Σύναξις των Δώδεκα Αποστόλων - Ἡ ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας - Στυλιανὸς Παπαδόπουλος

 Ο γιοι Δώδεκα πόστολοι εναι:

πόστολος Πέτρος († 29 ουνίου),

πόστολος νδρέας († 30 Νοεμβρίου),

πόστολος άκωβος το Ζεβεδαίου († 30 πριλίου),

πόστολος άκωβος το λφαίου († 9 κτωβρίου),

Εαγγελιστς ωάννης († 24 Σεπτεμβρίου),

πόστολος Φίλιππος († 14 Νοεμβρίου),

πόστολος Βαρθολομαος († 11 ουνίου),

πόστολος Θωμς († 6 κτωβρίου),

Εαγγελιστς Ματθαος († 16 Νοεμβρίου),

πόστολος ούδας († 19 ουνίου),

πόστολος Ματθίας († 9 Αγούστου),

πόστολος Σίμων Ζηλωτής († 10 Μαΐου).

 


 

κκλησία, φόσον εναι σμα Χριστο, πο σκοπ χει τν σωτηρία τν νθρώπων, δν κινδυνεύει ν φανιστε, ν καταποντιστε (PG 52,429), ν χαθε. ρχοντες θρησκευτικοί, λέγει ερς Χρυσόστομος, λλοτε κα τώρα, φορες τς κοσμικς ξουσίας, αρετικο κα ο διοι ο δαίμονες «πολέμησαν τν κκλησίαν», ποία χι μόνο δν νικήθηκε λλ’ «πρ τος ορανος ναβέβηκε» (PG 52, 397-8).

 

Παρ τατα κινδυνεύει συνεχς νότητα τς κκλησίας, ν τ γεγονς το Σώματος το Χριστο, κκλησία δηλαδή, σημαίνει κα ποτελε νότητα πραγματική, «… κκλησίαν δ Θεο καλε (= Παλος), δεικνς τι νσθαι ατν χρ. Ε γρ Θεο στιν, νωται κα μία στιν, οκ ν Κορίνθ μόνον λλ κα ν πάσ τ οκουμένη. Τ γρ τς κκλησίας νομα ο χωρισμο, λλ νώσεώς στι, κα συμφωνίας νομα…Ε δ τόπος χωρίζει (=τος πιστούς), λλ’ Κύριος ατος συνάπτει κοινς ν» (Ες Α΄ Κορ., μιλ. Α΄1: PG 61,13), πο συντελεται μ τν συμμετοχ τελικ λων στν δια θεία Εχαριστία, στ γεγονς δηλαδ τι, μετέχοντες στν διο «ρτο», «νούμεθα» λοι σ’ να σμα, τ σμα το Χριστο (PG 61,200).

 

ν πρέπει λα τ μέλη τν κατ τόπους κκλησιν, π τς νδίες π.χ. μέχρι τν Ρώμη (PG 59, 361-2), ν ασθάνονται «ν σμα κα πνεμα» κα τι χουν τν δια πίστη, συχν μφανίζονται διαιρέσεις κα κακοδοξίες, πο διασπον τν ληθιν νότητα. θεία χάρη πάρχει μόνον ταν κα που λοι στηρίζονται στ ατ «θεμέλιο», στν ατ πίστη (PG 61,72), ταν «δειχθμεν πάντες μίαν πίστιν χοντες» (PG 62,83). μπειρία τν σχισμάτων κα τν κακοδοξιν το Χρυσοστόμου ταν τόσο πικρή, στε ν ποστηρίζει τι διαίρεση τς κκλησίας εναι τόσο μεγάλη μαρτία, πο δν μπορε οτε «μαρτυρίου αμα» ν ξαλείψει (PG 62,85).

 

 

 

μολογία πίστεως το ΙΙέτρου

ς θεμέλιο τς κκλησίας κα τς νότητας

Μ ατς τς πισημάνσεις το Χρυσοστόμου κατανοε κανες εχερέστερα τν τρόπο, μ τν ποο κατανοε ερς νδρας τος λόγους το Κυρίου στν πόστολο Πέτρο, πο αθόρμητα μολόγησε κα γρήγορα μετανόησε γι τν ρνηση το Κυρίου: «…σ ε Πέτρος κα π ταύτ τ πέτρα οκοδομήσω μου τν κκλησίαν, …δώσω σοι τς κλες τς βασιλείας…» (Ματθ. 16,18) κα «Σίμων ων γαπς με πλεον τούτων; λέγει ατ. ναί, Κύριε, σ οδας τι φιλ σε. λέγει (= Κύριος) ατ (=τ Πέτρω). βόσκε τ ρνία μου…» (ωάν. 21,15 κα 16-17).

 

Κύριος επε, στν Πέτρο πευθυνόμενος, τι θ οκοδομήσει τν κκλησία «π ταύτ τ πέτρα.» ταν Πέτρος μολόγησε, τι Χριστς εναι « Χριστς Υἱὸς το Θεο το ζντος» (Ματθ. 16,16). Χρυσόστομος πιμένει κι παναλαμβάνει συχν τι οκοδόμηση-θεμελίωση τς κκλησίας γίνεται στν μολογία τς ρθς πίστεως, «π ταύτ τ πέτρα» πο ξασφαλίζει τν νότητα κα στν περίπτωση δ κφράζεται π τν Πέτρο…

 


 

 

Ο πόστολοι εναι λοι «μότιμοι» κα σότιμοι» μεταξύ τους

δηλωμένη περοχικότητα το Πέτρου ποκτ στν Χρυσόστομο λλες διαστάσεις μ τς πολ σαφες παρατηρήσεις το περ σότητας κα μοτιμίας μεταξ τν δώδεκα ποστόλων κα το Παύλου. ξειδικεύει, μάλιστα, τν λόγο του, γι ν μν παρερμηνευτε, τι Παλος πρξε «μότιμος» χι μόνο πρς τος λλους δύο «προκρίτους», τν άκωβο κα τν ωάννη, λλ κα πρς τν «κορυφαο» Πέτρο. κόμα σημαντικότερο εναι τι διακρίνει μεταξ μοτιμίας (σότητας) κα «ξίας». ξία το κάθε ποστόλου εναι προφανς νάλογη μ τν πνευματική του τοιμότητα, ν τιμ εναι μία, κοινή.     ρα τν περοχικότητα το Πέτρου ερς Χρυσόστομος δν τν συνδέει μ θεολογικ βάθος, λλ μ τν αθορμητισμ το χαρακτήρα το Πέτρου κα τν νάγκη ν τν ποκαταστήσει Κύριος στ ποστολικ ξίωμα. «…δείκνυσι (= Παλος) ατος μότιμον ντα, λοιπόν, κα ο τος λλοις (ωάννη κα ακώβω) αυτόν, λλ τ κορυφαίω συγκρίνει, δεικνς τι τς ατς καστος πέλαυεν ξίας» (Ες Γαλ. Β’ 3: PG 61,638). σότητα μεταξ τν ποστόλων δν φορ τν κατάστασή τους στν Βασιλεία τν ορανν. κε καστος θ χει τν «ξία» του. φορ τν καιρ τς δράσεώς τους στν γ

 

ΠΗΓΗ: πό τό βιβλίο: γιος ωάννης Χρυσόστομος, τ.2, κδ ποστολικς Διακονίας, θναι 1999 (αποσπάσματα).

 


 

 


πολυτίκιον. χος γ’. Τν ραιότητα.

ς δωδεκάπυρσος, λυχνία λαμψαν, ο Δωδεκάριθμοι, Χριστο πόστολοι, Πέτρος κα Παλος σν Λουκ, νδρέας κα ωάννης, Βαρθολομαος Φίλιππος, σν Ματθαί κα Σίμωνι, Μρκος κα άκωβος, κα Θωμς μακάριος, κα ηγασαν τος πίστει βοντας· χαίρετε Λόγου ο ατόπται.

 


 

 

κ τς ερς Μονς