Κυριακή Ι’ Ματθαίου 2022 - Ἄπιστη καί διεστραμμένη γενιά

  «ὦ γενεά ἄπιστος καί διεστραμμένη» 

(Ματθ.ιζ΄,17)

 


  

γαπητοί δελφοί,  Τό σημερινό εαγγελικό νάγνωσμα ναφέρεται στήν θεραπεία το σεληνιαζομένου νέου πού γινε πό τόν Χριστό. Στόν λόγο το πατέρα το νέου ατο τι δέν μπόρεσαν νά τόν θεραπεύσουν ο Μαθητές Του, Χριστός πάντησε: « γενεά πιστος καί διεστραμμνη!» (Ματθ. ιζ΄, 17). Μέ τόν λόγο ατό Χριστός συνδέει τήν πιστία μέ τήν διαστροφή, καί κατ’ πέκταση τήν πίστη μέ τήν ρθότητα το θους καί τς ζως.

 

Πράγματι, συνδέεται πολύ στενά πίστη μέ τήν λη ζωή το νθρώπου. ταν κανείς πιστεύη στόν Θεό, προσαρμόζεται σέ ατήν τήν κατάσταση, τότε καί τό θος του καί ν γένει κοινωνική του συμπεριφορά εναι σέ ρθή κατεύθυνση. Δέν εναι δυνατόν νά πιστεύη κανείς στόν Θεό, νά δέχεται τήν διδασκαλία Του, νά Τόν θεωρ δημιουργό του, πού τόν γαπ, νά πιστεύη τι Χριστός γινε νθρωπος γιά νά τόν σώση, νά διαβάζη τήν γία Γραφή, καί νά μή διαποτίζεται ζωή του πό τόν εαγγελικό λόγο. Δέν εναι δυνατόν νά ασθάνεται κανείς τήν γάπη το Θεο καί, μως, ατός νά μήν νταποκρίνεται σέ ατήν τήν γάπη καί νά μήν γαπ τόν Θεό καί τούς νθρώπους. Πάντοτε, ατό πού κυριαρχε στόν διανοητικό καί καρδιακό χρο το νθρώπου κφράζεται καί ξωτερικά. ν, μως, νθρωπος λέγη τι πιστεύει στόν Θεό, λλά ατό δέν πηρεάζει τήν διαγωγή του καί τήν ξωτερική συμπεριφορά του, ατό σημαίνει τι πίστη του εναι ναιμική, εναι νίσχυρη.

 

Στήν Δογματική τς κκλησίας γίνεται λόγος γιά τήν σχέση μεταξύ το δόγματος καί τς θικς καλύτερα μεταξύ τς διδασκαλίας τς κκλησίας, πως κφράσθηκε στίς Οκουμενικές Συνόδους πό τούς Πατέρες, καί το θους, τς σκητικς. Τό δόγμα εναι θεωρία, καί σκητική εναι πράξη. Οτε θεωρία χωρίς τήν πράξη μπορε νά εναι ποτελεσματική οτε καί πράξη χωρίς τήν θεωρία μπορε νά σώση τόν νθρωπο. γιος Μάξιμος μολογητής διδάσκει τι πίστη χωρίς τά ργα εναι φαντασία καί τά ργα χωρίς τήν πίστη εναι εδωλολατρεία. Ατό λέγεται καί πό τόν δελφόθεο άκωβο, ταν διδάσκη τι « πίστις χωρίς τν ργων νεκρά στιν» (άκ. β΄, 20).

 

         άν ατό συμβαίνη μεταξύ πίστεως καί ργων, πωσδήποτε συμβαίνει καί μεταξύ πιστίας καί διαστροφς. ποιος δέν πιστεύει στόν Θεό καί δέν χει ναφορά σέ Ατόν, καί, πομένως, στηρίζεται στόν αυτό του καί στά πάθη του, εναι πόμενο νά χη διεστραμμένο θος. ταν τό διανοητικό μέρος τς ψυχς του δέν λειτουργ σωστά, τότε καί τό παθητικό μέρος τς ψυχς, τοι τό πιθυμητικό καί τό θυμικό, πηρεάζονται πό τά πάθη καί γι’ ατό γίνονται μεγάλα γκλήματα. πιστία συνδέεται μέ τήν διαστροφή το θους.

 

Βέβαια, λόγος το Χριστο πού εδαμε στό σημερινό εαγγελικό νάγνωσμα, « γενεά πιστος καί διεστραμμνη!», δέν ναφερόταν στήν πιστία, τήν θεΐα, λλά στήν λλειψη τς πίστεως κ θεωρίας, ποία πίστη εναι νώτερη πό τήν πίστη ξ κος. πομένως, λλο εναι πίστη πό ατά πού κομε γιά τόν Θεό καί λλο εναι πίστη πό τήν ραση το Θεο. τσι, ταν φθάση κανείς στήν θεωρία τς δόξης το Θεο, τότε θεοται, μεταμορφώνονται λες ο δυνάμεις τς ψυχς καί το σώματος, πότε νθρωπος δέν μπορε νά πηρεασθ πό τίς δαιμονικές νέργειες. Ατός νθρωπος λέγεται θεούμενος.

 

Πάντως, λόγος ατός το Χριστο σχύει καί γιά τούς νθρώπους τς ποχς μας, γιά λους μας. Κάνουμε λόγο γιά κρίση στήν ποχή μας καί τήν περιορίζουμε στά οκονομικά, στά πολιτιστικά, στά κοινωνικά καί στά οκογενειακά θέματα. μως, κρίση εναι πνευματική καί θεολογική. Πολλοί νθρωποι τς ποχς μας χουν πομακρυνθ πό τόν Θεό καί τήν διδασκαλία το Χριστο, δέν προσεύχονται, δέν κκλησιάζονται, δέν διαβάζουν τήν γία Γραφή, τά πατερικά βιβλία καί τούς βίους τν γίων. Δέν στηρίζονται στόν Θεό, λλά στόν αυτό τους καί τά πάθη τους. κόμη, καί ταν θεολογον, ξω πό τήν κκλησιαστική, πατερική παράδοση, τό κάνουν μέσα πό τά πάθη τους καί προσφέρουν τήν «θεολογία τν παθν» τους. κρίση προέρχεται πό τήν διαστροφή το θους καί ατή χει ατία τήν πιστία τήν θεΐα καί τήν ποκριτική πίστη. πιστροφή το νθρώπου στόν Χριστό καί τήν κκλησία Του προσφέρει πίστη καί μεταμορφώνει τό θος.

 

Χριστός στούς μαθητές Του πού τόν ρωτοσαν γιατί ατοί δέν μπόρεσαν νά βγάλουν τό δαιμόνιο, μεταξύ τν λλων, τούς επε: «Τοτο δέ τ γνος οκ κπορεεται ε μή ν προσευχ καί νηστείᾳ» (Ματθ. ιζ΄, 21). Χριστός βγαλε τό δαιμόνιο μέ τήν δύναμη τς θεότητάς Του, ο Μαθητές θά μποροσαν νά τό βγάλουν μέ τήν δύναμη το Χριστο, λλά θά μπορέσουν νά τό κάνουν ταν προσευχηθον καί νηστεύσουν.  Στήν πάντηση ατή το Χριστο φαίνεται μεγάλη ξία τς προσευχς καί τς νηστείας. Δέν πρόκειται γιά ατονομημένες ρετές, λλά γιά πράξεις τν νθρώπων πού γίνονται μέ τήν Χάρη το Θεο καί προσφέρουν στόν νθρωπο μεγάλη νέργεια, φο τότε νθρωπος γίνεται μέτοχος τν δωρεν το Χριστο.

 

προσευχή εναι δοξολογία, εχαριστία, ξομολόγηση καί παράκληση πρός τόν Θεό, εναι προσφορά λων τν δυνάμεων καί νεργειν τς ψυχς το νθρώπου πρός τόν Θεό καί, βέβαια, εναι μέθεξη τς θείας Χάριτος. Μέ τήν προσευχή θεραπεύεται ψυχή το νθρώπου, πρωταρχικά τό νοερό τς ψυχς καί στήν συνέχεια λες ο λλες νέργειές της, πως τό λογιστικό, τό πιθυμητικό καί τό θυμικό. Πρόκειται γιά μιά μεταμόρφωση το σωτερικο κόσμου το νθρώπου, παναφορά στήν ρχική του κατάσταση. Γιατί λες ατές ο δυνάμεις τς ψυχς πό τήν ρχή δημιουργήθηκαν γιά νά χουν κατεύθυνση καί φορά πρός τόν Θεό, λλά μέ τήν μαρτία πώλεσαν ατόν τόν ρχικό σκοπό καί στράφηκαν πρός τήν κτίση, τήν δημιουργία. Τώρα, μέ τήν προσευχή ποκαθίσταται ατή κατάσταση.

 

  νηστεία εναι λευθέρωση τν σωματικν νεργειν πό τήν ποδούλωση στήν κτίση. πως πάρχουν ψυχικά πάθη (περηφάνεια, γωϊσμός, κενοδοξία κλπ.), τσι πάρχουν καί σωματικά πάθη (γαστριμαργία, φιλοκτημοσύνη, φιληδονία κλπ.). Τά σωματικά πάθη δείχνουν τήν ποδούλωση το νθρώπου στήν κτίση, στά λικά γαθά. τσι, μέ τήν νηστεία φανερώνεται πιθυμία καί προσπάθεια το νθρώπου, μέ τήν Χάρη το Θεο, νά ποδεσμευθ πό ατήν τήν ξάρτηση καί νά πανέλθη τό σμα στήν ρχική κατάσταση, πως δημιουργήθηκε πό τόν Θεό.

 

Χριστιανός νηστεύει, γιατί θέλει νά ποκτήση νότητα μέ τόν Χριστό, νά λκύση τήν Χάρη Του, νά μεταμορφωθ καί ατός μέ τήν Χάρη το Θεο. τσι, νθρωπος μέ τήν κατά Χριστόν προσευχή καί τήν νηστεία φωτίζεται, λαμπρύνεται, μεταμορφώνεται ψυχικά καί σωματικά, καί τσι κδιώκει τόν διάβολο καί τίς νέργειές του, ποος διάβολος εναι σκοτεινό πνεμα καί σκοτίζει ατούς πού συνδέονται μαζί του. ν θέλουμε νά φωτισθ νος, ψυχή καί τό σμα, καί νά μεταμορφώσουμε λη τήν παρξή μας, νά λευθερωθομε πό κάθε ψυχική καί σωματική ξάρτηση, πρέπει νά προσευχόμαστε καί νά νηστεύουμε, μέ λη τήν θεολογική προοπτική πού θέτει κκλησία μας, καί τότε δέν θά συγκαταλεγόμαστε στήν πιστη καί διεστραμμένη γενιά.

 

 

Τοποτηρητής

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος