Κυριακή των Αγίων Πατέρων Δ’ Οικουμενικής Συνόδου 2022

θεολογα τς Πατρτητας

«μες στε τ φς το κσμου»

(Ματθ. ε΄, 14)

 


 

 

γαπητοί δελφοί,

Θενθρωπος Χριστς πεκλεσε τος μαθητς Του, «φς το κσμου» (Ματθ. ε', 14). χαρακτηρισμς ατς χει πραγματική σημασα κα χι θικ. Ατ σημανει τι ο μαθητς εναι «φς το κσμου», χι πλς γιατ χουν μερικ ξωτερικ ργα, λλ γιατ συνδέονται μέ τόν Χριστό ποος εναι τό ληθινό «Φς το κόσμου» (ω. η΄, 12).

 

Ο Πατρες τς κκλησίας ρμηνεουν τι «φς το κσμου» εναι ο νθρωποι κενοι ο ποοι, φο πρασαν λη τν ασθηση το κσμου, φθασαν μ τν φωτισμνο νο στ πρ ασθηση, νώθηκαν μέ τόν Χριστό κα πειτα «ρεγονται» π τν καθαρ καρδι τους λγους γαθος ν μσ τς κκλησας. γιναν πνευματικο, φο προηγουμνως μ τν νηστεα κα τν γρυπνα καθρισαν τν σρκα, μ τ δκρυα κλπτυναν τν παχτητα τς καρδις, μ τν κακοπθεια νκρωσαν τ μλη τους, μ τν προσευχ κα τν μελτη πλρωσαν τν νο π φς, μ τν πρνηση τν λικν γαθν χρισαν τς ψυχς π τν προσπθεια το σματος. Ττοιοι ταν λοι ο γιοι κα διαιτρως ο γιοι Πατρες.

 

Πρπει ν πογραμμισθ τι ρθδοξη κκλησα εναι Πατερικ, χι γιατ κποτε εχε τος θεοφρους Πατρας της, πο διαφλαξαν τν ληθιν πστη π τν κνδυνο τν αρσεων, λλ γιατ πντοτε πρχουν Πατρες. ρθδοξη κκλησα ταν, εναι κα θ εναι Πατερικ, γιατ εναι τό πραγματικό Σμα το Χριστο καί μσα σ ατν πρχει τ Πανγιον Πνεμα. Γι ν τ καταλβουμε κπως ατ πρπει ν ξετσουμε τ ννοομε μ τν ρο Πατρες.

 

Στν γα Γραφ τ νομα Πατρ χρησιμοποιεται ς ποστατικ δωμα (τρπος πρξεως) το Πατρός γι ν φαν σχση Του μ τ λλα Πρσωπα τς γίας Τριάδος, τι δηλαδ Πατήρ γννησε πρ χρνων αωνων τόν Υό καί Λόγο το Θεο καί πό τόν Πατέρα κπορεεται τ Πανγιον Πνεμα. Πατήρ, δι’ Υο, ν Πνεύματι γί δημιούργησε τόν κόσμο καί τόν νθρωπο, λλά καί ναδη-μιούργησε τόν νθρωπο. Υός καί Λόγος το Θεο νηνθρώπησε γιά νά δώση ζω στόν νθρωπο. νθρωπος ταν νεκρς κα μνος του δν μποροσε ν ζωο-ποιηθ. πομνως, Χριστς ν σχσει πρς τν Πατρα Του λγεται Υἱός, ν σχσει μ τος νθρπους λγεται Πατρ, γιατ μεταδδει στούς νθρώπους τν ζω.

 

Πατρες, κμη, λγονται κα λοι σοι ναγεννήθηκαν ν Χριστ, πειδ λαβαν τ γιο Πνεμα, πο μρφωσε μσα τους τν Χριστ, γιναν κατοικητρια το γου Τριαδικο Θεο κα πειτα μετδωσαν τς μπειρες τους στ πνευματικ τους παιδι, μ ποτλεσμα ν τ ναγεννσουν. Ττοιοι ταν ο γιοι πστολοι ο ποοι γιναν τ «φς το κσμου». πστολος Παλος γραφε στος Κορινθους: «Ἐάν γρ μυρους παιδαγωγος χητε ν Χριστ, λλ᾿ ο πολλος πατρας· ν γρ Χριστ ησο δι το εαγγελου γ μς γννησα» (Α' Κορ. δ', 15). χει συνεδηση τς πατρτητς του, γι᾿ ατ λγει γι τν μαθητ του Τιμθεο: «στι τκνον μου γαπητν κα πιστν ν Κυρίῳ» (Α' Κορ. δ', 17).

 

Κα ο γιοι ερρχες, διδοχοι τν γων ποστλων, εναι «τ φς το κσμου», λγονται Πατρες, διότι, πειδ νθηκαν μ τν κατ φσιν Υἱόν το Θεο, εναι κα ατο κατ Χριν υο το Ορανου Πατρς. τσι, ναγννησαν τ Πομνι τους κα πκτησαν πνευματικ παιδι. ς μ ξεχνμε τι διδασκαλα τν γων Πατρων δν εναι μι ξηρ πιστημονικ γνση, λλ ληθιν γνση το Θεο. ζω τους κα διδασκαλα τους εναι πργματι «φς το κσμου», γιατ νθηκαν μ τ «Φς το κσμου», τν Χριστ.

 

πσης, κθε ναγεννημνος νθρωπος εναι Πατρ γι᾿ ατος πο τν πλησιζουν γι ν λάβουν τν εχυμη διδασκαλα του, πο εναι καρπς ρθοδξου ζως. Ββαια, ννοεται τι ατ γνεται μσα στν μυστηριακ ζω τς ρθοδξου κκλησας.

 

Πρπει μως ν σημειωθ τι πνευματικ πατρτητα συνδεται στεντατα μ τν υἱότητα. Χριστς εναι υἱός το Θεο, πο κανε πακο μχρι θνατου στν Πατρα Του κα εναι Πατρ τν Χριστιανν. κενος, λοιπν, πο ννεται μ τν Χριστ κα εναι κατ Χριν υἱός το Θεο, εναι συγχρνως κα κατ Χριν πατρ τν λλων. Ατ σημανει τι υἱότητα συνδεται μ τν μαθητεα κα τν πακο, ν πατρτητα συνδεται μ τν θυσα κα τν πνο.

 

Πντως, γι ν εναι κανες πραγματικς πνευματικς πατρας πρπει ν εναι συγχρνως υἱός το Θεο. Μνον ς παιδ το Θεο μπορε ν ποκτση τν Παρδοση κα μπορε πειτα ν τν μεταδση, χι μ μηχανικος τρπους κα ξωτερικος, λλ μυστηριακ κα ν γνη πατρας λλων νθρπων. λα, πως εναι φυσικ, ξεκιννε π τν πακο στν Θε κα στος συγχρνους γους Πατρες. νυπκουος παει ν εναι μαθητς κα υἱός. πκουος ναγεννται κα μπορε κα λλους ν ναγεννση.

 

Βέβαια, εναι δδαγμα τν γων Πατρων τι πνευματικ πατρτητα μσα στν κκλησα δν σημανει κατργηση τς ν Χριστ δελφτητας. Χριστς, ν εναι Πατρ τν νθρπων, ν τοτοις «οκ παισχνεται δελφος ατος καλεν» (βρ. β', 2). τσι, κα πνευματικς Πατρας γι τν μαθητ του εναι πατρας, λλ συγχρνως κα δελφς ν Χριστ. Εναι μέλη το Σώματος το Χριστο.

 

πσης, πνευματικ πατρτητα συνδεται στεντατα μ τν μητρτητα. Κα δ χουμε τ παρδειγμα το Χριστο ποος επε: «Ποσκις θλησα πισυναγαγεν τ τκνα σου ν τρπον πισυνγει ρνις τ νοσσα αυτς π τς πτρυγας...» (Ματθ. κγ', 37). πως πσης χουμε τ παρδειγμα το ποστλου Παλου πο γράφει: «Τεκνα μου, ος πλιν δνω χρις ο μορφωθ Χριστς ν μν» (Γαλ. δ', 19). Ατό σημαίνει τι πνευματικς πατρας εναι περισστερο μητρα παρ πατρας. χει στοργ κα γπη ν Χριστ κα μσα στ κλμα ατ τς ν Χριστ γπης ναπτσσονται κα τελειοποιονται τ πνευματικ παιδι.

 

πομνως, ο γιοι εναι πνευματικο πατρες, δηλαδ «τ φς το κσμου», πειδ μς ναγεννον, μς ζωογονον, μς κατευθνουν μ πομον κα στοργ πρς τν θωση, μς φωτζουν διαρκς φο γιναν κατοικητρια τς Τρισηλου Θετητος. ς χουμε τν εχ τους κα ς θτουμε τν αυτ μας κτω π τν πνευματικ τους καθοδγηση γι ν λοκληρωθομε πνευματικά.

 

 

Τοποτηρητής Μητροπολίτης

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος