Κυριακή Στ’ Ματθαίου 2022

  

Χριστός, ξένος καί οκεος

«Θάρσει, τέκον φέωνταί σοι α μαρτίαι σου» (Ματθ. θ΄, 2)

 

 


 

γαπητοί δελφοί, Τό σημερινό εαγγελικό νάγνωσμα ρχισε μέ τήν φράση «μβάς ησος ες πλοον διεπέρασεν καί λθεν ες τήν δίαν πόλιν», δηλαδή Χριστός εσλθε σέ να πλοο καί λθε στήν πόλη Του. Χριστός ζησε μέ τούς νθρώπους τς ποχς Του, χρησιμοποιοσε τά μεταφορικά μέσα τς ποχς κείνης καί εχε καί τήν δική Του πόλη. ζησε πως λοι μας, χωρίς μως νά πράξη κάποια μαρτία, γιατί ταν Θεάνθρωπος καί τελείως ναμάρτητος.

 

Σέ ποιά πόλη ναφέρεται δ Εαγγελιστής καί ποιά πόλη θεωρετο ς «δία πόλις» το Χριστο; Πρόκειται γιά τήν Καπερναούμ. ερός Χρυσόστομος λέγει τι Βηθλεέμ γέννησε τόν Χριστό, Ναζαρέτ τόν θρεψε καί Καπερναούμ τόν εχε διαρκς οκοντα. μως, παντο Χριστός ντιμετώπιζε δυσκολίες, φο στήν Βηθλεέμ γεννήθηκε μέσα σέ ναν σταλο, στήν Ναζαρέτ ντιμετώπισε τήν μανία τν συμπατριωτν Του πού ποπειράθηκαν νά Τόν γκρεμίσουν πό να βουνό, καί στήν Καπερναούμ δέν Τόν δέχθηκαν, καίτοι κανε πολλά θαύματα κε, γι’ ατό καί επε: «Καί σύ Καπερναούμ, ως το ορανο νυψωθεσα, ως δου καταβιβασθήσ» (Ματθ. ια΄, 23).

 

Χριστός λθε στόν κόσμο, λλά ο νθρωποι δέν Τόν κατάλαβαν καί ζοσε ς ξένος πάνω στήν γ. τσι, εχε πόλη δική Του, λλά τελικά δέν εχε οτε σπίτι νά μείνη. ζωή Του ς νθρώπου ρχισε στήν φάτνη καί φθασε μέχρι τόν Γολγοθ καί τό μνημεο τό καινό, πό που ναστήθηκε.

 

πάρχει να καταπληκτικό τροπάριο τό ποο ψάλλεται κατά τήν περιφορά το πιταφίου τήν Μεγάλη Παρασκευή. ερός μνογράφος παρουσιάζει τόν 2 ωσήφ, τόν εσχήμονα βουλευτή, νά πλησιάζη τόν Πιλάτο καί ζητώντας τό σμα το Χριστο νά λέγη: «δός μου ατόν τόν ξένον, ποος ς ξένος πού ταν ζοσε στόν κόσμο ς ξένος. Δός μου ατόν τόν ξένον τόν ποο ο μοεθνες του πό μίσος τόν θανάτωσαν ς ξένον. Δός μου ατόν τόν ξένον τόν ποο ο βραοι τόν θανάτωσαν πό φθόνο καί τόν ποξένωσαν πό τόν κόσμο. Δός μου ατόν τόν ξένον γιά νά τόν κρύψω στόν τάφο, γιατί ς ξένος πού εναι δέν χει πο νά κλίνη τήν κεφαλή του».

 

Χριστός ζησε ς ξένος στόν κόσμο ατό, λλά τό ργο Του εναι παγκόσμιο, φορ λόκληρο τόν κόσμο. πό ατό φαίνεται τι Χριστός προσλαμβάνει κάθε ξένο καί τόν ναπαύει. Εναι γνωστή περικοπή τς Μελλούσης Κρίσεως, στήν ποία θά π στούς δικαίους νθρώπους: «Ξένος μην καί συνηγάγετέ με» (Ματθ. κε΄, 35) καί τό ντίθετο στούς μή σεσωσμένους. Πρέπει νά βοηθομε τούς ξένους σάν νά τό κάνουμε στόν διο τόν Χριστό.

 

Πέρα πό ατό μπορομε νά πομε τι σήμερα διαίτερη «πόλη» το Χριστο εναι κκλησία Του, μέσα στήν ποία κάνει τά θαύματά Του καί νεργε τίς νεκραναστάσεις τν νθρώπων. κκλησία εναι πίγεια καί ρατή, λλά καί οράνια καί όρατη. Ατή εναι πραγματική πόλη το Θεο. Καί μες ζομε μέσα στήν πόλη το Χριστο, τήν γία Του κκλησία, μέ τά Μυστήρια καί λη τήν ζωή της καί θά πρέπει νά φροντίζουμε νά μήν περιφρονομε τόν Χριστό, λλά νά Τόν θεωρομε οκεο, καί νά δεχόμαστε τήν ζωοποιό παρουσία Του.

 

Στήν πόλη ατή, τήν Καπερναούμ, το φεραν ναν παράλυτο, τόν ποον Χριστός θεράπευσε. Πρτα το δωσε τήν φεση τν μαρτιν καί στήν συνέχεια δωσε καί τήν γεία το σώματός του. νθρωπος ποτελεται πό ψυχή καί σμα, λλά χρειάζεται καί τό γιον Πνεμα πού θά τόν ξαγιάση, διαφορετικά εναι νολοκλήρωτος, λλιπής.

 

Κάνοντας λόγο γιά τήν φεση τν μαρτιν δέν πρέπει νά τό βλέπουμε πλς δικανικά, δηλαδή πό τήν εκόνα τν δικαστηρίων, τά ποα ξετάζουν τά παραπτώματα τν νθρώπων καί τούς θωώνουν τούς καταδικάζουν. Οτε πρέπει νά τό βλέπουμε θικολογικά, δηλαδή νά ξετάζουμε κάθε παράπτωμα ξωτερικά, πό μερικά γεγονότα πού φαίνονται, καί νά μήν σχολούμαστε μέ τόν σωτερικό κόσμο μας, δηλαδή τά σα γίνονται μέσα στήν σκέψη μας καί τίς πιθυμίες μας. φεση τν μαρτιν εναι κάτι λλο, βαθύτερο.

 

 ταν μιλμε γιά μαρτες τς ψυχς, ννοομε τίς σθένειες τς ψυχς, πού εναι πιστία στόν Θεό, περηφάνεια, γωισμός, κενοδοξία καί σα χουν σχέση μέ τήν φιλοδοξία, τήν φιληδονία καί τήν φιλαργυρία. Πρόκειται γιά σθένειες πού κκολάπτονται μέσα στόν σωτερικό κόσμο το νθρώπου καί κφράζονται καί ξωτερικά, φο πάρχει μεση σχέση μεταξύ ψυχς καί σώματος. τσι, ο ψυχικές σθένειες κδηλώνονται καί πράττονται μέ τό σμα, πού σημαίνει τι, ταν γίνεται λόγος γιά τήν φεση τν μαρτιν, ννοεται τι λλάζει ατός σωτερικός κόσμος το νθρώπου, καί ντί νά στρέφεται πρός τήν κτίση, στρέφεται πρός τόν Θεό.

 

πομένως, πρόκειται γιά μιά θεραπεία σωτερική, πού χει συνέπειες καί στό σμα, στήν οκογένεια καί τήν κοινωνία. Ατήν τήν λλαγή, τήν μεταμόρφωση, τήν προξενε Χάρη το Θεο. Τά φάρμακα πού δίνουν ο γιατροί θεραπεύουν τίς σθένειες το σώματος. Χάρη το Θεο μεταμορφώνει τίς νέργειες τς ψυχς καί τίς κάνει νά κατευθύνωνται στόν Θεό καί νά χαριτώνωνται πό Ατόν.

 

λευση το Χριστο στόν κόσμο, πού εναι τό Φς τό ληθινό, θεραπεύει τόν νθρωπο πού θέλει τήν θεραπεία, καί τήν ναζητ μέ τήν πίστη, πότε νθρωπος μπορε νά δ πάλι τόν Θεό ς Φς, καί τσι λος σωτερικός του κόσμος φωτίζεται. Ατό χει ς ποτέλεσμα νά θεραπεύωνται λες ο ψυχικές νέργειες καί ατό λέγεται φεση μαρτιν. Στήν κατάσταση ατή καί τό σμα λαμπρύνεται, φο πάρχει νότητα μεταξύ ψυχς καί σώματος. τσι, λοκληρωμένος νθρωπος εναι ατός, το ποίου λες ο δυνάμεις -ψυχικές καί σωματικές- φωτίζονται πό τό Φς το Θεο.

 

πομένως, μαρτία εναι στέρηση το Φωτός το Θεο καί φεση μαρτιν εναι μέθεξη καί ραση το θείου Φωτός. ταν νθρωπος νωθ μέ τόν Χριστό, τότε Χριστός εναι οκεος γιά τόν νθρωπο.

 

 

Τοποτηρητής

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος