Κυριακή Θ’ Ματθαίου 2022 – Το εσωτερικό πρόβλημα

 

«Θαρσετε, γ εμ· μ φοβεσθε»

(Ματθ. ιδ΄, 27)

 

 


 

γαπητοί δελφοί, ερς Χρυσστομος, ρμηνεοντας τό γεγονός πού πόστολος Πέτρος ν βδιζε πνω στ κματα, πειτα βυθιζταν, λγει τι Χριστς τν στιγμ κενη δν κατπαυσε τν νεμο, λλ πλωσε τ χρι Του κα τν πιασε λγοντας «λιγπιστε ες τ δστασας;» (Ματθ. ιδ', 31). Μ τν τρπο ατ Χριστς δειξε τι τν μεταβολ στν Πτρο δν τν κανε δναμη το νμου, λλ λιγοπιστα του. ν πστη του δν σθενοσε, ττε εκολα θ μποροσε ν ντιμετωπση τν νεμο. Γι᾿ ατ Χριστς τν πιασε π τ χρι κα φησε τν ἀέρα ν πνη, δεχνοντας τι νεμος δν μπορε ν κνη καννα κακ, ταν πστη εναι σταθερ.

 

Κατ τος γους Πατρας ο δαμονες στκονται συνεχς πνω στ τρα μρη τς ψυχς, δηλαδ τ λογιστικ, τ θυμικ κα τ πιθυμητικ κα τ ρεθζουν μ τς μανιδεις πιθσεις τους. Τ λογιστικ κινον σ λογισμος αρετικος κα βλασφμους, τ θυμικ κινον σ πρξεις ναντον σων τν βλαψαν κα τ πιθυμητικ κινον σ πιθυμες ασχρς.

 

λοι μας χουμε δοκιμσει ατ τν τρικυμα τν λογισμν, πο γνεται ταν διβολος μ τν μανα του κα τν τχνη του εσγει μσα μας να λογισμ ετε ναντον το Θεο, ετε ναντον τν συνανθρπων μας. σως στ θμα ατ σγχρονος νθρωπος εναι περισστερο εὐάλωτος, γι᾿ ατ κα ποφρει. Ο γιοι Πατρες π τν περα τους μς χουν διδξει τι πρπει ν γωνιζμαστε ναντον τν πλν λογισμν γι ν μ γνουν χρονζοντες, ναντον τν χρονιζντων λογισμν γι ν μ γνουν μπαθες κα ναντον τν μπαθν γι ν μ γνουν συγκατθεση, γιατί τότε νεργεται μαρτα.

 

πρχουν πολλο τρποι γι ν παλλαγ κανες π τν φρικτ ατ κατσταση τς δυναστείας τν λογισμν, πο δημιουργε ποψες, φαντασες, μση κλπ. μ ποτλεσμα ν ρχεται μεγλη ταραχ. Ο λογισμο ετε δικονται μ τν προσευχ, τν ργασα κλπ. ετε ποκπτονται μ τν καταφρνηση τν ασθητν πραγμτων. πσης, ο λογισμο ξαφανζονται μ τν τελεα μπιστοσνη στν Θε. « καθπαξ αυτν φιερσας τ Θε, ν ναπασει νος διγει», πως λέγει γιος σακ Σρος. πσης, σ περπτωση τρικυμας λογισμν μς βοηθον ο προσευχς τν γων. γιος ωννης Χρυσστομος, ρμηνεοντας τν παραγγελα πο δωσε Χριστς στούς ποστόλους ν ελογον τν οκα στν ποα θ εσρχωνται, λγει: «Πολλς φορς χουμε πλεμο στος λογισμος κα ταρασσμαστε χωρς ν μς νοχλ κανες κα συνεχς πανστανται πονηρς πιθυμες. Ατ τν μχη τν καταστλλει τ ρμα κενο τν γων, δηλαδή ελογα, κα προξενε μσα μας πολλ γαλνη. Τν ρα πο λγει τ ρμα τοτο μσως φεγει π τν ψυχ μας κθε νθμηση διαβολικ κα κθε τοπος λογισμς...».

 

Γι᾿ ατ τ «ερνη πσι» πο λγει λειτουργς ερες ελογα το πνευματικο μας πατρς ερηνεει τν ψυχ μας. κδικει τν διβολο πο προξενε ταραχ. ταν δν γνωρζουμε τν τρπο τς ντιμετωπσεως τν μπαθν λογισμν κα τος φνουμε νενχλητους ν ργζωνται τ φθοροποι τους ργο, ττε ρχονται σαρκικς παναστσεις κα γίνονται διάφορα μαρτήματα. πσης, σαρκικ πανσταση εναι κα διατερη νργεια το διαβόλου. Δηλαδ, πως λγουν ο γιοι Πατρες, διβολος πιτθεται ναντον το νθρπου, λλοτε μβλλοντας διαφρους λογισμος κα λλοτε ξπτοντας τν σρκα, στε ν ναπτυχθ δον, ν προσελκυσθ κα ν αχμαλωτισθ νος κα ν διαπραχθ μαρτα.

 

ντιμετπιση κα ατς τς τρικυμας γνεται μ τν δναμη το Χριστο. κατπαυση το νμου τν λογισμν κα ερνευση δν εναι ποτλεσμα καλν κα εσεβν σκψεων, λλ λευση τς θεας Χριτος. πως τρικυμα τς θαλσσης παυσε μ τν εσοδο το Χριστο στ πλοο, τσι κα σαρκικ τρικυμα κοπζει μ τν εσοδο το Χριστο στν καρδι μας. Χριστιανς, πομνως, μεταχειρζεται τ πνευματικ μσα, πο διος Χριστς πδειξε, δηλαδ τν προσευχ κα τν νηστεα. Κυρως πικαλεται τν βοθεια το Θεο μ τν σντομη κα περιεκτική εχ τ «Κριε ησο Χριστ, Υἱέ το Θεο λησν μ τν μαρτωλν».

 

ταν ρχεται μσα μας Χρη το Χριστο, ττε γνεται γαλνη μεγλη, ερηνεουν τ πντα. νθρωπος βινει τν βαθει κα ναφαρετη ερνη. Κα ο πλον πιρρεπες στ σαρκικ παραπτματα, λαμβνοντες τν Χρη το Χριστο, μπορον ν ασθανθον τν βαθει ερνη τς γκρτειας. να φρμακο σταματ τος πνους. Πολ περισστερο θεα Χρη κατευνζει τν σρκα, κα γαληνεει τν ψυχ.

 

λα σα λχθησαν μχρι τρα μς δεχνουν μι μεγλη λθεια. Συνθως μες καταφερμαστε ναντον τν λλων κα ναντον τς κοινωνας. Θεωρομε τι ατα λων τν κακν, πο μς μαστζουν, εναι κοινωνα. Σ δσκολες στιγμς λμε τι φταει τ σστημα, τ κατεστημνο, ρρωστη κοινωνα, ο κακο νθρωποι. μως κνουμε μεγλο λθος, γιατ προσδδουμε στν κοινωνα μι πρσωπη ννοια κα γιατ βλπουμε τν παρξη το κακο ξω π μς. Τ πρβλημα εναι σωτερικ. Τ κακ πο πρχει στν κοινωνα εναι ποτλεσμα τν ρρωστημνων νθρώπων. Μ λλα λγια ο ρρωστοι νθρωποι ρρωστανουν τος κοινωνικος θεσμος κα ο κοινωνικο θεσμο ρρωστανουν πι πολ τούς νθρώπους.

 

Τ πρβλημα δν εναι τσο κοινωνα, τ σστημα, τ κατεστημνο, σο νθρωπος. πιδωξη ν φτιξουμε τν κοινωνα, ν λλξουμε τος κοινωνικος θεσμος, μ τν λπδα τι θ βελτιωθ ζω μας, δεχνει γνοια το προβλματος. ταν χουμε σωτερικ γαλνη, ττε δν μς νοχλον τ ξωτερικ ρεθσματα κα μ τν τρπο μας βοηθομε στν λλαγ τς κοινωνας. ταν εμαστε κυριευμνοι π λογισμος κα μπαθες καταστάσεις καί χουμε σωτερικ τρικυμα, τότε ποφρουμε κα κνουμε κα τος λλους ν ποφρουν.

 

Πρέπει ν ερηνεσουμε, παλλασσμενοι, μ τν δναμη τς θεας Χριτος, π λογισμος κα σαρκικς παναστσεις κα ττε θ εμαστε κοινωνικο νθρωποι, πηγ ερνης γι τν κσμο.

 

 

Τοποτηρητής

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος