Κυριακή των Αγίων Πάντων (19 Ιουνίου 2022)

  μολογα τν γων

 

«πς ον στις μολογσει ν μο μπροσθεν τν νθρπων, μολογσω κγ ν ατ μπροσθεν το πατρς μου το ν ορανος» (Ματθ. ι΄, 32)

 

 


 

 

γαπητοί δελφοί,

ορτή τν γίων Πάντων σήμερα καί κκλησία μας μέ τό Εαγγελικό νάγνωσμα μς πενθυμίζει τήν μολογία τν γίων, ποία πρέπει νά γίνεται μέσα στήν λη προοπτική τς ρθοδόξου ζως. Δηλαδή πρέπει νά μολογομε τόν Χριστό, λλά μέσα σέ ρθόδοξα κκλησιαστικά πλαίσια.

 

Ατό σημαίνει τι πρχει στενς σνδεσμος μεταξ το Χριστο, το γου κα τς μολογας. Ο γιοι σ λη τους τν ζω ταν νωμνοι μ τν Χριστ, δωσαν τν καλ μαρτυρα περ Ατο κα ναμνουν τν μολογα το Χριστο νπιον το Πατρς Του το ν ορανος.

 

  Χριστός στος μαθητς Του επε: «Πς στις μολογσει ν μο μπροσθεν τν νθρπων» (Ματθ. ι΄, 32). Στ «πς στις» νκουν λοι ο γιοι. Ατο εναι ο Προφτες, ο πστολοι, ο Μρτυρες κα γενικ σοι ζον μυστηριακ καί σκητικά στν κκλησα. Μπορομε ν πομε τι παρ τν τροπικ, τν χρονικ κα τν τοπικ διαφορ, λοι ο γιοι χουν να κοιν σημεο. Κα ατ εναι Χριστς. Ο Προφτες, ν γίῳ Πνεματι, βλεπαν τν Χριστ∙ ο πστολοι ταν μαθητα το σεσαρκωμνου Λγου∙ κα ο μετ τος ποστλους γιοι, ς μλη τς κκλησας, ς μλη το Σματος το Χριστο, ταν νωμνοι μαζ Του.

 

 πομνως, λοι ο δι μσου τν αἰώνων γιοι βωσαν, ν γίῳ Πνεματι, τν Χριστ. βωση ατ δν ταν θεωρητικ, λλ πραγματικ. Δηλαδ, ο γιοι ασθνθηκαν πραγματικ κοινωνα μ τν Χριστό κα δι᾿ Ατο μ τόν Τριαδικό Θεό. παγασμα ατς τς βισεως εναι μολογα. Εναι πολ χαρακτηριστικ τι μολογα τν γων, πως λγει Χριστς, γνεται «ν μο», δηλαδ δι το Χριστο κα ν τ Χριστ. Χωρς τν κοινωνα μ τν Χριστ κα χωρς τν δναμ Του εναι δνατο κανες ν Τν μολογση.

 

  μολογα, λοιπν, δν εναι μι νθρπινη νργεια πο ξαν-τλεται σ μι ξωτερικ προσπθεια, λλ εναι φυσικ κατληξη τς ν Χριστ ζως. Ο Προφτες δωσαν τν μαρτυρα τι θ λθη Χριστός καί θ νατελη σωτηρα. Ο πστολοι δωσαν στν πογοητευμνο κσμο τν μαρτυρα τι Χριστός λθε. Κα ο γιοι λων τν ποχν -μρτυρες, σιοι, κλπ.- δωσαν τν μαρτυρα τι εναι δυνατν κανες ζντας μσα στν κκλησα ν ζήση ατν τν να ζω πού φερε στόν κόσμο Χριστός.

 

 τσι, μπορομε ν σχυρισθομε τι κθε γιος εναι συγχρνως Προφτης, πστολος, Μρτυς κλπ. Εναι Προφτης, γιατ πως ο Προφτες τς Παλαις Διαθκης βλεπαν τν πρτη λευση το Χριστο, τσι κα ατς βλπει τν δετερη λευση το Χριστο. Εναι μαθητς το Χριστο γιατ ζ ν κοινωνίᾳ μ Ατν κα τηρε τς ντολς Του. Εναι Μρτυς γιατ συνεχς δνει στν ζω του τν μαρτυρα γι᾿ ατν τν να ζω, πο φερε στν κσμο Θενθρωπος Χριστς.

 

         τσι, μπορομε ν ρμηνεσουμε καλ τν συνχεια το λγου το Χριστο: «μολογσω κγ μπροσθεν το Πατρς μου το ν ορανος» (Ματθ. ι', 32). πως φυσικ εναι μολογα πο δνουν ο γιοι γι τν Χριστ, φο μ τν λεθερη λοκληρωτικ προσφορ τους στν Θε γνονται δκτες κα προβολες τς θεας λαμπρτητος, τσι φυσικ θ εναι κα μολογα πο θ δση Χριστς γι᾿ ατος στν Πατρα Του. Ο γιοι θ λμψουν ς λιοι στν Βασιλεα το Θεο, διτι νθηκαν μ τ Φς, τν Χριστ, «φς λοι γεγοντες θεον». Θ κτινοβολσουν ατ τ Φς «ς θεου φωτς γεννματα», πως γράφει γιος Γρηγριος Παλαμς. Χριστς πο θ εναι ντς τους θ μαρτυρ περ ατν κα θ γνωνται γαπητο στν Πατρα. Ατν τν σημασα χει τ «μολογσω κγ ν ατ».

 

 Εναι πολ χαρακτηριστικ ρμηνεα πο δνει ερός Νικλαος Καβσιλας γι τν γπη το Θεο Πατρς πρς τν νθρωπο κενον πού νθηκε μ τν Χριστ. Θες Πατρ γαπ πολ τν Υἱό Του. Τ χει δηλσει τν μρα τς Βαπτσεως κα τν μρα τς Μεταμορφσεως: «Οτς στιν υἱός μου γαπητς» (Ματθ. γ', 17). Ο πιστο πο συνδονται μ τν Χριστ κα Τν χουν κατοικοντα στν καρδι τους δχονται τν γπη το Θεο Πατρς νεκεν το Υο, δηλαδή πειδή Θεός Πατέρας γαπ τόν Υό Του, γι’ ατό γαπ καί ατούς τούς ποίους γαπ Υός Του. Ατ δεχνει τν μεγλη σημασα το Χριστο γι τν ζω μας κα τν σημασα τς νσες μας μαζ Του.

 

τσι, σοι ννονται μ τν Χριστ χουν μσα τους τν γπη το Πατρς ξ ατας το Υο Του. πτε, στν Δευτρα Παρουσα το Χριστο ατ παρουσα το Λγου στούς γίους θ μαρτυρση γι’ ατούς.

 

Στος γους ναπαεται Θες: « Θες γιος, ν γοις ναπαυμενος...» (εχ τρισαγου μνου). Βεβαως, Θες δν χει ναν ρισμνο τπο, λλ Ατς διος εναι τπος πντων. μως μπορε, κατ τν γιο ωννη τν Δαμασκην, ν νομασθ τπος Θεο τπος πο γνεται κδηλη νργει Του. τσι, τπος Θεο εναι κκλησα κα σοι μετχουν τς νεργεας Του, δηλαδ ο γιοι το Θεο.

 

λα ατ φανερνουν μι μεγλη λθεια πο θλουμε ν τονσουμε διαιτρως. Συνθως χουμε σχηματσει τν γνμη τι τ ναστημνο Σμα το Χριστο εναι μνον κενο πο ναλφθηκε στούς ορανούς κα τρα βρσκεται κ δεξιν το Θεο Πατρς, κα λησμονομε τι τ ναστημνο Σμα το Χριστο εναι κκλησα, πού εναι τ πραγματικ Σμα το Χριστο κα κοινωνα θεσεως. τσι ο γιοι, φο εναι νωμνοι μ τν Χριστ, εναι τ μλη το ναστημνου Σματς Του κα χουν τν γιαστικ Χρη το Θεο. Κατ᾿ ατν τν τρπο, ταν σπαζμαστε τ λεψανα τν γων, σπαζμαστε τά μέλη το Σώματος το Χριστο.

 

Πρπει ν τονσουμε τν μεγλη ξα τν γων γι τν ζω μας. Διτι στν ντητα τς πστεως κα στν πγνωση το Χριστο ρχεται κανες «σν πσι τος γοις» (φεσ. δ', 13). ς μς ξιση Θες ν δνουμε τν μολογα το Χριστο σ λη μας τν ζω, γι ν δεχθομε τν μολογα τς αωνου ζως.

 

 

Μητροπολίτης

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος