Γραπτό θεῖο κήρυγμα Κυριακῆς Η’ Ματθαίου -Τό μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας

 

«κα φαγον πντες κα χορτσθησαν»

(Ματθ. ιδ΄, 20)

 

 


 

γαπητοί δελφοί,

ρχαα κκλησιαστικ ρμηνευτικ παρδοση δωσε κκλησιολογικ κα εχαριστιακ νημα στ θαμα το πολλαπλασιασμο τν πντε ρτων, πού κούσαμε σήμερα στό εαγγελικό νάγνωσμα. Τ θαμα ατ εναι προτπωση το μυστηρου τς θεας Εχαριστας, κατ τν ποα πνευματικά νεκρς νθρωπος λαμβνει Τν Χριστ, κα ζωοποιεται. πομνως, μς δνεται εκαιρα ν διατυπσουμε μερικς σκψεις γρω π τ περφυς κα μγα ατ μυστριο πο ποτελε τ κντρο τς κκλησιαστικς κα πνευματικς ζως.

 

πρχουν πολλ σημεα πο συνδουν τ θαμα το πολλαπλασιασμο τν πντε ρτων μ τ μεγλο θαμα τς θεας Εχαριστας. Τ βασικτερο γεγονός εναι πολλαπλασιασμς. κε στν ρημο Κριος μ πντε ψωμι κα δο ψρια θρεψε λο τν λα. Ατ γνεται κα μ τ μυστριο τς θεας Εχαριστας. Προσφρεται «ρτος ζν κ το ορανο καταβς» (ω. στ', 51) ποος ποτ δν δαπανται. ερες στήν θεία Λειτουργία μετ τν κφνηση τ «για τος γοις», μελζοντας τν ρτο, λγει: «Μελζεται κα διαμερζεται μνς το Θεο μελιζμενος κα μ διαιρομενος πντοτε σθιμενος κα μηδποτε δαπανμενος...». λοι ο γιοι γισθηκαν κα θ γιασθον π τν ορνια ατ τροφ.

 

λλο γεγονός εναι δωρεν μετληψη. Στν λα, μ τ θαμα, προσφρεται τροφ χωρς ν κοπιση γι ν σπερη τν στο, ν τν θερση κα ν τν κνη ψωμ. πως ττε λας, τσι κα λας το Θεο λαμβνει ατ τν τροφ «χωρς δρτων κα πνων» κα «χωρς μητο κα τς λλης κολουθας». Δηλαδ, θεα Κοινωνα προσφρεται ς δρο το Θεο στν νθρωπο. μες ποτ δν εμαστε ξιοι ατς τς δωρες, λλ πντα μς καταξινει γπη κα φιλανθρωπα το Θεο. στω κι ν προηγηθ κ μρους μας μεγαλτερη προετοιμασα κα πλι θεα Κοινωνα εναι δρο το Θεο σέ μς.

 

πσης, λλο στοιχεο μοιτητος εναι τροφ. Δηλαδ, λας φαγε τν ρτο στν ρημο κα κανοποησε τ ασθημα τς πενας, πφυγε τν θνατο π ατν. Τ διο συμβανει κα μ τν θεα Κοινωνα, σ λλο φυσικ ππεδο. Κοινωνντας το Σματος κα το Αματος το Χριστο βινουμε τν Ζω κα ποφεγουμε τν θνατο. τσι μ τν θεα Κοινωνα ναπτσσεται μσα μας πνευματικ ζω. πομνως, εναι δνατη ζω το Θεο χωρς τν βωση το μυστηρου τς θεας Εχαριστας.

 

Παρατηρντας κμη ατν τν περικοπ βλπουμε τι χει μσα της πολλ εχαριστιακ ρολογα. «Λαβν», «ναβλψας ες τν ορανν ελγησε», «κα κλσας δωκε τος μαθητας...» (Ματθ. ιδ', 19). λες ατς ο φρσεις μς πενθυμζουν τν Μυστικ Δεπνο κα τν θεα Εχαριστα, δως τν εχ τς ναφορς, πο ποτελε τ κεντρικ τμμα τς θεας Εχαριστας.

 

κτς π ατ πρχει μι βασικ διαφορ μεταξ τν δο θαυμτων. βραϊκός λας φαγε τν λικ τροφ, λλ ργτερα πθανε, ν ποιος τργει τ Σμα το Κυρου κα πνει τ Αμα Του ξως, δν πρκειται ν πεθνη ποτ. πσης, « ρτος τς Ζως», δηλαδ Χριστς, εναι μοναδικ τροφ, πο τρφει τν ψυχ το νθρπου κα δι᾿ ατς διοχετεεται Χρη κα στ σμα.

 

θεα Εχαριστα εναι τ κντρο λων τν μυστηρων κα σκοπς τς πνευματικς μας ζως. Βαπτιζμαστε στε ς μλη τς κκλησας ν μπορομε ν κοινωνομε το Σματος κα το Αματος το Χριστο. ξομολογομαστε γι ν καθαρσουμε τν ψυχ μας κα ξως ν δεχθομε τν Χριστ. Γνεται τ μυστριο τς ερωσνης, στε ν ναδειχθον κενοι πο θ τελεσιουργον τ μγα μυστριο. Κα τ γιο Εχλαιο προηγεται συνθως τς θεας Κοινωνας. θεα Εχαριστα εναι κντρο κα το μυστηρου το γμου, γι᾿ ατ σ παλαιτερες ποχς συνδονταν τ δο Μυστρια, ο δ νενυμφοι, μετ τ πρας τς θεας Λειτουργας, πρτοι κοινωνοσαν τν χρντων Μυστηρων.

 

Επαμε, μως, προηγουμνως τι θεα Εχαριστα εναι κα σκοπς τς πνευματικς ζως. Πργματι, δι᾿ ατς ζωοποιομαστε κα γινμαστε μτοχοι τς ζως το Χριστο. Χριστς σζει τος νθρπους δι μσου ατο το θεου Μυστηρου, γι᾿ ατ κα ποτελε τν καρδι τς κκλησας μας.

 

θεα Εχαριστα κα θεα Κοινωνα, χορτανει τν πεινασμνο νθρωπο, συγχρνως μως το αξνει τν πενα. Δηλαδ, ταν κοινων κανες το Σματος κα το Αματος το Χριστο κα βρσκεται σ κατλληλη πνευματικ κατσταση θεοται. Τ Σμα κα τ Αμα το Χριστο δν μεταβλλεται σ δικ μας αμα κα σμα, πως γνεται μ τν κοιν τροφ, λλ τ δικ μας σμα κα αμα προσλαμβνεται π τν Χριστ κα θενεται, ταν πάρχουν ο παραίτητες προϋποθέσεις. τσι, ποκτομε μι γεση τ θ π αἰώνια ζω, Παρδεισος, κοινωνα μ τν Χριστ. Ατ, μως, αξνει τν ναζτηση κα τν πενα. Γι᾿ ατ λμε τι στν θεα Εχαριστα ζομε τν χρταγο χορτασμ το θεου λους. Μετ τν θεα Κοινωνα θλουμε ν προσευχμαστε πολ πρς τν Θε πο γαπμε. Αξνοντας δ τν πθο κα τν ζω τς προσευχς, θλουμε τ συντομτερο ν νωθομε μ τν ρσμιο Νυμφο μας. πομνως, πνευματικ ζω συνδεται στεν μ τν θεα Κοινωνα. θεα Εχαριστα εναι τ τλος μις πορεας κα ρχ μις λλης μεγαλτερης πορεας. Γι᾿ ατ κα λμε τι ταν ζομε πραγματικ πνευματικ ζω εμαστε διαρκς χορττοι κα διαρκς πεινασμνοι.

 

Τ μυστριο τς θεας Εχαριστας δν εναι μι πλ κολουθα προσευχν, πο κανοποιε τς θρησκευτικς κα ψυχολογικς μας νγκες, λλ εναι τ Μυστριο τς ζως μας. Τ Βπτισμα καθαρζει τ κατ᾿ εκνα, θεα Κοινωνα περγζεται τ καθ᾿ μοωση, τν πλρη νωση μ τν Χριστ. Μ τ γιο Βπτισμα Θες γνεται Πατρας μας. Μ τν θεα Κοινωνα γνεται Νυμφος μας κα Μητρα μας πο μς «τρφει μαστος οκεοις, ς πομζια βρφη μτηρ φιλστοργος», πως λέγει γιος Γρηγριος Παλαμς. τσι καταλαβανουμε τι μετληψη τν Τιμων Δρων δν εναι ποχρωση, λλ νγκη γι τν ζω μας. Δι᾿ ατς «καθαιρονται α δυνμεις το Σαταν» κα ασθανμαστε στν καρδι μας τς νργειες το Χριστο.

 

 

Τοποτηρητής Μητροπολίτης

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος