Κυριακή Ζ’ Ματθαίου 2022

 

Συκοφαντα-Βλασφημα τς κκλησας

«ν τ ρχοντι τν δαιμονων κβλλει τ δαιμνια» (Ματθ. θ΄, 34)

 

 


 

γαπητοί δελφοί,

Μ τν θεραπεα τν δο τυφλν κα το κωφο δαιμονιζομνου ο χλοι «θαμασαν λγοντες τι οδποτε φνη οτως ν τ σραλ» (Ματθ. θ', 33). μμεση μως ντδραση τν Φαρισαων στς θεραπεες κα στν γνμη το λαο δν ταν ν ρνηθον τ θαματα, λλ ν τ διαστρψουν κα ν τ ποδσουν στν νργεια τν δαιμονων, λγοντες: «ν τ ρχοντι τν δαιμονων κβλλει τ δαιμνια» (Ματθ. θ', 34). Πρκειται γι μι βαρυττη μορφ συκοφαντας πο καταλγει σ βλασφημα το γου Πνεματος. ρμηνεα πο δωσαν ο Φαρισαοι γι τ θαματα δειξε τν ψυχικ τους σθνεια, ποκλυψε τν παρξη στν καρδι τους το πονηρο πνεματος.

 

Στ Εαγγλια πανειλημμνα φανεται ντδραση τν Φαρισαων στ ργο το Χριστο κα τι πολλς φορς τίς παρερμνευαν. Δν τολμοσαν ν τς ρνηθον, λλ τς παρερμνευαν πιδικοντας ν ποπροσανατολσουν τν λα, ν στρψουν τν προσοχ του μακρυά π τν Χριστ. ερς Χρυσστομος ρωτ: «Ο τε γνοιτο ν νοηττερον;» δηλαδ μποροσε ν πρχη πι νητη σκψη π ατν; Διτι Χριστς δν βγαζε μνον δαιμνια, λλ κα θερπευε τος λεπρος, νέστηνε τος νεκρος, ρεμοσε τν θλασσα, συγχωροσε μαρτματα, κρυττε τν Βασιλεα το Θεο, δηγοσε τος νθρπους στν Πατρα Του. κμη, γαποσε κα εεργετοσε τος νθρπους, πργμα πο δν κανε, οτε μπορε ν κνη διβολος, ποος διαιρε, μισε, ταρσσει τος νθρπους. πειτα, βλπουμε σ λλες περιπτσεις τν διβολο, στν συνντηση μ τν Χριστ, ν φρττη: «Τ μν κα σο, ησο υἱέ το Θεο; λθες δε πρ καιρο βασανσαι μς;» (Ματθ. η', 29). πομνως βλπουμε τι ο Φαρισαοι εναι χειρτεροι κα π τος δαμονες, διτι κενοι ναγνωρζουν τν θετητ Του, ν ο Φαρισαοι τν ρνονται.

 

διαγωγ τν Φαρισαων συνεχζεται στος αἰῶνες. Χριστς βλασφημεται συνεχς πό τούς μπαθες νθρώπους. Μ ατ δν ννοομε μνον τος βριστικος λγους πο μπορε κανες ν κστομση ναντον το Χριστο, λλ τν ρνηση τς Θετητς Του. πρχουν μερικο πο πιστεουν τι Χριστς ταν νας σοφς νθρωπος, πο δδαξε τος νθρπους κα τος μαθε ν συμπεριφρωνται σωστ κα κοινωνικ.

 

ρνηση μως τς Θετητος το Χριστο κα ποβθμισ Του στν τξη τν κτιστν, εναι μεγαλτερη συκοφαντα, μεγαλτερη βλασφημα ναντον Του κα ναντον το γου Πνεματος. Χριστς θαυματουργοσε ς Θενθρωπος. Κα ταν δν πιστεουμε στν Θεανδρικτητα το Χριστο, δέν εμαστε Χριστιανο κα γινμαστε παδο μις πγειας συναισθηματικς θρησκεας, πο κανοποιε τς ψυχολογικς μας νγκες.

 

ταν συκοφαντεται Χριστς, εναι πμενο ν συκοφαντται κα ν βλασφημται κα κκλησα. φ᾿ σον κκλησα εναι Σμα Χριστο, μσα στν ποα πρχει τ γιο Πνεμα, πο τν ζωοποιε, ,τι λγεται ναντον της καταλγει σ βλασφημα ναντον το γου Πνεματος.

 

Δο εδη συκοφαντας θ ναφρουμε. Τ να εναι ταν μφισβητονται τ χαρσματα μ τ ποα τ γιο Πνεμα χαριτνει τ μλη τς κκλησας. πστολος Παλος γρφει: «κστ δδοται φανρωσις το πνεματος πρς τ συμφρον. μν γρ, δι το πνεματος δδοται λγος σοφας, λλ λγος γνσεως κατ τ ατ πνεμα, τρ δ πστις ν τ ατ πνεματι, λλ δ χαρσματα αμτων ν τ ατ πνεματι, λλ δ νεργματα δυνμεων, λλ δ Προφητεα· λλ δ διακρσεις πνευμτων» (Α' Κορ. ιβ', 7-10). Κθε Χριστιανς χει τ διατερο χρισμα νλογα μ τν καθαρτητα τς καρδις, τν πστη κα τ συμφρον, τσο το διου σο κα τς κκλησας. ποιος ρνεται τ χρισμα νς λλου μλους τς κκλησας ποπίπτει στ μρτημα τς βλασφημας το γου Πνεματος, τ ποο δνει τ χρισμα ατ.

 

Γενικτερα μπορομε ν πομε τι ποιος περιφρονε τν συχαστικ ζω (μοναχισμ-νοερ προσευχ) ποιος ρνεται ποιαδποτε λλη διακονα πο γνεται στν κκλησα, (ποιμαντικ δρση, εραποστολ), ατς δεχνει τι ζ μι ποσπασματικτητα.

 

λλωστε, κατ τν ρθδοξη διδασκαλα, πρχει μι θαυμσια σζευξη μεταξ τς θεωρας κα τς πρξεως. πως τ μτι δν πρπει ν περιφρον τ πδι κα ντιστρφως, τσι κα θεωρα δν μπορε ν περιφρον τν πρξη, οτε πρξη ν ρνται τν θεωρα. Δυστυχς στ σημεο ατ γνονται πολλ λθη π διαφόρους Χριστιανούς κα τσι διασπται κκλησιαστικ ντητα.

 

Τ λλο εδος τς βλασφημας εναι τι ο σγχρονοι νθρωποι συκοφαντον διαρκς τ ργο πο κνει κκλησα. Δν πρχει κτι πο ν τ θεωρον σωστ. Σ λα χουν ν προσφρουν ντλογο. Τ πντα τ διαστρεβλνουν. Τν θεωρον μι νθρπινη ργνωση κα ατος κμη τος ερος Καννες τούς θεωρον «ντλματα νθρπων». Τν θεωρον κοινωνικ ργνωση πο πρπει ν καταναλσκεται σ κοινωνικ ργασα. τσι, λλοτε τν κατηγορον τι δν κνει κοινωνικ ργο, λλοτε μφισβητον τ ργο της ν σχολται μ κοινωνικ ργα. Ατ γνεται σ πολλς περιπτσεις. πσης, λλοι σχυρζονται τι σγχρονη κκλησα χασε τν ρχαα αγλη της.

 

Παρ τατα κκλησα εναι τ Σμα το Χριστο. Κα πως φωτι χωρς ν λλοινη τ σδηρο τ κνει ν λμπη, τσι κα κκλησα λμπει π τ Φς το Χριστο. Τ τι δν μπορομε ν δομε τν δξα τς κκλησας εναι γιατ δν χουμε καθαρτητα ψυχς. Ο «λειτοργητοι» διαρκς συκοφαντον τήν κκλησία, ν ο λειτουργημνοι, ο κκλησιαστικοποιημνοι ασθνονται τν κκλησα ς «κσμο το κσμου», ς «τν πνευματικ λεημοσνη τς νθρωπτητος».

 

Ν διξουμε τν πονηρα. Ν γνουμε πλο. πλτητα πο εναι συνδεδεμνη μ τν ταπενωση θ μς λυτρση π τν βσανο τς συκοφαντας κα βλασφημας.

 

 

Τοποτηρητής

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος