Κυριακή Γ’ Ματθαίου 2022 – Ο Ουράνιος Πατήρ

« Πατρ μν ορνιος τρφει ατ»

(Ματθ. στ΄ 26)

 


 

γαπητοί δελφοί,

Θενθρωπος Χριστς στν π το ρους μιλα Του επε τι Θες εναι Πατρας μας. « πατρ μν ορνιος» (Ματθ. στ΄, 26). Μέ ατό κφράζει τήν γπη κα τ διατερο νδιαφρον το Θεο γι μς. λθεια ατ εναι μι μεγλη ποκλυψη πού κανε Χριστός μέ τήν νανθρώπησή Του.

 

         Ξρουμε τι στν πρ το Χριστο ποχ Θες θεωρετο τι ταν να ν πο βρσκεται πρα π τ νθρπινα κα φροντζει γι τν διαφλαξη το κόσμου καί τς θικς τάξεως, καί ταν νθρωπος παραβανη ατν τν τξη Θες τν τιμωρε. Χριστς μως μς φανρωσε τι Θες εναι Πατρας μας πο φροντζει γι μς. Μς μαθε ν προσευχμαστε σ Ατν: «Πτερ μν ν τος ορανος... λθτω Βασιλεα Σου» (Ματθ. στ', 9-10). Μσα στν κκλησα ζωογονομενοι π τν Χρη το Θεο κα μεταμορφομενοι ποκτομε τν υοθεσα κα κρζουμε: «ββ πατρ». «τι δ στ υο, ξαπστειλεν Θες τ πνεμα το υο ατο ες τς καρδας μν κρζον· ββ πατρ. στε οκτι ε δολος, λλ᾿ υἱός· ε δ υἱός κα κληρονμος Θεο δι Χριστο» (Γαλ. δ', 6-7).

 

         υοθεσα συνδεται μ τν ναγννηση το νθρπου. τσι, πνευματικ ζω, ταν ξασκται σωστ, δηγε τν νθρωπο στ ν συνδεθ κα ν ασθανθ τν Θε Πατρα του. Περν μσα π τν κατσταση το δολου, το μισθωτο κα φθνει στν κατσταση το υο, πο φαρμζει τ θλημα το Θεο, χι γι ν ποφγη τν τιμωρα, οτε γι ν εσέλθη στν Παρδεισο, λλ γιατί γαπ τόν Θεό ς Πατρα του.

 

διδασκαλα τι Θες εναι Πατρας μας εναι στεν συνδεδεμνη μ τν δημιουργα μας, τν ναδημιουργα μας κα τν σχση μας μαζ Του. Εναι βασικ διδασκαλα τς κκλησίας τι, πως Θες δημιοργησε τν κσμο π τ μή ν, τσι διευθνει κα ζωοποιε τν κσμο χωρς κτιστ μσα, λλ μ τς κτιστες νργεις Του, πο λγονται Πρνοια Θεο.

 

Κατά τόν γιο Γρηγόριο τόν Παλαμ μα εναι οσα το Θεο, λλ ο νργεις Του εναι πολλς. πως οσα Του εναι κτιστη, δηλαδή θεα, τ διο κα ο νργεις Του εναι θεες, κτιστες. λλ μν οσα το Θεο εναι μθεκτη, ο δ νργεις Του μεθεκτς. λος κσμος μετχει στς νργειες το Θεο, τ ψυχα μετέχουν στν οσιοποι νργεια το Θεο, τ φυτ κα τ ζα στν ζωοποι νέργεια το Θεο, ο νθρωποι, χοντας ψυχ, στν σοφοποι νέργεια το Θεο, κα ο γγελοι μαζ μ τος γους στν γιοποι θεοποι νργεια το Θεο. καθνας νλογα μ τν δεκτικτητα του δχεται τν Χρη το Θεο.

 

  Χριστς διδσκει, πως τό εδαμε στό σημερινό εαγγελικό νάγνωσμα, τι Θες τρφει τ πετειν το ορανο, Ατς αξνει τ κρνα το γρο, Ατς τ στολζει τσο μορφα. πομνως, λα ατ δν εναι ποτλεσμα τς φσεως, λλ το λγου το Θεο, ποος νεργε μέσα σέ ατά π τν μρα πο τ φερε στν ζω.

 

 Ατν τν διδασκαλα τν βλπουμε κα στν Παλαι Διαθκη. Σ κθε κολουθία το σπερινο κατ τν νγνωση το Προοιμιακο ψαλμο (103) μολογομε τι Θες ξαποστλλει τς πηγς ν ρουν μσα στ φαργγια, Ατς ποτζει τ ρη μ τς βροχς, Ατς βλαστνει π τν γ χορτρι γι ν φγουν τ κτνη, τ μικρ τν λιονταριν βρυχνται κα φωνζουν στν Θε ν τος στελη τροφ κα λα τ ζα περιμνουν π τν Θε ν τος δση τν τροφ τους.

 

 πσης, εναι γνωστ τι στ θαμα πο γινε στν Καν, Χριστς μεττρεψε τ νερ σ κρασ. ερς Χρυσστομος ρμηνεει τι Χριστς, πο μετατρπει στς ρζες τς μπλου τ νερ καί τό κάνει ονο, Ατς εναι κενος πο κνει τρα τ θαμα πό νερό σέ κρασί. Τ ν βλπη κανες μως σ λη τν φση τς νργειες το Θεο, ατ εναι κα λγεται θεωρα κατ᾿ πιβολν. τσι, λοιπν, καθαρο νθρωποι, πο ξασκονται στν νοερ προσευχ, ρχονται σ κοινωνα μ τος λγους τν ντων κα ασθνονται ντητα μ λη τν κτση.

 

π ατ τ λγα βγανουν δο λήθειες πο πρπει ς ρθδοξοι ν χουμε π᾿ ψη.

 

  πρώτη λήθεια εναι τι Χριστς ς Θες σζει τν νθρωπο μ τς κτιστες νργεις Του. πομνως, χι μνον Χριστς εναι Θες, λλ κα ο νργεις Του εναι θεες. Τ ντθετο, ποψη, δηλαδ, τι Χρη το Θεο εναι κτιστ, μς δηγε σ μεγλη πλνη, στν δια τν αρεση το ρεου, καί τότε ρνομαστε τν δυναττητα τς σωτηρας.

 

Δυστυχς σ ατ τ λσθημα χουν πσει ο Λατνοι. ν διαβση κανείς τ ργα το Θωμ κιντη, ποος θεωρεται ς μεγαλτερος θεολγος τς Σχολαστικς θεολογίας, θ δ τι κε πολλς φορς γνεται λγος γι κτιστ Χρη, γι κτιστ γπη κλπ. Ατ μως εναι νας σγχρονος ρειανισμς, πο μεταβλλει τν πστη σ ρθολογισμ κα δηγε τν κκλησα στν γνωστικισμ. μες ο ρθδοξοι εμαστε ρνητικο πναντι στν δυτικ σχολαστική θεολογία, διτι δν χει κμη ποβλλει τν αρετικ δα τι Χρη το Θεο εναι κτιστ.

 

         δετερη λήθεια εναι τι Μγας θανσιος ταν ποστριζε τι Χριστς εναι Θες κα γιος Γρηγριος Παλαμς ταν μολογοσε τι ο νργειες το Θεο εναι κτιστες (θεες), στηρίζονταν στήν πνευματική τους μπειρία. κτς π τν ναφορ στος Προφτας, στος ποστλους καί στος προηγουμνους Πατρας, προσθεταν κα τν δικ τους μαρτυρα. Δηλαδ, πειδ εχαν φθσει στήν θεωρία-θέα το Θεο, εχαν τν πραγματικ γνση περ Ατο κα ατν μολογοσαν. πομνως, ο γιοι Πατρες ποτελον τ χγγυο τς γνσιας ρμηνεας τς ποκαλψεως, πειδ ο διοι δχθηκαν τν ποκλυψη, ν ο αρετικο πο στηρζονται περισστερο στν στοχασμ κα χι στν ποκλυψη το Θεο, δν μπορον ν ρμηνεσουν ρθδοξα (δηλαδ ληθιν) τν γα Γραφ.

 

 Γι᾿ ατ κα μες ἐάν συνδεμαστε μ συγχρνους γους Πατρας, πο χουν γνση το Θεο, θ χουμε τν πλυτη βεβαιτητα τι βαδζουμε τν δρμο τς ρθοδοξας μακρυ π στοχασμος, φιλοσοφες κα τομικς θεωρες πο νογουν τν δρμο τς αρσεως.

 

Μητροπολίτης

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος