Λόγος εἰς τὴν Κοίμησιν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου - Ἁγίου Λουκᾶ Ἀρχιεπισκόπου Κριμαίας

 

 «Τήν ν πρεσβείαις κοίμητον Θεοτόκον

καί μεσιτείαις μετάθετον λπίδα..»

 

 


 

Αυτό είναι το κοντάκιο της εορτής και θα ήθελα να σας το εξηγήσω, επειδή οι περισσότεροι δεν καταλαβαίνουν καλά την αρχαία γλώσσα. Η Υπεραγία Θεοτόκος προσεύχεται άγρυπνα για το γένος των ανθρώπων και εμείς έχουμε αμετάθετη, σταθερή ελπίδα για την προστασία της και τις πρεσβείες της ενώπιον του Υιού της. Ο θάνατος και ο τάφος δεν μπόρεσαν να την κρατήσουν υπό την εξουσία τους.

 

Από την Ιερά Παράδοση γνωρίζουμε ότι μετά την κοίμηση της Παναγίας όλοι οι απόστολοι με έναν τρόπο θαυμαστό συγκεντρώθηκαν στην Ιερουσαλήμ. Έλειπε μόνο ο απόστολος Θωμάς, ο οποίος ήλθε μετά από λίγες μέρες και με δάκρυα στα μάτια ζήτησε να του δείξουν τον τάφο της Θεοτόκου. Απεκύλισαν τον λίθο από τον τάφο της στον κήπο της Γεθσημανή, όπου είχαν βάλει το σώμα της, σύμφωνα με το δικό της θέλημα, αλλά το σώμα δεν το βρήκαν μέσα. Ο τάφος και ο θάνατος δεν την κράτησαν, γιατί ήταν η Μητέρα του Αρχηγού της ζωής, ο οποίος ενοίκησε στην αειπάρθενη μήτρα της και μετά την κοίμησή της την οδήγησε στην αιώνια ζωή.

 

Θα ήθελα να συγκεντρώσουμε την προσοχή μας σ’ αυτά τα τελευταία λόγια. Ο θάνατος της Θεοτόκου ήταν μία μακαρία κοίμηση, με την οποία Αυτή σύμφωνα με τον αψευδή λόγο του Υιού και Θεού της πέρασε απ’ ευθείας από τον θάνατο στη ζωή. Διότι ο Κύριος είπε: «μήν μήν λέγω μν, τι τν λόγον μου κούων κα πιστεύων τ πέμψαντί με, χει ζωήν αώνιον κα ες κρίσιν οκ ρχεται, λλά μεταβέβηκεν κ το θανάτου ες τν ζωήν» (ω. 5:24).

 

Ο θάνατος των δικαίων είναι ένα απ’ ευθείας πέρασμα από τη ζωή, μέσα σ’ αυτό το γήινο σώμα, στην αιώνια ζωή, στην Βασιλεία του Θεού. Αυτό το γνωρίζουμε επίσης και από την παραβολή του Κυρίου μας Ιησού Χριστού για τον πλούσιο και τον φτωχό Λάζαρο: «γνετο δ ποθανεν τν πτωχν κα πενεχθναι ατν π τν γγλων ες τν κλπον βραμ· πθανε δ κα πλοσιος κα τφη. Κα ν τ δ πρας τος φθαλμος ατο, πρχων ν βασνοις, ρ τν βραμ π μακρθεν κα Λζαρον ν τος κλποις ατο» (Λουκ. 16:22-23). Αμέσως μετά τον θάνατο άρχισε για τον Λάζαρο η μακαρία αιώνια ζωή και για τον πλούσιο τα βάσανα της κολάσεως.

 

Από την Αποκάλυψη του Ιωάννη, γνωρίζουμε ότι υπάρχει θάνατος πρώτος και θάνατος δεύτερος. Ο πρώτος θάνατος είναι ο φυσικός, αυτός ο θάνατος με τον οποίο τελειώνει η ζωή του κάθε ανθρώπου. Για τους δικαίους υπάρχει μόνο αυτός ο πρώτος θάνατος, που για πολλούς από τους αγίους είναι μία μακαρία κοίμηση. Τους αμετανόητους αμαρτωλούς και βλάσφημους περιμένει ο φοβερός δεύτερος πνευματικός θάνατος, μετά την δίκαιη κρίση του Χριστού κατά την Δευτέρα Παρουσία του.

 

Θα μου πείτε: «Αλλά και οι δίκαιοι δεν θα παρουσιαστούν στην κρίση;» Ασφαλώς, ναι. Αλλά γι’ αυτούς η κρίση αυτή δεν θα είναι κρίση αλλά πανηγύρι, γιατί σύμφωνα με τον λόγο του Χριστού ο δίκαιος «ες κρίσιν οκ ρχεται». Πριν ακόμα πει την απόφασή του ο Χριστός θα ξεχωρίσει τα πρόβατα από τα κατσίκια. Τα πρόβατα, δηλαδή τους δικαίους, θα τα τοποθετήσει στα δεξιά του και θα τους πει: «Δετε ο ελογημένοι το Πατρός μου, κληρονομήσατε τν τοιμασμένην μν βασιλείαν πό καταβολς κόσμου» (Ματθ. 25:34). Και τα κατσίκια, δηλαδή οι αμετανόητοι αμαρτωλοί, θα καταδικαστούν και θα υποστούν τον δεύτερο θάνατο. Για το βαθύτερο αυτό μυστήριο έλεγε ήδη ο σοφός Σολομών: «Δικαίων δ ψυχα ν χειρ Θεο, κα ο μ ψηται ατν βσανος. δοξαν ν φθαλμος φρνων τεθνναι, κα λογσθη κκωσις ξοδος ατν κα φ᾿ μν πορεα σντριμμα, ο δ εσιν ν ερν. Δικαίων ψυχαί εν χειρί Θεού και ου μη άψηται αυτών βάσανος.» (Σ.Σολ. 3:1-3).

 

Ο δε θείος Παύλος λέει το εξής: «μο γρ τ ζν Χριστς κα τ ποθανεν κρδος. ε δ τ ζν ν σαρκ, τοτ μοι καρπς ργου, κα τ αρσομαι ο γνωρζω. συνχομαι δ κ τν δο, τν πιθυμαν χων ες τ ναλσαι κα σν Χριστ εναι. πολλ γρ μλλον κρεσσον·τ δ πιμνειν ν τ σαρκ ναγκαιτερον δι’ μς.» (Φιλ. 1:21-24).

 

Ω, πόσο θαυμαστός είναι αυτός ο λόγος του αποστόλου: «μοί γρ τό ζν Χριστός, κα τ ποθανεν κέρδος». Ας τον μιμηθούμε εμείς όπως αυτός μιμήθηκε τον Χριστό. Ας είναι και η δική μας η ζωή όλη εν Χριστώ, και ο θάνατος για μας χαρά και κέρδος. Και να μη μας συμβεί αυτό που λέει ο Ψαλμωδός: «Θάνατος μαρτωλν πονηρός» (Ψαλμ. 33:22).

 

Ας είναι και για μας τους χριστιανούς ο θάνατος μία μακαρία κοίμηση και ένα ανώδυνο πέρασμα από τον θάνατο στη ζωή. Ας μη μας φοβίζει η φοβερή Κρίση, διότι μόνο για τους αμετανόητους αμαρτωλούς, τους άνομους και τους βλάσφημους αυτή είναι φοβερή. Και σε μας τους χριστιανούς στο τέλος του λόγου του για τα σημεία της Δευτέρας του Παρουσίας ο Υιός του Θεού είπε: «ρχομένων δ τούτων γίνεσθαι, νακύψατε και πάρατε τάς κεφαλάς μν, διότι γγίζει πολύτρωσις μν» (Λουκ. 21:28).

 

Ας ζούμε όλοι μας έτσι ώστε να μην υποστεί κανείς τον φοβερό δεύτερο θάνατο. Αμήν.

 

ΠΗΓΗ: Από το βιβλίο: Αγίου Λουκά Αρχιεπισκόπου Κριμαίας, Λόγοι και ομιλίες, τόμος Γ’. Εκδόσεις «Ορθόδοξος Κυψέλη», Θεσσαλονίκη 2003, σελ. 90.

 


 

 

Κοντάκιον Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου

«Τήν ν πρεσβείαις κοίμητον Θεοτόκον καί μεσιτείαις μετάθετον λπίδα, τάφος κα νέκρωσις οκ κράτησεν· ς γάρ ζως Μητέρα, πρς τν ζωήν μετέστησεν, μήτραν οκήσας ειπάρθενον».

 


 

 

κ τς ερς Μονς