Κυριακή μετά τήν ’Υψωση (18 Σεπτεμβρίου 2022) - Σωτηρία καί θάνατος τῆς ψυχῆς

 

 «τ γρ φελσει νθρωπον ἐάν κερδσ τν κσμον λον

κα ζημιωθ τν ψυχν ατο;» (Μρκ. η', 36)

 

 


 

 

γαπητοί δελφοί,

Στν γα Γραφ, πρχουν δο σημασες τς λξεως «ψυχ». λλοτε μ τν λξη ψυχ χαρακτηρζεται «τ πνευματικ στοιχεο τς πρξες μας» κα λλοτε χρησιμοποιεται μ τν βιβλικ ννοια τς ζως. Ατ διπλή σημασα τς ψυχς φανεται στ κλουθο κεμενο: «ς γρ ν θλ τν ψυχν ατο σσαι πολσει ατν· ς δ᾿ ν πολσ τν αυτο ψυχν νεκεν μο κα το εαγγελου, οτος σσει ατν. τ γρ φελσει νθρωπον ἐάν κερδσ τν κσμον λον, κα ζημιωθ τν ψυχν ατο;» (Μρκ. η', 35-36). Ατ διπλή ννοια τς λξεως «ψυχ» δεχνει να σωτερικ σνδεσμο μεταξ τς ψυχς κα τς ζως.

 

Κατ τος γους Πατρας τ κατ᾿ εκνα το νθρπου ναφρεται στν ψυχ, πο εναι «λογικ κα νοερ» κμα ναφρεται στς δυνμεις τς ψυχς, διατερα στν νο κα στν λγο, πο σχετζονται περισστερο μ τ κατ᾿ εκνα το Θεο.  λλ, μως, ψυχ συνδεται στεν μ τ σμα. πως Θες εναι πανταχο παρν σ λη τν κτση, τσι κα ψυχ μέ τίς νέργειές της βρσκεται σ λο τ σμα. Κα πως Θες δι τς νεργείας Του συνχει κα ζωοποιε τν κσμο, τσι κα ψυχ το νθρπου συνχει κα ζωοποιε τ συνημμνο σμα. γιος Γρηγριος Παλαμς διδσκει τι τ κατ᾿ εκνα το νθρπου εναι σχυρτερο π τ κατ᾿ εκνα τν γγλων, γιατ ζωοποιε τό συνημμένο σμα.

 

Γι᾿ ατ γιος ωάννης Δαμασκηνός, βλποντας τν νεκρό νθρωπο, ψλλει: «Θρην κα δρομαι, ταν ννοσω τν θνατον, κα δω ν τος τφοις κειμνην τν κατ᾿ εκνα Θεο, πλασθεσαν μν ραιτητα, μορφον, δοξον, μ χουσαν εδος».

 

 τσι ψυχ, φο συνδεται μ τ σμα, πο εναι μρος τν ασθητν, συνδεται μ τν ζω το νθρπου κα μ λκληρη τν κτίση. Γι᾿ ατ, Χρη το Θεο πο ρχεται στν ψυχ μεταβιβζεται πειτα στ σμα, κα μεταμορφνει τ σμα, τν ζω το νθρπου κα τν κτίση.

 

         Χρη το Θεο μεταβιβζεται κα στν λογη δημιουργα. Ο λιστς κατηγορον τν Χριστιανισμ τι σχολεται μ τν ψυχ κα τν μεταθαντια ζω κα διαφορε γι τν παροσα ζω. Ατ εναι ψευδστατη κατηγορα, σμφωνα μ ατ πο νέφερα. Χριστιανισμς κα ννο κυρως τν ρθοδοξα, βλπει τν νθρωπο στν λτητ του, ς ποτελομενο π ψυχ κα σμα. πσης, δν χωρζει στεγαν τν παροσα ζω π τν μλλουσα. Στν ρθδοξη διδασκαλα γνεται συνεχς λγος γι τν στεν σνδεσμο πο πρχει μεταξ τς στορας κα τς αωνιότητος. Χριστιανς βινει στ μεταμορφωμνο παρν τ σωτηριδες παρελθν κα τ εφρσυνο μλλον. Ξεπερν τν χρνο, φο χρωματζεται κα μεταμορφνεται π τν αωνιτητα.

 

Ατό σημαίνει τι σωτηρα το νθρπου δν συνσταται στν παλλαγ τς ψυχς π τ σμα. ποψη κατ τν ποα πρπει, κατ τν πορεα τς σωτηρας, ν φγη ψυχ π τ σμα, «τ ξω τν νον το σματος ποιεν», πως γράφει γιος Γρηγόριος Παλαμς, «δαιμνων ερημα κα λλήνων (εδωλολατρν) παδευμα». σωτηρα το νθρπου κμη δν συνσταται σ μι μεταφυσικ κσταση κα σ᾿ να διανοητικ στοχασμ, λλ στν μεταμρφωση λης τς νθρωπνης φσεως μσα στ παρν μ τν νέργεια τς θεας Χριτος.

 

         Σωτηρα τς ψυχς εναι ποδσμευση το νθρπου π τν τυραννα πο ξασκε διβολος, μαρτα κα θνατος. Εναι πορεα π τ κατ᾿ εκνα στ καθ᾿ μοωση, ατ θ π πορεα πρς τν θωση, φο κατ τος γους Πατρας ταυτζεται τ καθ᾿ μοωση μ τν θωση. Γι᾿ ατ, ταν λμε σωτηρα το νθρώπου δν ννοομε μι φηρημνη λτρωση πο πιδικουν λα τ φιλοσοφικ κα θρησκευτικ νθρπινα συστματα, λλ ννοομε τν θωση λου το νθρπου, τν νωσ του μ τν Θε, τν πκτηση τς θεοποιο νεργεας το Θεο.

 

         Σωτηρα, λοιπν, εναι πελευθρωση το νθρώπου π τν μαρτα κα συγχρνως ναγννηση, μεταμρφωση κα νωσή του μ τν Θε. Ατ μως δν μπορε νθρωπος νά τό πιτύχη μόνος του, παρ μνον μ τν δναμη κα νργεια το Θεο. Κα ατ τν βαθει σημασα χει νανθρπηση το Υο καί Λόγου το Θεο. Υός καί Λόγος το Θεο γινε νθρωπος γι ν κνη τν νθρωπο Θε. Δι το Θεανθρπου Χριστο ξαγιζεται νος, τ σμα κα ζω. λα λαμβάνουν να λλο σωτηριδες νημα κα μι λλη σημασία.

 

Πολλές φορές γίνεται λόγος γιά τόν «θάνατο τς θανάτου ψυ-χς» χι μέ τήν ννοια τι παύει νά φίσταται ψυχή, λλά μέ τρες λλες σημασίες.

 

Πρτον, ζημα τς ψυχς εναι μαρτα. μαρτα, κατ τν πατερικ διδασκαλα, δν χει μι πλ νομικ κα θικ ννοια, λλά εναι πομκρυνση το νθρπου π τν Θε, πλεια τς θεας Χριτος, «μαρτα θνατος στι τς θαντου».

 

 Δετερον, συνπεια τς μαρτας εναι πουσα το γου Πνεματος. «ποιο λγο χει λογικ ψυχ πρς τ σμα τν διο λγο χει τ γιο Πνεμα πρς τν λογικ ψυχ», κατά τόν γιο Μξιμο τόν μολογητή. πως τ σμα παραμνει νεκρ χωρς τν ψυχ, τσι κα ψυχ παραμνει πνευματικά νεκρ χωρς τ γιον Πνεμα. ταν τ γιον Πνεμα ποφοιτ π τν νθρωπο, ττε ψυχ χνει τν μακαρα ζω, «οκ ες τ μ ν ναλυομνη, λλ θαντου παντς χαλεπωτραν βιοσαν ζων», πως γράφει σιος σδωρος Πηλουσιτης.

 

         Τρτον, συνπεια τν προηγουμνων εναι τι γνοια το Θεο εναι πραγματικ ζημα τς ψυχς. «Θεο γνοια, θνατος στι ψυχς», κατά τόν Μέγα Βασλειο. Κα ατ γνοια πρχει στος βαπτστους, στος διδκτους κα στος μετανοοντας μαρτωλος. θνατος τς ψυχς (μαρτα, πουσα το γου Πνεματος, γνοια το Θεο) χει συνπειες στ σμα κα σ λη τν ζω το νθρώπου. Γι᾿ ατ μαρτωλς ζ μ τ γχος, τν νασφλεια, τν φβο κα τν νευρικτητα, δν χει ναφορά στόν Θεό, στερεται τς Ζως.

 

         κκλησα εναι πνευματικ λεημοσνη λης τς νθρωπτητος, γιατ προσφρει γεα στν ψυχ, στ σμα κα στν ζω, μεταμορφνει τν ψυχ κα τ σμα, γεμζει τ παρν π τ νδοξο μλλον. Ο πιστοι δν μπορον ν τ καταλβουν. Ο πιστο μως τ βινουν. Μ τν Χριστ λα εναι γεμτα ζω καί φς.

 

 

Τοποτηρητής

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος