Από τις διδαχές του αγίου Κοσμά – Διδαχή Ε’

 

Μέγα πράγμα νθρωπος

Μς καμεν Πανάγαθος Θεός, δελφοί μου, νθρώπους κα δν μς καμε ζα· μς καμε τιμιωτέρους π λον τν κόσμον· μς δωκεν πανάγαθος Θεός, δελφοί μου, τ μάτια, ν βλέπωμεν τν ορανόν, τν σελήνην κα τ στρα κα ν λέγωμεν: Θεέ μου, ἐὰν λιος, πο ενε πλάσμα σου, ενε τόσον λαμπρός, μ τ γιόν σου νομα, πο εσαι ποιητς το ορανο κα τς γς, ποιητς κα πλάστης, πόσον εσαι λαμπρότερος; Θεέ μου, ξίωσόν με ν σ πολαύσω! Μς δωσεν, δελφοί μου, τν νον ες τν κεφαλήν μας, κα ενε νος μας σν μέσα ες να πιάτο, ν βάνωμεν λα τ νοήματα το Εαγγελίου κα χι ν βάνωμεν μύθους κα φλυαρίσματα τς τέχνης το διαβόλου. Μς δωσε τ στόμα, ν δοξάζωμεν τν Κύριόν μας, ν λέγωμεν τ «Κύριε ησο Χριστέ, Υἱὲ κα Λόγε το Θεο το ζντος, δι τς Θεοτόκου κα πάντων τν γίων λέησόν μας κα συγχώρησόν μας τος μαρτωλος κα ναξίους δούλους σου», κα ν ξομολογούμεθα μ πίστιν καθαράν, κα ν μεταλαμβάνωμεν τ χραντα Μυστήρια μ πίστιν καθαρν κα φόβον κα τρόμον. τσι μας θέλει, δελφοί μου, Θες κα χι ν βλασφημομεν, χι ν προδίδωμεν νας τν λλον, χι ν κάμνωμεν ρκους κα ν λέγωμεν ψεύματα, χι ν κλέπτη νας τν λλον, ν παίρνη τ πράγμα το λλου, χι ν μνύωμεν τ νομα το Θεο δι τ παραμικρόν.

 


 

 

 

 

ρκος

Θέλεις, δελφέ μου, ν επς, μ τν Θεόν; Δν λέγεις, μ τν λήθειαν; κε πο θ κάμης ρκον το δελφο σου, πές του π᾿ ληθείας, κα ν δν σο πιστεύση, τράβα τ δρόμο σου. Ν πέχωμεν, δελφέ μου, ν ρκιζώμεθα ες τ νομα το Θεο, ν κάμνωμεν ρκους κα ν νομάζωμεν τος γίους μας· πο μνύουν κάποιοι γνωστοι τ νομα τς γίας Τριάδος. λλοίμονον ες κείνους· φωτι πύρινη τος καίει κα τος φλογίζει.

 

 

 

Μ τν Θεόν, χι μ τν διάβολον

ξεύρεις, δελφέ μου, πς σ θέλει Θεός; Καθς δν θέλης σ ν χη γυναίκα σου καμμίαν συναναστροφν μ λλον, τσι σ θέλει κα Θες ν μ χης καμμίαν μερίδα μ τν διάβολον. Εχαριστεσαι γυναίκα σου ν πορνεύη μ λλον; χι. Ν τν φιλήση λλος τν γυνακα σου; Μήτε κα ατ δν θέλεις. τσι θέλει κα σένα Θεός, δελφέ μου, ν μ χης καμμίαν συναναστροφν μ τν διάβολον.

 

Κα μ τί στόμα, νόητε κα πονηρ νθρωπε, ποτολμς κα βρίζεις τ νομα το Θεο κα τ παραδίδεις; μοίως κα τος γίους; Δν φοβσαι, τρισάθλιε, μήπως νοίξη γ κα σ καταπίη; διάβολος δν ποτολμ ν βρίζη τ νομα το Θεο, διότι φοβεται μήπως πέση στραπ κα τν κατακαύση· κα σύ, γνωστε νθρωπε, νοίγεις ατ τ κατηραμμένον σου στόμα κα παραδίδεις τ νομα το Θεο. λλοίμονον ες κείνους πο βρίζουν τ νομα το Θεο, διότι θ τος καίη πύρινος ποταμς πάντοτε.

 

Μς δωκε τ χέρια ν κάμνωμεν τν σταυρόν μας μ πίστιν καθαράν, μ φόβον, τρόμον κα ελάβειαν, κα χι ν πιάνωμεν τ τουφέκι κα ν σκοτώνωμεν τν δελφόν μας κα ν τν κλέπτωμεν κα ν τν κατατρέχωμεν κα ν τν θανατώνωμεν κα ν τν νειδίζωμεν. Μς δωκε τ πόδια ν περιπατμεν ες τν δρόμον τν καλόν, κα χι ν περιπατμεν κα ν κάμνωμεν κακν ες τος δελφούς μας.

 

βαπτίσθη Κύριος ησος Χριστς κα Θες μν ες τν ορδάνην ποταμν π τν τίμιον ωάννην τν Πρόδρομον, δι ν δείξη κα ες μς τ γιον Βάπτισμα. Κα ν βαπτίζετε γιωσύνη σας, γιοι ερες, τ παιδι τς νορίας σας μ τν γνώμην κα σκοπν τς γίας μν νατολικς κα ποστολικς κκλησίας. Ν τ βουττε μέσα ες τν κολυμβήθραν· ν χετε μέσα πολ νερ κα ν κάμνετε τρες ναδύσεις κα τρες καταδύσεις λέγοντας τ νόματα τς γίας Τριάδος.

 

ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ Ε ΔΙΔΑΧΗΣ

 

ΠΗΓΗ: ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ (1714-1779) - ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ ΚΑΝΤΙΩΤΗΣ. ΠΡΟΦΗΤΕΙΑΙ ΚΑΙ ΔΙΔΑΧΑΙ. ΤΟΜΟΣ Β΄. ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΑΣ "Ο ΣΤΑΥΡΟΣ"

 


 

 

κ τς ερς Μονς