Γραπτό θεῖο κήρυγμα Κυριακῆς πρό τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ 2022

 

 Τ τρισμακριστο Ξλο

 

«Καί καθς Μωϋσς ψωσε τν φιν ν τ ρμ,

οτως ψωθναι δε τν υἱόν το νθρπου» (ω. γ', 14)

 


 

 

 

γαπητοί δελφοί,

Εναι γνωστ στορα το χλκινου φιδιο στήν ποία ναφέρεται τό σημερινό Εαγγελικό νάγνωσμα. Λγ τς γανακτσεως το χαρστου βραϊκο λαο Θες στειλε φδια, πο σκρπιζαν τν θνατο. Θες μως πλι λυπθηκε τν λα κα διταξε τν Μωϋσ ν κατασκευση να χλκινο φδι, τ ποο ταν τ βλεπαν ο βραοι θεραπεονταν π τ δαγκματα τν φιδιν (ριθ. κα', 8-9). Τ στορικ ατ γεγονς προσαρμζεται κατ δο τρπους στν περπτωση το Χριστο, σμφωνα μ δο κκλησιαστικς ρμηνεες.

 

Κατ τν πρτη καθιερωθεσα ρμηνεία τ χλκινο φδι εναι τπος το σταυρωμνου Χριστο. πως κενο εχε μν σχμα φιδιο δν εχε μως δηλητριο, τσι κα Χριστς εχε μν σμα νθρπινο, λλ δν εχε τν μαρτα. Ο βραοι βλεπαν τ χλκινο φδι κα θαραπεονταν π τ δαγκματα τν πραγματικν φιδιν. Ο Χριστιανο βλπουν τν σταυρωμνο Χριστ, λαμβνουν τήν Χρη Του κα θεραπεονται π τ δαγκματα τν νοητν φιδιν, τν πονηρν πνευμτων. σταυρωμνος μς χαρζει γεα πνευματικ, κθαρση ψυχικ, αἰώνια ζω, ερνη νεκλλητη.

 

Κατ τν δετερη ρμηνεα τ χλκινο φδι δν εναι τπος το Χριστο, λλ ντίτυπς Του. τσι ρμηνεει τν περπτωση ατ γιος Γρηγριος Θεολγος σ μιλα του στ Πσχα. Δηλαδ, τ χλκινο φδι εναι τπος τς νεκρσεως το νοητο φεως, το διαβλου, πο γινε μ τν σταυρικ θυσα το Χριστο. «Κα σζει τος ες ατν ρντας οχ τι ζ πιστευμενος, λλ᾿ τι νενκρωται...». Μ λλα λγια Χριστιανς πο πιστεει τι διβολος νεκρθηκε κα χασε τν δναμ του π τν μεγλη δναμη το Χριστο, ατς σζεται κα προχωρε στν πνευματικ του ζω.

 

Κα ο δο ατές ρμηνεες, τι δηλαδ τ χλκινο φδι, τπος το σταυρωμνου Χριστο ντίτυπς Του, δεχνουν τι Σταυρς το Χριστο εναι μεγλη δναμη, νκρωσε τ κρτος το διαβλου κα δι τς δυνμες του νικμε λες τς δυνμεις το πονηρο.

 

Πολλ γεγοντα τς Παλαις Διαθκης προτυπνουν τν Σταυρ το Χριστο, πως ρβδος το Μωϋσως, πο νοιξε κα κλεισε τν ρυθρ θλασσα, τ ξλο πο γλκανε τ πικρ νερ τς Μερρ κλπ. Πρπει, μως, ν παρατηρηθ τι τ γεγοντα ατ δν εναι πλς προτυπσεις το Σταυρο, λλ βωση το μυστηρου το Σταυρο. Σταυρς, κατ τος γους Πατρας, εναι προαινια νργεια το Θεο, πο σωζε τος νθρπους πρ το Νμου, μετ τν Νμο, πρ τς νανθρωπσεως, κατ τν νανθρπηση κα μετ π ατν.

 

γιος Γρηγριος Παλαμς σ μι μιλα του ναπτσσει τν λθεια τς κκλησας τι νας εναι Σταυρς, λλ ο φλοι του εναι πολλο. πρχουν φλοι το Σταυρο κα πρν κμη μφανισθ. Τ μυστρι Του κα Χρη Του νεργοσε κα στος Προπτορας. ντολ το Θεο στν βραμ ν ξλθη π τν πατρδα του κα τν συγγνει του, φων πο καλοσε τν Μωϋσ ν νλθη στ ρος Σιν, εναι βωση το μυστηρου το Σταυρο.

 

νργεια το Σταυρο εναι τριπλ. πρτη εναι πομάκρυνσή μας π τν μαρτα, δετερη εναι πομάκρυνση τς μαρτας π μς κα τρτη εναι θεωρα τς δξης το Θεο, δι το μυστηρου το Σταυρο. Τ στορικ γεγονς τς Σταυρσεως καταλλσσει τν νθρωπο, διτι νθρπινη φση δι τς ποστατικς νσεως μέ τήν θεία φύση γινε κατ φση πηγ τς κτστου Χριτος. πομνως δν πρκειται γι πλ προτπωση το Σταυρο στν Παλαι Διαθκη, λλ γι βωση το μυστηρίου το Σταυρο.

 

λα ατά δεχνουν τι τ σημεο το Τιμου Σταυρο δν εναι να πλ σχμα, λλ ατ πο μεταδδει τς νργειες το Θεο. μεγλη δναμη το Σταυρο δν φελεται σ ατ καθ᾿ αυτ τ σχμα, λλ στν Χριστ πο εναι σταυρωμνος πνω σ ατ. π Ατν ντλε τν δναμη κα τν Χρη.

 

πομνως, Σταυρς δν εναι να μαγικ ργανο, λλ « ζωοποις δναμις τν θεων νεργειν». τσι ξηγεται τι σφργιση δι το Σταυρο εναι τ παρατητο γνρισμα λων τν μυστηρων κα τν μυστηριακν τελετν τς κκλησας. Γι παρδειγμα, τ νερ τς Κολυμβθρας γιζεται δι τς καθδου το Παναγου Πνεματος, δι τς σχηματσεως το Σταυρο. Τ διο γνεται κα στ μυστριο τς θεας Εχαριστας. Στ «μεταβαλν τ Πνεματ σου τ γίῳ» ερες σφραγζει τόν ρτο καί τόν ονο κα μεταβλλονται σ Σμα κα Αμα Χριστο. Στ Μυστριο το γμου μ τν κφνηση «στφεται δολος το Θεο... τν δολην το Θεο...» ερες σχηματζει τν Σταυρ. Γι᾿ ατ τονζει γιος Γρηγριος Παλαμς τι «χι μνον λγος το σταυρο κα τ μυστριο, λλ κα τ σχμα εναι θεο κα προσκυνητ, διτι εναι σφραγδα σεβασμα κα τελειωτικ λων τν θαυμασων κα νεκφρστων γαθν, τ ποα προρχονται π τν Θε».

 

Πολλές φορές κάνουμε πάνω μας τό σημεο το Σταυρο. Ο λγοι γι τος ποους γίνεται ατό εναι πολλο. Θ ρκεσθομε στν παρθμηση τν κυριοτρων. Πρτον, κφρζουμε τν εγνωμοσνη μας πρς τν Χριστ, πο μς γπησε μχρι Σταυρο κα μς σωσε. Δετερον, ζητμε τν Χρη κα τν ελογα Του γι ν νικσουμε τ πθη κα ν κδιξουμε τν πολυμχανο χθρ. Τρτον, σχηματζουμε πνω μας τν Σταυρ γι ν σταυρσουμε τος κακος λογισμος, τς πονηρς πιθυμες κα τν χαλνωτη κα διεστραμμνη θληση, πο μς πομακρνει π τν δρμο το Θεο. Τταρτον, μ τ σχμα τς χειρς μολογομε τ δγμα τς γας Τριδος κα τ δγμα τς συγχτου κα διαιρτου νσεως τς θεας κα νθρωπνης φσεως στ Πρσωπο το Χριστο. Δηλαδή, μέ τ τρα δκτυλα νωμνα μολογομε τν γα Τριδα κα μ τ δο λλα τν Θεανδρικτητα το Χριστο. Πμπτον, μολογομε τι θ ζσουμε σταυρικ ζω, θ γαπσουμε τν σκηση, θ θυσισουμε κα τν ζω μας ν Κριος τ πιτρψη, πως τ καναν ο γιοι Μρτυρες κα γενικ, πως ζησαν λοι ο γιοι. Γι᾿ ατ, ταν σπαζμαστε τς εκνες τους κνουμε τ σημεο το Σταυρο.

 

δναμ μας, δξα μας κα λπδα τς σωτηρας μας εναι Τμιος το Κυρου Σταυρς, ποος ντλε δναμη π τν σταυρωμνο Χριστό. Γι᾿ ατ, σταυρνοντας τ σμα μας, ς προσευχμαστε μ λη τν δναμη τς ψυχς μας: «Σταυρ το Χριστο σσον μς τ δυνμει σου».

 

 

Τοποτηρητής Μητροπολίτης

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος