Κυριακή των Αγίων 318 Πατέρων

 Την Κυριακή των Αγίων 318 Πατέρων της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, η οποία συνήλθε στη Νίκαια της Βιθυνίας το 325 μ.Χ., η Εκκλησία μας ως ευαγγελικό ανάγνωσμα αναγινώσκει ένα τμήμα της Αρχιερατικής Προσευχής, που ο Ιησούς απηύθυνε προς τον Θεό Πατέρα λίγο πριν από το πάθος Του και τη διασώζει ο ευαγγελιστής Ιωάννης (Ιωάν.17, 1-13).

 

 


 

Η Σύνοδος συνήλθε κατά πρόσκληση του Μεγάλου Κωνσταντίνου κατά το εικοστό έτος της βασιλείας του με τις διακριθείσες ιερές μορφές, τον Αλέξανδρο Κωνσταντινουπόλεως, τον Αλέξανδρο Αλεξανδρείας, τον Μέγα Αθανάσιο, τον Ευστάθιο Αντιοχείας, τον Μακάριο Ιεροσολύμων, τον Παφνούτιο, τον Άγιο Σπυρίδωνα, τον Άγιο Νικόλαο κ.α. Η Α’ Οικουμενική Σύνοδος καταδίκασε τον Άρειο και τον Αρειανισμό. Διατύπωσε τους πρώτους όρους ορθού Χριστιανικού δόγματος και ιδιαίτερα τα περί του δευτέρου Προσώπου της Αγίας Τριάδος, τον Ιησού Χριστό, ως ομοούσιον τω Θεώ Πατρί. Συνέταξε τα πρώτα επτά άρθρα του Συμβόλου της Πίστεως.

 

Στην Αρχιερατική Του Προσευχή ο Κύριος προσεύχεται για τους μαθητές Του και για όλους του πιστούς. «Πάτερ άγιε, λέγει, εγώ φανέρωσα το όνομά Σου στους ανθρώπους που μου εμπιστεύθηκες. Απεκάλυψα σ’ αυτούς τις αλήθειες που μου έδωσες. Και αυτοί δέχθηκαν τον λόγο σου και πίστεψαν ότι όλα όσα έχω, από Σένα προέρχονται και ότι εγώ από Σένα γεννήθηκα. Τη στιγμή αυτή Σε παρακαλώ για εκείνους που μου έδωσες. Εγώ δεν θα είμαι πλέον σωματικώς στον κόσμο. Αυτοί όμως θα είναι. Όσο ήμουν μαζί τους, τους φύλαξα. Πάτερ άγιε, φύλαξέ τους με την πατρική Σου δύναμη, ώστε να παραμείνουν ενωμένοι μαζί μου και μεταξύ τους. Να είναι ενωμένοι, όπως κι εμείς είμαστε ένα».

 

Στο δεύτερο τμήμα της Αρχιερατικής Προσευχής Του ο Κύριος προσεύχεται για όλους τους μαθητές Του, ώστε να έχουν μεταξύ τους ενότητα. Αυτή είναι η μεγαλύτερη επιθυμία του Κυρίου κατά τη συγκλονιστική αυτή ώρα. Να μένουμε όλοι οι πιστοί ενωμένοι μαζί Του και μεταξύ μας μέσα στην αγία Του Εκκλησία. Και γιατί το επιθυμεί αυτό ο Κύριος τόσο πολύ; Διότι γνώριζε ότι οι αιρετικοί ως λύκοι άγριοι θα ορμήσουν να καταπληγώσουν το σώμα της και θα το κομματιάσουν, όπως αναφέρει το σημερινό αποστολικό ανάγνωσμα. Και προσεύχεται για την ενότητα των πιστών, διότι γνωρίζει ότι όταν οι Χριστιανοί χάσουν την ενότητα της Πίστεως, χάνουν και τη Χάρη του Θεού. Συγκεκριμένα όλοι οι αιρετικοί, Παπικοί, Προτεστάντες, Χιλιαστές και τόσοι άλλοι, δεν είναι μέλη της μίας αγίας Εκκλησίας, και γι’ αυτό δεν έχουν τη Χάρη του Θεού, δεν έχουν πραγματικά Μυστήρια, δεν ανήκουν στην Εκκλησία, αλλά είναι αιρετικές ομάδες. Όλοι αυτοί έχουν απομακρυνθεί από τον Χριστό και την αλήθειά Του. Και δεν μπορούν να φθάσουν στον αγιασμό και στη θέωση έξω από τη μία αληθινή Ορθόδοξη Εκκλησία.

 

Την αλήθεια αυτή τη γνώριζαν πολύ καλά οι άγιοι θεοφόροι Πατέρες της Α’ Οικουμενικής Συνόδου. Γι’ αυτό και πολέμησαν δυναμικά τον αιρεσιάρχη Άρειο. Διότι κατανοούσαν ότι όποιος δεν είναι ενωμένος με την Εκκλησία, είναι στην πλάνη, είναι στο σκοτάδι, είναι επικίνδυνος. Αυτή την παρακαταθήκη άφησαν και σε μας: να μένουμε άρρηκτα ενωμένοι με τον Χριστό μας και την Εκκλησία Του.

 

Διότι ή είσαι ενωμένος με τον Χριστό και ανήκεις στη μία αληθινή Ορθόδοξη Εκκλησία ή είσαι αιρετικός, οπότε είσαι εκτός της Εκκλησίας.

 


 

 

Κοντκιον. χος πλ. δ’.

Τν ποστόλων τ κήρυγμα, κα τν Πατέρων τ δόγματα, τ κκλησί μίαν τν πίστιν σφράγισαν· κα χιτνα φοροσα τς ληθείας, τν φαντν κ τς νω θεολογίας, ρθοτομε κα δοξάζει, τς εσεβείας τ μέγα μυστήριον.

 

 

Μεγαλυνριον.

ς Υἱὸν κα Λόγον σε το Θεο, Σύνοδος Πρώτη, μοούσιον τ Πατρί, ρθς σε κηρύττει, τν δι’ μς παθόντα, κα λύει το ρείου, Στερ τ φρύαγμα.

 

 

κ τς ερς Μονς