Κυριακή της Πεντηκοστής 2022

  Χριστς κα τ γιο Πνεμα

«ἐάν τις διψ, ρχσθω πρς με κα πιντω»

(ω. ζ', 37)

 


 

γαπητοί δελφοί,

Ατός εναι λόγος το Χριστο πού επε κατά τήν ουδαϊκή ορτή τς Σκηνοπηγας. Μ τν ορτ ατ ο ουδαοι δξαζαν τν Θε γι τν θαυμαστ δισωσ τους. Κθε πρω γινταν στν Να μι σπονδ σ νμνηση τς θαυματουργικς ναβλσεως δατος π τν πτρα, δι τς ρβδου το Μωϋσως. πσης, κθε πγευμα ναβαν στν πρναο δο πολφωτες λυχνες σ νμνηση τς φωτεινς νεφλης πο φτιζε τος πατρας τους, κατ τν διρκεια τς νυκτερινς πορεας. Χριστός τν τελευταα μρα ατς τς ορτς, ερισκμενος στ εροσλυμα κα ναφερμενος στ δο ατ θαυματουργικ γεγοντα πο πενθμιζαν ατς ο δο λατρευτικς πρξεις, κραξε λγων: «Ἐάν τις διψ, ρχσθω πρς με κα πιντω... γ εμ τ φς το κσμου· κολουθν μο, ο μ περιπατσ ν τ σκοτίᾳ, λλ᾿ ξει τ φς τς ζως» (ω. ζ', 37, η', 12). Στν συνχεια θ μς πασχολση πρτη διακρυξη το Χριστο «ἐάν τις διψ, ρχσθω πρς με κα πιντω» (ω. ζ', 37).

 

Χριστς μέ τόν λόγου ατόν ποκλυψε τν μεγλη λθεια τι τ θαμα τς ναβλσεως το δατος π τν πτρα στν ρημο γι ν ξεδιψση λας, δν προρχονταν π τν φση τς πτρας, οτε π τν δναμη το Μωϋσως, λλ ταν νργεια τς πνευματικς Πτρας, πο διαρκς κολουθοσε τν σραηλιτικ λα. Κα ατ πνευματικ Πτρα ταν κα εναι Χριστς. τσι κα πστολος Παλος γρφει στος Κορινθους: «πινον γρ κ τς πνευματικς κολουθοσης πτρας· δ πτρα ν Χριστς (Α' Κορ. ι', 4).

 

Ο γιοι Πατρες, φωτισθντες π τ Πανγιο Πνεμα, επαν τι λες ο θεοφνειες το Θεο στν Παλαι Διαθκη ταν θεοφνειες το Υο καί Λόγου το Θεο. διαφορ τς Παλαις π τν Καιν Διαθκη εναι τι ν στν Παλαι Διαθκη χουμε ποκαλψεις το σρκου Λγου, στν Καιν Διαθκη χουμε ποκαλψεις το σεσαρκωμνου Λγου. Ἐάν διαθτουμε μι πνευματικ εαισθησα κα καρδιακ καθαρτητα, μπορομε ν δομε τν ποκλυψη το Θεο στν φση κα στν στορα.

 

Χριστς πντα ξεδιψ τν νθρωπο πο φλγεται γι ληθιν ζω κα γι ληθιν Χαρ. Ατς διος εναι ληθιν Ζω, Χαρ, Φς, Ελογα τν πντων. νθρωπος, νομενος μ τν Χριστ, ποκτ Χρη «κ το πληρματος ατο» (ω. α', 16). Χριστς κανοποιε τελεως τν πνευματικ δψα το νθρπου. Δν λθε στν κσμο γι ν φρη μερικς δες κα φηρημνες θεωρες, λλ γι ν φρη τν ζω στος νθρπους: «γ λθον να ζων χωσι κα περισσν χωσιν» (ω. ι', 10). Καταλλσσει τν νθρωπο μ τν Θε, Χριστοποιε κα Ναοποιε τν νθρπινη φση.

 

Ατ τ βλπουμε στν ζω τν γων. Ερισκμενοι στν ρημο τς νεκρσεως, διψον τν «ζντα Θεν». Κατ τ μτρο δ τς δψης κα τς ρμς δχονται στν παρξ τους τ δωρ τ ζν, πο τος αξνει τν δψα: «ο σθοντς με τι πεινσουσι κα ο πνοντς με τι διψσουσιν» (Σοφ. Σειρχ κδ', 21). Ατς εναι χρταγος χορτασμς το θεου λους. τσι, ο γιοι μς δειξαν τι νθρωπος δν εναι ατ πο χει, λλ χει ατ πο εναι, δηλαδ ξα του δν ξαρτται π τ λικ γαθ κα λα σα διαθτει, λλ ετυχα του συνδεται μ τν νακανιση κα τν μεταμρφωση τς φσες του. Κα ατ μεταμρφωση γνεται ν Χριστ.

 

πάρχει νότητα μεταξύ το Χριστο καί το γίου Πνεύματος. πως τ νερ δροσζει κα καθαρζει, τσι κα τό Πανγιο Πνεμα δροσζει τν νθρωπο κα καθαρζει λες τς σωτερικς πληγς τς μαρτας.

 

Δν εναι λλο τ ργο το Χριστο κα λλο τ ργο το Παρακλτου. Τ γιο Πνεμα δν εναι μι φηρημνη θεα νργεια, λλ να π τ τρα Πρσωπα τς γας Τριδος, πο κπορεεται π τν Πατρα κα ναπαεται στν Υἱό. Ατ νπαυση, κατ τος Πατρας, εναι μι διαρκς κνηση κα δρση, εναι κατ᾿ νργεια φανρωση το Παρακλτου. τσι, Χριστς ποστλλει τ γιο Πνεμα κα τ γιο Πνεμα μορφνει τν Χριστ «ν τας καρδαις μν». Χριστς κα τ γιο Πνεμα εναι ο δο Παρκλητοι το Θεο στν κσμο, πο περγζονται τν θωση το νθρπου κα τν μεταμρφωση λου το κσμου.

 

κενος πο συνδεται μ τν ληθιν Πτρα, τν Χριστ, γνεται πηγ θεολογας. « πιστεων ες μ, καθς επεν Γραφ, ποταμο κ τς κοιλας ατο ρεσουσιν δατος ζντος» (ω. ζ', 38). δ φανεται τ ψος τς χριστιανικς νθρωπολογας, δηλαδή σ ποι σημεο νεβζει τν νθρωπο.

 

ταν ρχεται τό γιον Πνεμα στν καρδι το νθρπου, ττε νθρωπος λλοινεται σωτερικ κα ατ λλοωση φανεται κα ξωτερικ, δι τν κινσεων, τς σιωπς, τς μιλας κλπ. τσι, λκληρη μεταμορφωμνη παρξη θεολογε. νθρωπος νεργομενος π το γου Πνεματος λαμβνει τ μεγαλτερο τν χαρισμτων, τ χρισμα τς θεολογας.

 

πομνως, Θεολγος δν εναι κενος πο κατχει να πτυχο τς Θεολογικς Σχολς, λλ γιος πο στν καρδι του δχεται τς νργειες το γου Πνεματος. πνευματικ ζω συνδεται στεντατα μ τν θεολογα, γιατ πνευματικ ζω στηρζεται στν θεολογα, δ θεολογα ντλε λη τν δναμη κα τν ζω π τν πνευματικ ζω. φετηρα λων τν κακν ξεκινει π τν ποσνδεση ατν τν δο καταστσεων, ταν δηλαδ θεολογα ποσυνδεται π τν πνευματικ ζω.

 

Ζντας σ᾿ ναν κσμο πο προσφρει προγρμματα βελτισεως το νθρωπνου βου κα καταγνεται στν διαφμηση μνον τν λικν πραγμτων, πρπει ν κτιμσουμε τν μεγλη προσφορ τς κκλησας, πο φανεται στς ορτς της. κκλησα, δι τς νεργεας τς Παναγας Τριδος, μεταμορφνει τν νθρπινη παρξη. μεταμορφωμνη δ παρξη λλσσει πραγματικ κα οσιαστικ τν κσμο.

 

Τοποτηρητής Μητροπολίτης

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος