχουν πό πόνο, δύνη, θλίψη, κατάθλιψη. Καί λλοι πό ατούς καταλήγουν σέ φάρμακα, σέ ρεμιστικά καί ναρκωτικά, καί λλοι φθάνουν σέ μεθόδους νατολικς φιλοσοφίας καί θρησκείας, πού στήν βάση τους εναι, πως χουν χαρακτηρισθ, «ψυχοναρκωτικά».

 

Δυστυχς, εθυνόμαστε καί μες ο ρθόδοξοι Κληρικοί, θεολόγοι καί μοναχοί πού, ν χουμε στήν κκλησία μας πλούσια νηπτική καί συχαστική παράδοση ποία βοηθ σέ ατό τό «πανάγαγε ες τό βάθος», οτε τό γνωρίζουμε οτε τό διδάσκουμε, πότε πολλοί Χριστιανοί ετε παραμένουν στά ξωτερικά, τήν δονοκρατία, τήν ασθησιοκρατία μέ ,τι ατό συνεπάγεται γιά τήν πνευματική, ψυχική καί σωματική γεία, ετε ναζητον ατήν τήν σωτερική ρεμία σέ λλότριες παραδόσεις πού τούς μπλέκουν σέ λλες περιπέτειες.

 

Πρέπει νά βρομε τόν τρόπο νά ξασκηθομε στόν λόγο το Χριστο: «πανάγαγε ες τό βάθος», γιά νά βρομε τόν χαμένο αυτό μας.

 

 

Τοποτηρητής

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος