Κυριακή Δ’ Ματθαίου 2022

 

Διδαχ κα θαμα

«Κριε οκ εμ κανς να μου π τν στγην εσλθς,

λλ μνον επ λγ κα αθσεται πας μου» (Ματθ. η΄ 8)

 


 

 

γαπητοί δελφοί,

Σμερα πρχει μεγάλη σγχυση σ λα τ θματα κα κατ συνπεια κα στ θρησκευτικ, πτε εναι νγκη ν παρουσιζεται θεολογα τς κκλησας γι ν διακρνεται λθεια π τν πλνη. Εναι γνωστ τι μι «κκλησα» πο δν θεολογε κα μι «θεολογα» πο δν κκλησιζεται δν ξυπηρετε τ ργο τς σωτηρας το νθρπου.

 

Πολλς φορς σκέφτομαι: Πς μερικοί κνουν μι θικολογικ νλυση το λγου το Θεο τν στιγμ κατ τν ποα κκλησα μ τ λατρευτικ της κεμενα, μ τν γιογραφα κλπ. πιμνει ν θεολογ; Γιατ γίνεται ατ δισπαση τς κκλησιαστικς ζως; Πς εναι πιτρεπτ, γιά παράδειγμα, κατ τν ορτ τς Μεταμορφσεως το Χριστο τ τροπρια ν παρουσιζουν λη τν μυστικ μπειρα τς κκλησας κα ο Χριστιανο ν κονε να θεολόγητο θικολογικ κρυγμα; Γι᾿ ατ μ πλς λξεις θ παρουσισω μερικς θεολογικς πλευρς γι τν διδασκαλα κα τ θαματα, πο πιτλεσε Χριστς, λαμβνοντας φορμ π τ θαμα το δολου το κατοντρχου πού κούσαμε στό σημερινό εαγγελικό νάγνωσμα.

 

Τ θαμα τς θεραπείας το δούλου το κατοντάρχου πού κούσαμε σήμερα γινε εθς μσως π τν κθοδο το Χριστο π τ ρος τν Μακαρισμν. Ατ χει μεγλη σημασα, γιατ μς δεχνει τν σχση πο πρχει μεταξ τς διδαχς κα το θαματος, καθς πσης μς δείχνει καί τν σχση μεταξ ατν τν δο κα το Προσπου το Χριστο.

 

Χριστς μιλοσε ς Θενθρωπος, «ς ξουσαν χων» (Ματθ. ζ', 29) κα θαυματουργοσε ς Θενθρωπος, πως επε: « πατρ μου ως ρτι ργζεται κγ ργζομαι» (ω. ε', 17). λλοτε, πως βλπουμε στ για Εαγγλια, προηγεται διδαχ κα κολουθε τ θαμα, ς πισφργιση τς διδαχς, κα λλοτε προηγεται τ θαμα κα κολουθε διδαχ, πο ναλει τν βαθτερη σημασα του.

 

Ατό σημαίνει τι δν μπορομε ν ξεχωρσουμε τ Πρσωπο το Χριστο π τν διδαχ Του κα τ θαμ Του, γιατ λγος το Χριστο δν εναι νας κενς φλαρος λγος, λλ θεα νργεια, κα πρξη το Χριστο δν εναι να «φιλανθρωπικ» ργο, πο γνεται π συμπθεια γι τος νθρπους, λλ πισφργιση τς θείας ποστολς Του. Γι παρδειγμα Χριστς βγαζε τ δαιμνια, στε ν καταλβουμε τι Ατς εναι κενος πού διχνει τος δαμονας π τν ψυχ κα μς χαρζει αἰώνια λευθερα, πως λέγει γιος Γρηγριος Παλαμς.

 

Σμερα πρχουν πολλο πο χωρζουν τ τρα ατ κα διασπον τν θαυμσια ατ ντητα. λλοι λνε τι πιστεουν στν Χριστ ς Θενθρωπο, λλ ρνονται τ θαματα, πο τ θεωρον φαντασες τν νθρπων κα δν μελετον οτε φαρμζουν τν λγο Του. λλοι διαβζουν κθε μρα τ Εαγγλιο, λλ δν πιστεουν στν θετητα το Χριστο, γιατί τόν θεωρον ναν καλό διδάσκαλο, οτε στν δυναττητα τν θαυ¬μτων. λλοι πιστεουν στ θαματα, πιδικουν ν δον θαματα στν ζω τους, σως τρχουν σ λα τ «προσκυνματα» π συμφρον, μως δν χουν μεγλη πστη στν θετητα το Χριστο, οτε ζον εαγγελικ. λες, μως, ατς ο περιπτσεις δν συνιστον ρθδοξη ζω.

 

Επα προηγουμνως τι θεος λγος εναι θεα νργεια κα χι νας φλαρος νθρπινος λγος. Ατ φανεται στ θαμα το δολου το κατοντρχου. κατνταρχος ζητ να λγο π τν Χριστ κα εναι ββαιος τι μ τν λγο ατ θ θεραπευθ δολς του. Επε: «Μνον επ λγ κα αθσεται πας μου». Κριος ττε επε: «παγε κα ς πστευσας, γεννηθτω σοι». Κα τ ποτλεσμα, πως σημεινει ερς Εαγγελιστς, ταν τι «ἰάθη πας ατο ν τ ρ κεν» (Ματθ. η', 8-13), φο δι το λγου Του ξλθε θεα νργεια κα θεραπεθηκε νθρωπος κενος. Ατ φανεται π τν ρχ τς δημιουργας. Θες επε «γενηθτω φς· κα γνετο φς» (Γεν. α', 3). Προφητναξ Δαυδ ψλλει: «Τ λγ Κυρου ο ορανο στερεθησαν κα τ πνεματι το στματος ατο πσα δναμις ατν» (Ψαλμ. λβ', 6), δηλαδή μέ τόν λόγο το Θεο δημιουργήθηκε λος κόσμος.

 

Γι᾿ ατ, τρηση τν θεων ντολν εναι προϋπθεση ποκτσεως τς θεας ζως. γιος Μξιμος λγει τι σ κθε ντολ το Χριστο πρχει μυστικ διος Χριστς. τσι, τηρντας τς ντολς Του δεχμαστε τν Χριστ μσα μας. Κα πειδ Χριστς δν εναι ποτ χωρς τν Πατρα κα τ γιο Πνεμα, γι᾿ ατ, τηρντας τς ντολς το Χριστο, δεχμαστε μσα μας τν Παναγα Τριδα: « γον δεξμενος μαν ντολν κα ποισας ατν μυστικς χει τν γα Τριδα». διος Χριστός δδαξε τι « ποιν τν λθειαν ρχεται πρς τ φς» (ω. γ', 21).

 

γιος σακ γρφει τι ταν μι ψυχ πο χει νργεια το γου Πνεματος, κοση να ρμα πο χει μσα του κρυμμνη δναμη πνευματικ, τότε λκεται πρς τν φαρμογ. Γι᾿ ατ, τ θεο κρυγμα εναι παρατητο γι τν κκλησα κα ντσσεται ργανικ μσα στν χρο τς λατρευτικς συνξεως. Δν εναι να ξνο στοιχεο τς Λειτουργας, λλ ναπσπαστο τμμα της. Φυσικ, τό κήρυγμα πρπει ν εναι πραγματικς λγος, φωτισμς το γου Πνεματος κα χι νθρπινος εσεβς στοχασμς.

 

Τ κρυγμα, ταν μπνεται π τν λατρευτικ τμσφαιρα, ταν κινται μσα στν ρθδοξη κκλησιαστική ζωή, ταν εναι ποκλυψη το Λγου το Θεο, προετοιμζει τν νθρωπο γι τν προσευχ κα τν θεα Κοινωνα.

 

Τοποτηρητής Μητροπολίτης

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος