Κυριακή Β’ Ματθαίου 2022

 Τ νημα τς πακος

«ο δ εθως φντες τ πλοον

κα τν πατρα ατν

κολοθησαν ατ»

(Ματθ. δ', 22)

 


 

γαπητοί δελφοί,

Μι π τς πι δύσκολες, λλά παραίτητες λθειες τς κκλησίας γι τν σγχρονο νθρωπο εναι διδασκαλα περ τς πακος. Χριστς τν θτει σν παρατητο ρο σωτηρας κα τελειτητος. τσι ταν κάλεσε τούς Μαθητές Του, κενοι τά φησαν λα καί Τόν κολούθησαν.

 

σγχρονος μως νθρωπος δν μπορε ν καταλβη τν ξα τς πακος. Τν θεωρε καταστρεπτικ γι τν προσωπικτητά του. Ατ συμβανει γιατ χει θεοποισει τν λογικ πο νομζει τι χει μεγλη ξα. ταν κανες ζ μέ λογικοκρατα, ττε εναι ντελς νκανος ν κατανοση τν μεγλη ξα τς πακος.

 

         Μελετντας τν σγχρονη ζω μπορομε ν διαπιστσουμε τι συνβη στν ποχ μας μι μεγάλη λλαγ, πο πηρεζει λους τος τομες τς νθρπινης ζως. Σμερα φσταται μι κρση πατρτητος, δηλαδή μφισβητεται κθε αθεντα, φο χει ψωθ ς αθεντα τ διον γ. Ατό εναι να χαρακτηριστικό γνώρισμα τς μετανεωτερικς ποχς. πεκτεινμενη ατ νοοτροπα κα στν θρησκευτικ ζω ξαφανζει κθε κοινωνα το νθρπου μ τν Θε. μφισβτηση τς πατρτητος φθνει μχρι κα τν πατροκτονα.

 

τσι, ταν διαβση νας σγχρονος νθρωπος τν περπτωση τς κλσεως τν τεσσρων μαθητν κα τν πρνηση τν πντων γι ν κολουθσουν τν Χριστ το φανεται καταντητο. Ατό σημαίνει τι ρθοδοξα ασθνεται σμερα μεγλη δυσκολα ν ποκαλψη τούς θησαυρούς της στος κκοσμικευμνους σγχρονους νθρπους, διτι δν εναι συνηθισμνοι ν κονε, πολ περισστερο δν εναι συνηθισμνοι ν φαρμζουν τν λγο το λλου. Πολλο σγχρονοι νοι εναι κανο ν ρνηθον τ πντα, χι μως γι ν κολουθσουν κα ν πακοσουν στν Χριστ, λλ γι ν πακοσουν στν αυτ τους κα ν κανοποισουν λα τ θελματ τους.

 

Καί μως, πακο εναι παρατητο στοιχεο τς ρθόδοξης ζως. Πρτα - πρτα πακο ζωοποιε τν νθρωπο. Ο γιοι Πατρες χουν ξηγσει ατν τν μεγλη σημασα τς πακος. πως μ τν παρακο το δμ ο δυνμεις τς ψυχς διαιρθηκαν κα οσιαστικ ψυχ χασε τήν Χάρη το Θεο, τσι μ τν πακο στ θλημα το Θεο ψυχ νοποιεται κα ζωοποιεται. Χριστς επε: «Τ ρματα γ λαλ μν πνεμα στι κα ζω στι» (ω. στ΄, 6). τσι, «παρακο θνατος, πακο ζω», πως γράφει γιος ωννης Σινατης. δμ μ τν παρακο φερε τν θνατο κα σ λη τν φση, κα δετερος δμ ( Χριστς) μ τν πακο στν Πατρα Του γμισε τν κσμο μ ζω.

 

πειτα, μ τν πακο ναπτσσεται ληθιν κοινωνικτητα. Δηλαδή μ τν πακο στ θλημα το Θεο δεχμαστε τν ζω Του μσα μας. Χριστιανς ρχζει τν πνευματικ του ζω μ τν πακο στ θλημα το Θεο. Δι᾿ ατο μεταμορφνεται, πτε φλγεται π γπη γι λο τν κσμο. τσι, φθνει στ σημεο ν ασθνεται στεν σχση μ τούς λλους κα ν βινη τν καθολικ εθνη. Εσρχεται μ γπη κα π γπη στόν κάθε λλον κα προσφρει μ τρπο μυστικ κα ποτελεσματικ τν σωτηρα του.

 

κόμη, πακο μς καθαρζει π τ πθη πο ρρωσταίνουν τν ψυχ μας. Εναι παρατηρημνο τι ποιος κνει πακο χει λιγτερα πθη, φο παλλσσεται π τν γωκεντρικτητα.

 

Μιλντας μως γι πακο δν ννοομε μι φηρημνη κατσταση, λλ μι συγκεκριμνη ζωή. Δν ννοομε μι παθητικ κινησα, λλ μι διαρκ θετικ κνηση. παθητικ κα φηρημνη κατσταση δημιουργε περισστερα προβλματα. τσι, ταν λμε πακο, ννοομε πρωτστως τν τρηση τν ντολν το Θεο. πειδ μως μες, ς κθαρτοι κα μπαθες, δν μπορομε ν διακρνουμε ποιό εναι τ θλημα το Θεο, πο πρπει ν φαρμσουμε σ κθε δεδομνη περσταση, γι᾿ ατ χρειζεται πακο στν πνευματικ μας πατρα. Διτι λγος το πνευματικο πατρς, ταν δν ντιβανη στ θλημα το Θεο, εναι περληψη τν ντολν το Χριστο.

 

πακο μως στν πνευματικ πατρα δν εναι να πλ γεγονός, λλά χει πολλς πλευρς κα προεκτσεις. Δν εναι πλς πακο στν πνευματικ μας πατρα, λλ συγχρνως εναι πακο στν Παρδοση τς κκλησας, εναι πακοή στν πσκοπο κα τν κανονικ δομ τς κκλησας. Παρδοση εναι διλειπτη νργεια το Παναγου Πνεματος στν κκλησα. Ατ τ γιον Πνεμα γιζει τος νθρπους, χειροτονε τος πισκπους κα φωτζει τος Πατρας ν θεσπζουν καννας γι τν καλ λειτουργα το Σματος το Χριστο. πρχει στεν σχση μεταξ τν γων, το πισκπου κα το θυσιαστηρου. Κα δν νοεται να π ατ χωρς τν παρξη τν λλων.

 

τσι, πακο σέ ναν πνευματικ πατρα πρέπει νά συνδέεται καί μέ τήν πακοή στήν λη κκλησιαστική ζωή.

 

Σμερα γνεται διαρκς λγος γι τν ριμτητα το νθρπου. π πολλος διατυπνεται ποψη τι νθρωπος μ τς γνσεις του χει φθσει σ ψηλ ππεδα τελειτητος κα ριμτητος. μως, ρθδοξη κκλησα τονίζει διαιτέρως τι πνευματικ ριμτητα, δηλαδ διαρκς πορεία πρός τήν τελειτητα, δέν γνεται μ τς νθρώπινες γνσεις, λλ μ τν πακο στ θλημα το Θεο. τελεα πακο εναι νας κοσιος θνατος. Μσα π τν θνατο ξεπηγζει νσταση κα ζω. Ατ εναι μπειρα τς κκλησας. Ατ μς διδσκουν ο γιοι πστολοι. Σ ατ μς προτρπουν λοι ο γιοι. πακο θ μς νοποιση κα θά μς ζωοποιση.

 

Μητροπολίτης

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος